Gå til innhold

Barnevernsvakta var i leiligheten når jeg ikke var hjemme.


Gjest I sjokk

Anbefalte innlegg

Ts. Dette gjelder ikke din sak. Det gjelder prinsippet.

Mener dere virkelig at i en situasjon hvor et barn blir mishandlet alvorlig så må barnevernet under enhver omstendighet vente på politiet fordi den/ de voksne ikke vil åpne døren?

Her vi bor er barnevernet ca. 20 minutter unna. Politiet er minst 1,5 timer unna. (Av og til 2,5 hvis de hjelper nabokommunen med noe. Det skjer jevnlig.)

Så barnet skal da måtte vente opp til 2,5 timer for å få hjelp?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er klart at de har lov til å gå inn om de tror at et barn lider stor nød.

Om det er tilfelle at naboen mener at hun har hørt kraftig barnegråt, og de har kommet på døren uten å få kontakt, så vil det være naturlig å tro at det er et barn der inne som ikke har det helt fint. Bv har mange både rettigheter, og ikke minst plikter når det kommer til å sørge for barns velferd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å prøve å gi et godt råd så ta kontakt med barnevernet, si du syntes det var en voldsom opplevelse å ha dere i stuen, si at du setter pris på at de setter barns sikkerhet først og at de handlet vis de trodde at barnet ble mishandlet. Gi beskjed om at du har en konflikt med damen som sente bekymringsmelding, Si at du setter pris på alle råd og veiledning du kan få. Noe i meg sier at du har vært i kontakt med barnevernet før og at det er noe av konflikten?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Barnevern kan gjøre mye rart. Om vi er imponert over den jobben de gjør eller ikke, spiller ingen rolle. Dette får de betalt for fra våres skattepenger.

Barnevernet har kommet og hentet barnet til mamma som elsker Lucas mens han var i barnehagen. Sån sett kan vi også miste barna våres uten videre.

Anonym poster: 4aafeab563935645b4f61ae260366e37

Viss du les litt i den bloggen og ser samhandlinga mellom henne og barnet hennar på youtube så håper eg du er såpass begava at du ser at det barnet ikkje er "mista uten videre".

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevern kan gjøre mye rart. Om vi er imponert over den jobben de gjør eller ikke, spiller ingen rolle. Dette får de betalt for fra våres skattepenger.

Barnevernet har kommet og hentet barnet til mamma som elsker Lucas mens han var i barnehagen. Sån sett kan vi også miste barna våres uten videre.

Anonym poster: 4aafeab563935645b4f61ae260366e37

Det er vanlig at barn som skal under barnevernets omsorg blir hentet i barnehagen. Da er barnet i trygge omgivelser og har mennesker de kjenner rundt seg. En situasjon der barnevernet henter barnet er ofte kaotisk med foreldre som gjør motstand. For å unngå at barnet blir vitne til det, henter barnevernet barnet i barnehagen, eller skolen om barnet er i skolealder.

Anonym poster: 7d941e7ef3d00cccaa60618523a9a045

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Denne historien høres litt merkelig ut...

Uansett hvis det er mistanke om at et barn blir slått inne i en leilighet har hvem som helst lov til å ta seg inn i leiligheten og stoppe mishandlingen. Rene nødrettslige betraktninger gjør at det er greit. Det stemmer derfor ikke at man må vente på politiet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fleecejakke

Barnevernet har en nesten umulig jobb forran seg når de vil fjerne et barn fra et hjem, det er ikke bare å hente barnet når de har lyst. Jobber man med dette så vet man at det er mange flere barn som burde blitt hentet, men som aldri blir det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber også hos advokat(er) med barnevernsaker som spesialområde og kan bekrefte at barnevernet slett ikke er så suverene som KG,s debattanter later til å tro.

Jeg lurer på hva det er som får relativt oppegående mennesker til å hive seg på "jeg vet bedre"-holdninger og sågar mistenkeliggjøre mennesker som TS til tross for at de aldri har vært i systemet selv eller har erfart hvordan det virker.

Hva med å slutte å være så selvrettferdig på barnevernets vegne og heller faktisk sette seg inn i hvordan situasjonen faktisk er:

http://www.helsetils...-og-evaluering/

Og nei, jeg mener ikke at barnevernet burte avskaffes. Men jeg mener derimot at manglene burte tas alvorlig og at politikerene må slutte med å la humla suse!

Endret av Kontormus
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg gidder ikke lese alle innleggene,men tenker: vis ett barn er alene å skriker,bør ikke noen ta ansvar å låse seg inn da.???

Det er bedre å være føre var tenker jeg.

Tenk om du hadde død på gulvet,skal man vente på tilatelse da og fra hvem?

Jo jeg sjønner at du føler deg tråkka på,jeg hadde blitt fly forbannet,men du bør også tenke at det er bra noen bryr seg!

Snakk med barnevernet om din nabo og konflikten dere evt har så tror jeg dette løser seg uten problem =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke lese alle innleggene,men tenker: vis ett barn er alene å skriker,bør ikke noen ta ansvar å låse seg inn da.???

Det er bedre å være føre var tenker jeg.

Tenk om du hadde død på gulvet,skal man vente på tilatelse da og fra hvem?

Jo jeg sjønner at du føler deg tråkka på,jeg hadde blitt fly forbannet,men du bør også tenke at det er bra noen bryr seg!

Snakk med barnevernet om din nabo og konflikten dere evt har så tror jeg dette løser seg uten problem =)

Hvorfor ringe barnevernsvakta da? Er det ikke mer naturlig å ringe politi som har myndighet til å gå inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger og persoanangrep.

Alice i Eventyrland, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Hvorfor ringe barnevernsvakta da? Er det ikke mer naturlig å ringe politi som har myndighet til å gå inn?

Jeg tror at i en slik situasjon så ringer man det man føler er nærmest. Noen ville ringt barnevernet, andre politiet. Nå kjenner ikke jeg disse etatenes rutiner, men dersom politiet får en slik telefon kan det hende at det ligger i deres rutiner at de ber barnevernsvakten rykke ut da dette kanskje kan virke mindre skremmende for barnet.

Dette blir bare spekulasjoner. Men dersom jeg hadde hatt mistanke om at det var et lite barn som vart alene i en leilighet, hadde jeg ringt noen, og forventet at disse noen foretok seg noe, som i dette tilfellet, å låse seg inn og sjekke om alt var bra med barnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at i en slik situasjon så ringer man det man føler er nærmest. Noen ville ringt barnevernet, andre politiet. Nå kjenner ikke jeg disse etatenes rutiner, men dersom politiet får en slik telefon kan det hende at det ligger i deres rutiner at de ber barnevernsvakten rykke ut da dette kanskje kan virke mindre skremmende for barnet.

Dette blir bare spekulasjoner. Men dersom jeg hadde hatt mistanke om at det var et lite barn som vart alene i en leilighet, hadde jeg ringt noen, og forventet at disse noen foretok seg noe, som i dette tilfellet, å låse seg inn og sjekke om alt var bra med barnet.

Jeg er helt enig med deg. Men det skal foregå på en lovlig måte uansett. Jeg prøvde å finne ut om barnevernsvakten har lov til å gå inn i andres hjem på mistanke. Men fant ikke noe. Men fant ut at habilitet er viktig(inhabilitet er no no), med tanke på hun tanta som ble nevnt her eller i annen tråd(husker ikke helt i farten,). Reglene gjelder forøvrig ikke bare i barnevernet( jf. fvl. §§ 6-9.).

Endret av Brimi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakket du ikke med barnevernet når du kom hjem da? Eller gikk de bare når de så deg? De skjønte vel at det var falsk alarm, at der ikke var en 3-åring som ble slått, når det ikke engang VAR folk i leiligheten? Sa de ikke det?

Anonym poster: f599edf754fd3eb7bf6f15c7c50f48a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høyt står egentlig TV'n på hjemme hos deg når naboen ringer barnevernet fordi han tror det er ungen som skriker?

Anonym poster: e40ffa8cd10f295b9da178d6927c042a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den største glippen som har hendt her, er at ikke barneversvakta forklarte seg bedre, og beroliget deg med at saken nå var ute av verden.

Anonym poster: 6d2b0c7528b672c5ee229744aa29d273

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sier IKKE at du er "skyldig" ts, men to ting bør være klart her:

1) omsorgssvikt handler ikke bare om vold eller seksuelt misbruk, omsorgssvikt er mye-mye mer enn dette

2) hvis ts faktisk hadde hatt barnet der og evt slått barnet, så hadde vel saken vært ganske annen, dette har ikke barnevernet noen forutsetninger til å vite. Derfor sjekker de ut bekymringsmeldinger. Bekymringsmldinger er bekymringsmeldinger, ingen dom, men en vurdering. Heller 100 vurderinger på grunn av bekymringsmeldinger enn 1 barn under omsorgssvikt fordi ingen meldte i fra.

Hvis ts er "uaskyldig" så er det jo ikke noe stress er det vel?

Husk at nylig ble en 4-åring reddet da en mor lå død i leiligheten. Naboen ringte inn en akutt melding etter bråk og barnegråt. Bra noen bryr seg en gang for mye....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger. Minner om at spørsmål til modereringen tas på PM eller Ris og ros.

Alice i Eventyrland, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...