AnonymBruker Skrevet 17. januar 2015 #1221 Del Skrevet 17. januar 2015 Heter det forbedre eller forberedre? Anonymous poster hash: cde7c...27d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2015 #1222 Del Skrevet 17. januar 2015 Heter det forbedre eller forberedre? Anonymous poster hash: cde7c...27d eller forebedre eller forberedning? Anonymous poster hash: cde7c...27d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flekk Skrevet 17. januar 2015 #1223 Del Skrevet 17. januar 2015 Heter det forbedre eller forberedre? Anonymous poster hash: cde7c...27d Å forbedre karakterene Å forberede seg til en prøve To forskjellige ord ------------------------------------------------------ Heter det sto eller stod? Tror jeg har lest begge er lov, men hva er ''mest'' rett? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 17. januar 2015 #1224 Del Skrevet 17. januar 2015 Heter det sto eller stod? Tror jeg har lest begge er lov, men hva er ''mest'' rett? Begge er riktige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 17. januar 2015 #1225 Del Skrevet 17. januar 2015 det heter sli, visste du? Anonymous poster hash: cde7c...27d Hva betyr sli? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 17. januar 2015 #1226 Del Skrevet 17. januar 2015 Heter det sto eller stod? Tror jeg har lest begge er lov, men hva er ''mest'' rett? Begge er like riktige, men det er greit å være konsekvent. Skriver du "sto", må du også skrive "forsto", og da vil jeg dessuten anbefale å kutte ut andre stumme konsonanter i ord som ga(v), dro(g) og ba(d). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andreas_B Skrevet 17. januar 2015 #1227 Del Skrevet 17. januar 2015 Folk som sier "bruker" istedenfor "pleier" ... høres så dumt ut. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Margit Spat Skrevet 17. januar 2015 #1228 Del Skrevet 17. januar 2015 Folk som sier "bruker" istedenfor "pleier" ... høres så dumt ut. Selv om det kan høres dumt ut for noen, så er det verken feil eller ulovlig. Å bruke har flere betydninger, og en av dem er "å pleie/å ha for vane". Kilde:http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=+bruke&begge=+&ordbok=begge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2015 #1229 Del Skrevet 17. januar 2015 Å forbedre karakterene Å forberede seg til en prøve To forskjellige ord ------------------------------------------------------ Heter det sto eller stod? Tror jeg har lest begge er lov, men hva er ''mest'' rett? Takk Hva betyr sli? Ja Anonymous poster hash: cde7c...27d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #1230 Del Skrevet 19. januar 2015 Nei. Viss, og ikke visst, kan brukes istedenfor hvis, altså som subjunksjon. Visst er en intetkjønnsbøyning som brukes når ordet fungerer som adjektiv eller adverb Visst er det riktige ordet Er du på diskusjon.no forresten? Fant en bruker med ditt navn og bilde Anonymous poster hash: cde7c...27d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #1231 Del Skrevet 19. januar 2015 Visst er ikke det riktige ordet, så hvorfor hevder du det? Begrunn gjerne. Noe som irriterer meg litt er "an", som i "det går ikke an". Mange som skriver det med to n'er. Ser utrolig teit ut når autocorrect forandrer det til "Ann" ,og det da blir "det går ikke Ann". Allikevel så ser ikke folk at det er feil. Anonymous poster hash: a1862...b61 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 19. januar 2015 #1232 Del Skrevet 19. januar 2015 (endret) Visst er det riktige ordet Er du på diskusjon.no forresten? Fant en bruker med ditt navn og bilde Anonymous poster hash: cde7c...27d Det er som Okapi skriver. Dessuten er "visst" perfektum av "å vite", vite-vet-visst. Endret 19. januar 2015 av Arabella 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #1233 Del Skrevet 19. januar 2015 Visst er ikke det riktige ordet, så hvorfor hevder du det? Begrunn gjerne. Noe som irriterer meg litt er "an", som i "det går ikke an". Mange som skriver det med to n'er. Ser utrolig teit ut når autocorrect forandrer det til "Ann" ,og det da blir "det går ikke Ann". Allikevel så ser ikke folk at det er feil.Anonymous poster hash: a1862...b61 Jeg skriver det med én n, allikevel endrer autokorrekturen min det gjerne til Ann. Fryktelig irriterende. Og jeg skal innrømme at det godt kan hende det glipper innimellom, selv om jeg som oftest ser det! Anonymous poster hash: 27173...a26 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #1234 Del Skrevet 19. januar 2015 Jeg skriver det med én n, allikevel endrer autokorrekturen min det gjerne til Ann. Fryktelig irriterende. Og jeg skal innrømme at det godt kan hende det glipper innimellom, selv om jeg som oftest ser det!Anonymous poster hash: 27173...a26 Ok, ja autocorrect lever noen ganger sitt eget liv den Anonymous poster hash: a1862...b61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 19. januar 2015 #1235 Del Skrevet 19. januar 2015 Visst er det riktige ordet Er du på diskusjon.no forresten? Fant en bruker med ditt navn og bilde Anonymous poster hash: cde7c...27d Det er forskjellige ord. "Visst jeg har lyst, spiser jeg en banan" er feil, mens "viss/hvis jeg har lyst, spiser jeg en banan" er riktig. Visst brukes i setninger som "det regner visst" (kalles hedge word på engelsk, glemmer i farta den norske termen), som perfektum av å vite (vet, visste, har visst) og som intetkjønnsbøyd adjektiv. Og ja, det er meg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #1236 Del Skrevet 19. januar 2015 Det er som Okapi skriver. Dessuten er "visst" perfektum av "å vite", vite-vet-visst. Mhm.. Visst er ikke det riktige ordet, så hvorfor hevder du det? Begrunn gjerne. Noe som irriterer meg litt er "an", som i "det går ikke an". Mange som skriver det med to n'er. Ser utrolig teit ut når autocorrect forandrer det til "Ann" ,og det da blir "det går ikke Ann". Allikevel så ser ikke folk at det er feil.Anonymous poster hash: a1862...b61 Visst er det riktige, det vet jeg Anonymous poster hash: cde7c...27d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 19. januar 2015 #1237 Del Skrevet 19. januar 2015 Mhm.. Visst er det riktige, det vet jeg Anonymous poster hash: cde7c...27d Det var svært så påståelig du er. Vis ved eksempler hva du mener. Link gjerne også til ordbøker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #1238 Del Skrevet 19. januar 2015 Det var svært så påståelig du er. Vis ved eksempler hva du mener. Link gjerne også til ordbøker. Folk har sagt det er riktige, jeg brukte å si vist men så sa dem det heter visst Anonymous poster hash: cde7c...27d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 19. januar 2015 #1239 Del Skrevet 19. januar 2015 Folk har sagt det er riktige, jeg brukte å si vist men så sa dem det heter visst Anonymous poster hash: cde7c...27d Hva folk sier kan være så ymse. Du har fått forklaring lenger opp i tråden. Brukt som konjunksjon, eller subjunksjon som det kalles nå, er "hvis" det korrekte. Dessverre er "viss" (som er nynorsk) også blitt tillatt. "Vist" kan være intetkjønn av adjektivet "vis" (klok), en vis person, et vist menneske. Dessuten er det perfektum av å "vise". Vise-viste-har vist. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #1240 Del Skrevet 19. januar 2015 Så hvorfor bruker dem visst når dem tekster filmer og tv serier på tv da? Anonymous poster hash: cde7c...27d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå