goldenchanel Skrevet 30. april 2013 #41 Skrevet 30. april 2013 Jeg fikk leiligheten min i Oslo med bare 1 måneds medlemskap i Obos, (eller min far fikk siden det var han som kjøpte leilighet til meg). På visning ble det da opplyst om hvor mange som hadde meldt forkjøpsrett på den leiligheten, siden fristen for å melde forkjøpsrett som regel går ut før visning. Den siste personen som bydde på leiligheten hadde da bydd over segselv ikke mindre enn 4 ganger, men vi tok leiligheten på forkjøpsrett.
Gjest Mariah Skrevet 30. april 2013 #42 Skrevet 30. april 2013 Omg. Hva plager deg da? Det plager meg ingenting, men jeg forstår ikke hvorfor du tillegger vedkommende ting tre- fire ganger, go tilsynelatende misforstår mitt innlegg også. 1
Alvina Skrevet 30. april 2013 #43 Skrevet 30. april 2013 Det plager meg ingenting, men jeg forstår ikke hvorfor du tillegger vedkommende ting tre- fire ganger, go tilsynelatende misforstår mitt innlegg også. Ok. Jeg diskuterte bare med henne fordi jeg synes problemstillingen er interessant. Intet mer intet mindre.
Gjest Mariah Skrevet 30. april 2013 #44 Skrevet 30. april 2013 Jeg fikk leiligheten min i Oslo med bare 1 måneds medlemskap i Obos, (eller min far fikk siden det var han som kjøpte leilighet til meg). På visning ble det da opplyst om hvor mange som hadde meldt forkjøpsrett på den leiligheten, siden fristen for å melde forkjøpsrett som regel går ut før visning. Den siste personen som bydde på leiligheten hadde da bydd over segselv ikke mindre enn 4 ganger, men vi tok leiligheten på forkjøpsrett. Jøss, var det en grei pris, eller gikk den mye over takst? Tror også at mange blir skremt av alle historiene om folk som taper boligen på forkjøpsrett, og dermed legger på litt ekstra. Jeg føler iallfall at det er mye enklere å by på selveierleiligheter, da vet jeg hva jeg har å forholde meg til. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #45 Skrevet 30. april 2013 Noen som kan forklare meg om dette med forkjøpsrett? Er det slik at en har forkjøpsrett på en eiendom, bydel, etc.? Anonym poster: 806dd96aff17e9616cbb0d8f338f6bd5
goldenchanel Skrevet 30. april 2013 #46 Skrevet 30. april 2013 Jøss, var det en grei pris, eller gikk den mye over takst? Tror også at mange blir skremt av alle historiene om folk som taper boligen på forkjøpsrett, og dermed legger på litt ekstra. Jeg føler iallfall at det er mye enklere å by på selveierleiligheter, da vet jeg hva jeg har å forholde meg til. Den gikk 200 000 over takst, den ble ca 100 000 dyrere pga de 4 siste budene til samme person.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #47 Skrevet 30. april 2013 Har det slått deg at du også kan melde deg inn? Nå har ikke jeg lest alle svarene, men her jeg bor er det slik at den med mest ansiennitet får leiligheten når det er snakk om forkjøpsrett. Det er sikkert sånn over alt men jeg vet ikke. Vi har meldt oss inn her vi bor men har jo null ansiennitet, og vi tapte en budrunde pga det. Vi vant budrunden men fikk beskjed om at andre meldte forkjøpsrett og vi viste fra før av at vi ikke kunne vinne med forkjøpsrett (veldig mange på visning) så derfor vi bydde. Eller vi kunne jo meldt forkjøpsrett og fått leiligheten om 0 andre gjorde det, men det var ca 10 andre som meldte forkjøpsrett og samtlige hadde ansiennitet. Så nei det nytter ikke bare å melde seg inn, man må som regel vente noen år etter det og. Mange her får også over ta foreldrene sin ansinnitet på f.eks 20 år fordi foreldrene finner ut at de ikke trenger den