Gå til innhold

Hvor mange språk kan du?


tulipaner

Anbefalte innlegg

Synes det virker som et veldig spennende språk å lære, men synes det kyrilliske alfabetet ser vanskelig ut. Russisk kan jo være veldig nyttig i forhold til forskjellige jobber også.

Det er ikke så veldig vanskelig, men det kan være litt rart å skulle omstille gjernen til at tegnet ikke betyr det man er vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

American English, Norsk, Nederlandsk og litt Spansk.. Skal perfeksjonere meg i Spansk, så har jeg tenkt å prøve meg på Japansk. For utenom det har jeg ingen flere språk jeg har lyst å lære meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk(duh), og er vel litt farfetched og si jeg kan Svensk og Dansk siden de er så like:P

Så jeg kan Engelsk(heller nok litt mer mot Britisk engelsk enn Amerikansk engelsk), Fransk, Tysk og litt Japansk:)

Anonym poster: e7d105e8504d469a2b3791351516dcf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk

Engelsk

Og litt fransk :)

Btw. Er veldig missunelig på dere som kan mange språk! Skulle ønske jeg var flinkere å lære og hadde motivasjon til det :sjenert:

Endret av MissDesiree
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk, engelsk og tysk. Kan dog engelsk bedre enn tysk da jeg bruker engelsk omtrent daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at dere kan russisk, hva slags russisk snakker vi om her. Er det kafferussisk eller kan dere faktisk føre en dypere samtale med folk? Og hvor lærte dere det?

Anonym poster: 2b6b29c182e4dd813125a57ef487dede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan strengt tatt to språk: norsk og engelsk. Norsk fordi jeg er norsk, og engelsk fordi det er det fremmedspråket jeg har hatt lengst på skolen, mesteparten av bøkene i studietida var på engelsk og nå har jeg delvis hatt det som arbeidsspråk i 20 år. Så jeg innbiller meg jeg kan det ganske flytende, og skal jeg holde en presentasjon, så vil jeg mye heller gjøre det på engelsk enn på norsk.

Utover det så kan jeg gjøre meg forstått på tysk, ettersom jeg hadde det på ungdomsskole og VGS, men jeg vil på ingen måte påstå jeg kan det. Men jeg tror at hvis jeg hadde blitt plantet i Tyskland noen uker, så skulle jeg klart å tilegne meg språket ganske bra. Var rimelig stolt av meg selv da jeg klarte meg gjennom nesten et helt møte på jobb for et par år siden, der alle snakket tysk.

Fransk hadde jeg på VGS. Kan ikke snakke en døyt, men leser det ganske brukbart. Lurer på om jeg kunne fått det brukbart hvis jeg hadde fått trent litt med franskspråklige :klo: .

Jeg skal absolutt ikke påstå jeg kan russisk, men i sin tid tok jeg et begynnerkurs i språket bare for gøy. Lærte meg alfabetet og noen ord. Det morsomme er at da vi for noen år siden fikk besøk av en delegasjon russere på jobb, så skjønte jeg faktisk forbausende mye da de snakket seg i mellom :ler: . (Man kan jo lese mye ut fra sammenhengen og situasjonen når det pågår en samtale.) Husker den ene tolken sukket oppgitt: "Pass dere for henne, hun skjønner hva dere sier". (Det var nå ikke aldeles helt sant, men....) Ved en annen anledning ble jeg stående og "snakke" med en av russerne på direkten. Han forsto åpenbart en del engelsk, og siden jeg forsto en del av hans russisk (med god hjelp fra situasjonen vi befant oss i der) så kunne vi faktisk kommunisere uten tolk, ved at han spurte på russisk og jeg svarte på engelsk. Den stakkars tolken sto en stund og kikket fra den ene til den andre før han sukket resignert: "Dere klarer dere jo uten meg."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariah

Engelsk (flytende) muntlig og skriftlig, da jeg bodde i UK en periode som barn. Kan også spansk muntlig og skriftlig relativt godt, nesten flytende vil jeg si, siden jeg bodde et år i Spania som tenåring. Hadde gode karakterer i tysk på videregående, men vil vel ikke påstå at jeg kan språket. Er en del år siden jeg har brukt det nå, men jeg kan gjøre meg godt forstått og skrive enkle mailer på tysk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virker som et veldig spennende språk å lære, men synes det kyrilliske alfabetet ser vanskelig ut. Russisk kan jo være veldig nyttig i forhold til forskjellige jobber også.

Du kan godt prøve å kommunisere deg med latinske bokstaver, som mange gjør når skriver smser.

Som for eksempel: Privet, kak dela?, som betyr Hei, hvordan går det?

Jeg kan russisk (morsmål), engelsk og norsk, forstår noe svensk og dansk (skriftlig).

Endret av medved
Lenke til kommentar
Del på andre sider

American English, Norsk, Nederlandsk og litt Spansk.. Skal perfeksjonere meg i Spansk, så har jeg tenkt å prøve meg på Japansk. For utenom det har jeg ingen flere språk jeg har lyst å lære meg.

På norsk skrives språk alltid med liten forbokstav - norsk, nederlandsk, spansk... Just FYI!

Anonym poster: 85b2fde01c46a0abc5d793d37cfd86f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På norsk skrives språk alltid med liten forbokstav - norsk, nederlandsk, spansk... Just FYI!

Anonym poster: 85b2fde01c46a0abc5d793d37cfd86f7

Hahah.. Bruker desverre sjeldent norsk, så jeg er nok litt ute av trening. Takk for at du påpekte det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dianna

Foruten norsk kan jeg engelsk flytende (har bodd i London i ett år), spansk relativt flytende (har en halvveis spansk mor) og fransk ganske godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest uAnonymbruker

Flytende og flytende, jeg er vel knapt flytende i norsk heller siden det fortsatt er ord igjen i fremmedordboka jeg ikke kan.

Men like godt flytende som norsk kan jeg engelsk, dansk og tysk.

Og så kan jeg holde en samtale på fransk og spansk.

Og jeg kan harke meg frem til å gjøre meg forstått på nordsamisk og kreke meg frem til noe halvveis fornuftig på Litauisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  1. Svenska
  2. Norska
  3. Spanska
  4. Amerikanska
  5. Hyfsad danska
  6. Lite franska (förstår skriftligt och det mesta muntligt) - Liknande spanska
  7. Lite italienska (förstår skriftligt och det mesta muntligt) - Liknande spanska
  8. Lite portugisiska (förstår skriftligt och en del muntligt) - Liknande spanska
  9. Meningar i Bosniska och Hollänskt

Men erkänner att jag börjar bli väldigt dålig på svenska nu..... *Skäms"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare norsk og engelsk :/

hadde fransk på ungdomsskolen og hadde tenkt å ha det på vgs også, men de hadde selvfølgelig ikke det som valgfag på min skole...

Er mange språk jeg kunne tenkt å lære meg da, men jeg er for lat til å gjøre det på egenhånd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...