Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

33 minutter siden, Leeloo skrev:

Komt...:grine:

Crush bruker jeg selv, "girl crush" f.eks (min er Mila Kunis), finner ikke ett godt norsk ord for det, man må bruke mange ord for å få frem samme mening. Flamme indikerer (for meg) at man har noe på gang med en person, crush kan være (veldig) ensidig. Forelskelse blir for voldsomt. Betatt er et bra ord, men det føles feil å si at jeg er betatt av Mila Kunis :rodme:. Liker "bromance" også, noe godt norsk ord for det?

Vi har utmerkede norske ord for det meste. Brorskap for bromance, søsterskap for sistermance. Man kan for eksempel si at man har en svakhet for noen, er svak for noen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Arabella skrev:

Vi har utmerkede norske ord for det meste. Brorskap for bromance, søsterskap for sistermance. Man kan for eksempel si at man har en svakhet for noen, er svak for noen.

Brorskap og søsterskap er da vitterlig ikke ekvivalente med bromance og sistermance. Det ligger noe mer i det, som rett og slett ikke kan oversettes til ett ord på norsk. 

Anonymkode: 7fa08...319

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brorskap og søsterskap er da vitterlig ikke ekvivalente med bromance og sistermance. Det ligger noe mer i det, som rett og slett ikke kan oversettes til ett ord på norsk. 

Hva ligger det i begrepene bromance og sistermance etter din oppfatning, og hva legger du i de norske ordene?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.8.2016 at 18.02, AnonymBruker skrev:

Enig a brorskap kan bety noe annet, men ikke enig at det ikke er en oversetting av bromance

Anonymkode: afe99...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får gnagsår på øynene og i ørene av

"å ta selvmord" !

Det heter ikke det. Det heter  "å begå selvmord" !!  :opplyser:

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Jeg får gnagsår på øynene og i ørene av

"å ta selvmord" !

Det heter ikke det. Det heter  "å begå selvmord" !!  :opplyser:

Nemlig!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det heter ikke faan da det blir til fån. Faen skrives det! Selv om det uttales fa-an. Ser at glemte skriver det med to a-er og det irriterer meg. :P 

Ta selvmord og ta silikon irriterer meg også. Og hvem bil, hvordan farge osv. 

Anonymkode: 9b228...061

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Ja.

Og samme med "å ta silikon".

Det heter ikke det!!  :kjefte:

Det er mye unøyaktig språkbruk på KG. Jeg skal operere, for eksempel, når meningen er at vedkommende skal opereres."Jeg røyk akillessena". Nei, akillessenen røk/brast. "Glasset knuste". Nei, det ble knust.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Arabella skrev:

Det er mye unøyaktig språkbruk på KG. Jeg skal operere, for eksempel, når meningen er at vedkommende skal opereres."Jeg røyk akillessena". Nei, akillessenen røk/brast. "Glasset knuste". Nei, det ble knust.

Nettopp.

Du er en j*vla pirk...  😉

...men du har rett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Jerry Lee skrev:

Nettopp.

Du er en j*vla pirk...  😉

...men du har rett.

Jeg er yrkesskadet. :ler:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er yrkesskadet. :ler:

Bra. 😊

..glemte å si... det er jo ikke bare her på KG unøyaktig språk florerer. Gjelder overalt og alle steder.

Sjøl der man må ha lov til å forvente at de kan det norske språket...

Media.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter at det er naturlig at språket utvikler seg, men jeg vil heller si at det fordummes i mange tilfeller. Man ser tydelig når man leser aviser, hvem som er unge og hvem som er "gamle" av journalistene. Når det gjelder TV, er det mange ganger latterlige oversettelser. Alt kan ikke oversettes bokstavelig. Jeg pleide å notere rariteter, men husker selvfølgelig ikke noe nå i farten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sminkesex (Seinfeld) er en klassiker når det kommer til bokstavelige, latterlige (og ganske morsomme) oversettelser. :) Sikkert 15 år siden det skjedde, men blir aldri glemt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Naturlig språkutvikling KAN være positivt. Men fordummingen du nevner overskygger det til de grader.

Det kan ikke bli slik at språklige feil som blir ofte brukt skal bli normen og "korrekt"!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Salka skrev:

Sminkesex (Seinfeld) er en klassiker når det kommer til bokstavelige, latterlige (og ganske morsomme) oversettelser. :) Sikkert 15 år siden det skjedde, men blir aldri glemt. 

Jeg husker den. :ler: Jeg husker en oversettelse fra serien "Herskap og tjenere" på tv for mange år siden. Der kommer en gjest som skal besøke "the lady". Hovmesteren sier "the lady is in the drawing room". Oversettelsen lyder: "Ho sit i teikneromet".

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker den. :ler: Jeg husker en oversettelse fra serien "Herskap og tjenere" på tv for mange år siden. Der kommer en gjest som skal besøke "the lady". Hovmesteren sier "the lady is in the drawing room". Oversettelsen lyder: "Ho sit i teikneromet".

:hoho: Fantastisk! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Arabella skrev:

Husker begge. 

Og døde litt av flauhet på oversetters vegne. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...