AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #62 Skrevet 2. mai 2013 Det stemmer ihvertfall ikke i det boligbyggelaget jeg er tilknyttet, så at det er en myte vil jeg absolutt tro du har rett i. Det tror jeg også at medlemsskapet ble fremdatert til arvings fødselsdato også er. Jeg har arvet medlemsskap, og det er en del år eldre enn jeg er. Jeg var AB som skrev dette. Det var min mors medlemsskap som gikk til min sønn så derfor vet jeg 100% at ansinniteten ble satt til fødselsdatoen til sønnen min. Det var også den datoen som sto på hjemmesiden til boligbyggelaget vedr. salg av leiligheter og meldt forkjøpsrett. Anonym poster: c12068337a2b46536a04529d747a884b
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #63 Skrevet 2. mai 2013 Jeg er klar over at Obos-leiligheter har økt mest. Grunnen er kanskje alle nyetablerte borettslag der egenkapitalen er liten mens fellesgjelden er stor (uansvarlig høy) og uten garanti hvis noen ramler av lasset og må selge sin enhet. Jeg har kjøpt tre boliger i løpet av 25 år, den ene en Obos-bolig og jeg vet hva det innebærer å blir overkjørt av forkjøpsrett, men forstår ikke hva man kan gjøre for å endre reglene. Da jeg var på boligmarkedet i Oslo på midten av 80-tallet så hadde faktisk en del leiligheter fastpris. Ingenting å by på. Ansinnitet gjaldt. Jeg måtte bare gi opp boligmarkedet i Oslo pga priser og heller satse på hjembyen. Her kjøpte jeg en borettslagleilighet og var med på en helt vanlig budrunde. Neste kjøpte jeg på forkjøpsretten og deltok ikke i budrunden. Dette med boligbyggelag har historie hvor boliger var mangelvare og hvor man faktisk på leiemarkedet måtte betale svart under bordet for å leie. Dette vet jeg skjedde på slutten av 60-tallet. Et medlemsskap ved dåp/fødsel eller ved konfirmasjon kan være gullkantet. Det koster noen kroner hvert år, men det er helt ok. Her bør foreldre tenke litt framover. Som en skrev her så tok de en leilighet med kun 2 uker ansinnitet. Anonym poster: c12068337a2b46536a04529d747a884b
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #64 Skrevet 2. mai 2013 Jeg la inn bud på en leilighet i borettslag. Jeg vant budrunden og fikk beskjed om at de la den ut til medlemmer av borettslaget noen dager etter jeg vant budet. Så hadde de 1 uke på seg til å ønske leiligheten. Jeg satt altså å ventet i over en uke, ETTER jeg hadde vunnet budrunden, på at noen med forkjøpsrett ønsket å kjøpe leiligheten, rett foran nesen på meg. Idiotisk regel. Anonym poster: 5da4c6630bb530b7aae069827c82d278 Dette må du jo ha visst før du kjøpte, de kan vel ikke plutselig ta fra deg kjøpet og tilby det til noen andre? Det sto vel i annonsen/prospektet? Ellers synes jeg det er en fin ting, men det er vel fordi jeg bare kjenner folk som har tatt leiligheter på forkjøpsrett, og som virkelig har trengt dem. Jeg kommer også til å arve et medlemskap som vil gjelde fra min fødselsdato, og det kan komme godt med senere. Og det er bra at yngre får arve ansiennitet, hvis ikke ville bare godt voksne med lengre ansiennitet og mye mer penger ta ENDA flere boliger fra oss unge som vil inn på markedet, som om vi ikke sliter nok. Anonym poster: 07f66637d425abd489e2c8e28695013a 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #65 Skrevet 2. mai 2013 Dette må du jo ha visst før du kjøpte, de kan vel ikke plutselig ta fra deg kjøpet og tilby det til noen andre? Det sto vel i annonsen/prospektet? Ellers synes jeg det er en fin ting, men det er vel fordi jeg bare kjenner folk som har tatt leiligheter på forkjøpsrett, og som virkelig har trengt dem. Jeg kommer også til å arve et medlemskap som vil gjelde fra min fødselsdato, og det kan komme godt med senere. Og det er bra at yngre får arve ansiennitet, hvis ikke ville bare godt voksne med lengre ansiennitet og mye mer penger ta ENDA flere boliger fra oss unge som vil inn på markedet, som om vi ikke sliter nok. Anonym poster: 07f66637d425abd489e2c8e28695013a Nei, det sto ingen steder. Dette var vanlig praksis når det var borettslagleiligheter sa megler etterpå. Jeg var ung og kunne ingenting om slike regler. Anonym poster: 5da4c6630bb530b7aae069827c82d278
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #66 Skrevet 2. mai 2013 ja, idiotisk regel. mistet du den eller? Nei, jeg fikk den. Var ingen som var interessert, heldigvis. Men jeg ble paff over regelen ja. Anonym poster: 5da4c6630bb530b7aae069827c82d278
Gjest Fleecejakke Skrevet 2. mai 2013 #67 Skrevet 2. mai 2013 Jeg la inn bud på en leilighet i borettslag. Jeg vant budrunden og fikk beskjed om at de la den ut til medlemmer av borettslaget noen dager etter jeg vant budet. Så hadde de 1 uke på seg til å ønske leiligheten. Jeg satt altså å ventet i over en uke, ETTER jeg hadde vunnet budrunden, på at noen med forkjøpsrett ønsket å kjøpe leiligheten, rett foran nesen på meg. Idiotisk regel. Anonym poster: 5da4c6630bb530b7aae069827c82d278 Samme her, bare at fristen var så langt at vi rakk å signere kontrakt med forbehold om forkjøpsrett. Latterlig. Å måtte vente en måned på å få vite om du har kjøpt leilighet eller ikke er tåpelig, man ramler jo ut av markedet på den tiden og kan gå glipp av mye bra om noen tar leiligheten du "kjøpe" fra deg etter en måned. 1
Brunhilde Skrevet 2. mai 2013 #68 Skrevet 2. mai 2013 (endret) Jeg var AB som skrev dette. Det var min mors medlemsskap som gikk til min sønn så derfor vet jeg 100% at ansinniteten ble satt til fødselsdatoen til sønnen min. Det var også den datoen som sto på hjemmesiden til boligbyggelaget vedr. salg av leiligheter og meldt forkjøpsrett. Anonym poster: c12068337a2b46536a04529d747a884b Jeg har, som nevnt, arvet medlemsskap og der gjaldt ikke den regelen, så mitt medlemsskap er noen år eldre enn hva jeg er. Jeg trodde reglene var ganske like over hele landet, men det er de tydeligvis ikke. Endret 2. mai 2013 av Brunhilde
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #69 Skrevet 2. mai 2013 Jeg vil kjøpe meg en selveierleilighet når jeg bestemmer meg for å kjøpe leilighet, heldigvis trenger jeg da ikke å forholde meg til disse idiotiske reglene. Anonym poster: 806dd96aff17e9616cbb0d8f338f6bd5
Alice123 Skrevet 2. mai 2013 #70 Skrevet 2. mai 2013 (endret) Jeg er medlem i OBOS, men har dårlig ansiennitet mot de aller fleste (fordi jeg er ung og har derfor ikke så mange år å ha spart ansiennitet på, og fordi jeg ikke har familie jeg kan arve medlemskapet til). Jeg mistet en leilighet en gang, til noen som hadde langt bedre ansiennitet enn meg. Jeg vant budrunden, men leiligheten ble så lyst ut for medlemmer med forkjøpsrett og jeg måtte vente i to uker før jeg fikk vite om jeg FAKTISK fikk leiligheten. Jeg fikk den ikke. Og de som tok den gadd ikke være med i budrunden en gang, for de visste at de uansett ville få leiligheten på ansienniteten. På den måten tapte selger penger, og jeg måtte gå i uvisse i to uker (og heller ikke kunne se på andre boliger). Edit: Må legge til at jeg noen måneder senere fikk en mye bedre bolig (selveier) enn den jeg tapte til forkjøpsretten. Så jeg går ikke rundt og er BITTER for at jeg tapte. Men jeg syntes det er en dust regel. Endret 3. mai 2013 av Alice123