og overfører den til datteren på 19 år, så hun får leiligheten foran oss som f.eks kunne hatt 10 års ansiennitet hvis vi meldte oss inn som 19 år. Vi har ikke foreldre å få det fra, de bor i andre kommuner. Så ja forkjøpsretten er irriterende! Det er kun de med mange års ansiennitet som kan bruke den, iallefall her jeg bor. Og det er irriterende når man ikke har fått meldt seg inn, noen er jo tilflyttere og tenkte ikke 10 år i forveien at de skulle flytte dit så det hadde vært lurt å spare opp 10 år med ansiennitet først. Heldig for de som har 20-30 års ansiennitet, men urettferdig for de unge! Anonym poster: cd83b5b5c6ab14d492b4a8e88d8e5a5d 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #48 Skrevet 30. april 2013 Oslo er hjembygda mi. Jeg ser på OBOS-forkjøpsretten som en av de få borgergodene jeg har, som hjelper meg å ikke bli skvisa ut av innflyttere. Anonym poster: cf0f08e201fed08d1dd723eca3504e9e 6
Gjest Lincoln Skrevet 30. april 2013 #49 Skrevet 30. april 2013 Noen som kan forklare meg om dette med forkjøpsrett? Er det slik at en har forkjøpsrett på en eiendom, bydel, etc.? Anonym poster: 806dd96aff17e9616cbb0d8f338f6bd5 Man har forkjøpsrett på boliger som selges via det boligbyggelaget man er medlem i. OBOS er vel det mest kjente.
Gjest Cyntia Skrevet 30. april 2013 #50 Skrevet 30. april 2013 Omg. Hva plager deg da? Ro ned - nå har jeg aldri sagt at reglene bør endres, men jeg synes regelen som gir familiemedlemmer mulighet til å bytte ansiennitet ikke burde vært der i utgangspunktet. Verre er det ikke;) 2
Alvina Skrevet 30. april 2013 #51 Skrevet 30. april 2013 (endret) Forkjøpsrett brukes ofte, men ikke like ofte på små leiligheter. Men vet ikke i dag siden foreldre med langt medlemskap og /eller med penger irriterende ofte er på banen etter hva jeg har hørt rykter om for par, tre år tilbake. Og siden leieprisene er skyhøye. Vær smart når du går på visning, velg ut et område der det er flere boliger i samme bydel, legg inn et bud på 1 krone på hver visning samme helg og vent på budrunden. Og ikke vær flau fordi man gjør det. Det gir en anledning til å være med på flere budrunder uten å binde seg. Likevel. Å kjøpe bolig er ikke enkelt. Det er mange boliger som har gått forbi meg pga. forkjøpsrett. Før jeg forstod at jeg måtte legge inn en krones bud på alle visninger samme helg og var dermed med på alle budrunder. Kaos for megler om alle gjør dette, ja, men det bryr ikke jeg meg om. Endret 30. april 2013 av Alvina
Alvina Skrevet 30. april 2013 #52 Skrevet 30. april 2013 Ro ned - nå har jeg aldri sagt at reglene bør endres, men jeg synes regelen som gir familiemedlemmer mulighet til å bytte ansiennitet ikke burde vært der i utgangspunktet. Verre er det ikke;) Jeg forstod det, har vært gjennom kjøp av bolig selv og syntes det var litt interessant å lufte noen tanker likevel.
Gjest Earth Skrevet 30. april 2013 #53 Skrevet 30. april 2013 Det er noe dritt som skaper enda flere skiller i landet. Avskyelig at noen kan ødelegge kjøpet til andre som kanskje trenger boligen langt mer, bare på grunn av et medlemskap i eliten. Nå stemmer vel ikke det helt. Dersom du har forkjøpsrett, blir ikke leiligheten automatisk din. Det er sluttbudet som avgjør for det meste. Selv om jeg har forkjøpsrett på mange leiligheter, har jeg ikke automatisk råd til alle disse skyhøye budene som er der ute. Da bør du vel heller si at det er latterlig at prisene på boligmarkedet er så høye, noe som fratar mange mennesker muligheter til å kunne kjøpe seg bopel.
Medlem Skrevet 30. april 2013 #54 Skrevet 30. april 2013 Hva med å by på leiligheter som ikke er berørt av forkjøpsrett? Det er mange av dem... 1
Mr.Han Skrevet 30. april 2013 #55 Skrevet 30. april 2013 Nå stemmer vel ikke det helt. Dersom du har forkjøpsrett, blir ikke leiligheten automatisk din. Det er sluttbudet som avgjør for det meste. Selv om jeg har forkjøpsrett på mange leiligheter, har jeg ikke automatisk råd til alle disse skyhøye budene som er der ute. Da bør du vel heller si at det er latterlig at prisene på boligmarkedet er så høye, noe som fratar mange mennesker muligheter til å kunne kjøpe seg bopel. Det er latterlig at andre kan kreve boligen ETTER at selger har inngått en ferdig avtale om salg med en kjøper. Denne kjøperen har ofte jobbet en god del for å kunne få til akuratt denne avtalen, om ikke en idiot skal ha noen 'rett' før ham og frata personen hele dritten når alt ellers var klart for kjøpet. 3
Gjest Earth Skrevet 30. april 2013 #56 Skrevet 30. april 2013 Det er latterlig at andre kan kreve boligen ETTER at selger har inngått en ferdig avtale om salg med en kjøper. Denne kjøperen har ofte jobbet en god del for å kunne få til akuratt denne avtalen, om ikke en idiot skal ha noen 'rett' før ham og frata personen hele dritten når alt ellers var klart for kjøpet. Det er ikke slik det foregår. Når budrunden er ferdig, og dersom det er en leilighet hvor det er blitt utlyst forkjøpsrett, vil ikke den som har vunnet budrunden få vite om de har fått leiligheten eller ikke, før de som jobber i la oss si OBOS eller BORI, har snakket med de som har lagt inn forkjøpsrett. Så det er slettes ikke slik at når du har vunnet budrunden på en leilighet (med forkjøpsrett) så signeres kjøpskontrakten med en gang, for så å få høre at du ikke har fått den alikevel. Jeg "mistet" en leilighet da jeg hadde vunnet en budrunde, men jeg hadde overhode ikke skrevet noe kontrakt med selger, da man er avhengig av å forhøre seg med de personene som har lagt inn forkjøpsrett på akkurat denne leiligheten, om de ønsker å kjøpe den eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #57 Skrevet 2. mai 2013 det må jo være meningsløst å by på leiligheter med forkjøpsrett da. om du er så heldig at du vinner budrunden kan du jo være sikker på at noen tar leiligheten fra deg etterpå på forkjøp. eller? forstår jeg det feil? Anonym poster: 22ffa240cab612ee2cbb01f16b19c32b
bambis Skrevet 2. mai 2013 #58 Skrevet 2. mai 2013 Man kan ikke være sikker på at noen tar leiligheten med forkjøp, det er jo ikke sikkert noen med forkjøpsrett har lyst på den...
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #59 Skrevet 2. mai 2013 men i de aller fleste tilfeller så er det vel sånn eller? Anonym poster: 22ffa240cab612ee2cbb01f16b19c32b
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #60 Skrevet 2. mai 2013 Jeg la inn bud på en leilighet i borettslag. Jeg vant budrunden og fikk beskjed om at de la den ut til medlemmer av borettslaget noen dager etter jeg vant budet. Så hadde de 1 uke på seg til å ønske leiligheten. Jeg satt altså å ventet i over en uke, ETTER jeg hadde vunnet budrunden, på at noen med forkjøpsrett ønsket å kjøpe leiligheten, rett foran nesen på meg. Idiotisk regel. Anonym poster: 5da4c6630bb530b7aae069827c82d278 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå