Gå til innhold

Hvilket land ville du bodd i hvis du skulle flyttet?


la Flaca

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Men hvorfor Canada folkens? Blir ikke det litt som å bo i Norge, bare enda kaldere om vintern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne tenke meg å bo ett år i Canada for å forbedre fransken min, samt kunne praktisere engelsk jevnlig.

Ellers hadde jeg ikke hatt noe i mot å studere arabisk i Kairo ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Spania er en mulighet er det bare å spørre hvis du lurer på noe! :)

Jeg og mannen har bodd i Sør-Spania i over 2,5 år nå, og har ingen planer om å flytte på oss. Her nede vi bor florerer det av internasjonale skoler, og det er så mange muligheter for Nordmenn. Har et stort Norskt og internasjonalt nettverk her nede. Jeg elsker livsstilen og kulturen, og klimaet er jo en kjempe-bonus. Men det er nok viktig å velge rett sted i Spania. Kontrastene er store.

Sender deg en pm, jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til USA, en plass i Tennessee eller i nærheten. Liker alt der egentlig. Folkene, omgivelsene, været. Det er omtrent sånn som her, bare bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariah

USA (New York), Malaysia, Portugal eller Canada. Har tatt hensyn til både jobbmuligheter og personlige preferanser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

USA (New York), Malaysia, Portugal eller Canada. Har tatt hensyn til både jobbmuligheter og personlige preferanser.

Noterer bak øret. Malaysia, hvordan ligger det an der? Mtp økonomi og levestandard mener jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariah

Wikipedia gir et veldig enkelt svar:

Den malayiske halvøya, og Sørøst-Asia generelt, har vært et handelssentrum i flere århundrer. Varer som porselen og krydder ble handlet med allerede for mange hundre år siden. Malaysia produserer bilen Proton. Økonomiske nøkkeltall Verdi % av BNP År, kilde BNP (Verdensbanken) 148,9 mrd US$ 2006, Verdensbanken BNP (vekst) 5,7% Q3 2007, The Economist Nov 2007 Industriprod 0,9% Q3 2007, The Economist Nov 2007 Konsumpriser 1,8% Q3 2007, The Economist Nov 2007 Renter 3 mnd 3,62% Q3 2007, The Economist Nov 2007 Børsindeks 1.jan-7.mai 2008 -10,9% The Economist mai 2008 Arbeidsløshet 3,4% Q3 2007, The Economist Nov 2007 Handelsbalanse 12 mnd 28,7 mrd $ Q2 2007, The Economist Nov 2007 Betalingsbalanse 12 mnd 27,6 mrd $ 13,8% Q2 2007, The Economist Nov 2007 Utviklingshjelp 0,01 mrd US$ 2005, UNDP Database Budsjettbalanse -3,2% 2007, The Economist Nov 2007 BNP per innb 5.159 US$

2005, UNDP Database

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt gamle tall, men det lille jeg forstår av det der ser da bra ut. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan det fungerer å bo i utlandet med tanke på medlemskap i folketrygden jeg. Mister man alle rettigheter i norge ? Hva om man vil tilbake til norge, har man da rett på feks pensjon ? trygd? sykehusbehandlig osv ?

Du må bo i Norge i 3 år etter å ha bodd i utlandet over lengre tid, for å fopparbeide deg dine rettigheter fra folketrygden. (Noe som jeg egentlig synes er litt på tryne, ettersom du må skatte til Norge i 3 år etter at du har flyttet ut av Norge. I tillegg til at du må skatte i det landet du bor og jobber) Så lenge du er bosatt i utlandet og ikke har noen forbindelser som jobb/skatt eller studerer med lån fra lånekassen har du ingen rettigheter fra folketrygden, men du kan søke om frivillig medlemskap og betale for å få beholde medlemsskapet.

Legger ved noen linker:

http://www.nav.no/Internasjonalt/Medlemskap+i+folketrygden

http://www.advokatenhjelperdeg.no/artikler/taper-trygderettigheter-ved-flytting/#rettentilalderspensjon

http://www.advokatenhjelperdeg.no/artikler/utvandrere-ma-betale-for-helsehjelp-i-norge/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns de norske skolene der nede virker som veldig bra tilbud, så sånn sett hadde Spania vært helt ideelt. Ser ut som det er litt verre med jobb på sørkysten, men har da funnet noen muligheter. Men de internasjonale skolene, er det mange av dem i Spania? Litt skeptisk til overgangen til engelsk undervisning, men det må man jo nesten rekne med.

Nå har jeg ikke full oversikt over skoletilbudet, iom. at jeg ikke har barn eller planer om barn i nær fremtid. Men det jeg vet er at det er minimum 4-5 internasjonale (Engelskspråklige, Britiske ihvertfall, sikkert Amerikanske også) skoler i min krets å velge mellom, en Svensk skole og en Tysk. Dette er tilbud for barn opp til 18 år. Mulig det er flere også, men dette er som sagt det jeg vet. I tillegg er det jo Spanske offentlige og private skoler. Nå vet jeg ikke hvor gamle dine barn er, men yngre barn lærer ekstremt fort og tar nok slike overganger bedre enn vi tror. Jeg har sett mange barn (Norske, Russiske) blitt kastet inn i internasjonale skoler og klart seg helt ypperlig. Jeg har også sett Engelske barn bytte fra internasjonal til Spansk offentlig skole, og fått det bedre der enn i den internasjonale. Dette er jo noe du må velge med tanke på fremtiden for dine barn. Alle skolene her underviser uansett mye Spansk, så det vil barna lære uansett.

