Gå til innhold

Hvor mange språk kan du?


tulipaner

Anbefalte innlegg

Hvor mange språk kan du, og hvordan lærte du de? hvor gammel var du? har du lært språk på egenhånd i oksen alder?

og ikke minst: hvilke språk snakker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er født i Sverige, helt sør. Så jeg har, gjennom TV, lært meg dansk. I tillegg kan jeg, selvfølgelig, svensk. Senere har jeg også vokst opp her i Norge, så jeg prater også norsk (landsmål). Og nei, det er ikke "kunstig" eller "dårlige forsøk" noen av disse.

Tysk kan jeg prate uten problemer, skrive er det verre med. Deutsch hat Ich einsteht durch die Vernsehen gelerent. Einsteht von Vernsehen.

Fransk, jeg kunne overlevd i Frankrike med det lille fransk jeg kan og jeg ville fort tatt til meg nye ord. Men det er ikke mer enn at jeg hadde klart meg som turist men ikke nok til at jeg hadde kunnet diskutere politikk. Men nå trenger man jo ikke kunne så meget fransk for å kunne diskutere fransk politikk. "Casse toi pauvre con", var ikke det favorittuttrykket til Sarkozy?

Det meste jeg kan av språk er slikt jeg snapper opp gjennom tv, artikler på nett når jeg leter etter noe spesielt og jeg må lese gjennom og prøve å forstå sånn noenlunde for å finne det jeg jakter etter. En må bare våge å prøve for at en skal klare å lære seg noe nytt. Det samme gjelder språk.

Anonym poster: 59b8003565715c879c1137eddec26067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvor lang tid tar det å bli flytende i russisk?

Det komme an på, jeg hadde det på skole i tre år og så forelsket jeg meg i St Petersburg og har benyttet enhver sjanse til å besøke byen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Synes det virker som et veldig spennende språk å lære, men synes det kyrilliske alfabetet ser vanskelig ut. Russisk kan jo være veldig nyttig i forhold til forskjellige jobber også.

Jeg har hatt mer bruk for det enn jeg umidelbart trodde da jeg valgte det i stedet for spansk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulipana

Synes det virker som et veldig spennende språk å lære, men synes det kyrilliske alfabetet ser vanskelig ut. Russisk kan jo være veldig nyttig i forhold til forskjellige jobber også.

Alfabetet er bare vanskelig når du ikke kan det. ;) Det tar ikke lang tid å lære det og da ser alt plutselig mye mer forståelig ut. Jeg kan ikke så veldig mye russisk, men har fryktelig lyst til å lære mer!
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker norsk, dansk og engelsk. I tillegg forstår jeg selvfølgelig svensk, men kan ikke snakke det spesielt godt. Skulle gjerne kunnet mer fransk og tysk, men det begrenser seg dessverre til noen få ord/fraser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emmanuelle

Studerte 日本語 (japansk) på universitetet. Har ikke akkurat vært lett å holde det gående, men hadde nok klart å friske det opp ganske greit dersom jeg hadde vært i Japan noen uker.

Ellers kan jeg (i tillegg til norsk): svensk, engelsk og en del fransk og spansk.

Alltid hatt veldig lett for å lære språk, aner ikke hvorfor.

Endret av Emmanuelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beano

Norsk, kvensk, litt rakripa, færøyisk, tysk, engelsk, russisk og afrikaansk.

Damn! Du er flink. Hvordan lærte du deg afrikaansk?

Til TS, jeg kan snakke norsk, britisk engelsk og holder på å lære meg spansk :)

Jeg er oppvokst i Norge og har engelsk som morsmål. Lærer meg spansk ved å lese artikkler på nettet, skrive oppgaver, har samtaler med meg selv og jeg ble kjent med en jente i Chile så vi snakker sammen på spansk/engelsk.

Endret av Beano
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er norsk så sier seg vel selv at jeg forstår svensk for det meste. Dansk har jeg derimot langt større problemer med å forstå. Jeg har vel hatt 4 år med tysk som fag men tysken min er vel mildt sagt elendig, og kommer nok aldri til å faktisk ta det i bruk. Engelsk har jeg lært gjennom skolen, online-spill, tv osv. og vil si at jeg kan det flytende. Relativt stødig på uttale/aksent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er flytende i både norsk, engelsk og arabisk.

svensk forstår jeg og dansk forstår jeg som alle andre nordmenn....

Arabisk har jeg lært meg i voksen alder.

Engelsk via skolen.

Anonym poster: a5e9efc54344c821a17cbdc0ea82ac1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerte 日本語 (japansk) på universitetet. Har ikke akkurat vært lett å holde det gående, men hadde nok klart å friske det opp ganske greit dersom jeg hadde vært i Japan noen uker.

Ellers kan jeg (i tillegg til norsk): svensk, engelsk og en del fransk og spansk.

Alltid hatt veldig lett for å lære språk, aner ikke hvorfor.

Men hvor godt kan du det? Har tatt kinesisk og jeg synes vel ikke at jeg kan det, liksom.

Anonym poster: e446db8f61028dcc2ac6be22ecdfbdd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Emmanuelle

Men hvor godt kan du det? Har tatt kinesisk og jeg synes vel ikke at jeg kan det, liksom.

Anonym poster: e446db8f61028dcc2ac6be22ecdfbdd7

Studerte det fulltid i 2 år, så kunne det ganske godt for noen år tilbake. Både skriftlig og muntlig. Nå...not so much.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vogue

Norsk, engelsk, fransk (moren min er fransk) - flytende

Tysk og spansk (meget godt - har vel ca. 120 stp i begge språk fra universitetet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vogue

Studerte det fulltid i 2 år, så kunne det ganske godt for noen år tilbake. Både skriftlig og muntlig. Nå...not so much.

Så interessant, jeg synes japansk virker som et utrolig spennende språk, og jeg er veldig interessert i landet, men har sett for meg at det er utrolig vanskelig å lære det. Hvilket nivå kommer man på etter en bachelor? Lærer man business-uttrykk etc., eller går det mest på det grunnleggende?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerte 日本語 (japansk) på universitetet. Har ikke akkurat vært lett å holde det gående, men hadde nok klart å friske det opp ganske greit dersom jeg hadde vært i Japan noen uker.

Alltid sett for meg at det er mange geeks på det faget. Stemmer det?

Anonym poster: 5a1e352bc42d3f15a018facc24fdf8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...