Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg irriterer meg over folk som skriver kjempe fint, kjemper bra, kjempe stor, kjempe få osv. Det heter kjempefint, kjempebra, kjempestor, kjempefå osv. Hvorfor må folk på død og liv dele opp denne type ord?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg irriterer meg over folk som skriver kjempe fint, kjemper bra, kjempe stor, kjempe få osv. Det heter kjempefint, kjempebra, kjempestor, kjempefå osv. Hvorfor må folk på død og liv dele opp denne type ord?

Sjekk denne! https://www.facebook.com/ettord?fref=ts

Anonymous poster hash: 3983f...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da et pussig uttrykk. I hvilken forbindelse har du sett det?

Det har blitt ganske vanlig. Brukes i markedsføring av karbonader, burgere, kjøttkaker. Tydeligvis synonym med "hjemmelaget".

Smedstuens grove håndstekte medisterkaker hører med til julebordet. Varmes forsiktig i panne gjerne sammen med vår julepølse.

gir meg virkelig pussige assosiasjoner.

Jeg søkte på det nå, og ser at andre også har reagert...

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt ganske vanlig. Brukes i markedsføring av karbonader, burgere, kjøttkaker. Tydeligvis synonym med "hjemmelaget".

AU! Bruker de liksom hånden istedetfor stekepanne da?

Anonymous poster hash: 0cb38...674

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

De gjør som oss andre når de lager denne maten, da. Blander deigene, krydrer, steker karbonader osv. i stekepanne på komfyren med stekespade i hånden. Jeg er ikke så sikker på om jeg tror det er sånn det foregår :fnise:

Endret av Arabella
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker om "varme hender"! (Ja, jeg rappet den!) Men kokken har visst også feber, siden maten varmes i panna??

Endret av Pringle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert fordi det opprinnelig er en forkortelse av det latinske "salus per aqua" hvis jeg ikke tar helt feil, men jeg er enig i at det er mest naturlig å skrive spa. Hva som er riktig vet jeg ærlig talt ikke. :)

Det stemmer ikke. Begrepet kommer fra byen Spa i Belgia. :)

Anonymous poster hash: e685d...6b3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For siste gang: Nipple det engelske ord for brystvorte. Det norske ordet er naturligvis brystvorte. Nippel er et rørstykke med utvendige gjenger/rørtut for smøring eller forbindelsesstykket mellom eike og felg, og ordet er inspirert av "nipple", men betyr ikke brystvorte.

Jeg tør banne på at 90% av de norske som skriver "nippel" tror de bruker et korrekt stavet _engelsk_ ord for brystvorte.

JAA!!

Endelig noen som sier hva dette faktisk er. :hoppendeglad:

Hjertelig mange tusen takk. :pls:

Jeg rota meg inn her for å skrive om akkurat det, fordi folk irriterer vettet av meg med disse "niplene" sine, som ikke er nipler i det hele tatt.

Grr. :regler:

:hug::helen:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

JAA!!

Endelig noen som sier hva dette faktisk er. :hoppendeglad:

Hjertelig mange tusen takk. :pls:

Jeg rota meg inn her for å skrive om akkurat det, fordi folk irriterer vettet av meg med disse "niplene" sine, som ikke er nipler i det hele tatt.

Grr. :regler:

:hug::helen:

Jeg mener ikke å ta æren fra noen, men dette har jeg og andre også terpet på med ujevne mellomrom i flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å ta æren fra noen, men dette har jeg og andre også terpet på med ujevne mellomrom i flere år.

Fortsett å misjonere og spre det glade budskap om hva en nippel faktisk er. :blomst:

Den sitter gjerne på et sykkeldekk. Ikke på noens bryster.

(Eller rettere sagt på en sykkelslange. :opplyser: )

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo dialekt. Jeg sier "nyglene", men kastet litt opp i munnen mens jeg skrev det ordet :|

Dialekt får være greit, så lenge det ikke går på akord med reglene. Hun bruker enda ordet "nøkler" som basis. Det er noe annet med Oslo-folk som sier "Det er dems feil".

Alle de verste feilene finnes i Oslo synes hvertfall jeg. dems ditt, dems datt, hannes skateboard(HANNES?!!!!!?????!!!), huns, (hans blir hannes, hennes blir huns e du helt mongo?)

Anonymous poster hash: 14566...2b3

Hva mener du med "så lenge det ikke går på akkord med reglene"? Dialekter har sine egne "regler". Jeg er så å si fra Oslo, og jeg sier "dems". Jeg veit godt at man skriver deres, men det faller meg ikke naturlig å si det, for det er ikke en del av dialekten min.

På en måte skjønner jeg at folk kan ha en oppfatning om at dialektale trekk sentrale deler på Østlandet er "feil". Vi snakker jo bokmålsnært, og da vil mange oppfatte avvik fra bokmål som dissonerende. Men det er ingen forskjell på å si "dems" på Østlandet, som "jenten" i flertall bestemt form (Tromsø) eller "oss" som subjektsform (Sunnmøre og Gudbrandsdalen).

(Hannes er for øvrig ikke et oslofenomen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si -ja. Skrive -nei.

Si, ja. Skrive - ikke alltid, mener nå jeg. I formelle brev og offisielle skriv mener jeg selvfølgelig at man bør etterstrebe et godt språk, men i "muntlige" skriftlige sjangere som fora, sosiale medier, osv. ser jeg det ikke som noe krav at man skal skrive helt i tråd med rettskrivinga. Jeg skjønner ikke at man skal henge seg oppi enkelte dialektord og muntlige formuleringer.

Og da vil jeg forresten legge til en ting: Dette handler om at jeg har en stor aksept for måten språkbrukere med mindre gode skriveegenskaper ytrer seg på nettet. Dette er folk som ikke kan lære seg å skrive like godt som mange på dette underforumet, og alternativet deres er jo å ikke skrive i det hele tatt.

Endret av Rossin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da vil jeg forresten legge til en ting: Dette handler om at jeg har en stor aksept for måten språkbrukere med mindre gode skriveegenskaper ytrer seg på nettet. Dette er folk som ikke kan lære seg å skrive like godt som mange på dette underforumet, og alternativet deres er jo å ikke skrive i det hele tatt.

Det der er bare en dårlig unnskyldning for udugelighet og latskap. 90% av landet har ikke dysleksi.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...