Gjest Lincoln Skrevet 26. mars 2013 #441 Del Skrevet 26. mars 2013 ja men kirken har bare plukket ut de reglene som passer dem Igjen, du får be til Gud da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop Skrevet 26. mars 2013 #442 Del Skrevet 26. mars 2013 Igjen, du får be til Gud da. hvorfor i faen? jeg tror ikke på gud. jeg er bare opptatt av homofiles rettigheter i denne diskusjonen, og du sier det er greit at de blir behandlet dårlig av kirken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lincoln Skrevet 26. mars 2013 #443 Del Skrevet 26. mars 2013 hvorfor i faen? jeg tror ikke på gud. jeg er bare opptatt av homofiles rettigheter i denne diskusjonen, og du sier det er greit at de blir behandlet dårlig av kirken. Nei, det er Gud som har bestemt dette. Og kirken er laget av de kristne for å tilbe Gud, ikke for at de homofile skal ha et romantisk sted å gifte seg. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 26. mars 2013 #444 Del Skrevet 26. mars 2013 Dette er ekteskapsloven. Men i den norske kirkens eget reglement står det at man må være medlem for å få giftet seg. Så regner med at de forholder seg til det. Jeg sjekket på www.kirken.no, og der står det at det er tilstrekkelig at en av de to som vil gifte seg, er medlem av Den norske kirke: "Hva hvis en av oss er medlem i et annet trossamfunn eller tilhører en annen religion? At en av brudefolkene er medlem i Den norske kirke, vil normalt være tilstrekkelig for at vigsel kan skje i kirken. Den enkelte prest har imidlertid anledning til å nekte å vie brudefolkene dersom en av dem ikke tilhører Den norske kirke. Kirkelig vigsel kan ikke kreves dersom ingen av brudefolkene tilhører Den norske kirke. Ved vigsel i Den norske kirke må en følge liturgien og ordningene for vigsel i Den norske kirke." http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=296 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #445 Del Skrevet 26. mars 2013 De sloss for partnerskapsloven, noe de fikk. Hurra Når du lever litt på "utsiden" så må du velge bort noe. Det strider mot min tro, så jeg er uenig. En grunn til at sv daler Anonym poster: 8af8fdccebd977d83c0e9577c910083f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 26. mars 2013 #446 Del Skrevet 26. mars 2013 Jeg sjekket på www.kirken.no, og der står det at det er tilstrekkelig at en av de to som vil gifte seg, er medlem av Den norske kirke: "Hva hvis en av oss er medlem i et annet trossamfunn eller tilhører en annen religion? At en av brudefolkene er medlem i Den norske kirke, vil normalt være tilstrekkelig for at vigsel kan skje i kirken. Den enkelte prest har imidlertid anledning til å nekte å vie brudefolkene dersom en av dem ikke tilhører Den norske kirke. Kirkelig vigsel kan ikke kreves dersom ingen av brudefolkene tilhører Den norske kirke. Ved vigsel i Den norske kirke må en følge liturgien og ordningene for vigsel i Den norske kirke." http://www.kirken.no...oLink&famID=296 Det er korrekt - så lenge presten godkjenner det og en av de to er medlem i statskirken holder det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 26. mars 2013 #447 Del Skrevet 26. mars 2013 De sloss for partnerskapsloven, noe de fikk. Hurra Når du lever litt på "utsiden" så må du velge bort noe. Det strider mot min tro, så jeg er uenig. En grunn til at sv daler Anonym poster: 8af8fdccebd977d83c0e9577c910083f Er du også enig i de delene av bibelen som forbyr ekteskap mellom skilte? Og personer som har barn fra utenfor ekteskap? Eller gjelder dette kun for homofile? Bare nysgjerrig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lincoln Skrevet 26. mars 2013 #448 Del Skrevet 26. mars 2013 (endret) Jeg sjekket på www.kirken.no, og der står det at det er tilstrekkelig at en av de to som vil gifte seg, er medlem av Den norske kirke: "Hva hvis en av oss er medlem i et annet trossamfunn eller tilhører en annen religion? At en av brudefolkene er medlem i Den norske kirke, vil normalt være tilstrekkelig for at vigsel kan skje i kirken. Den enkelte prest har imidlertid anledning til å nekte å vie brudefolkene dersom en av dem ikke tilhører