Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Heter det forbedre eller forberedre?

Anonymous poster hash: cde7c...27d

eller forebedre eller forberedning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heter det forbedre eller forberedre?

Å forbedre karakterene

Å forberede seg til en prøve

To forskjellige ord

------------------------------------------------------

Heter det sto eller stod? Tror jeg har lest begge er lov, men hva er ''mest'' rett?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heter det sto eller stod? Tror jeg har lest begge er lov, men hva er ''mest'' rett?

Begge er like riktige, men det er greit å være konsekvent. Skriver du "sto", må du også skrive "forsto", og da vil jeg dessuten anbefale å kutte ut andre stumme konsonanter i ord som ga(v), dro(g) og ba(d).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å forbedre karakterene

Å forberede seg til en prøve

To forskjellige ord

------------------------------------------------------

Takk

Hva betyr sli?

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Viss, og ikke visst, kan brukes istedenfor hvis, altså som subjunksjon. Visst er en intetkjønnsbøyning som brukes når ordet fungerer som adjektiv eller adverb

Visst er det riktige ordet ;) Er du på diskusjon.no forresten? Fant en bruker med ditt navn og bilde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst er ikke det riktige ordet, så hvorfor hevder du det? Begrunn gjerne.

Noe som irriterer meg litt er "an", som i "det går ikke an". Mange som skriver det med to n'er. Ser utrolig teit ut når autocorrect forandrer det til "Ann" ,og det da blir "det går ikke Ann". Allikevel så ser ikke folk at det er feil.

Anonymous poster hash: a1862...b61

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Visst er det riktige ordet ;) Er du på diskusjon.no forresten? Fant en bruker med ditt navn og bilde ;)

Det er som Okapi skriver. Dessuten er "visst" perfektum av "å vite", vite-vet-visst.

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som irriterer meg litt er "an", som i "det går ikke an". Mange som skriver det med to n'er. Ser utrolig teit ut når autocorrect forandrer det til "Ann" ,og det da blir "det går ikke Ann". Allikevel så ser ikke folk at det er feil.

Jeg skriver det med én n, allikevel endrer autokorrekturen min det gjerne til Ann. Fryktelig irriterende. Og jeg skal innrømme at det godt kan hende det glipper innimellom, selv om jeg som oftest ser det!

Anonymous poster hash: 27173...a26

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skriver det med én n, allikevel endrer autokorrekturen min det gjerne til Ann. Fryktelig irriterende. Og jeg skal innrømme at det godt kan hende det glipper innimellom, selv om jeg som oftest ser det!

Anonymous poster hash: 27173...a26

Ok, ja autocorrect lever noen ganger sitt eget liv den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellige ord. "Visst jeg har lyst, spiser jeg en banan" er feil, mens "viss/hvis jeg har lyst, spiser jeg en banan" er riktig. Visst brukes i setninger som "det regner visst" (kalles hedge word på engelsk, glemmer i farta den norske termen), som perfektum av å vite (vet, visste, har visst) og som intetkjønnsbøyd adjektiv.

Og ja, det er meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som Okapi skriver. Dessuten er "visst" perfektum av "å vite", vite-vet-visst.

Mhm..

Visst er det riktige, det vet jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

Mhm..

Visst er det riktige, det vet jeg

Det var svært så påståelig du er. Vis ved eksempler hva du mener. Link gjerne også til ordbøker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var svært så påståelig du er. Vis ved eksempler hva du mener. Link gjerne også til ordbøker.

Folk har sagt det er riktige, jeg brukte å si vist men så sa dem det heter visst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Folk har sagt det er riktige, jeg brukte å si vist men så sa dem det heter visst

Hva folk sier kan være så ymse. Du har fått forklaring lenger opp i tråden. Brukt som konjunksjon, eller subjunksjon som det kalles nå, er "hvis" det korrekte. Dessverre er "viss" (som er nynorsk) også blitt tillatt.

"Vist" kan være intetkjønn av adjektivet "vis" (klok), en vis person, et vist menneske. Dessuten er det perfektum av å "vise". Vise-viste-har vist.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor bruker dem visst når dem tekster filmer og tv serier på tv da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...