Gå til innhold

Hvor mange språk kan du?


tulipaner

Anbefalte innlegg

Gjest Emmanuelle

Så interessant, jeg synes japansk virker som et utrolig spennende språk, og jeg er veldig interessert i landet, men har sett for meg at det er utrolig vanskelig å lære det. Hvilket nivå kommer man på etter en bachelor? Lærer man business-uttrykk etc., eller går det mest på det grunnleggende? :)

Var obligatorisk oppmøt 5 dager i uken, så etter 1 semester hadde vi lært både hiragana, katakana samt pugga 300 kanji. Husker vi måtte skrive stil på eksamen, det var relativt heftig.

Vil ikke si jeg kunne business-japansk etter 2 år, men man lærte seg hvordan man tiltaler forskjellige mennesker etter alder, rang, kulturelle sammenhenger etc (siden det jo er ekstremt viktig i Japan). Språket er faktisk ikke veldig vanskelig, er et av de mest logiske språkene. Hadde større problemer med fransk og spansk for å være helt ærlig.

Har kjøpt meg oppfriskningsprogram på pc'n, har planer om å ta et crash-course i sommer så jeg kommer tilbake i "formen".

Alltid sett for meg at det er mange geeks på det faget. Stemmer det?

Anonym poster: 5a1e352bc42d3f15a018facc24fdf8ff

Både og. Har aldri hatt hyggeligere klasse, vi ble veldig sammensveiset og godt kjent. Noen "babes", mange anime-interesserte, litt av alt rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nimmel

Sammenlagt: gresk, latin, russisk, fransk, tysk og amerikansk engelsk (AE). Nå har jeg glemt mesteparten av gresk, russisk og fransk (skolelært)- Latin er blitt basis (egenlært). AE var mitt første språk så det holdes vedlike ganske godt. Tysk var mitt andre språk, men det er ikke like vedlikeholdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emmanuelle

Sammenlagt: gresk, latin, russisk, fransk, tysk og amerikansk engelsk (AE). Nå har jeg glemt mesteparten av gresk, russisk og fransk (skolelært)- Latin er blitt basis (egenlært). AE var mitt første språk så det holdes vedlike ganske godt. Tysk var mitt andre språk, men det er ikke like vedlikeholdt.

Wow, imponert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sakone

Snakker norsk, engelsk og japansk flytende.

Japansk har jeg studert på universitetet både i Norge og i Japan. I tillegg har jeg bodd litt ekstra i Japan.

Hadde også japansk kjæreste i 4 år, det hjalp på :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire. Flytende engelsk, fransk og tysk. Og da mener jeg flytende som i at jeg faktisk har studert i alle tre landene. De færreste nordmenn er flytende i engelsk. Har også venner som skriver på CVene sine at de snakker grunnleggende tysk og fransk når de for 5-10 år siden hadde tre år med C-språk der de så vidt bestod eksamen. De er helt paralyserte i utlandet og kan såvidt bestille en kaffe. Det er ikke å snakke grunnleggende tysk og fransk. Det ødelegger dessuten for oss som faktisk vil fremheve språkkunnskapene på CVen!

Jeg kan lære meg nok italiensk og spansk på to uker for å ta igjen de fleste av dere som sier dere kan 'litt' av disse språkene, så sier jeg fra og med nå at jeg kan seks språk. :D Wuhu!

Anonym poster: 253f16e1e030f08d91e827adc0af1a7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fire. Flytende engelsk, fransk og tysk. Og da mener jeg flytende som i at jeg faktisk har studert i alle tre landene. De færreste nordmenn er flytende i engelsk. Har også venner som skriver på CVene sine at de snakker grunnleggende tysk og fransk når de for 5-10 år siden hadde tre år med C-språk der de så vidt bestod eksamen. De er helt paralyserte i utlandet og kan såvidt bestille en kaffe. Det er ikke å snakke grunnleggende tysk og fransk. Det ødelegger dessuten for oss som faktisk vil fremheve språkkunnskapene på CVen!

Jeg kan lære meg nok italiensk og spansk på to uker for å ta igjen de fleste av dere som sier dere kan 'litt' av disse språkene, så sier jeg fra og med nå at jeg kan seks språk. :D Wuhu!

Anonym poster: 253f16e1e030f08d91e827adc0af1a7b

Det er flytende selv om man har aksent. Dersom man kan bruke språket i alle sammenhenger uten å måtte konsentrere seg snakker man flytende. De fleste nordmenn kan selvfølgelig ikke engelsk så godt.

Anonym poster: a0078ae8aecbd0d675f15b1356c9e075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan flytende engelsk (amerikansk aksent), ganske godt tysk etter å ha hatt det i 6 år på skolen, litt spansk og litt fransk, og norsk selvfølgelig :) (Og to setninger på russisk/tsjetsjensk) :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker norsk, engelsk og spansk. Spansk har jeg hatt på skolen og jeg kan det ganske bra, og kunne sikkert holdt en samtale og hadde nok lært det flytende ganske fort om jeg flyttet til Spania. Nederlandsk kan jeg delvis, forstår det meste som blir sagt og jeg kan lese det, men sliter litt med å ordlegge meg. Hadde fransk en liten stund på barneskolen, så kan forstå ganske enkle ting og bøye en del verb (helt ubrukelig selvfølgelig). Ellers forstår jeg jo Dansk og Svensk, og kan røverspråk xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelsk og noe tysk. Forstår stort sett alt jeg leser og hører på tysk, men blir fort verre hvis jeg må snakke med noe mer enn grunnleggende setningsoppbygging. Kunne alltids skrevet litt tysk, men glemmer gloser veldig fort... Begge språkene er skolelært. Skulle ønske jeg kunne flere språk, virkelig beundringsverdig med de som behersker flere språk flytende (også så nyttig!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire. Flytende engelsk, fransk og tysk. Og da mener jeg flytende som i at jeg faktisk har studert i alle tre landene. De færreste nordmenn er flytende i engelsk. Har også venner som skriver på CVene sine at de snakker grunnleggende tysk og fransk når de for 5-10 år siden hadde tre år med C-språk der de så vidt bestod eksamen. De er helt paralyserte i utlandet og kan såvidt bestille en kaffe. Det er ikke å snakke grunnleggende tysk og fransk. Det ødelegger dessuten for oss som faktisk vil fremheve språkkunnskapene på CVen!