Den norske kirke. Kirkelig vigsel kan ikke kreves dersom ingen av brudefolkene tilhører Den norske kirke. Ved vigsel i Den norske kirke må en følge liturgien og ordningene for vigsel i Den norske kirke." http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=296 Altså må et par være medlem i den norske kirke ved minst en av partene. Som sagt. Endret 26. mars 2013 av Lincoln Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sophie-Ann Skrevet 29. mars 2013 #449 Del Skrevet 29. mars 2013 Tråden er ryddet for personangrep Sophie-Ann, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop Skrevet 29. mars 2013 #450 Del Skrevet 29. mars 2013 Nei, det er Gud som har bestemt dette. Og kirken er laget av de kristne for å tilbe Gud, ikke for at de homofile skal ha et romantisk sted å gifte seg. Jeg gir vel en lang faen i hva bibelen påstår at gud har bestemt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tulipaner Skrevet 29. mars 2013 #451 Del Skrevet 29. mars 2013 Jeg syns det er helt okei Det finnes jo homofile prester. Ser ikke at det er noe gale i det? De er jo mennesker akkurat som alle andre, laget av kjøtt og blod! At de har en litt annen legning bør ikke SV bry seg om. Tror ikke SV hadde sagt dette om det var noen der som var Homofil, da hadde pipen fått en annen tone. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sophie-Ann Skrevet 29. mars 2013 #452 Del Skrevet 29. mars 2013 Tråden er igjen ryddet for personangrep Sophie-Ann, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 29. mars 2013 #453 Del Skrevet 29. mars 2013 Jeg gir vel en lang faen i hva bibelen påstår at gud har bestemt. Men å gifte se i kirka, er en del av kristendommen... Hvis man vil gifte seg i guds hus, som kirkene faktisk er, skulle det bare mangle at man må følge guds regler... Hvis ikke får man gifte deg borgerlig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 29. mars 2013 #454 Del Skrevet 29. mars 2013 (endret) Kristendommen sier at mann og mann eller kvinne og kvinne ikke skal kunne gifte seg. Hvor da? Og hvilken relevans har det egentlig? Religioner har ikke fritak fra å følge norsk lov. Forøvrig: Er du for dødsstraff for både mann og kvinne hvis de har sex under hennes menstruasjon, som bibelen befaler? Endret 29. mars 2013 av jabx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 29. mars 2013 #455 Del Skrevet 29. mars 2013 Hvorfor krever ikke samme person at homofile skal kunne gifte seg i moskeeene, under islamske ekteskaps-seremonier? Enig. I og med at islam er enda mer tilbakestående og primitiv og jævlig enn kristendommen, så burde de faktisk gå etter den religionen først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 29. mars 2013 #456 Del Skrevet 29. mars 2013 Religion er i sitt vesen ikke logisk, og vi kan ikke kreve at religioner skal endre sine læresetninger og retningslinjer for å bli politisk korrekt. Klart vi kan. Religioner skal følge norsk lov. Religiøse påbud er ingen unnskyldning for å bryte loven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 29. mars 2013 #457 Del Skrevet 29. mars 2013 Er du for dødsstraff for både mann og kvinne hvis de har sex under hennes menstruasjon, som bibelen befaler? Moseloven gjelder ikke i kristendommen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 29. mars 2013 #458 Del Skrevet 29. mars 2013 Klart vi kan. Religioner skal følge norsk lov. Religiøse påbud er ingen unnskyldning for å bryte loven. Står det spesifisert i norsk lov at alle skal ha rett på å gifte seg i alle trossamfunn? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 29. mars 2013 #459 Del Skrevet 29. mars 2013 Moseloven gjelder ikke i kristendommen. Hvilke deler er det som gjelder, hvorfor gjelder de, men ikke andre, og hvem har bestemt at det er sånn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 29. mars 2013 #460 Del Skrevet 29. mars 2013 Hvilke deler er det som gjelder, hvorfor gjelder de, men ikke andre, og hvem har bestemt at det er sånn? For kristne er det det nye testamentet som gjelder. GT, inkludert moseloven, gjelder for jøder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå