Gjest Eurodice Skrevet 2. januar 2015 #1201 Del Skrevet 2. januar 2015 Sikkert et dumt spørsmål, men jeg stusser alltid litt når jeg skal skrive jorda (jordkloden) og sola og andre lignende ord. Sola vs solen Jorda vs jorden Er begge lov? Anonymous poster hash: 0aeb9...c0c Begge er lov. Du må bare huske å være konsekvent hvis du skal skrive en artikkel etc. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 2. januar 2015 #1202 Del Skrevet 2. januar 2015 Sikkert et dumt spørsmål, men jeg stusser alltid litt når jeg skal skrive jorda (jordkloden) og sola og andre lignende ord. Sola vs solen Jorda vs jorden Er begge lov? Anonymous poster hash: 0aeb9...c0c Arabella har helt rett, det er valgfritt. Det gjelder mange ord på norsk, f.eks. bok, katt, trapp, natt, tid … Problemet er vel mest hvor man setter grensen (ev. grensa) for a-endelser. Jeg skriver og sier f.eks. sola, jorda og boka, men katten og tiden. Det kan også forsvares å veksle for å angi stilnivå (særlig i litterære tekster): Hun sto øverst i trappen og Jeg snubla i trappa. Jeg så noe lignende i begynnelsen av Skytteren av Jon Michelet. I en og samme setning bruker han selv om og sjøl. Den eneste forklaringen jeg kan finne, er at han mener at selv om er et innarbeidet uttrykk han ikke vil tukle med, mens han gjerne bruker sjøl når ordet står alene: Selv om jeg ikke har opplevd det sjøl … Nok babling fra min side. God natt! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugar&Spice Skrevet 2. januar 2015 #1203 Del Skrevet 2. januar 2015 Arabella har helt rett, det er valgfritt. Det gjelder mange ord på norsk, f.eks. bok, katt, trapp, natt, tid Problemet er vel mest hvor man setter grensen (ev. grensa) for a-endelser. Jeg skriver og sier f.eks. sola, jorda og boka, men katten og tiden. Det kan også forsvares å veksle for å angi stilnivå (særlig i litterære tekster): Hun sto øverst i trappen og Jeg snubla i trappa. Jeg så noe lignende i begynnelsen av Skytteren av Jon Michelet. I en og samme setning bruker han selv om og sjøl. Den eneste forklaringen jeg kan finne, er at han mener at selv om er et innarbeidet uttrykk han ikke vil tukle med, mens han gjerne bruker sjøl når ordet står alene: Selv om jeg ikke har opplevd det sjøl Nok babling fra min side. God natt! Jeg likte denne bablingen. Fortsett gjerne, for min del. Jeg legger ikke så godt merke til slikt i bøker, nemlig. Interessante greier!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest The damned Skrevet 15. januar 2015 #1204 Del Skrevet 15. januar 2015 Spykiater. Høres ikke ut som noen jeg ville gått til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avalon Skrevet 15. januar 2015 #1205 Del Skrevet 15. januar 2015 Ryddet for avsporinger, samt svar til dette. - Avalon, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest The damned Skrevet 16. januar 2015 #1206 Del Skrevet 16. januar 2015 Blanding av hvis og visst. Det heter ikke "visst jeg vil", men "hvis jeg vil". "Det skal være sikkert og visst"er rett bruk av visst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #1207 Del Skrevet 16. januar 2015 Det heter nysgjerrig ikke nyskjerrig... Blanding av hvis og visst. Det heter ikke "visst jeg vil", men "hvis jeg vil". "Det skal være sikkert og visst"er rett bruk av visst. Folk har forskjellig måte å si ting på Anonymous poster hash: cde7c...27d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 16. januar 2015 #1208 Del Skrevet 16. januar 2015 Det heter nysgjerrig ikke nyskjerrig... Folk har forskjellig måte å si ting på Anonymous poster hash: cde7c...27d Det kan godt hende at folk har ulike måter å si noen på, men "hvis" og "visst" er to helt forskjellige ord. "Hvis" er en konjunksjon, og brukes til å knytte sammen to setninger hvor den ene er et vilkår