Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Egentlig passer ingen av partiene for min smak.

Jeg er liberal på noen punkter, ultra konservativ på andre og tilnærmet sosialistisk på noen få punkter.

Liberal: Hasj og kjøp av sex burde legaliseres. Hasj salg statlig eid, sex salg kan være privat eid men med strenge kontroller og krav. Alkohol burde være lovlig og selge så lenge butikken er åpen. Løyve til å selge alkohol opptil 20%. Jeg mener fortsatt at det burde være 20 års grense vinmonopolet-kjøp eller noe tilsvarende for 40% alkohol opp til 70%. Osv...

Jeg mener private sykehus burde blitt en "ting" - Hvor man betaler av egen lomme for behandling. Jeg ser ikke på det som en negativ ting at rike mennesker går ut av køen og betaler ekstra hos en privat klinikk dersom de ønsker dette. Det vil gjøre køen kortere, effektivisere helsevesenet. Dessuten, er man desperat drar man bare utenlands for medisinsk hjelp likevel. Kan likesåvel få gjort økonomi ut av dette i vårt eget land, skape arbeidsplasser.

Jeg mener homofile skal få gifte seg i kirken. Men jeg mener også at presten, eller kirken skal ha rett til å reservere seg mot dette, altså slippe dersom det strider med deres etiske verdigrunnlag, eller personlige oppfatning. Vet ikke om det er liberalt eller konservativt.

Ultra konservativ: Jeg mener asylsøkere som begår kriminelle handlinger av en alvorlig art burde sendes ut direkte uten noen som helst medlidenhet for hva som kan hende ved hjemkomst. (Snakker her om drap, voldtekt og grove ran og voldsepisoder). Ved ankomst skal de få dette forklart, muntlig og skriftlig på sitt eget språk samt skrive under skriftlig på dette dokumentet, eller avtalen de har med staten.

Jeg mener dødsstraff i sjeldne, og ekstreme tilfeller burde være lovlig. Jeg mener overlagt drap skal straffes med livstid i fengsel uansett hvor ung gjerningsmannen/kvinner er, (altså 15 år eller eldre) og hvilke begrunnelser de hadde for å drepe ett annet menneske. (Snakker da selvsagt ikke om nødverge eller uaktsomt drap).

Jeg mener fengsel burde deles inn i tre kategorier: Mild, moderat, og streng. Førstnevnte for folk som slåss på byn, eller kjører under beruset tilstand Osv. Moderat for folk som driver økonomisk kriminalitet av den noe grovere sorten, utpressing, kjøp og salg av ulovlige rusmidler (herion, kokain, LSD, amfetamin) Osv. Streng for folk som voldtar og dreper, utnytter barn smugler mennesker osv.

De tre forskjellige typene fengsel vil da også være vidt forskjellige i hva angår friheter og rettigheter. Kan se for meg mild, omtrent slik som dagens system. Moderat med mindre perm, strengere rutiner og strengere krav for løslatelse. Streng: Alle fangene har 20kvm hver. En seng, et toalett, en tv og et vidu så de kan se ut. Ingen permisjon, besøk gjennom vindu og billig men sunn mat. Luftegård hvor de kan automat-låses ut ca 1 time for dagen, men uten mulighet for fysisk kontakt med hverandre. Ingen sigaretter eller snus, ingen pc - nada!

Hadde også likt det hvis fanger kunne få muligheten til å arbeide mens de sonet. La oss si at 10 timer arbeid gir 1 time straffefradrag. De kan jobbe 6-8 timer dagen, med arbeid som folk flest ikke vil gjøre. For eks grave vei for staten. Ser ikke at dette er uetisk ettersom det er frivillig. Dette vil da kun være mulig i visse avdelinger av typen streng fengsel, for eks førstegangsforbrytere men med mulighet for rehabilitering.

Dessuten: Hvis man begår en kriminell handling av mild sort mer enn 15 ganger får man livstid i streng avdeling. Moderat 5-10 ganger (avhengig av handling), det samme. Streng 1-2 ganger (Altså drap er livstid uansett, men for eks voldtekt hvis man mener personen har mulighet for å bli frisk).

Tilnærmet sosialistisk: Jeg mener et land som Norge fungerer bedre med høyt/moderat skattenivå. Det er min oppfatning at samfunnet som helhet fungerer bedre dersom alle blir med og hjelper til. Dog noe lavere nivå enn det vi har i dag, for eks formueskatten vil jeg helst se forsvinne. (Og jeg eier ikke noen formue nei).

Jeg mener innvandring kan være til nytte for Norge, og vi har også et ansvar for mennesker som trenger hjelp. Men ikke for en hvilken som helst kostnad.

Siden det snart er stortingsvalg og greier. Hvilket parti skal jeg stemme på?

-Leo

AKKURAT det samme mener jeg! Endelig har jeg funnet en som mener det samme som meg :rolleyes:

Kanskje Fremskrittspartiet hadde passet deg?

Anonym poster: cd3c7d3aa13585a4378c7efba3c2e947

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg stemmer på Høyre, venstre, arbeiderpartiet eller sv.

Kommunevalget blir det etter hvilket parti som har de beste spesifikke planene rundt skole.

Stortingsvalget blir det nok høyre.

Anonym poster: e9a53f06a63f951cc170f46e1e5d6357

Skrevet

Fengslene fungerer jo allerede tilnærmet slik du skisserer her. Varierende sikkerhetsnivå, varierende goderetter hvilken avdeling du sitter på, arbeid i fengselet (noen spikrer vel fortsatt paller?) og jeg har fortsatt til gode å se en fengselscelle som er så stor som 20 kvm.

Beklager avsporingen, jeg lar være å kommentere resten.

Anonym poster: db3bcfabe54b9f02797da869e3ca8df3

Du har sikkert rett. Men jeg mener det skulle vært et sterkere skille, mellom 3 forskjellige "typer" kriminelle. Har fått det inntrykket av at sykkeltyver og voldtektsmenn soner sammen nemlig. Skjønner ikke hvorfor.

-Leo

Skrevet

AKKURAT det samme mener jeg! Endelig har jeg funnet en som mener det samme som meg :rolleyes:

Kanskje Fremskrittspartiet hadde passet deg?

Anonym poster: cd3c7d3aa13585a4378c7efba3c2e947

Kan godt hende. Men jeg syns ofte de virker veldig useriøs. Skikkelig opposisjons parti liksom.

:)

AnonymBruker
Skrevet

Du har sikkert rett. Men jeg mener det skulle vært et sterkere skille, mellom 3 forskjellige "typer" kriminelle. Har fått det inntrykket av at sykkeltyver og voldtektsmenn soner sammen nemlig. Skjønner ikke hvorfor.

-Leo

Tja, de gjør nok det i kortere perioder. Eller sykkeltyven vil nok få bot, ikke fengsel. Det er stor forskjell på hjemmesoning med fotlenke og høyt sikkerhetsnivå på Ullersmo og Ila.

Det finnes nordisk forskning på folks oppfatning av straffenivået og det faktiske straffenivået. Folk vil faktisk sette straffene ned når de får dømme i caser, men vi får et feil bilde gjennom media og høyere straffer er et enkelt virkemiddel for politikerene. Det høres så fint ut, men virker dessverre ikke.

Anonym poster: db3bcfabe54b9f02797da869e3ca8df3

Gjest abcdefgh
Skrevet

Er skeptisk til Høyre ihvertfall. Nå vil de åpne for at supplyrederier kan benytte seg av utenlandsk mannskap på norsk sokkel og lønne de i henhold til lønnen i hjemlandet sitt. Det vil jo garantert ende med mange arbeidsledige norske sjøfolk.

• Liker 2
Gjest Amber Rose
Skrevet (endret)

Høyre eller FRP pga av innvandringspolitikken blant annet.

