Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fra en tråd et annet sted i universet kalt KG:
"gubben stemte imenst jeg handlet matvarer "

"imenst" i-mens-t? Hæ? Du har allerede det riktige ordet inni der, hvorfor legge på ekstra bokstaver foran og bak? 

Anonymkode: 6cb27...d16

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"imenst" i-mens-t? Hæ? Du har allerede det riktige ordet inni der, hvorfor legge på ekstra bokstaver foran og bak? 

Dialekt tror jeg

Anonymkode: 48ffe...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/31/2023 at 2:19 AM, Påkrevd said:

Vel å merke, takk😉

Hørte forresten en konfirmant fortelle om gavene hun hadde fått. Blant annet penger, veske, bunad og gullskjede. Det må jo være fryktelig ubehagelig.

:fnise: 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanut skrev (På 25.7.2023 den 1.29):

IMG_1655.jpeg.0f68fc3559417416d637bdabdc777227.jpeg

arg.gif.27ee19fac1309043bac12e782c813fff.gif

Har ingenting imot engelsk i det norske språk, men det der var kleint og skikkelig vondt for øynene å lese.

Anonymkode: 4a112...41c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har ingenting imot engelsk i det norske språk, men det der var kleint og skikkelig vondt for øynene å lese.

Anonymkode: 4a112...41c

Enig, men å make er et norsk verb også

Anonymkode: 41cbc...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Noe sus over det her ja».

Synes det blir for dumt når man tar og forkorter ord på engelsk til ord på norsk som allerede finnes gaah.gif.856a8402d18c70100402aa0117cd3512.gif

sus = suspect

Jeg er vant med: https://naob.no/ordbok/sus

Endret av Peanut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oooog selv om språk forandrer seg og blablabla, så forandrer det seg ikke sååå mye: IMG_1740.thumb.jpeg.f107eec8f6cf393d7ee97362b98ce0bc.jpeg

at alle går rundt og talk English. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.8.2023 den 16.23):

Beklager men A) Det er ikke en norsktime B) Jeg er ikke Norsk og C) Jeg er ordblind. 
Hadde du problemer med å forstå hva jeg skrev, eller ville du bare henge meg ut?

Anonymkode: 11364...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.8.2023 den 16.25):

Dialekt tror jeg

Anonymkode: 48ffe...f04

Ja mange slår ordene sammen og når en er ordblind, ikke norsk, kan det fort bli feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Beklager men A) Det er ikke en norsktime B) Jeg er ikke Norsk og C) Jeg er ordblind. 
Hadde du problemer med å forstå hva jeg skrev, eller ville du bare henge meg ut?

Jeg lurer på hvor mange inne på KG som er ordblinde, det må jo være nærmere 90% av Norges befolkning som har det som er her inne, siden de fleste kommer med det når de blir rettet på. 
Nei, det er ikke en norsktime, men hvis du ikke er norsk og skal lære deg det da burde det jo være greit å få vite at det du skriver kanskje er feil slik at du ikke gjør det igjen eller? 

Anonymkode: 0d37a...2ab

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg lurer på hvor mange inne på KG som er ordblinde, det må jo være nærmere 90% av Norges befolkning som har det som er her inne, siden de fleste kommer med det når de blir rettet på. 
Nei, det er ikke en norsktime, men hvis du ikke er norsk og skal lære deg det da burde det jo være greit å få vite at det du skriver kanskje er feil slik at du ikke gjør det igjen eller? 

Anonymkode: 0d37a...2ab

Er fornøyd så lenge jeg skriver forståelig på et forum, på jobb skriver jeg gjerne gjerne opp igjen flere ganger for å få det korrekt. Og nei det er ikke ok å bli rettet på i en uformell setting som et forum skal være.
Det er faktisk alt annet enn ok.

Når det kommer til ordblindheten min så har jeg hatt diagnosen i over 30 år så jo har den. Er grunnen til at jeg fikk hjemmefansen tidlig fordi mine foreldre skjønte det ville være ett godt hjelpemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om at folk har begynt å bruke preposisjonen "om" feil. Altså som erstatning for andre preposisjoner eller uttrykk. Har sett det flere ganger her, nå sist i en trådtittel, der det var snakk om at noen var "respektløs om min tid".

Jeg har sett lignende tilfeller tidligere og har tenkt at det måtte dreie seg om en person som ikke hadde norsk som førstespråk, men når jeg leser innleggene personene har skrevet, er det ingen andre tegn på at det er snakk om personer med en annen språklig bakgrunn.

Hva skjer? Ser man ikke at det er noe som ikke stemmer når man skriver "respektløs om min tid"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Normalt sett vil jeg ikke rette på folk, men i denne tråden og lignende, som faktisk handler om språk, så bør takhøyden være høyere.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofie777 skrev (55 minutter siden):

Normalt sett vil jeg ikke rette på folk, men i denne tråden og lignende, som faktisk handler om språk, så bør takhøyden være høyere.

Hva mener du? 

Tråden heter jo "DET HETER IKKE DET!", så at folk tar opp ting de irriterer seg over, bør ikke komme som en overraskelse.

Men jeg er enig i at det hadde vært fint med en tråd der språk diskuteres generelt. Det er bare det at jeg ser i grupper på facebook at hvis det ikke er en aktiv administrator med fagkunnskap, blir sånne tråder/grupper bare til tull etter hvert, ev. at en person kupper hele tråden med mer eller mindre riktige påstander som egentlig bare irriterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ti10 skrev (11 minutter siden):

Hva mener du? 

Tråden heter jo "DET HETER IKKE DET!", så at folk tar opp ting de irriterer seg over, bør ikke komme som en overraskelse.

Men jeg er enig i at det hadde vært fint med en tråd der språk diskuteres generelt. Det er bare det at jeg ser i grupper på facebook at hvis det ikke er en aktiv administrator med fagkunnskap, blir sånne tråder/grupper bare til tull etter hvert, ev. at en person kupper hele tråden med mer eller mindre riktige påstander som egentlig bare irriterer.

Det jeg mener er at om folk skriver feil her i gruppen, er det lettere å rette på det her enn i andre grupper om mat for eksempel. Skriver folk "suker" i en oppskrift, så bryr jeg meg ikke, men skulle de skrive noe som er relevant i denne gruppen, så er det hakket mer sannsynlig at jeg ville rette på det. Vet ikke om jeg klarer å forklare det bedre

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 8/12/2023 at 3:12 AM, AnonymBruker said:

I denne tråden må det være greit at det kommenteres skrivefeil. Er jo litt morsomt at du legger til en bokstav jeg alltid stusser på hvor folk har fra om de bruker den. Litt i samme kategori som dursje.

Anonymkode: afe99...408

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/12/2023 at 3:12 AM, AnonymBruker said:

Mener du at du faktisk sier imens, mens du pga. ordblindhet skriver imenst?  Det slår meg som ganske uvanlig. De fleste som skriver ting som imenst, norskt, asiatere, mangen, intrisert, lagg, insjiativ og lignende gjør det jo nettopp fordi talemålet deres er sånn og de ikke vet bedre, ikke fordi de er ordblinde.

Anonymkode: 8abcc...639

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.8.2023 den 16.23):

Eller hva med «i morrest»? Leser det rett som det er her inne. Tror det skal bety «i morges».

Anonymkode: c4647...be5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

T shirte eller Tshorte! Det skjærer i øynene. Hvorfor ikke skrive T-skjorte??

Anonymkode: 14bef...78e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...