Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser at flere skriver «å rotne» og ikke å råtne, på bokmål. Det gjør litt vondt i øynene.

Anonymkode: 77e63...1f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

folk som sier hvem film burde jeg se? eller hvem bok burde jeg lese? 

de må jo være ufattelig LATE hvis de velger å gjøre dette bare for å spare noen få bokstaver liksom... 

:bond: 

Anonymkode: 78cad...531

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er så mange som skriver inn en ekstra d i mange ord. Som feks sund istedenfor sunn,tungvindt istedenfor tungvint og å vende seg til istedenfor venne seg til. Man gjør det liksom mer komplisert enn det er....

Anonymkode: dc9fb...d1b

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/5/2023 at 9:35 PM, AnonymBruker said:

Jepp, det har blitt nevnt før i tråden tror jeg. "hvem sin" er kanskje enda mer vanlig

Anonymkode: 41cbc...8fa

«Min sin» er for meg i en klasse for seg, enten det er dialekt eller ei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/7/2023 at 8:09 PM, AnonymBruker said:

Ser at flere skriver «å rotne» og ikke å råtne, på bokmål. Det gjør litt vondt i øynene.

Anonymkode: 77e63...1f1

Mange skriver også «rompe» i stedet for rumpe og tilsvarende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Når folk skriver «sann», men mener «sånn». 

Anonymkode: 5dfa9...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_0702.thumb.jpeg.71653bb06c9d70d12b1f84fba56aa57e.jpeg

«Mules» som sko er da vel noe annet enn muldyr? C808AC18-E8BA-44A4-8717-192E2C84880A.gif.eaf8b3adf4556f31e32bfe17469117e7.gif 


(Mule blir feil det og fordi det er partiet omkring munn- og neseåpninger hos større firbente dyr, særlig hest og drøvtyggere som storfe. IMG_0703.thumb.jpeg.c867d236e260318ca4d7424a5713b23f.jpeg

Hesten her har hvit mule).

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er så satans lei anglifisering av det norske språket. Med mindre man har bakgrunn fra engelskspråklige land, så synes jeg man hører tilbakestående ut med bruk av all engelsk i det norske. 
«Språket forandrer seg».

Merkelig nok har ikke engelsk forandret seg så mye fra 2000 – 2023 som det norske språket har gjort i samme tidsperiode. Hva er feil her? Er det så stas å blabbe i vei med masse engelske ord man ikke nødvendigvis egentlig vet hva betyr engang? Ønsker man å fremstå litt dum? 

Anonymkode: 0d37a...2ab

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for øvrig blant annet det her i dag:

«For å være valid denne sommeren her, er du nødt til å ha på deg noe mennesker ikke har sett før»

«Og flowy sommerkjoler slår aldri feil»

«Når det er varmt, så er det nice med litt luft.»

«Og noen fake ass Gucci-briller» 

Urban Dictionary: Describing or pertaining to one's innability to accomplish their motives. When one tries to be something they are not. Can also pertain to inanimate objects. Noen bruker wannabe, men det er vel ikke «valid» lenger. 

«Jeg tenker enten noen litt sånn frisky solbriller, og hvis du er modig nok går du for kolleksjonen»  ? 🤔

 

Finnes det virkelig ikke gyldige ord på norsk fremfor de der? 

Anonymkode: 0d37a...2ab

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/3/2023 at 9:42 AM, AnonymBruker said:

Jeg ser for øvrig blant annet det her i dag:

«For å være valid denne sommeren her, er du nødt til å ha på deg noe mennesker ikke har sett før»

«Og flowy sommerkjoler slår aldri feil»

«Når det er varmt, så er det nice med litt luft.»

«Og noen fake ass Gucci-briller» 

Urban Dictionary: Describing or pertaining to one's innability to accomplish their motives. When one tries to be something they are not. Can also pertain to inanimate objects. Noen bruker wannabe, men det er vel ikke «valid» lenger. 

«Jeg tenker enten noen litt sånn frisky solbriller, og hvis du er modig nok går du for kolleksjonen»  ? 🤔

 

Finnes det virkelig ikke gyldige ord på norsk fremfor de der? 

Anonymkode: 0d37a...2ab

Validitet er jo et begrep fra akademia, ellers er de andre helt typiske for hvordan mange radbrekker språket, ja. «Singelliv og dating»-forumet har vel noen av de drøyeste eksemplene: «questione», «empowering», «sexist», «victimblaming», «awesome» … For ikke å nevne alle de (pseudo)psykologiske begrepene som folk der inne har lært på internett og bruker flittig: «ghosting», «submarining» «hot and cold», «secure/anxious/preoccupied/dissmissive/fearful/avoidant» («attachment styles»), osv.

Det aller mest spesielle synes jeg likevel er når man oversetter engelsk setningsoppbygging og idiomer direkte, som f.eks. «jeg er snart ut av batteri», «det er helt av bordet», eller som jeg selv sarkastisk svarte på den forrige i en annen tråd, «det er helt ut av spørsmålet». Tror ikke den siste finnes i virkeligheten ennå, men det er nok bare et spørsmål om tid.

Endret av språkpurk
  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka de. Mora de. På skola.

Skjønner at det skrives på dialekt, men...

 

 

Anonymkode: ed2f3...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, språkpurk said:

Validitet er jo et begrep fra akademia, ellers er de andre helt typiske for hvordan mange radbrekker språket, ja. «Singelliv og dating»-forumet har vel noen av de drøyeste eksemplene: «questione», «empowering», «sexist», «victimblaming», «awesome» … For ikke å nevne alle de (pseudo)psykologiske begrepene som folk der inne har lært på internett og bruker flittig: «ghosting», «submarining» «hot and cold», «secure/anxious/preoccupied/dissmissive/fearful/avoidant» («attachment styles»), osv.

Det aller mest spesielle synes jeg likevel er når man oversetter engelsk setningsoppbygging og idiomer direkte, som f.eks. «jeg er snart ut av batteri», «det er helt av bordet», eller som jeg selv sarkastisk svarte på den forrige i en annen tråd, «det er helt ut av spørsmålet». Tror ikke den siste finnes i virkeligheten ennå, men det er nok bare et spørsmål om tid.

Jeg har også sett flere av de eksemplene der, og de har kommet forholdsvis fort. Jeg synes det er forståelig om man har tilknytning til engelsk på et eller annet vis, statsborgerskap eller foreldre, men om det bare er fordi det er kult så må jeg innrømme jeg blir🤦🏼‍♀️ 
Jeg har tilknytning til engelsk på et vis og opplevde selv før å bli korrigert med det norske ordet om jeg sa det på engelsk. Nå blir man vel nesten halshugd om man sier «det heter dette på norsk.» 

Følgende tekst er annerledes men her er det ei som har lagt sin elsk på bare ett ord. Det må jo finnes andre ord å bruke:

Det er en NYDELIG palett, og et kjøp jeg gledet meg til. Den swatcher nydelig på armen. Glitternyansene er nydelige, og den fersken-til-grønne duochrome-fargen (ca. midten) er utrolig nydelig!!! Jeg elsker science fiction, og bare embalasjen og navnene på øyenskyggene gjør meg glad for ikke å snakke om selve øyenskyggene! Jeg synes den er nydelig. Relativt nøytral, men ikke for nøytral, og med så mye nydelige skimmere og glittere å høyne enhver look med. 

Anonymkode: 0d37a...2ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.6.2023 den 17.26):

Jeg er så satans lei anglifisering av det norske språket. Med mindre man har bakgrunn fra engelskspråklige land, så synes jeg man hører tilbakestående ut med bruk av all engelsk i det norske. 
«Språket forandrer seg».

Merkelig nok har ikke engelsk forandret seg så mye fra 2000 – 2023 som det norske språket har gjort i samme tidsperiode. Hva er feil her? Er det så stas å blabbe i vei med masse engelske ord man ikke nødvendigvis egentlig vet hva betyr engang? Ønsker man å fremstå litt dum? 

Anonymkode: 0d37a...2ab

Det her gjør meg faktisk ingenting. Kanskje  fordi jeg har en 7-åring som bruker engelske ord på norsk med den største selvfølge. Han skal trade pokemonkort, joine spillet - og mange andre ord jeg ikke kommer på nå.  Det er en utvikling av språket vi ikke kan stanse, og den oppvoksende generasjon bruker det ikke for å fremstå dum eller fordi det er så «stas», det er fordi det kommer naturlig til dem. 

Anonymkode: c0208...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.6.2023 den 9.42):

Jeg ser for øvrig blant annet det her i dag:

«For å være valid denne sommeren her, er du nødt til å ha på deg noe mennesker ikke har sett før»

«Og flowy sommerkjoler slår aldri feil»

«Når det er varmt, så er det nice med litt luft.»

«Og noen fake ass Gucci-briller» 

Urban Dictionary: Describing or pertaining to one's innability to accomplish their motives. When one tries to be something they are not. Can also pertain to inanimate objects. Noen bruker wannabe, men det er vel ikke «valid» lenger. 

«Jeg tenker enten noen litt sånn frisky solbriller, og hvis du er modig nok går du for kolleksjonen»  ? 🤔

 

Finnes det virkelig ikke gyldige ord på norsk fremfor de der? 

Anonymkode: 0d37a...2ab

Nå lo jeg godt 😂 takk 😀 

Jeg pleier å bruke "ish" og "whatever", men det som pisser meg off (sorry) er "kids" eller "kidsa" ææærrrrgghhhh 🤮

Anonymkode: 4ec29...ae4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter ikke urettforferdelig, men jeg synes det er et mye mer dekkende ord enn urettferdig

Anonymkode: 6d09e...186

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

det er fordi det kommer naturlig til dem. 

Anonymkode: c0208...f10

Hvorfor gjør det det? For meg høres det ut som man ikke har lært norsk. Det viser at man har et ekstremt fattig ordforråd.

Jeg har gått inn for å snakke mest mulig norsk i Norge, siden det er her jeg bor. Jeg kan seff gi beng i det og chat så much som I fucking much wanna, bruh, men jeg høres fucking hjerneskada ut sant, bruh. 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nå lo jeg godt 😂 takk 😀 

Jeg pleier å bruke "ish" og "whatever", men det som pisser meg off (sorry) er "kids" eller "kidsa" ææærrrrgghhhh 🤮

Anonymkode: 4ec29...ae4

Som sagt, i orden om man har noe engelsk bakgrunn, men med norsk så høres det litt stupid ut. Kidsa er for øvrig helt rævva. Det er sånn wannabe cool foreldre som ønsker å være buddy med barna fremfor å være foreldre. Det er også sånne wannabe cool foreldre som ikke retter på «kidsa» med ord på norsk. Et sted kommer de til å slite når de ikke forstår betydningen. 

Anonymkode: 0d37a...2ab

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor gjør det det? For meg høres det ut som man ikke har lært norsk. Det viser at man har et ekstremt fattig ordforråd.

 

Anonymkode: 0d37a...2ab

Det kommer gjennom YouTube, TV, andre barn, osv, ikke via oss foreldre. 

Anonymkode: c0208...f10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Exen nye dama»

«dysje»

«ei damen» 

C808AC18-E8BA-44A4-8717-192E2C84880A.gif.eaf8b3adf4556f31e32bfe17469117e7.gif

 

57 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kommer gjennom YouTube, TV, andre barn, osv, ikke via oss foreldre. 

Anonymkode: c0208...f10

Så mye engelsk som jeg leser, enten via bøker eller på nett, så skulle vel denne setningen her vært på engelsk. 

Det var den ikke. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det her gjør meg faktisk ingenting. Kanskje  fordi jeg har en 7-åring som bruker engelske ord på norsk med den største selvfølge. Han skal trade pokemonkort, joine spillet - og mange andre ord jeg ikke kommer på nå.  Det er en utvikling av språket vi ikke kan stanse, og den oppvoksende generasjon bruker det ikke for å fremstå dum eller fordi det er så «stas», det er fordi det kommer naturlig til dem. 

Anonymkode: c0208...f10

dette er et eksempel på at folk ikke kan norsk lenger. Ser du ikke at dette er et engelsk uttrykk som du har oversatt direkte?

 

Anonymkode: 0abde...a1e

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...