Gå til innhold

Var på "date", hun forventet at jeg skulle betale - jeg stakk.


tom1986

Anbefalte innlegg

Gjest .-L-.

Er noen damer som er veldig high maintenance. Kjenner en slik en og jeg og vennene mine liker ikke hun. Han må gi henne oppmerksomhet slik og slik, gjøre det og det. Synes hun er veldig sær.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vampen

Oh Lord.. For en tråd!:ler:

Det er en ganske tydelig dobbeltmoral her. Enkelte kvinner forventer å være likestilte, samtidig som de vil holde fast på eldre kjønnsroller når det gagner dem. En mann må betale på date for å være romantisk, galant og interessert. Jeg skjønner godt at det provoserer menn. Om kvinner kan uttrykke interesse uten å betale, hvorfor kan ikke menn? Og hvorfor måle en manns interesse eller "verdi" som partner etter betalingsvilje på første date? Det er bare dumt. Det handler heller ikke om å gå bananas om han ønsker å betale, men om å forvente det. Og om du avviser en andre date basert på om han betalte på første date, så er det å forvente at han betaler.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Crazycatlady

Jeg forventer ikke at mannen skal betale. Hadde følt meg som en snylter om han skulle betale alt. Merkelig at noen forventer det og syns at det er greit at mannen betaler hver gang. Ser ikke hvorfor det er en romantisk gest, men for min del er ikke penger eller (dyre) gaver romantisk.

Jeg forventer faktisk at jeg må betale min del, men noen ganger har samboer betalt og andre har jeg gjort det.

Endret av Crazycatlady
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest neglelakk

på alle mine dates hele livet har vi delt.

Feks han betaler middagen, jeg betaler kinoen. I dag tjener menn og kvinner ca det samme, så hvorfor skal èn betale?

Før var det jo menn som jobbet og kvinner som ikke gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig med det Sussi81 skriver...

Til dere som mener at man skal betale 50/50.. hva gjør dere når dere inviterer på middag hjemme? forventer at han har med kontanter og betaler før han går?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vampen

Så enig med det Sussi81 skriver...

Til dere som mener at man skal betale 50/50.. hva gjør dere når dere inviterer på middag hjemme? forventer at han har med kontanter og betaler før han går?

Artig forsøk på å gjøre ting komplisert.

De fleste som inviterer noen hjem til seg på middag er vel inneforstått med at det også betyr at man spanderer mat og drikke på gjesten. Med mindre man på forhånd har avtalt at gjesten tar med noe. Det er ikke det samme som å forvente at mannen tar regningen på en førstedate på restaurant.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer ikke at en mann skal spandere middag på meg på date.

Og jeg tilbyr meg alltid å betale for meg, likevel ender det med at han betaler uansett.

Jeg elsker det! Jeg liker en litt old fashion gentleman :laugh:

Så kan de som har veldig mye imot det, finne seg likesinnede. Hva som passer for en passer ikke alltid for noen andre. Jeg har absolutt ingenting imot det. Vi er forskjellige og slik er det bare.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .-L-.

Den som inviterer spanderer :)

Det er jo ganske lett å unngå å måtte være den som spanderer da. Det er jo bare til å unngå å invitere.

Forstår jo at det er kjekt å få ting gratis, men det er kjipt å måtte være den som betaler. Synes Ts reagerte vel sterkt, men samtidig har han et poeng. Man burde ikke forvente at mannen spanderer.

Endret av .-L-.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det temmelig enkelt. Jeg går utfra at vi begge betaler vår del, men jeg blir glad om at han tilbyr seg å betale. Hvis vi begge betaler, så er det for meg helt uproblematisk. Jeg syntes TS overreagerte og jeg forstår ikke hvorfor dette med betaling eller manglende betaling er "make or break" for en del, både kvinner og menn. Da synes jeg man legger altfor mye i noe som er helt trivielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh Lord.. For en tråd! :ler:

Det er en ganske tydelig dobbeltmoral her. Enkelte kvinner forventer å være likestilte, samtidig som de vil holde fast på eldre kjønnsroller når det gagner dem. En mann må betale på date for å være romantisk, galant og interessert. Jeg skjønner godt at det provoserer menn. Om kvinner kan uttrykke interesse uten å betale, hvorfor kan ikke menn? Og hvorfor måle en manns interesse eller "verdi" som partner etter betalingsvilje på første date? Det er bare dumt. Det handler heller ikke om å gå bananas om han ønsker å betale, men om å forvente det. Og om du avviser en andre date basert på om han betalte på første date, så er det å forvente at han betaler.

Vel, når TS stikker av uten å gjøre opp for sin del av regningen, så er det ikke merkelig at han får reaksjoner, og for øvrig så skjønner jeg ikke helt hva svaret ditt har med HI å gjøre? Det handler om alminnelig folkeskikk og gjøre opp for seg, uansett om daten nærmest forlangte at TS skulle spandere på henne.

Det gir ham ingen rett til å rømme uten å gjøre opp for seg. Det er rett og slett usselt, og bare noe umodne gutter gjør.

Anonym poster: 34855ca57ac58e7584e35672ca99f242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sussi81, hva syns du om det konkrete tilfellet TS ble utsatt for, at en dame som ikke hadde noen form for relasjon til TS tok initiativ til at hun og TS skulle spise på en bestemt restaurant hun hadde valgt ut, og deretter ignorerte regningen da den kom?

Hva du og dine gjør dere i mellom er ikke interessant i denne sammenhengen, for dere kjenner hverandre fra før av, og vet hvor dere har hverandre hen.

For det er noen damer der ute som lar det gå sport i å snylte på menn, det er det ikke til å komme bort i fra. Om noen skulle synes jeg er en bitterkuk fordi jeg påpeker det, så gjør det like forbannet ikke noen forskjell på at det faktisk skjer. Jeg betaler gjerne for begge på en date om vi har lekekranglet litt om det, og jeg må insistere på å få lov til å være litt gammeldags. Men ei søt dame som plutselig kommer og vil ha meg til å ta henne med på en spesifikk restaurant hun veldig gjerne vil spise på, for så å totalt ignorere regningen får varsellampene mine til å gå av.

Vel, når TS stikker av uten å gjøre opp for sin del av regningen, så er det ikke merkelig at han får reaksjoner, og for øvrig så skjønner jeg ikke helt hva svaret ditt har med HI å gjøre? Det handler om alminnelig folkeskikk og gjøre opp for seg, uansett om daten nærmest forlangte at TS skulle spandere på henne.

Det gir ham ingen rett til å rømme uten å gjøre opp for seg. Det er rett og slett usselt, og bare noe umodne gutter gjør.

Anonym poster: 34855ca57ac58e7584e35672ca99f242

Så var på en middagsdate i forrige uke. Er noe jeg egentlig aldri gjør, men dama var søt og spurte om vi ikke kunne stikke på en bestemt restaurant. Jeg sa ja og vi møttes. Da regningen kom, lot hun som hun ikke la merke til den. Dette irriterte meg og jeg sa da at det ble sånn ca. x kr på hver av oss. Hun ble noget paff. Uansett, jeg ropte kelnern bort til oss, betalte min andel og stakk.

Forventer virkelig kvinner i 2013 at menn skal spandere middagen? Lo godt for meg selv i det jeg spaserte hjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TJ Oshie

Det her kommer jo veldig ann på settinga, om man kjenner hverandre fra før eller ikke. Ei jeg hadde kjent en stund fra før ville jeg i større grad forventet at hadde tatt sin del av regninga.

Hvis jeg ber ut = Jeg betaler, selv hvis hun undrer på om å ta sin del. Unntaket er hvis vedkommende insiterer, selvsagt.

Hvis hun ber meg ut = Jeg tilbyr meg å betale litt ettersom, men optimalt tar vi halvparten hver. Dog burde den som ber ut i det minste tilby seg å betale for begge. Hadde definitivt ikke funnet meg i TS sin situasjon hvis dere ikke kjenner hverandre.

I et forhold bør det være ca fifty fifty, uten at man skal regne på det. Det vil nesten alltid være en part som spanderer mest og jeg har ingen problemer med at det er meg såfremt det er snakk om hverdagslige ting som måltider ect. Kommer aldri til å kjøpe dyre gaver til en kvinne, det får hun jobbe for og kjøpe selv.

Mulig jeg er alt for "rett frem" men har egentlig ingen skrupler for å bare ta det opp. Hater damer som snylter og lever på mannen sin, oppriktig talt. Jeg syntes det er boarderline horeri. Slike mennesker har jeg null respekt for. Flott å være hjemme med kidsa noen år, men hjemmeværende damer når ungene går på barne/ungdomskole er tafatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forventer ikke å bli spandert på, med mindre jeg har fått invitasjon om å bli spandert på. På samme måte forventer jeg ikke å måtte spandere på en date, selv om jeg gjerne gjør det som en hyggelig gest en gang i blant.

Anonym poster: e6de64318d6c588c7b539606ac744c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Maja*

Jeg har alltid vært beredt å betale for meg selv på dates, men for meg så sier det mye om en mann om han tilbyr seg å betale. Det viser at han er en gentleman og er sjenerøs. Har aldri opplevd å betale noe på første date.

Men blir det flere dates så jevner det seg ut selvsagt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .-L-.

For det er noen damer der ute som lar det gå sport i å snylte på menn, det er det ikke til å komme bort i fra. Om noen skulle synes jeg er en bitterkuk fordi jeg påpeker det, så gjør det like forbannet ikke noen forskjell på at det faktisk skjer. Jeg betaler gjerne for begge på en date om vi har lekekranglet litt om det, og jeg må insistere på å få lov til å være litt gammeldags. Men ei søt dame som plutselig kommer og vil ha meg til å ta henne med på en spesifikk restaurant hun veldig gjerne vil spise på, for så å totalt ignorere regningen får varsellampene mine til å gå av.

Støtter dette 100% Kommer ikke til å betale for en dame før jeg vet at hun ikke er en jævel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest *Maja*

Det her kommer jo veldig ann på settinga, om man kjenner hverandre fra før eller ikke. Ei jeg hadde kjent en stund fra før ville jeg i større grad forventet at hadde tatt sin del av regninga.

Hvis jeg ber ut = Jeg betaler, selv hvis hun undrer på om å ta sin del. Unntaket er hvis vedkommende insiterer, selvsagt.

Hvis hun ber meg ut = Jeg tilbyr meg å betale litt ettersom, men optimalt tar vi halvparten hver. Dog burde den som ber ut i det minste tilby seg å betale for begge. Hadde definitivt ikke funnet meg i TS sin situasjon hvis dere ikke kjenner hverandre.

I et forhold bør det være ca fifty fifty, uten at man skal regne på det. Det vil nesten alltid være en part som spanderer mest og jeg har ingen problemer med at det er meg såfremt det er snakk om hverdagslige ting som måltider ect. Kommer aldri til å kjøpe dyre gaver til en kvinne, det får hun jobbe for og kjøpe selv.

Mulig jeg er alt for "rett frem" men har egentlig ingen skrupler for å bare ta det opp. Hater damer som snylter og lever på mannen sin, oppriktig talt. Jeg syntes det er boarderline horeri. Slike mennesker har jeg null respekt for. Flott å være hjemme med kidsa noen år, men hjemmeværende damer når ungene går på barne/ungdomskole er tafatt.

Så du vil aldri kjøpe en dyr og flott gave til kvinnen du elsker bare for å glede henne? Jaja. Jeg gjør det for mannen min i blandt fordi det gleder meg å se han bli glad.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun maset på deg for å få deg til å bli med dit, så er det vel bare vennskap fra hennes side, da vinner du ingenting på å rase ut døra etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TJ Oshie

Så du vil aldri kjøpe en dyr og flott gave til kvinnen du elsker bare for å glede henne? Jaja. Jeg gjør det for mannen min i blandt fordi det gleder meg å se han bli glad.

Nei, ikke hvis det er materialistiske ting som hun kan spare til og kjøpe selv. Hvis det hadde vært et issue, ville jeg uansett ikke hatt noen fremtid med dama. Bildet forandres noe hvis jeg hadde vært gift med og sammen med henne i mange år, eller hvis vi deler på alle utgifter likt og jeg tjener vesentlig mer. Visse "gaver" som feks felles ferie osv, telles ikke.

Hadde ikke hatt noen glede av å få dyre ting av jenta jeg elsker og forventer egentlig at det går andre veien. Vi lever i 2013, her er baksiden av medaljen som er likestilling, så wake up and smell the coffee. Bare usikre og dumme menn er spandable gentelman's som setter kvinnen på pidestall i dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare lest de første sidene, og de siste.

Hvis noen hadde invitert meg på date, og forventet at jeg skulle betale alt, hadde jeg nok blitt ganske paff og spurt om han hadde glemt lommeboken hjemme.

Blir jeg invitert ut, går jeg alltid ut i fra at jeg betaler min del, men takker ja om han vil betale alt. Inviterer jeg selv på date, spanderer jeg. (Hvis jeg hadde vært singel. Nå er jeg godt gift, så jeg har vel egentlig ikke så mye i denne tråden å gjøre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...