Pinkee Skrevet 2. mai 2013 #71 Skrevet 2. mai 2013 Samme her, bare at fristen var så langt at vi rakk å signere kontrakt med forbehold om forkjøpsrett. Latterlig. Å måtte vente en måned på å få vite om du har kjøpt leilighet eller ikke er tåpelig, man ramler jo ut av markedet på den tiden og kan gå glipp av mye bra om noen tar leiligheten du "kjøpe" fra deg etter en måned. Akkurat den der tenker jeg også på, du risikerer å gå glipp av en bra leilighet fordi du går å venter på avklaring med forkjøpsrett. Urgh, liker ikke forkjøpsrett! Leter etter leilighet en plass jeg aldri hadde drømt om skulle bli aktuell, ergo ikke noe medlemskap. men, lurer på å melde meg inn, et 14 dager gammelt medlemskap slår en uke gammelt
Gjest Lillesiren Skrevet 2. mai 2013 #72 Skrevet 2. mai 2013 Samme her, bare at fristen var så langt at vi rakk å signere kontrakt med forbehold om forkjøpsrett. Latterlig. Å måtte vente en måned på å få vite om du har kjøpt leilighet eller ikke er tåpelig, man ramler jo ut av markedet på den tiden og kan gå glipp av mye bra om noen tar leiligheten du "kjøpe" fra deg etter en måned. HELT enig! Jeg er i skikkelig dårlig humør idag, da jeg har sittet og ventet og trippet i hele 2 uker for å få avklart forkjøpsretten. Tror du ikke at det i aller siste timene før fristen gikk ut meldte seg en ? Enda mer bittert er at det var en leilighet i samme strøk som jeg likte enda bedre, men som hadde budrunde på tirsdag, ergo solgt før jeg fikk mitt avslag.. Så, ikke fikk jeg leiligheten og ikke fikk jeg bydd på "drømmeleiligheten" heller.. Merker jeg er totalt fedd up med hele boligkjøpesystemet, både den 15% egenandelen og forkjøpsrett på 80% av boligene jeg har råd til, det gjør det jo nesten klin umulig for førstegangskjøpere å komme seg inn på markedet!!!
Alvina Skrevet 3. mai 2013 #73 Skrevet 3. mai 2013 Samme her, bare at fristen var så langt at vi rakk å signere kontrakt med forbehold om forkjøpsrett. Latterlig. Å måtte vente en måned på å få vite om du har kjøpt leilighet eller ikke er tåpelig, man ramler jo ut av markedet på den tiden og kan gå glipp av mye bra om noen tar leiligheten du "kjøpe" fra deg etter en måned. Har vært der. Å sitte på gjerdet og ikke kunne delta på boligmarkedet er en påkjenning når man har lagt inn et bud som er bindende er psykisk nedbrytende. De fleste som vil kjøpe har behov for en bolig. Jeg ventet kun i to uker, men dog - synes fristen for å bruke forkjøpsrett burde være maks to dager.
Rosalie Skrevet 3. mai 2013 #74 Skrevet 3. mai 2013 Hvordan forkjøpsrett avklares er vel opp til det er enkelte borettslag. I borettslaget jeg bor i, OBOS-borettslag, så må evt interesserte med forkjøpsrett ha meldt seg og lagt frem finansieringsbevis før budrunden starter, og når budrunden er over må de bestemme seg bokstavelig talt på timen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå