AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #4841 Del Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): dette er et eksempel på at folk ikke kan norsk lenger. Ser du ikke at dette er et engelsk uttrykk som du har oversatt direkte? Anonymkode: 0abde...a1e Hm, nei, det så jeg ikke. 😅 Hva blir egentlig vanlig å si? 😊 Anonymkode: c0208...f10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #4842 Del Skrevet 5. juni 2023 Peanut skrev (26 minutter siden): «Exen nye dama» «dysje» «ei damen» Så mye engelsk som jeg leser, enten via bøker eller på nett, så skulle vel denne setningen her vært på engelsk. Det var den ikke. Nå var vel debatten engelske ord som blir en del av det norske språket, noe vi alle bruker uten å tenke over det engang. Smoothie, caps, osv. Anonymkode: c0208...f10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #4843 Del Skrevet 5. juni 2023 Mine store kjepphester som gjør hjemmesnekrede tekster veldig tunge å lese: "ett" der hvor det ikke er ment å spesifisere at det gjelder kun én (skulle vært "et") (eks. "Jeg skulle gjerne hatt ett lite forsprang". De fleste ville ikke lagt ekstra trykk på "ett" her for å spesifisere at det ikke dreier seg om to forsprang). "i forhold til" der hvor det ikke er størrelser som kan sammenlignes (eks: "hun er sliten i forhold til alle oppgavene hun skal gjøre". Oppgaver kan jo ikke være slitne, og setningen mister sin mening og jeg må stoppe og tenke) "Advare om" og "advare mot". I avisen advares det ofte mot ting mennesker ikke kan styre. Eks. "Advarer mot styrtregn". Og/å. Så syns jeg det er utrolig irriterende med engelsk genitiv, men det gjør ikke teksten mindre tilgjengelig for meg, så det blir bare et lite p.s. Anonymkode: cac1a...017 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #4844 Del Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hm, nei, det så jeg ikke. 😅 Hva blir egentlig vanlig å si? 😊 Anonymkode: c0208...f10 På norsk sier vi at noe faller naturlig for noen. Anonymkode: b2ff5...81e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 5. juni 2023 #4845 Del Skrevet 5. juni 2023 Samme som når jeg ser menn skrive "vakker" eller "frøken" trigger meg bare. "Hva gjør en sån vakker frøken som deg her da?" Å jeg er mann. Nesten uten unntak så ser jeg at dette er menn som først flørter åpenlyst med nevnte ordbruk. Så når han blir (som oftest) avvist,så er det full tilt. Klarer det ikke. Ser det ofte på Twitter. Enkelte ting henger man seg bare opp i,uten å ønske det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 5. juni 2023 #4846 Del Skrevet 5. juni 2023 Fant80 skrev (3 timer siden): Samme som når jeg ser menn skrive "vakker" eller "frøken" trigger meg bare. "Hva gjør en sån vakker frøken som deg her da?" Å jeg er mann. Nesten uten unntak så ser jeg at dette er menn som først flørter åpenlyst med nevnte ordbruk. Så når han blir (som oftest) avvist,så er det full tilt. Klarer det ikke. Ser det ofte på Twitter. Enkelte ting henger man seg bare opp i,uten å ønske det. Siden vi er i denne tråden: "Og jeg er mann" Mellomrom etter komma "avvist, så" og "i, uten" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #4847 Del Skrevet 5. juni 2023 ...føler på smerte... ..føler på frykt.. ..føler på sinne.. Dra til helvete. Anonymkode: b3b7a...428 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Utsiden Skrevet 5. juni 2023 #4848 Del Skrevet 5. juni 2023 (endret) "..oppleves som.." Drit og dra. Endret 5. juni 2023 av Utsiden 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pressplay Skrevet 5. juni 2023 #4849 Del Skrevet 5. juni 2023 Neste som hopper til konklusjon kan hoppe i havet. Det heter: "å trekke en forhastet slutning" evt, konklusjon. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pressplay Skrevet 5. juni 2023 #4850 Del Skrevet 5. juni 2023 Så har vi klassikeren "Fordeler og bakdeler". Det heter "Fordeler og ulemper" 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #4851 Del Skrevet 6. juni 2023 Dette er sikkert tatt flere ganger før... men altså 'typ'. "Dette skjedde for typ 5 måneder siden". Hva er det for skal sinnssyk formulering?!? 'Typ' skal her fungere som forkortelse for 'typisk'. Å si at noe skjedde for 'typisk 5 måneder siden' er dumt, feil og elendig norsk! Hva skjedde med 'om lag', 'ca' eller 'omtrent'? Anonymkode: 0aa2f...436 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 6. juni 2023 #4852 Del Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dette er sikkert tatt flere ganger før... men altså 'typ'. "Dette skjedde for typ 5 måneder siden". Hva er det for skal sinnssyk formulering?!? 'Typ' skal her fungere som forkortelse for 'typisk'. Å si at noe skjedde for 'typisk 5 måneder siden' er dumt, feil og elendig norsk! Hva skjedde med 'om lag', 'ca' eller 'omtrent'? Anonymkode: 0aa2f...436 Jeg tror ikke "typ" her er forkortelse for "typisk". Jeg tror heller det er en forkortelse for "type". Og det er vel en "forsvensking" av begrepet. Jeg mener Svensker ofte sier det. Jeg ville nok brukt "sånn" istedenfor, og forkortet bort cirka/omtrent. Altså "Dette skjedde for sånn 5 måneder siden" 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #4853 Del Skrevet 6. juni 2023 Susan Sto Helit skrev (26 minutter siden): Jeg tror ikke "typ" her er forkortelse for "typisk". Jeg tror heller det er en forkortelse for "type". Og det er vel en "forsvensking" av begrepet. Jeg mener Svensker ofte sier det. Jeg ville nok brukt "sånn" istedenfor, og forkortet bort cirka/omtrent. Altså "Dette skjedde for sånn 5 måneder siden" Ok, takk for oppklaring. Det forandrer likevel ikke det faktum at det er svært dårlig norsk å bruke 'typ/type' på norsk. Særlig siden vi har strålende norske uttrykk. Jeg er uenig i at 'sånn' er et bra alternativ. 'Ca(cirka)/omtrent/om lag vil jeg påstå er det rette å bruke her. 'Sånn' fungerer godt muntlig, men skriftlig ser det feil ut. Anonymkode: 0aa2f...436 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 6. juni 2023 #4854 Del Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ok, takk for oppklaring. Det forandrer likevel ikke det faktum at det er svært dårlig norsk å bruke 'typ/type' på norsk. Særlig siden vi har strålende norske uttrykk. Jeg er uenig i at 'sånn' er et bra alternativ. 'Ca(cirka)/omtrent/om lag vil jeg påstå er det rette å bruke her. 'Sånn' fungerer godt muntlig, men skriftlig ser det feil ut. Anonymkode: 0aa2f...436 Jeg tenkte muntlig, ja. Typ er et begrep jeg opplever som muntlig, og jeg "oversatte" hvordan jeg heller ville sagt det. Skriftlig ville jeg brukt ca eller omtrent. (eventuelt sammen med sånn.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #4855 Del Skrevet 8. juni 2023 pressplay skrev (På 5.6.2023 den 23.52): Neste som hopper til konklusjon kan hoppe i havet. Det heter: "å trekke en forhastet slutning" evt, konklusjon. Siden dette er språktråden, tillater jeg meg å gjøre deg oppmerksom på at "eventuelt" forkortes "ev.". Anonymkode: b2ff5...81e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #4856 Del Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 5.4.2023 den 21.35): Jepp, det har blitt nevnt før i tråden tror jeg. "hvem sin" er kanskje enda mer vanlig Anonymkode: 41cbc...8fa Hva skriver man ellers? Hvems bil er det? Kan du gi meg eksempler for jeg bruker mye sin og aldri Karis bil. Anonymkode: 48ffe...f04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #4857 Del Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva skriver man ellers? Hvems bil er det? Kan du gi meg eksempler for jeg bruker mye sin og aldri Karis bil. Anonymkode: 48ffe...f04 Hvis bil er det? AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Siden dette er språktråden, tillater jeg meg å gjøre deg oppmerksom på at "eventuelt" forkortes "ev.". Anonymkode: b2ff5...81e Man kan skrive evt. også. Anonymkode: 41cbc...8fa 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #4858 Del Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Man kan skrive evt. også. Anonymkode: 41cbc...8fa Nei. Evt. er forkortelse for "etter vår tidsregning". Språkrådets side om forkortelser. Anonymkode: b2ff5...81e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #4859 Del Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hva skriver man ellers? Hvems bil er det? Kan du gi meg eksempler for jeg bruker mye sin og aldri Karis bil. Anonymkode: 48ffe...f04 "Hvis". Anonymkode: b2ff5...81e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #4860 Del Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nei. Evt. er forkortelse for "etter vår tidsregning". Språkrådets side om forkortelser. Anonymkode: b2ff5...81e Det norske akademi er uenig. https://naob.no/ordbok/ev. Anonymkode: 41cbc...8fa 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå