Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

I fjord! 😩😡🙄

Anonymkode: 90a11...8a0

Det er jo et helt fint sted å fiske eller bade... Men de som egentlig mener i fjor er jo veldig langt ute og fisker. 

Anonymkode: 3c838...f11

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har det blitt av ordet "siden", det er "da" her og "da" der på mange steder der jeg ville brukt siden.

Da jeg har begynt å rive kjøkkenet, selger jeg kjøleskapet

NEI

SIDEN jeg har begynt å rive!

(Det er kanskje lov bruke "da" sånne tilfeller, men i hodet mitt høres det feil ut)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/23/2013 at 9:52 PM, Guest Elseby13 said:

I riktig gamle dager flirtet man på norsk også. Jeg har sett det i eldre litteratur.

?

Anonymkode: e4095...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2021 den 22.46):

Det heter ikke hærlig, det heter herlig.

Anonymkode: d2f08...bd5

Oj shit. Jeg antar at alle skjønner jeg tuller når jeg skriver "hærlig" - ordet er så rart og åttitalls fra før liksom. Må slutte å bruke det på jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 hours ago, Jensine said:

Oj shit. Jeg antar at alle skjønner jeg tuller når jeg skriver "hærlig" - ordet er så rart og åttitalls fra før liksom. Må slutte å bruke det på jobb. 

Jeg ville ikke skjønt det

Anonymkode: afe99...408

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

?

Anonymkode: e4095...914

Forventer du svar på et innlegg skrevet i 2013 av en slettet bruker?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/14/2021 at 10:53 PM, Jensine said:

Oj shit. Jeg antar at alle skjønner jeg tuller når jeg skriver "hærlig" - ordet er så rart og åttitalls fra før liksom. Må slutte å bruke det på jobb. 

Det er så mange som oppriktig tror det skrives sånn at det er vanskelig å kommunisere at det er ironi, med mindre setningen er full av andre vanlige skrivefeil også. 

Anonymkode: 8abcc...639

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.5.2021 den 16.43):

Så enig! 

Slik bruker jeg dette; "Det er dumt å gå på isen om våren, men jeg gjør det for det."  Her bruker jeg "for det" i stedet for allikevel. Men dette gjør jeg kun muntlig!

En annen ting er det irriterende ordet "før" mange slenger på når de spør om noe:

Har du anmeldt noen før?  Før hva da??

Det er naturlig å bruke ordet "før" hvis jeg for eksempel møter noen et sted. Da kan jeg spørre: "Har du vært her før?"

"Har du vært innlagt på sykehus før?" Dette spørsmålet indikerer at jeg er innlagt på sykehuset nå. Men det er det veldig mange som ikke skjønner tydeligvis. 

"Har du vært i Bodø før?" Dette indikerer at jeg er i Bodø nå.

"Har du vært i Bodø?"  Dette er et spørsmål om jeg noen gang har vært i Bodø. 

Anonymkode: 5603e...b38

Før viser til tidligere/fortid. Det synes jeg bør være greit. Det gir bedre flyt i mine ører/øyne. 

Har du anmeldt noen? - Nå, nei, hvorfor tror du det? (det høres ut som du tror vedkommende har gjort dette nylig).

Har du vært innlagt på sykehus? - Ja, men ikke nylig. (det høres ut som du tror vedkommende nylig har vært innlagt).

Har du vært i Bodø før? Jeg skjønner poenget ditt, men det kan også bety at samtalen handler om Bodø, og at vedkommende muligens skal/vurderer en tur til Bodø, og lurer på om du har vært der tidligere (før). Vi må se konteksten i samtalen.

Kontekst er alltid viktig, noe eksemplene våre ikke har så mye av. 

Anonymkode: 53a69...bb9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem sykkel? Og hvem bilstol? 🤬😡🥵🙄

Anonymkode: 90a11...8a0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Før viser til tidligere/fortid. Det synes jeg bør være greit. Det gir bedre flyt i mine ører/øyne. 

Har du anmeldt noen? - Nå, nei, hvorfor tror du det? (det høres ut som du tror vedkommende har gjort dette nylig).

Har du vært innlagt på sykehus? - Ja, men ikke nylig. (det høres ut som du tror vedkommende nylig har vært innlagt).

Har du vært i Bodø før? Jeg skjønner poenget ditt, men det kan også bety at samtalen handler om Bodø, og at vedkommende muligens skal/vurderer en tur til Bodø, og lurer på om du har vært der tidligere (før). Vi må se konteksten i samtalen.

Kontekst er alltid viktig, noe eksemplene våre ikke har så mye av. 

Anonymkode: 53a69...bb9

Jeg er uenig, men vi kan være enige om at vi er uenige. Jeg synes det er en uting å slenge på ordet "før" uansett hva man spør folk om. 

Og jeg skjønner ikke hvorfor du tolker det som om folk spør om noe har skjedd nettopp nå når de ikke tar med ordet "før". 

Spør noen om jeg har anmeldt noen, så tolker jeg det naturlig som om de spør om jeg noensinne har anmeldt noen. Spør de om jeg har anmeldt noen før, så tolker jeg det som jeg har anmeldt noen nå, og vedkommende lurer på om jeg har anmeldt noen før også. 

Anonymkode: 5603e...b38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg irriterer meg overraskende mye over feil bruk av et og ett. Mange bruker ett der det skal være et. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er uenig, men vi kan være enige om at vi er uenige. Jeg synes det er en uting å slenge på ordet "før" uansett hva man spør folk om. 

Og jeg skjønner ikke hvorfor du tolker det som om folk spør om noe har skjedd nettopp nå når de ikke tar med ordet "før". 

Spør noen om jeg har anmeldt noen, så tolker jeg det naturlig som om de spør om jeg noensinne har anmeldt noen. Spør de om jeg har anmeldt noen før, så tolker jeg det som jeg har anmeldt noen nå, og vedkommende lurer på om jeg har anmeldt noen før også. 

Anonymkode: 5603e...b38

Vi kan absolutt være enige om å være uenige. 

Mulig det har noe med dialekt å gjøre?

Anonymkode: 53a69...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Vi kan absolutt være enige om å være uenige. 

Mulig det har noe med dialekt å gjøre?

Anonymkode: 53a69...bb9

Kan godt være dialekt, eller forskjell i alder muligens 😄 

Anonymkode: 5603e...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 16.6.2021 den 13.37):

Hvem sykkel? Og hvem bilstol? 🤬😡🥵🙄

Anonymkode: 90a11...8a0

Eller: «hvordan genser skal jeg velge?» 😤

Anonymkode: 77e63...1f1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skandinaver. En asiater. Hvorfor? Det heter asiat/skandinav!

Anonymkode: 77e63...1f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff dette leste jeg her på KG:

Jeg angster så på….

Jeg våknet henne…

😒😒😒

Anonymkode: c032e...366

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.6.2021 den 13.37):

Hvem sykkel? Og hvem bilstol? 🤬😡🥵🙄

Anonymkode: 90a11...8a0

Ja - eller "hvordan bil" - istedenfor "hva slags".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...