eller ønske. "Visst" er et adverb som kan såvel brukes til å si at noe er helt sikkert, eller at det er trolig/mulig. ---> "Det er sikkert og visst" - noe er helt sikkert ---> "Hun jobber visst som lege på Svalbard" - Det er mulig/trolig at hun jobber som lege på Svalbard Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 16. januar 2015 #1209 Del Skrevet 16. januar 2015 Man kan nå (dessverre) bruke viss istedenfor hvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carressa Skrevet 16. januar 2015 #1210 Del Skrevet 16. januar 2015 Man kan nå (dessverre) bruke viss istedenfor hvis. Er det sant?? Jeg får helt vondt når jeg leser viss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 16. januar 2015 #1211 Del Skrevet 16. januar 2015 (endret) Man kan nå (dessverre) bruke viss istedenfor hvis. Er det sant?? Jeg får helt vondt når jeg leser viss. http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=viss&bokmaal=+&ordbok=bokmaal Nå som viss kan brukes som hvis, så er det sikkert og visst at noen ikke har visst at en viss Lafemmemauvaise ikke blir vis på dette vissvasset. Endret 16. januar 2015 av Zeitgeist Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest The damned Skrevet 16. januar 2015 #1212 Del Skrevet 16. januar 2015 Man kan nå (dessverre) bruke viss istedenfor hvis. Hva med visst da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest The damned Skrevet 16. januar 2015 #1213 Del Skrevet 16. januar 2015 (endret) Det heter nysgjerrig ikke nyskjerrig... Folk har forskjellig måte å si ting påAnonymous poster hash: cde7c...27d Godt forklart i innlegget under ditt, men det at folk har forskjellig måte å si ting har ikke noe å si når man skal skrive noe rett. Men skjønner jo det at endel folk ikke gidder å prøve engang lenger. Endret 16. januar 2015 av The damned Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #1214 Del Skrevet 16. januar 2015 Mange som bruker "galgenhumor" om humor som er grov, teit eller tørr. Har også hørt "jeg skulle likt å vært lusa på gangen", det heter "flua på veggen"!!!Anonymous poster hash: ee570...d6b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 16. januar 2015 #1215 Del Skrevet 16. januar 2015 Mange som bruker "galgenhumor" om humor som er grov, teit eller tørr. Har også hørt "jeg skulle likt å vært lusa på gangen", det heter "flua på veggen"!!!Anonymous poster hash: ee570...d6b Og at man kjenner lusa på gangen (=ganglaget) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #1216 Del Skrevet 16. januar 2015 Og at man kjenner lusa på gangen (=ganglaget) Ja, men de to tingene forveksles ofte. Eks. Skulle likt å vært lusa på gangen på den festen i går. Da blir det jo helt feil 😉Anonymous poster hash: ee570...d6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #1217 Del Skrevet 16. januar 2015 Hva med visst da? Visst er det riktige Anonymous poster hash: cde7c...27d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 17. januar 2015 #1218 Del Skrevet 17. januar 2015 Visst er det riktige Anonymous poster hash: cde7c...27d Nei. Viss, og ikke visst, kan brukes istedenfor hvis, altså som subjunksjon. Visst er en intetkjønnsbøyning som brukes når ordet fungerer som adjektiv eller adverb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2015 #1219 Del Skrevet 17. januar 2015 Nei. Viss, og ikke visst, kan brukes istedenfor hvis, altså som subjunksjon. Visst er en intetkjønnsbøyning som brukes når ordet fungerer som adjektiv eller adverb det heter sli, visste du? Anonymous poster hash: cde7c...27d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2015 #1220 Del Skrevet 17. januar 2015 Har også hørt TURKELDUE, hehe men heldigvis bare den ene gangen.Anonymous poster hash: ee570...d6b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå