Gå til innhold

Ateistisk arroganse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Badebuksa

men hatet for religion som de hadde var jo så sterkt at selvce hetet nesten ble en religion i seg selv. Og ateister hater ikke religion de er imot det, men hater det ikke

Jo, noen ateister gjør det. Det er de ateistene jeg har nevnt tidligere som ødelegger for de "snille" ateistene.

Og så må man huske på at det var vitenskapen (ateismens store "gud" kan man vel si, siden ateister tror på vitenskapen.. nei, vent.. ateister tror jo ikke på noe..) som skapte atombombene. Og våpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Badebuksa

Ateister har da moral. Moral har ingenting med å ikke tro på gud å gjøre.

Hvorfor skulle ateister ha moral? Hvor kommer den fra? Hvem har bestemt at den moralen du har, som ateist, er riktig? Ingen. Det er ingen som har bestemt det derfor kan den endres på, derfor burde alle ateister innse at moralen er relativ, for dem, fordi de ikke har noe å støtte seg til.

F. eks kristne har bibelen og de 10 bud, ateistene har ingenting lignende, de må bestemme selv hva de vil. Og de tror ikke på noen ting, de har et livssyn som gjør at de ikke tror på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jo, noen ateister gjør det. Det er de ateistene jeg har nevnt tidligere som ødelegger for de "snille" ateistene.

Og så må man huske på at det var vitenskapen (ateismens store "gud" kan man vel si, siden ateister tror på vitenskapen.. nei, vent.. ateister tror jo ikke på noe..) som skapte atombombene. Og våpen.

jaja men nå fins det ikke fullt så snille religiøse heller. Så hvorfor er det mer greit at det fins kristne rævhøl enn at det fins ateistiske rævhøl?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Hvorfor skulle ateister ha moral? Hvor kommer den fra? Hvem har bestemt at den moralen du har, som ateist, er riktig? Ingen. Det er ingen som har bestemt det derfor kan den endres på, derfor burde alle ateister innse at moralen er relativ, for dem, fordi de ikke har noe å støtte seg til.

F. eks kristne har bibelen og de 10 bud, ateistene har ingenting lignende, de må bestemme selv hva de vil. Og de tror ikke på noen ting, de har et livssyn som gjør at de ikke tror på noe.

den moralen kommer fra normal vett og forstand. Ateister trenger ikke bibelen for å fortelle hva som er rett og galt. De skjønner det helt på egen hånd, pluss de følger samfunnets normer som alle andre. Nå er det du som er arrogant Endret av BettyBoop
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke verre før du forkaster alt som heter moral og virkelig ikke tror på noe som helst.

Da blir det farlig. Når du mener det ikke er umoralsk å ta et menneskeliv fordi det ikke finnes noe som heter moral, at moralen er relativ.

Jeg ser ikke sammenhengen mellom relgion og moral. Jeg er et moralsk snillt menneske mot andre mennesker OG dyr (et liv er et liv) ikke fordi en relgion sier at jeg må, men fordi det føles rett.

Jeg er vokst opp i et hjem uten relgion, vi er likevel svært moralske mennesker.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

jaja men nå fins det ikke fullt så snille religiøse heller. Så hvorfor er det mer greit at det fins kristne rævhøl enn at det fins ateistiske rævhøl?

Du har ikke lest det jeg har skrevet. Jeg skrev at om man er et rasshøl spiller det ingen rolle hva man tror eller ikke tror på, det er uansett ikke greit å være et rasshøl. Man skal respektere andre (til en viss grad såklart ,det er klart at f. eks kristne som har som moral å ikke slå ihjel iflg bibelen ikke vil respektere en som mangler moral og som faktisk dreper en annen uskyldig person).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badebuksa

den moralen kommer fra normal vett og forstand. Ateister trenger ikke bibelen for å fortelle hva som er rett og galt. De skjønner det helt på egen hånd, pluss de følger samfunnets normer som alle andre. Nå er det du som er arrogant

Du kan ikke argumentere med "normal vett og forstand", da "normal vett og forstand" vil variere fra person til person og kultur. Det kan være en som er sinnsyk som gjør noe alvorlig galt, om man har moral og noe å støtte seg til, men hvordan kan ateister være imot det? Det er ingenting som tilsier at noe er galt, siden det ikke er en grunnmur å støtte seg til. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Jeg ser ikke sammenhengen mellom relgion og moral. Jeg er et moralsk snillt menneske mot andre mennesker OG dyr (et liv er et liv) ikke fordi en relgion sier at jeg må, men fordi det føles rett.

Jeg er vokst opp i et hjem uten relgion, vi er likevel svært moralske mennesker.

Så fint for deg og dere. Sammenhengen er at i religion som Islam eller Kristendommen er det en Gud som har sagt hva som er rett og galt, og hva som er moralen som skal følges.

Det finnes ingenting slikt i ateismen. Ateismen tror ikke på noe. Noen har allikevel moral, som du.

Fordi det er kulturen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Så fint for deg og dere. Sammenhengen er at i religion som Islam eller Kristendommen er det en Gud som har sagt hva som er rett og galt, og hva som er moralen som skal følges.

Det finnes ingenting slikt i ateismen. Ateismen tror ikke på noe. Noen har allikevel moral, som du.

Fordi det er kulturen din.

Du har ikke lest det jeg har skrevet. Jeg skrev at om man er et rasshøl spiller det ingen rolle hva man tror eller ikke tror på, det er uansett ikke greit å være et rasshøl. Man skal respektere andre (til en viss grad såklart ,det er klart at f. eks kristne som har som moral å ikke slå ihjel iflg bibelen ikke vil respektere en som mangler moral og som faktisk dreper en annen uskyldig person).

neida for kristne har aldri drept andre.

Jeg kjenner ateister og ingen av de ville drømme om å skade et annet levende vesen. man er ikke ond fordi man er ateist, man bare tror ikke på gud. Humanetikere er ateister og de er veldig opptatt av å være god mot andre, derav ordet humanetiker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Så fint for deg og dere. Sammenhengen er at i religion som Islam eller Kristendommen er det en Gud som har sagt hva som er rett og galt, og hva som er moralen som skal følges.

Det finnes ingenting slikt i ateismen. Ateismen tror ikke på noe. Noen har allikevel moral, som du.

Fordi det er kulturen din.

kanskje ateister er smarte nok til selv å vite hva som er rett og galt :P

Forresten: lær deg hva ateisme betyr før du kommer med latterlige uttalelser om at de ikke tror på NOEN TING. Det å være ateist betyr at man ikke tror på en guddom. De kan likevel tro på masse annet.

Ateisme, avledet fra greske atheos, «uten gud»,[1] er tankeretning, filosofi eller overbevisning som går ut på mangler tro på at det finnes noen (personlig)gud, guder eller høyere makter.[2] Begrepet ateisme spenner fra å ikke tro på en eller flere guder (det er ikke mangel på tro) til å ta aktiv avstand fra enhver form på tro på det guddommelige. I begge tilfeller er ateisme, i kontrast til dets motsetning teisme, en tankeretning og oppfatning om at gud ikke finnes eller mangel på tro på at finnes

Endret av BettyBoop
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristendommen har ført så forferdelig mye lidelse med seg...

Verden hadde virkelig vært et bedre og mer harmonisk sted uten relgion, det er jeg overbevist om. Se bare på hvordan vi behandler våre medskapninger. Vi setter oss over alle andre og ser det som en unnskyldning til lidelse og smerte...

Mennesket er høyest i rang...derfor kan vi bare la alle andre lide...

Anonym poster: 0f14ab830d5aa6839bf95a0619001c52

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint for deg og dere. Sammenhengen er at i religion som Islam eller Kristendommen er det en Gud som har sagt hva som er rett og galt, og hva som er moralen som skal følges.

Det finnes ingenting slikt i ateismen. Ateismen tror ikke på noe. Noen har allikevel moral, som du.

Fordi det er kulturen din.

Moral kommer både fra kultur og gener. Fordelen med å ha lov til å tenke selv når det gjelder moralske spørsmål er at man f.eks. kan velge å la være å hetse grupper som var upopulære for 2000 år siden uten å være hyklersk.

Anonym poster: 67ff51ceffc833a75364316e6de2ff37

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den sketsjen kommer jo alle utenom jøder til helvete da..

