Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

'Med mannen til en kollega'? Kolleger er vanligvis noen man jobber sammen med...

Dagens klage fra meg er 'ulumskheter'.

Anonymkode: 77d0f...cbb

Eller " Utro mot sin mann med en kollegas mann"? 

Anonymkode: 3c838...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Stadig vekk ser jeg at journalister skriver at noe er «svindyrt». Det skjer så ofte at jeg begynte å lure selv, men nei, dette ordet får ingen treff i Bokmålsordboka - det heter fremdeles «svinedyrt».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (9 timer siden):

Stadig vekk ser jeg at journalister skriver at noe er «svindyrt». Det skjer så ofte at jeg begynte å lure selv, men nei, dette ordet får ingen treff i Bokmålsordboka - det heter fremdeles «svinedyrt».

image.thumb.png.5f964ff3a9c7e7760aa064cac17358d8.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, sofie777 said:

image.thumb.png.5f964ff3a9c7e7760aa064cac17358d8.png

Her er NAOB forvirrende. Oppslagsordet er svinedyr, mens svindyr er brukt i to litterære eksempler. Slår du opp på tunnel, vil du se at tunell, i motsetning til svindyr, er nevnt som en variant. Dessuten er e-en alltid med i andre sammensatte ord der svin brukes forsterkende, slik som svinegod og svinegal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (7 minutter siden):

Her er NAOB forvirrende. Oppslagsordet er svinedyr, mens svindyr er brukt i to litterære eksempler. Slår du opp på tunnel, vil du se at tunell, i motsetning til svindyr, er nevnt som en variant. Dessuten er e-en alltid med i andre sammensatte ord der svin brukes forsterkende, slik som svinegod og svinegal.

Jeg tar aner ikke hvorfor det er sånn, men jeg la den ut for å vise at ordenes verden ikke er helt svart/hvit. For meg er bruken av "e" i ordene på slutten en rar bruk, kanskje fordi jeg er vestlending? Bruker ikke ordene mye nok til at de blir et stort problem. Det er verre ord i språket som er nevnt flere ganger i løpet av de 251 sidene som har blitt skrevet til nå

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Tenker at de som ikke skjønner forskjellen på "et" og "ett" bare kan glemme at det finnes noe som heter ett og heller skrive 1 når de en sjelden gang har bruk for tallordet. Egentlig syns jeg dette rådet burde være klistret til forsiden en stund, for å unngå at feilen sprer seg enda mer.

Anonymkode: 30c70...749

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.1.2022 den 9.35):

Spørsmål som slutter på før. Så tre tråder i går med feilen (gjengitt på husken, kan inneholde feil):

Har du spist insekter før?

Har du stjålet klær før?

Har du gått offentlig med strap-on før?

Før hva? 

Anonymkode: 1aed1...e88

Det er fryktelig irriterende. Men jeg skjønte akkurat nå hvorfor det oppstår. Det blir problematisk å spørre "har du spist insekter?" el.l uten fyllord. Det høres ut som en anklage! Før brukte vi "noen gang" eller "noen sinne" for å dempe slaget. Men dette er utdaterte fraser. "Har du noen gang spist insekter?" høres litt rart ut. 

Sammenlign "har du dratt med deg skadedyr hjem?" med "har du noen gang dratt med deg skadedyr hjem?". Den første versjonen høres ut som man bare vil ha en bekreftelse på at vedkommende har dratt med seg skadedyr hjem, og at det ble gjort med vilje. Den andre er et åpent spørsmål, kanskje et ønske om hjelp med skadedyr man selv har dratt med seg hjem, uforvarende. I "har du dratt med deg skadedyr hjem før" virker "før" avvæpnende - men også irriterende for sensitive språkører. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pringle skrev (47 minutter siden):

Før brukte vi "noen gang" eller "noen sinne" for å dempe slaget. Men dette er utdaterte fraser.

Jeg vil ikke si det er utdatert

Anonymkode: 41cbc...8fa

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

«Han PENSLET samtalen inn på sex med èn gang»

Nei, det heter å PENSE, ikke pensle. Pens er et gammelt jernbaneuttrykk for en innretning som deler ett spor i to eller flere, en sporveksel. 

IMG_0272.jpeg

Anonymkode: 6cb27...d16

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter tykkbunnet, ikke tykkbundet.

Det heter overhodet, ikke overhode.

Det heter «hvilken kalender», ikke «hvordan kalender».

Det heter «jeg er sammen med dem», ikke «jeg er sammen med de».

Blir sprø av folk som ikke kan snakke eller skrive riktig. Enda verre er det når lærere eller journalister ikke klarer det.

Anonymkode: ede4d...dd8

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det heter tykkbunnet, ikke tykkbundet.

Det heter overhodet, ikke overhode.

Det heter «hvilken kalender», ikke «hvordan kalender».

Det heter «jeg er sammen med dem», ikke «jeg er sammen med de».

Blir sprø av folk som ikke kan snakke eller skrive riktig. Enda verre er det når lærere eller journalister ikke klarer det.

Anonymkode: ede4d...dd8

Det heter overhode ikke overhodet, ellers enig 😉

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh!!! Nå har jeg lest det også her på KG...

Det heter TRÆR i flertall. Ett juletre, flere tusen juletrær. Det heter ikke 3000 juletre....!

Ugh. Må klappe igjen pc-en og gjøre noe annet når jeg ser sånt. Kanskje gå bort til bordet og pakke inn julegavene som ligger der. Takk for meg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Million said:

Det heter TRÆR i flertall. Ett juletre, flere tusen juletrær. Det heter ikke 3000 juletre....!

Ugh. Må klappe igjen pc-en og gjøre noe annet når jeg ser sånt. Kanskje gå bort til bordet og pakke inn julegavene som ligger der. Takk for meg.

Kanskje det er samme type folk som sier asiatere.

Anonymkode: 8abcc...639

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje det er samme type folk som sier asiatere.

Anonymkode: 8abcc...639

Dem er det uhorvelig mange av i så fall  <_< 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 time siden):

Jo det heter faktisk 3000 juletre.

Tre og trær er sidestiilt som flertallsform av tre. 

tre - ordbøkene.no (ordbokene.no)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 time siden):

Er det virkelig så vanskelig for deg? 

Glad dagen min går videre, selvom noen skulle brukt «juletre» i stedet for «juletrær»

Anonymkode: 343ee...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Frodo skrev (2 minutter siden):

Jo det heter faktisk 3000 juletre.

Tre og trær er sidestiilt som flertallsform av tre. 

tre - ordbøkene.no (ordbokene.no)

Ugh, har jeg blitt blind på mine eldre dager også? Uansett, det ser ut som (i linken din) at det er dialekt av noe slag å si "tre" om trær i ubestemt form? Har aldri hørt noen her på østlandet si "tre" når de snakker om flertall, selv i ubestemt form, og heller ikke "trea" som det står i linken. Høres som sagt ut som noe dialekt?

Eksempel

"Har du sett så mange juletre de har til salgs i år?"

Nei, det er ikke riktig å si her på østlandet, Oslo. Aldri hørt.

Men jeg får bøye meg for ordboka om at det i alle fall er lov å si et eller annet sted i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goodtimes skrev (10 timer siden):

Folk som skriver ''hvet, hvar, vorfor, vem'' osv. 

Skulle akkurat til å skrive dette...

En bekjent av meg skrev for litt siden "god 2.søndag i advendt". (Advent)

Anonymkode: df60e...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frk Midnattsol skrev (På 8.10.2023 den 12.57):

Hehe, jeg irriterer meg noe voldsomt over folk som ikke kan skrive ordet Valp.

Seriøst, det er ikke en Hvalp du har skaffet deg! Tror de blandet det sammen med ordet Hval, men det er noe HELT annet..... De ligner ikke engang, eller jeg hadde noen venner som skaffet seg en Napolitansk Mastiff, og selv om det bare var VALP, så kunne jeg med litt godvilje se litt likhet med en HVAL, men nei, det er ikke det samme 😄 

Fram til 1959 var det hvalp som var hovedform. Fortsatt det som er riksmålsform. https://naob.no/ordbok/valp

Det samme gjelder hveps/veps. Hv er en vanlig tillatt skrivebord når mange vil bruke kv i uttale, som kvalp, kreps. Og som du nevner hval/kval.

Så tillatt skrivebord selv om du irriterer deg.

Anonymkode: c33a2...2c9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...