Jobbmulighetene er vanskelig å se før man kommer ned. Det er en kjent sak at jobber skjeldent utlyses her, men man får jobb gjennom nettverkene sine. Fordi det er så ekstremt internasjonalt her nede, er det logisk at firmaer trenger internasjonalt personell. Jo lenger jeg bor her, jo flere muligheter ser jeg. Jeg er forholdsvis sikker på at jeg kunne fått meg en ny jobb innen neste uke om jeg trengte det. Men som sagt, du må kjenne folk. De fleste kommer ned og starter med telefonsalg, resepsjonsjobb eller lignende, og finner seg noe bedre etterhvert. Eiendomsmekling feks. er kjempestort for Skandinavere her nede. Skandinavia er jo det mest lukrative markedet å henvende seg til, så her er det mange muligheter.

Noen tanker :) Får jo nevne at jeg bor litt nedover kysten fra Malaga, så vet du sånn ca. hvor jeg snakker om her. Jeg vet desverre ikke så mye om hvordan det er på andre steder. Om du lurer på noe annet får du bare spørre, evt. sende en PM så kan jeg svare mer spesifikt uten å utlevere meg selv for mye, hehe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bo i Norge i 3 år etter å ha bodd i utlandet over lengre tid, for å fopparbeide deg dine rettigheter fra folketrygden.

Vil det si at du må skatte til Norge mens du bor i utlandet, og likevel ikke motta tjenester fra folketrygden? Tenker på barnetrygd, gratis medisiner og legehjelp til barn osv. (linjeskift streiker her, så dette blir litt klønete) Malaga er jo midt i smørøyet for min del da :hjerte: , særlig med tanke på skoler. Men det florerer vel ikke av jobbtilbud på den kanten nei. Har så vidt sjekket jobbmarkedet i Spania på nett og der gikk det i service-og salgsstillinger ja, fortrinnsvis i Barcelona og Madrid. Men for vår del er det en forutsetning at mannen får et godt jobbtilbud før vi kan flytte på oss, og den biten går som du sier gjennom andre kanaler. Så får resten komme som en bonus. Supert at du tok deg tid til å skrive så utfyllende forresten! Jeg ante ikke at det var så mange skoler i det området. Men det jeg har sett er at det er enorm forskjell i avgifter. De norske skolene er veldig rimelige, men mange av de internasjonale skolene er jo svindyre. Og som regel betalt gjennom arbeidsgiver. Mye som skal klaffe her, men har veldig lyst... :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må bo i Norge i 3 år etter å ha bodd i utlandet over lengre tid, for å fopparbeide deg dine rettigheter fra folketrygden. (Noe som jeg egentlig synes er litt på tryne, ettersom du må skatte til Norge i 3 år etter at du har flyttet ut av Norge. I tillegg til at du må skatte i det landet du bor og jobber) Så lenge du er bosatt i utlandet og ikke har noen forbindelser som jobb/skatt eller studerer med lån fra lånekassen har du ingen rettigheter fra folketrygden, men du kan søke om frivillig medlemskap og betale for å få beholde medlemsskapet.

Legger ved noen linker:

http://www.nav.no/In... i folketrygden

http://www.advokaten...ilalderspensjon

http://www.advokaten...ehjelp-i-norge/

Takk for utfyllende svar :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan være jeg kommer til å flytte til Nederland fordi at typen er derifra og han har jobben i Den Haag, hvor det blir mest aktuelt for meg å flytte til.

"Ik hou van jij". Det er den eneste nederlandsken jeg kan. Ikke spør meg hvor jeg har lært det, aner ikke. :P

Anonym poster: 953ca824c49226eafe66a4b31d5bc918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Og når jeg først holder på så må jeg vise dette også

1337642-8-1360770157812.jpg

holder ikke med rasehund i kuwait.. her må man ha geopard for å være kul :rolleyes: (han har kom spaserende forbi restauranten vi satt på )

Så deilig at kuwaiterne hjelper til med å utrydde geparden! :)

Anonym poster: dab16ef9723672a9f971f9772bb781d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nederland eller Australia ! :D

Anonym poster: c0b18cad55f58816157e63d83c5d4d13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si, er så mange fine steder i verden! Men Danmark(København), Nederland(Amsterdam), Australia eller USA(New York) hadde vært noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lekt med tanken å flytte på oss ei stund, og gjør kanskje alvor av det en dag. Eneste krav er at det finnes et greit skoletilbud til barne-eller ungdomsskolebarn der (ikke bushen i Peru kanskje) ,skipsfart/fiskeindustri og varmt klima. Mao masse muligheter. ....linjeskift.... Hvor ville du bodd hvis du skulle velge? Og hvorfor akkurat der?

Jeg ville flyttet til USA og da fortrinnsvis Florida. Litt skummelt med orkansesong da men jeg synes amerikanerene er så trivelige og jeg liker staten Florida veldig godt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...