AnnnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #4801 Del Skrevet 17. mars 2023 Adobyen skrev (5 minutter siden): Jeg kjenner ingen som sier eller skriver en strikk. Det blir et strikk. Men da du skrev dette så slo jeg opp i ordbøkene og lette. Det står ikke noe, bortsett fra strikk i betydning strikking. Jeg fant hoppestrikk, og det er altså hankjønn på bokmål og intetkjønn på nynorsk. Jeg prøver å holde meg til bokmål, men jeg legger ikke bort et strikk, et buksestrikk, et syltestrikk. Gummistrikk er hankjønn på begge målformer jf ordbøkene. Da blir det vel både blanding av målformer og dialekt? Her på Østlandet sier alle en strikk, kun mamma og noen fra den eldre generasjonen som sier et strikk. Så det kom nok en endring i ordbøkene en gang mellom mammas og min tid … Har også sett mange av de eldre bruker mellomrom mellom ord og utropstegn/spørsmålstegn. Mulig de lærte det på den måten? Ser litt rart ut ! Hva synes du ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #4802 Del Skrevet 17. mars 2023 Syntes blir brukt feil veldig ofte, også i media. "Hva syntes du er den beste årstiden?" Grusomt for øynene!😵💫 Anonymkode: ac21e...980 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #4803 Del Skrevet 17. mars 2023 Adobyen skrev (11 minutter siden): Ja, det var der jeg nettopp var, men jeg valgte begge målformer. vel, da kan jeg bare peke på trådens tittel: Det heter ikke det!!! Anonymkode: 0abde...a1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 23. mars 2023 #4804 Del Skrevet 23. mars 2023 Nei, men Dagbladet, da!!! DET ER IKKE SÅNN DET SKRIVES!! (Nei, det var ingen linje 2) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #4805 Del Skrevet 23. mars 2023 Om man redigerer innlegg her på Kvinneguiden, så står det B og ikke F for fet skrift. Anonymkode: 41cbc...8fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym11223344 Skrevet 23. mars 2023 #4806 Del Skrevet 23. mars 2023 Det heter ikke 'random', det heter 'tilfeldig'. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 24. mars 2023 #4807 Del Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Om man redigerer innlegg her på Kvinneguiden, så står det B og ikke F for fet skrift. Anonymkode: 41cbc...8fa Det er jo fordi programmet er internasjonalt og da står det for Bold. Ingen feil i det hele tatt. (I står dessuten for Italics og U for Underline(d)) 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #4808 Del Skrevet 24. mars 2023 Postet dette i en annen tråd, men det hører kanskje hjemme her. Gjelder Facebook vs Kvinneguiden og de fleste andre forum: Har deltatt på forum siden forrige århundre og registrerte nylig FB konto. Ble medlem av en diskusjonsgruppe. Der skriver de de med i. Di? De blir også erstattet med dem. Det heter ikke lenger Jans bil, men Jan sin bil. Og her og der med Æ. Hær og dær? Er det dysleksi, språkmangel eller en ny "trend"? Anonymkode: 6877f...39b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #4809 Del Skrevet 24. mars 2023 sofie777 skrev (7 timer siden): Det er jo fordi programmet er internasjonalt og da står det for Bold. Ingen feil i det hele tatt. (I står dessuten for Italics og U for Underline(d)) Om du ser litt nøyere etter, så har de oversatt det andre. Skriftstørrelse står på norsk for eksempel Anonymkode: 41cbc...8fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 24. mars 2023 #4810 Del Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Om du ser litt nøyere etter, så har de oversatt det andre. Skriftstørrelse står på norsk for eksempel Anonymkode: 41cbc...8fa Dette er fordi man gjerne bruker hurtigtast med tilsvarende bokstav Ctrl+B for Bold osv. Dette språket er felles for "hele" verden. Ctrl+F blir (som vi vet) "finn på siden/find on page". Hurtigtaster oversettes ikke. Det er ingen (åpenbare?) hurtigtaster for skriftstørrelse (men de finnes nok de også) 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 30. mars 2023 #4811 Del Skrevet 30. mars 2023 (endret) «Megler opplevde ellevill budkrig på villaen. Mens kjøperne av en annen villa gjorde et taktisk smart grep han advarer selgere mot.» Vil det ikke være ett eller flere komma inni der et sted? Synes det var noe tungvint O_o Endret 30. mars 2023 av Peanut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tradegy Skrevet 2. april 2023 #4812 Del Skrevet 2. april 2023 I dag har jeg lært at det heter "Entreprenør" Jeg har sagt entrepenør 🙈 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 3. april 2023 #4813 Del Skrevet 3. april 2023 «Jeg hoster et party til helgen jeg» … O_o 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #4814 Del Skrevet 3. april 2023 Peanut skrev (1 time siden): «Jeg hoster et party til helgen jeg» … O_o host hark, håper personen ikke har noe smittsomt Anonymkode: 5603e...b38 2 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 3. april 2023 #4815 Del Skrevet 3. april 2023 Peanut skrev (6 timer siden): «Jeg hoster et party til helgen jeg» … O_o AnonymBruker skrev (4 timer siden): host hark, håper personen ikke har noe smittsomt Anonymkode: 5603e...b38 Det er sikkert et sånt "mitt barn har en sykdom som alle barn bør få, kom på besøk og få sykdommen, alle barn i nærheten" 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #4816 Del Skrevet 3. april 2023 Peanut skrev (6 timer siden): «Jeg hoster et party til helgen jeg» … O_o Hihi må le. "Hvorfor kan ikke jeg HOSTE når Morten Harket"? Why er det blitt så mange badass engelske word i norsk muntlig og skriftlig langUage? Anonymkode: df60e...a8d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #4817 Del Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (På 24.3.2023 den 13.06): Postet dette i en annen tråd, men det hører kanskje hjemme her. Gjelder Facebook vs Kvinneguiden og de fleste andre forum: Har deltatt på forum siden forrige århundre og registrerte nylig FB konto. Ble medlem av en diskusjonsgruppe. Der skriver de de med i. Di? De blir også erstattet med dem. Det heter ikke lenger Jans bil, men Jan sin bil. Og her og der med Æ. Hær og dær? Er det dysleksi, språkmangel eller en ny "trend"? Anonymkode: 6877f...39b Jeg har inntrykk av at garpegenitiv (Jan sin bil) er blitt veldig vanlig også blant godt voksne. Jeg ser det mye i jobbsammenheng (saksbehandler i det offentlige). Eksempler: «X sin vurdering», «A sine lokaler» og «B sitt formål», og den verste: «Etaten sin strategi». Den klarer jeg virkelig ikke å ta seriøst 🙃 For meg er dette sandkassespråk. Anonymkode: 7313e...9f3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #4818 Del Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har inntrykk av at garpegenitiv (Jan sin bil) er blitt veldig vanlig også blant godt voksne. Jeg ser det mye i jobbsammenheng (saksbehandler i det offentlige). Eksempler: «X sin vurdering», «A sine lokaler» og «B sitt formål», og den verste: «Etaten sin strategi». Den klarer jeg virkelig ikke å ta seriøst 🙃 For meg er dette sandkassespråk. Anonymkode: 7313e...9f3 Jepp, det har blitt nevnt før i tråden tror jeg. "hvem sin" er kanskje enda mer vanlig Anonymkode: 41cbc...8fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 5. april 2023 #4819 Del Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (På 5.10.2022 den 21.47): Du uttaler væske med æ-lyd? Anonymkode: 8abcc...639 Ikke meg du sitterte, men jeg uttaler væske med æ-lyd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 5. april 2023 #4820 Del Skrevet 5. april 2023 Honey Dew skrev (1 time siden): Ikke meg du sitterte, men jeg uttaler væske med æ-lyd Dette ble utdebattert i oktober i fjor. Håper ingen fortsetter på nytt 🤢🤮 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå