Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kommer nok til å bruke det resten av livet mitt fordi det ville vært rart og ikke gjøre det :P

Blir du stadig overrasket? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Fortsatt ikke noe grunn til å hisse seg opp...

Norskt er et ord

Nei. Det skrives "norsk", og i setningen din er det også feil med stor N i starten av ordet. :blomst:

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Skal ikke land og språk skrives med en stor forbokstav?

Så istedenfor det er så norskt. Hva sier man istedenfor norskt i en slik setning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over at ord jeg trodde var ord ikke er det? Ååå ja :P Dette er en lærefull tråd :)

Lærerik tråd, det er ikke noe som heter lærefull :)

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke land og språk skrives med en stor forbokstav?

Så istedenfor det er så norskt. Hva sier man istedenfor norskt i en slik setning?

Nei, land skal skrives med stor forbokstav, f.eks "Norge", mens språk skal skrives med liten, f.eks "svensk".

Istedenfor "norskt" skriver man "norsk". F.eks "norsk flagg", "norsk ord" osv. :)

Endret av Ewe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Lærerik tråd, det er ikke noe som heter lærefull :)

Ah, det var det ordet jeg var ute etter. Takk :P

Nei, land skal skrives med stor forbokstav, f.eks "Norge", mens språk skal skrives med liten f.eks "svensk".

Istedenfor "norskt" skriver man "norsk". F.eks "norsk flagg", "norsk ord" osv. :)

:)

Så mange feil jeg gjør, jeg blir flau :flau:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så da sier man. Det høres så Norsk ut?

Man lærer noe nytt hver dag :)

"Det høres så norsk ut". Liten forbokstav! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I blant annet engelsk og tysk bruk man stor forbokstav i språk og nasjonalitet, er sikkert der enkelte har det fra. Når det gjelder t på slutten av ordet er det en grei huskeregel å aldri bruke mer enn tre konsonanter etter hverandre.

Endret av Okapi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adjektiver uten -t i intetkjønn

Mange har problemer med adjektiver på -sk. Der er regelen denne: Nasjonalitetsadjektiv og flerstavelses adjektiv på -sk får ikke -t i intetkjønn, mens andre adjektiv på -sk får -t- endelse i intetkjønn. Det heter altså norsk flagg, et politisk spørsmål, men ferskt brød, raskt svar, friskt vær. Heller ikke adjektiver på -lig får -t i intetkjønn, et lykkelig liv, et farlig punkt. I tillegg har vi en gruppe adjektiv på -s som opprinnelig ikke er adjektiv, men som har fått adjektivisk funksjon, som stakkars, tilfreds, avsides, felles, avleggs som heller ikke får -t i intetkjønn.

En del av disse får heller ikke -e i flertall, nymotens greier, stakkars unger, avsides bygder, felles interesser. Andre vakler i flertall, for vi sier nok tilfredse barn, men barna var tilfreds.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder t på slutten av ordet er det en grei huskeregel å aldri bruke mer enn tre konsonanter etter hverandre.

Nei, den "regelen" er feil: ferskt brød.

Derimot fins det en som kalles dobbelkonsonantregelen: ikke dobbelkonsonant framfor annen konsonant i bøyde ord: kjapp - kjapt, gammel - gamle, kysse - kyste (men altså kysset, for der er satt inn vokal, ikke konsonant).

Dessverre fins det unntak, når ordet kan forveksles med et annet med lang vokal: spisst - spist, visst - vist, fullt - fult.

Dobbelkonsonantregelen gjelder ikke ved sammensetninger (ballspill) og genitivs-s (en balls diameter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farligt, lykkeligt, osv, har det vært tillatt tidligere? Kjenner nemlig noen som skriver dette ...

Ja. Dansk har den skrivemåten enn idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Dansk har den skrivemåten enn idag.

Og svensk. De kan finne på å skrive "Ett svenskt pass betyder frihet", og slippe unna med det. På norsk ville dette blitt TO feil - vi bruker "et" så lenge det ikke er med "trykk", altså viktig at det er ett, og ikke to, pass, og t-en i slutten av intetkjønnsord er ulovlig for nasjonalitetsadjektiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...