Javisst, det er jo en sketsj, jeg tror ikke vi skal ta for gitt at Rowan Atkinson faktisk tror på helvete eller forventer at ateister havner der. ;) Det gjør for så vidt ikke jeg heller, for jeg tilhører jo de som ikke tror på noen gud. Men det går jo likevel an å spøke med det. Kanskje noen av de som synes ateister er arrogante ville like å se oss havne der. :P

Her er for øvrig et par klipp som på en glimrende måte illustrerer hvor vanskelig det er å ikke møte pågående skråsikre troende med en viss arroganse:

Samme debatt i full versjon i form av to klipp her:

Man står i fare for å oppfattes som arrogant i den grad motdebattanten er tilstrekkelig klønete i sin argumentasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Javisst, det er jo en sketsj, jeg tror ikke vi skal ta for gitt at Rowan Atkinson faktisk tror på helvete eller forventer at ateister havner der. ;) Det gjør for så vidt ikke jeg heller, for jeg tilhører jo de som ikke tror på noen gud. Men det går jo likevel an å spøke med det. Kanskje noen av de som synes ateister er arrogante ville like å se oss havne der. :P

Her er for øvrig et par klipp som på en glimrende måte illustrerer hvor vanskelig det er å ikke møte pågående skråsikre troende med en viss arroganse:

Samme debatt i full versjon i form av to klipp her:

Man står i fare for å oppfattes som arrogant i den grad motdebattanten er tilstrekkelig klønete i sin argumentasjon.

ja jøss, jeg syns det er greit å spøke om det. jEG DIGGER DEN SKETSJEN HANS JEG. oops caps lock
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir utrolig irritert når noen skal "omvende" meg. Både ateister og religiøse.

Har begynt å heve meg over det når folk kommer med respektløse kommentarer også. Du kan ikke bevise din (mangel på) tro, jeg kan ikke bevise min. Det er ikke noen vits i å krangle om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Blir utrolig irritert når noen skal "omvende" meg. Både ateister og religiøse.

Har begynt å heve meg over det når folk kommer med respektløse kommentarer også. Du kan ikke bevise din (mangel på) tro, jeg kan ikke bevise min. Det er ikke noen vits i å krangle om det.

ingen vits å diskutere med troende heller. Er jo som å snakke til en vegg. JEG irriterer meg over folk som behandler tro som viten. De tror ikke på gud, de bare vet at han fins. de VET ikke De TROR
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ingen vits å diskutere med troende heller. Er jo som å snakke til en vegg. JEG irriterer meg over folk som behandler tro som viten. De tror ikke på gud, de bare vet at han fins. de VET ikke De TROR

Nå mente jeg både troende og ateister. Det var derfor jeg skrev "mangel på" i parantes.

Edit: Mener heller ikke at man ikke kan snakke om ting og diskutere. Jeg gidder bare ikke samtaler som åpenbart vil utarte seg til personangrep, respektløshet og sinne. Eller diskusjoner hvor agendaen er å få omvendt den andre, koste hva det koste vil. Kan helt greit diskutere religion med min ateistiske nabo eller muslimen i leiligheten ved siden av. Diskusjonene kan bli litt opphetet av og til, men det er fortsatt ikke det samme. Vi respekterer hverandre allikevel.

Endret av amonyn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Nei, det er på vei til å bli nettopp det fordi de ekstreme ateistene (dawkins med de andre hestemennene på slep) ødelegger for de andre som ikke tror i ro og fred.

Å kalle dawkins ekstrem i noe som helst er tull, han er en ekstrem høffelig mann, sist jeg sjekka har han ikke brent noen kristene på bålet i det siste, ei heller har han prøvd å påføre sine egene lover på andre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Å kalle dawkins ekstrem i noe som helst er tull, han er en ekstrem høffelig mann, sist jeg sjekka har han ikke brent noen kristene på bålet i det siste, ei heller har han prøvd å påføre sine egene lover på andre.

er typisk religiøse å anklage folk som ser på religionen deres med et litt kritisk blikk, som uhøflig da...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...de tror ikke på noen ting, de har et livssyn som gjør at de ikke tror på noe.

Dette stemmer jo ikke. Ateister tror ikke på noen gud. Monoteister tror på én gud, polyteister tror på flere guder og ateister tror ikke på noen guder.

Det betyr ikke at ateister ikke har noen moral eller at vi ikke kan tro på det gode i mennesket. Jeg tør påstå at jeg opplever mye mer dobbeltmoral blant såkalt kristne enn blant ateister, hva årsaken er vet jeg sannelig ikke.

:heks:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...