Endret av Amber Rose
  • Liker 1
Skrevet

Høyre er tilnærmet en kopi av AP i innvandringsspørsmålet. Venstre (som er en naturlig følge av høyreregjering) vil nærmest ha fri innvandring. Husk dette ;)

• Liker 1
Skrevet (endret)

FrP. For nedsettelse av skatter, mer økonomisk frihet, strengere innvandringspolitikk, mer synlig politi i gatene, en verdig eldreomsorg, mye pga valgfriheten til EU og EØS og bli kvitt den tullete kulturpolitikken vi har nå. Kan komme med mange flere grunner. Men dette er blant det som står høyest hos meg.

Edit: Måtte få med litt til.

Endret av belle_
Skrevet

Da bør du ihvertfall ikke stemme Høyre...

Skrevet

Jeg stemmer Arbeiderpartiet. Det har jeg kommet frem til etter å ha brukt eliminasjonsmetoden. Skal man si det annerledes, det er partiet jeg er mest enig i politikken til. Selv om jeg godt kunne tenkt meg et alternativ nærmere sentrum, men ingen av dagens sentrumspartier er aktuelle for meg. Så da blir det Ap.

• Liker 1
Gjest Amber Rose
Skrevet (endret)

Da bør du ihvertfall ikke stemme Høyre...

Edit: slettet innlegget fordi jeg misforstod svaret ditt.

Endret av Amber Rose
Gjest Amber Rose
Skrevet

Høyre er tilnærmet en kopi av AP i innvandringsspørsmålet. Venstre (som er en naturlig følge av høyreregjering) vil nærmest ha fri innvandring. Husk dette ;)

Bør hvert fall få bort den rødgrønne regjeringen. Norge kommer jo til å bli ødelagt snart..

Skrevet

Edit: slettet innlegget fordi jeg misforstod svaret ditt.

Det går fint, men som nevnt fra en vil det ikke bli noen spesiell forandring i innvandringspolitikken om du stemmer høye! Derfor jeg skrev det jeg skrev mtp at det faktisk var noe som var viktig for deg. Vi er tydeligvis på samme side, men det er nok FrP du bør stemme om det er det som betyr mest for deg :)

Gjest Amber Rose
Skrevet

Det går fint, men som nevnt fra en vil det ikke bli noen spesiell forandring i innvandringspolitikken om du stemmer høye! Derfor jeg skrev det jeg skrev mtp at det faktisk var noe som var viktig for deg. Vi er tydeligvis på samme side, men det er nok FrP du bør stemme om det er det som betyr mest for deg :)

Ja, det blir nok FRP. Har stemt det tidligere også så :)

• Liker 2
Gjest Knut Lavngard
Skrevet

Kun Framstegspartiet kan redda Noreg no, men eg fryktar sjølv ikkje dei vil klare det slik landet er blitt styrt dei seinare åra.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eller omvendt, Dullum - om du sammenligner de to partienes innvandringspolitikk med hvordan den var for 20 år siden, er det liten tvil om hvem som har forandret sin politikk mest :) Og det må de gjerne gjøre, altså, men det er høyrepolitikk som har dratt Ap mot høyre.

Høyre har blitt mykere i sosiale spørsmål, på innvandringsfronten har de vel ikke vært så verst stabile.

Anonym poster: 6aa4217b35511b00779ac7375928e4c1

AnonymBruker
Skrevet

... Ikke at ikke innvandring kan kalles et sosialt spørsmål, men du forstår nok. Verdispørsmål av den klassiske sorten.

Anonym poster: 6aa4217b35511b00779ac7375928e4c1

Skrevet

Eg har merka meg at me ofte er samde, men ikkje om alt.

Og eg har merka meg at ingen av dykk eigentleg er nynorskbrukarar. Så kvifor skriv de båe to alltid nynorsk her på forumet?

• Liker 4
Gjest Knut Lavngard
Skrevet

Og eg har merka meg at ingen av dykk eigentleg er nynorskbrukarar. Så kvifor skriv de båe to alltid nynorsk her på forumet?

Eg kan lova deg at eg er nynorskbrukar. Det har vore mitt hovudmål sidan eg byrja på skulen, og mitt talemål ligg òg særs nær nynorsken.

Kva får deg til å tru at eg ikkje er nynorskbrukar til vanleg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...