Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva med alle barn i dag som bruker Østfold-L? (Som ikke er fra Østfold da vel og merke) Hadde mine barn hatt en sånn L tror jeg at jeg hadde prøvd og plukke det av dem. Høres ikke bra ut. Det ene barnet mitt begynte å si "sjylling" og "sjino" men ved stadig påminnelse fra oss foreldre,ble hun bevisst på det,og rettet seg selv. Nå sier hun riktig lyd. Så det hjelper å rette på dem,noe jeg tror mange foreldre ikke gjør.

Anonymkode: dc9fb...d1b

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 28.7.2023 den 20.07):

IMG_1683.jpeg.c51532faf0481c86f165192a99d47456.jpeg
 

Om man går inn for å lære seg det riktige, så klarer man det. Folk er så hjelpeløse. 

Anonymkode: 0d37a...2ab

Dette er en språkendring som kommer, enten du vil eller ei, og har ingenting med hva man kan eller ikke. Det er en forenkling, og det har skjedd tusen ganger før, og nå skjer det altså med kj/skj-lyden. Jeg er 50 pluss, og misliker det like mye som andre gamliser, men det er kunnskapsløst å henge det på enkeltpersoner som hjelpesløshet eller at de ikke «kan».

Anonymkode: 0abde...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte en, (sikkert riktig) uvant variant av ordet rangering i dag.

Som i hvor høyt noe er rangert. Han brukte trykk på rangert. Tidligere har jeg kun hørt det uttalt med sj-lyd. 

Flere her som bruker det slik?

(Om noen skjønner hva jeg egentlig mener :ler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradegy skrev (2 minutter siden):

Hørte en, (sikkert riktig) uvant variant av ordet rangering i dag.

Som i hvor høyt noe er rangert. Han brukte trykk på rangert. Tidligere har jeg kun hørt det uttalt med sj-lyd. 

Flere her som bruker det slik?

(Om noen skjønner hva jeg egentlig mener :ler:)

Mener du at han sa rangert i stedet for rangsjert/ransjert?  For jeg ser ikke helt hvordan man kan legge trykk på ng i det ordet.

Men nei, jeg sier ikke rangere. Men jeg tror nok jeg har hørt andre uttale det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradegy skrev (5 minutter siden):

Hørte en, (sikkert riktig) uvant variant av ordet rangering i dag.

Som i hvor høyt noe er rangert. Han brukte trykk på rangert. Tidligere har jeg kun hørt det uttalt med sj-lyd. 

Flere her som bruker det slik?

(Om noen skjønner hva jeg egentlig mener :ler:)

Jeg antar at du mener vedkommende uttalte det sånn som det skrives? Den uttalen er nok høyst personlig.

 

 

60B162C0-592A-4443-B750-4C858B5EDDA1.jpeg

Anonymkode: 77e63...1f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er en språkendring som kommer, enten du vil eller ei, og har ingenting med hva man kan eller ikke. Det er en forenkling, og det har skjedd tusen ganger før, og nå skjer det altså med kj/skj-lyden. Jeg er 50 pluss, og misliker det like mye som andre gamliser, men det er kunnskapsløst å henge det på enkeltpersoner som hjelpesløshet eller at de ikke «kan».

Anonymkode: 0abde...a1e

Det er bare tull å si at man ikke kan unngå denne språkendringen. Meget vanskelig, men ikke umulig. 

Men det betyr ikke at man ikke kan prøve å unngå det

Anonymkode: 41cbc...8fa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er bare tull å si at man ikke kan unngå denne språkendringen. Meget vanskelig, men ikke umulig. 

Men det betyr ikke at man ikke kan prøve å unngå det

Anonymkode: 41cbc...8fa

Det er ikke tull, nei. Hvis språkendringer i form av forenklinger ikke skjedde, så ville vi snakket norrønt som vikingene. Det er helt uunngåelig med språkendringer. Og akkurat denne er etter min mening en bagatell i forhold til to andre ting som skjer i løpet av bare en generasjon: 1) dialektene våre forflates og utvannes og blir mer og mer like hverandre 2) påvirkningen fra engelsk løper helt løpsk, og folk snakker engelsk når de tror de snakker norsk, ved å lage norske varianter av engelske uttrykk. Mange eksempler på det i denne tråden.

Anonymkode: 0abde...a1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, ti10 said:

Mener du at han sa rangert i stedet for rangsjert/ransjert?  For jeg ser ikke helt hvordan man kan legge trykk på ng i det ordet.

Men nei, jeg sier ikke rangere. Men jeg tror nok jeg har hørt andre uttale det sånn.

Ja, det er det jeg mener :nikke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradegy skrev (4 minutter siden):

Ja, det er det jeg mener :nikke: 

Svigerfar sier energi med g i stedet for sj. Litt i samme gata. 

Anonymkode: 95e17...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Svigerfar sier energi med g i stedet for sj. Litt i samme gata. 

Anonymkode: 95e17...fa2

Ja, bortsett i fra at dèt har jeg hørt hundrevis av ganger før. Ikke uvanlig i den grad jeg følte at dette var 🙂

Men nå har jeg fått svar på det jeg lurte på 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er ikke tull, nei. Hvis språkendringer i form av forenklinger ikke skjedde, så ville vi snakket norrønt som vikingene. Det er helt uunngåelig med språkendringer. Og akkurat denne er etter min mening en bagatell i forhold til to andre ting som skjer i løpet av bare en generasjon: 1) dialektene våre forflates og utvannes og blir mer og mer like hverandre 2) påvirkningen fra engelsk løper helt løpsk, og folk snakker engelsk når de tror de snakker norsk, ved å lage norske varianter av engelske uttrykk. Mange eksempler på det i denne tråden.

Anonymkode: 0abde...a1e

Nei, du blander to ting. Spørsmålet er ikke om lydenringer har skjedd, det har de. Men det er ikke 100% sikkert at sj og kj blir like i norsk. Hebraisk var kun et religiøst språk for 100 år siden, nå er det morsmålet til millioner. Går det an, så går det an å unngå at kj blir sj. 

 

Men om jeg skal tippe er det få barn som skiller sj og kj om hundre år, men du kan ikke være helt sikker.

Anonymkode: 41cbc...8fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, du blander to ting. Spørsmålet er ikke om lydenringer har skjedd, det har de. Men det er ikke 100% sikkert at sj og kj blir like i norsk. Hebraisk var kun et religiøst språk for 100 år siden, nå er det morsmålet til millioner. Går det an, så går det an å unngå at kj blir sj. 

 

Men om jeg skal tippe er det få barn som skiller sj og kj om hundre år, men du kan ikke være helt sikker.

Anonymkode: 41cbc...8fa

udokumentert synsing fra ende til annen, og jeg forstår ikke hvorfor du snakker om barn. Vi står midt i en språkendring som vil ende med at kj-lyden forsvinner, og det gjelder selvfølgelig alle brukere av språket, ikke bare barn. Fagfolk er enige om at dette er an naturlig utvikling som skjer nå.

Her kan du lese hva fagfolk sier om sammenfall av skj/kj-lyd:

https://www.nrk.no/kultur/sprakforsker-om-skj_kj-lyden_-kan-ende-med-at-vi-bare-sier-_s_-1.14297342
https://www.nrk.no/norge/kj-eller-skj_-det-er-uansett-ikke-en-talefeil_-mener-professor-1.14291087
https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/2006/Spraaknytt_1_2006/Fonetisk_perspektiv/

https://www.nrk.no/norge/kj-eller-skj_-det-er-uansett-ikke-en-talefeil_-mener-professor-1.14291087

https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/skal-vi-pa-sjino-om-sammenfallet-av-sj-lyd-og-kj-lyd/

Anonymkode: 0abde...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva med alle barn i dag som bruker Østfold-L? (Som ikke er fra Østfold da vel og merke) Hadde mine barn hatt en sånn L tror jeg at jeg hadde prøvd og plukke det av dem. Høres ikke bra ut. Det ene barnet mitt begynte å si "sjylling" og "sjino" men ved stadig påminnelse fra oss foreldre,ble hun bevisst på det,og rettet seg selv. Nå sier hun riktig lyd. Så det hjelper å rette på dem,noe jeg tror mange foreldre ikke gjør.

Anonymkode: dc9fb...d1b

Vel å merke, takk😉

Hørte forresten en konfirmant fortelle om gavene hun hadde fått. Blant annet penger, veske, bunad og gullskjede. Det må jo være fryktelig ubehagelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva med alle barn i dag som bruker Østfold-L? (Som ikke er fra Østfold da vel og merke) Hadde mine barn hatt en sånn L tror jeg at jeg hadde prøvd og plukke det av dem. Høres ikke bra ut. Det ene barnet mitt begynte å si "sjylling" og "sjino" men ved stadig påminnelse fra oss foreldre,ble hun bevisst på det,og rettet seg selv. Nå sier hun riktig lyd. Så det hjelper å rette på dem,noe jeg tror mange foreldre ikke gjør.

Anonymkode: dc9fb...d1b

Det at ungdommen begynner å bruke tjukk L i Oslo, er en språkendring som er en forenkling,  på linje med bortfallet av kj-lyden. Det er rett og slett et sammenfall av de to måtene å si L på i Oslo. Og du kan rette på dine egne barn, både på L-en og kj-lyden, til dere klikker alle sammen, men begge disse er språkendringer på samfunnsnivå, som den enkelte ikke kan stoppe. 

https://kublakan.no/talesprak/

"Sammenfall av laminal og apikal l («Østfold-l»)

En annen form for forenkling som foregår i Oslo-området og mange steder på Østlandet i våre dager, er det at «apikal-l», også kalt «lys-l» eller «østfold-l» brukes stadig mer av barn og unge. Tradisjonelt har man på Østlandet pleid å bruke en annen l-lyd i slutten av ord som «ball» og «bål», enn den man har i ord som «øl» og «bil». L-en i «ball» og «bål» er en såkalt laminal l, mens l-en i «øl» og «bil» kalles en apikal -l. De fleste østlendinger har altså pleid å bruke to forskjellige l-lyder i ordene «bål» og «bil». Et unntak har vært østfolddialekten. I den har man brukt apikal l både i ord som «øl» og «bil» og i ord som «ball» og «bål». Man har altså uttalt ordene «øl», «ball», «bil» og «bål» på lik måte, med samme l-lyd.

Utenfor Østfold har det å bruke apikal -l eller «østfold-l» i slutten ord som «ball» og «bål» tradisjonelt blitt sett på som «en dårlig måte å snakke på» av mange. Det har blitt forbundet med lav status, og ofte har foreldre rettet på barna sine hvis har «snakket med Østfold-l».

Men også her er noe i ferd med å skje. I våre dager har stadig flere barn og unge også utenfor Østfold begynt å bruke apikal istedenfor laminal l i ord som «ball», «bål» og «rolle». Sagt på en folkelig måte: Flere og flere unge har begynt å bruke «østfold-l». Dette kan man lett merke hvis man sammenligner hvordan barneskuespillere og eldre skuespillere fra Østlandet snakker i norske filmer og TV-serier, for eksempel, eller hvis man ser tegnefilmer for barn som er dubbet til norsk i nyere tid.

Det at mange unge nå bruker apikal istedenfor laminal l i ord som «ball» og «bål», kan sees på som et enda et eksempel på forenkling som fører til at språket endrer seg. Sannsynligvis velger barn og unge apikal l både fordi den er lettere å uttale, og fordi det er lettere å kun forholde seg til én l-lyd hele veien, enn å skulle skille mellom ulike slags l-er i ulike ord. "

Anonymkode: 0abde...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

udokumentert synsing fra ende til annen, og jeg forstår ikke hvorfor du snakker om barn. Vi står midt i en språkendring som vil ende med at kj-lyden forsvinner, og det gjelder selvfølgelig alle brukere av språket, ikke bare barn. Fagfolk er enige om at dette er an naturlig utvikling som skjer nå.

Her kan du lese hva fagfolk sier om sammenfall av skj/kj-lyd:

https://www.nrk.no/kultur/sprakforsker-om-skj_kj-lyden_-kan-ende-med-at-vi-bare-sier-_s_-1.14297342
https://www.nrk.no/norge/kj-eller-skj_-det-er-uansett-ikke-en-talefeil_-mener-professor-1.14291087
https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/2006/Spraaknytt_1_2006/Fonetisk_perspektiv/

https://www.nrk.no/norge/kj-eller-skj_-det-er-uansett-ikke-en-talefeil_-mener-professor-1.14291087

https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/skal-vi-pa-sjino-om-sammenfallet-av-sj-lyd-og-kj-lyd/

Anonymkode: 0abde...a1e

Fordi når barn får endringen, så får etter hvert alle den.

 

Ingen kan spå fremtiden, ting er aldri 100% sikkert

Anonymkode: 41cbc...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Fordi når barn får endringen, så får etter hvert alle den.

Anonymkode: 41cbc...8fa

Vanligvis altså. Så jeg er enig at det virker sannsynlig, men rarere ting har skjedd før

Anonymkode: 41cbc...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fordi når barn får endringen, så får etter hvert alle den.

 

Ingen kan spå fremtiden, ting er aldri 100% sikkert

Anonymkode: 41cbc...8fa

Vi vet mye om fremtiden, og når det gjelder endringer som allerede er i sving og ikke kan reverseres, så blir det etter min mening litt tåpelig å klamre seg til at «ingen kan spå 100 prosent om fremtiden».  Vi vet at disse språkendringene kommer, fordi de allerede er her, fordi de er naturlige forenklinger og fordi vi ikke gjør noe for å stoppe dem (som neppe ville vært mulig uansett).

Anonymkode: 0abde...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det heter ikke bakrund!!!!!! 😩

Anonymkode: a4b6c...841

Jeg har litt stor rumpe. er jeg bakrund da? 🤪

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...