Jeg kan lære meg nok italiensk og spansk på to uker for å ta igjen de fleste av dere som sier dere kan 'litt' av disse språkene, så sier jeg fra og med nå at jeg kan seks språk. :D Wuhu!

Anonym poster: 253f16e1e030f08d91e827adc0af1a7b

Jeg likte godt dette svaret her, for du er inne på noe viktig. Stikkordet er flytende... Jeg har bodd mange år i England, og selv med en god engelsk i forkant, så er det noe HELT annet å kunne kommunisere såpass bra at man viser andre hvem man er, hva man mener osv osv. Det var ikke før et halvt år etterpå jeg merket jeg begynte å tenke (og drømme) på engelsk at jeg innså hvor lite flytende den var fra før. Men nå kan jeg si at jeg virkelig er flytende på engelsk, altså bi-lingual.

Nå bor jeg i Norge igjen. Men legger godt merke til at når tekstingen forsvinner fra engelske filmer, tv serier etc, så er det ikke alle som "kan engelsk" som faktisk får med seg alt av de små detaljene. Eller skjønner humoren. Og regner med flere hadde blitt stumme hvis de 'der og da' måtte forklare noe 'på en smart måte' på engelsk.

Anonym poster: 287e03cf5349a8bc7bca23b19cd09d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenlagt: gresk, latin, russisk, fransk, tysk og amerikansk engelsk (AE). Nå har jeg glemt mesteparten av gresk, russisk og fransk (skolelært)- Latin er blitt basis (egenlært). AE var mitt første språk så det holdes vedlike ganske godt. Tysk var mitt andre språk, men det er ikke like vedlikeholdt.

Morsomt at du er interessert i klassiske språk, men jeg vet ikke helt hvorfor du ramser opp språk du ikke kan i denne tråden, altså gresk, russisk og fransk – det er ikke spørsmål om hvilke språk man en eller annen gang har studert.

Jeg kan engelsk, tysk, gresk og latin.

Anonym poster: d4363a4614517cf23cea03a82f286217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nimmel

Russisk. Synes det var vanskelig å lære et språk som ikke bruker det latinske alfabetet.

Morsomt at du er interessert i klassiske språk, men jeg vet ikke helt hvorfor du ramser opp språk du ikke kan i denne tråden, altså gresk, russisk og fransk – det er ikke spørsmål om hvilke språk man en eller annen gang har studert.

Apropos språkene jeg ramset opp, selv om jeg har glemt mesteparten av gresk, russisk og fransk, så husker jeg nok til at jeg kan gjøre meg forstått hadde jeg havnet i et av disse landene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor mange språk kan du, og hvordan lærte du de?

Syv, trespråklig fra barnsben av, resten har jeg lært i jobbsammenheng

Hvor gammel var du?

Mellom 0 og 30 år

Har du lært språk på egenhånd i voksen alder?

Ja

og ikke minst: hvilke språk snakker du?

Norsk (morsmål)

Svensk flytende (lært som andrespråk før skolealder)

Engelsk flytende (lært som tredjespråk før skolealder)

Tysk, noe gebrokkent, men gjør meg godt forstått

Spansk, også noe gebrokkent, men gjør meg godt forstått

Dansk (sliter med uttalen på noen ord, men har fått ros for godt forsøk av dansker)

Tegnspråk norsk (mangler en del ordtegn, men det gjør jeg opp for i staving)

Jeg skriver norsk og engelsk svært godt, men de andre språkene skriver jeg så og si ikke en tøddel av. Mest fordi de er selvlærte verbalt og ikke lært på skole eller kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker norsk, engelsk og norsk tegnspråk flytende.

Jeg forstår også en god del tysk og kan følge med på samtaler på bussen, men som med mange andre skorter det når jeg skal snakke :fnise: Har nå i tillegg begynt på arabisk kurs for å se om det er spennende (og mulig) å lære seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk er mitt morsmål og snakker engelsk (britisk engelsk) flytende. Jeg blir ofte tatt for å være brite i England. Jeg elsker engelsk, er anglofil, tar nå en mastergrad i engelsk og er generelt ganske perfeksjonistisk når det kommer til kommer til språket.

Ellers snakker jeg godt svensk og dansk, forstår begge språk i grunn like godt. Da jeg var liten spilte jeg mye spill på dansk, så det er nok kanskje litt av grunnen, jeg forstår f.eks dansk mye bedre enn min mann.

I tillegg til at jeg hadde engelsk på videregående og ungdomsskolen, hadde jeg også tysk og spansk på skolen. Jeg forstår tysk egentlig ganske godt, og er jeg på ferie så kan jeg prate tysk helt greit. Jeg synes det er litt ekkelt fordi jeg ikke føler meg stødig, men jeg klarer fint å kommunisere. Spansken er helt okay, jeg klarer de ting som er basic, som å bestille på en restaurant og spørre om veien. Igjen forstår jeg bedre spansk enn jeg nødvendigvis klarer å uttrykke selv.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...