Gå til innhold

Barnevernsvakta var i leiligheten når jeg ikke var hjemme.


Gjest I sjokk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva skal de ta deg for? Ungen var ikke hjemme en gang. Norske barnevern på sitt beste,mens barn i mange hjem blir misshandlet oppsøker de uskyldige hjem. Litt av en idiot du har til nabo også.

Når barnevernet får en bekymringsmelding der de tror barnet blir misshandlet, så tas det jo alvorlig. Det skulle jo bare mangle! Det at denne saken var helt uskyldig kunne ikke barnevernet vite om på forhånd.

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huseier kan ikke låse seg inn uten leiers samtykke. At barnevernet står på døren spiller ingen rolle. Vil barnevernet inn må de tilkalle politiet.

Her er reglene om ransanking:

§ 197. Uten vedkommendes skriftlige samtykke kan ransaking etter §§ 192, 194 og 195 bare foretas etter beslutning av retten.

Er det fare ved opphold, kan beslutningen treffes av påtalemyndigheten. Ved ransaking av redaksjonslokale eller tilsvarende skal slik beslutning treffes av statsadvokaten, og bare dersom det er sannsynlig at etterforskningen vil bli vesentlig skadelidende dersom man skulle vente på rettens beslutning.

Beslutningen etter første og annet ledd skal så vidt mulig være skriftlig og opplyse om hva saken gjelder, formålet med ransakingen og hva den skal omfatte. En muntlig beslutning skal snarest mulig nedtegnes.

Endret ved lover 14 juni 1985 nr. 71, lov 4 juni 1999 nr. 37 (ikr. 1 juli 1999 iflg. res. 4 juni 1999 nr. 567).

§ 198. Uten beslutning som nevnt i § 197 kan politimann foreta ransaking: 1) på sted som nevnt i § 193, 2) når mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor, eller 3) når det er sterk mistanke om en handling som etter loven kan medføre straff av fengsel i mer enn 6 måneder, og det er nærliggende fare for at formålet med ransakingen ellers vil forspilles.

Personlig ransaking av andre enn mistenkte kan likevel ikke foretas uten samtykke eller beslutning som nevnt i § 197. Første ledd nummer 3 gjelder ikke ved ransaking av redaksjonslokale eller tilsvarende.

Politimann som ifølge påtalemyndighetens eller rettens beslutning skal pågripe en mistenkt, kan i dette øyemed foreta ransaking av hans bolig eller rom, eller på sted hvor det er særlig grunn til å anta at han oppholder seg.

Anonym poster: cf03f3edbdc21587c9224b16dba11947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal de ta deg for? Ungen var ikke hjemme en gang. Norske barnevern på sitt beste,mens barn i mange hjem blir misshandlet oppsøker de uskyldige hjem. Litt av en idiot du har til nabo også.

Jeg er faktisk glad at de reagerer på henvendelserer som blir innlevert.

Det norske barnevernet handler heller for sjeldent enn for ofte, og resultatene ved å ikke reagere kan bli langt mer alvorlig.

Synes du skal spille på lag med barnevernet, såkan du heller ta det opp med nabodama. Barnevernet gjør bare sin plikt.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jeg latt gå. Barnevernet gjorde en feil, men med god hensikt. Vær glad for at de prøver, og vær glad for at de tok feil.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Det Erja sa. Dersom du slo barnet og barnet skreik på grunn av det er kravet i Strl §198, 3. straffealternativ oppfylt. Då ville politiet kunne gå inn i leiligheita. Det gamle paret har nok følt seg pressa til å låse barnevernsvakta inn. Heile situasjonen var jo uheldig, men eg syns du skal legge dette bak deg og leve vidare og passe godt på barnet ditt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke godtatt det, det er POLITIET som kan gå inn, ikke barnevernet! Hvis denne idioten fra barnevernet hadde vært så veldig bekymret, hadde personen tatt med seg politiet, noe jeg ser de gjør ellers.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

Når jeg kom hjem sto hun jeg leier av inne i leiligheten sammen med barnevernet.

Hun hadde låst opp for de.

I hele dag har jeg vært redd for å gå ut av redsel for at dette skal skje igjen.

Har jeg ingen rettigheter når noe sånt skjer?

Vil nødig komme på kant med utleierne.

De havnet jo ganske ufrivillig oppe i dette,men jeg føler meg jævlig tråkka på.

Ikke hadde jeg gjort rent heller og benken var full av oppvask.

Kan barnevernet bare låse seg inn sånn?

Barnevernvakta rykket ut på bakgrunn av en bekymringsmelding om at et barn ble utsatt for vold.

Hadde ikke huseiger åpnet for barnevernvakta, ville huseiger ha åpnet opp for politiet, som mest sannsynligvis ville ha blitt kontaktet.

Barnevernvakta bryr seg ikke om oppvasken din eller hvordan du så ut da du var syk.

Det kan hende at barneverntjenesten velger å opprette en undersøkelsessak,

dersom naboen har gitt de gjentatte bekymringsmeldinger om vold. Da vil du få en innkalelse til et møte på barneverntjenestens kontor og de vil trolig foreta et avtalt hjemmebesøk.

Juridisk sett, tror jeg ikke du kommer noen vei her.

Du kan sikkert anmelde huseiger for å ha låst seg inn, uten at du har blitt varslet på forhånd,

men utleier vil da kunne svare med at h*n var redd for at et barn var utsatt for akutt fare.

Jeg tror du bare kan tape på å " ta dette videre ".

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de har fått melding om at det høres ut som om et barn misshandles er jeg vanvittig glad for at de tar seg inn i leiligheten, og jeg håper også de har lov til det. Og det burde du og andre mødre også vite å sette pris på, at noen er opptatt av at barna våre har det bra.

Og man kaller ikke andre personer for kjærring....

Anonym poster: a1320f3c72df54c01a8e3dc8f604f7e6

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet har nok å drive med om de ikke skal opprette sak på en voksen dame som lar oppvasken stå når hun har influensa. Jeg tror jeg ville ha ringt ned til dem, spurt hva de har konkludert med etter besøket, og sagt jeg synes det var ubehagelig at noen kom inn til meg når jeg ikke var hjemme. Selv om du forstår at de prøvde å hjelpe et barn i mulig nød. Du har nok såpass rett til innsyn at de gir deg status. Om de spør noe mer, hvor barnet er f.eks. sier du at du har influensa, og søsteren din stiller som barnevakt mens det er som verst. Det er jo en bra ting i deres øyne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article6538070.ece

Her hørte naboene vannvittige barneskrik, men unnlot å melde, fordi de mente det kunne dreie seg om mareritt. Fakta var at moren knivstakk sin fireåring.. Og enten kastet hun seg ut av et vindu, eller så fikk et av barna henne ut der (står ikke noe om alderen på det andre barnet).

Vi skal være glad for at folk bryr seg, og i alle fall ikke henge oss opp i småpirk som at de SKULLE ventet på politiet. I en av bygdene i min kommune kan du måtte vente 70-80 minutter på politi, og da kunne barnet vært dødt...

Anonym poster: 369e5c7d6fcd1a32f69ee1cb4ff2e0d6

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er mistanke om at et barn mishandles håper jeg virkelig at barnevern eller politi sørger for å skaffe seg tilgang til leiligheten for å avklare situasjonen.

Når det er sagt, her er det jo snakk om en misforståelse, det var ikke et barn i nød, men en tv. Javel, kjipt å få fremmede inn i leiligheten. Heller det enn at folk ikke varsler når de hører lyder som kan høres ut som barn som trenger hjelp.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke at du kan få en dårlig følelse av dette! Hadde noen mistenkt at barna mine ble slått i min leilighet, så hadde jeg vært glad for at naboen hadde tatt affære! Er jo ikke sikkert at de trodde det var du som var hjemme engang, kunne jo vært en mer eller mindre barnevakt.

Er dette en av de trådene hvor vesentlige faktaopplysninger som feks at du allerede har vært i kontakt med barnevernet tidligere, kommer frem etterhvert?

Hvis du har fortalt alt som er verdt å vite om saken, så har du ingenting å "frykte".

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er lurt av mor her og ta kontakt med bv.

Vel, en nabo ringte. Som jeg forsto,så hadde de en konflikt på gang?

Nå vet ikke mor hva denne naboen har sagt, eller om naboen har vært i kontakt med bv før.

Skal bv inn, så skal de ha med seg politi. De har ikke myndighet,med eller uten huseiers velsignelse å bane seg veg inn til folk.

Barnet var ikke hjemme,tv sto på,det var rotete og fløt av oppvask. Mor er syk.

Bv har vært på oppdrag, de MÅ skrive en rapport om dette. De kan ha skrevet. barnet var ikke til stede. Dette dreier seg om en mor med lite barn. Når vi kom så var det rotete i leiligheten og det fløt med oppvask. (ikke bra for barn) Da skal du ha struktur osv i bv sine øyne. At du er syk, det er det ikke sikkert at de har skrevet. De har registrert at det er et barn som bor i en rotete leilighet.

Du bør få dokumentert at du har hatt influensa,under med.behandling. At barnet er passet på i trygge omgivelser hos din søster.

Du bør få dette skriftlig til de. Og du bør få tak i kopi av rapporten deres. Og du bør få en jurist til å hjelpe deg . Jushjelp finnes gratis.

Noen skriver at de ikke bryr seg om at oppvasken flyter. Da aner du ikke hva de kan finne på å skrive, utelate.

Det var en sak på tv ang bv. De hadde sendt i anl omsorgsovertakelse at de hadde maten i gulvet. sannheten var at de holdt på å pakke og flytte. De tok det lettvint med mat da flyttebilen hadde kjørt det meste. I sin omsorg så serverte mor pølser i brød. De hadde picnic i stuen. når de var ferdig så fortsatte de å pakke, da kom bv inn døra. På gulvet sto igjen ketsjupflasken. De skrev ingenting om at det var flyttedag.

Mor kan få flere bekmringsmld fra naboen på seg. Neste gang kan hun ha diare. Hvor mye orker du de dagene. kommer bv flee ganger ,så får hun problemer. Selv om det er naboen som vil henne vondt. Hun bør også få med i klagen at det er konflikt med naboen

Anonym poster: 2e04d0a8ccca3c18881d445e3c9b06d8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Kan de ha trodd at barnet var alene i leiligheten? I så fall vil jeg tro den mistanken overstyrer behovet for politiassistanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

Bv har vært på oppdrag, de MÅ skrive en rapport om dette. De kan ha skrevet. barnet var ikke til stede. Dette dreier seg om en mor med lite barn. Når vi kom så var det rotete i leiligheten og det fløt med oppvask. (ikke bra for barn) Da skal du ha struktur osv i bv sine øyne. At du er syk, det er det ikke sikkert at de har skrevet. De har registrert at det er et barn som bor i en rotete leilighet.

Du bør få dokumentert at du har hatt influensa,under med.behandling. At barnet er passet på i trygge omgivelser hos din søster.

Du bør få dette skriftlig til de. Og du bør få tak i kopi av rapporten deres. Og du bør få en jurist til å hjelpe deg . Jushjelp finnes gratis.

Noen skriver at de ikke bryr seg om at oppvasken flyter. Da aner du ikke hva de kan finne på å skrive, utelate.

Anonym poster: 2e04d0a8ccca3c18881d445e3c9b06d8

TS:

Synes du skal se helt vekk i fra dette innlegget.

Du trenger ikke skaffe legeerklæring/attest på at du er/har vært syk,

du trenger ikke en skriftlig uttalelse fra din søster

og du trenger ikke skaffe deg advokat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kan trøste deg med at de ikke vil bry seg om rotet. Jeg har hatt barnevernet på besøk hos meg flere ganger fordi jeg har "meldt meg selv" for å få hjelp ettersom jeg har et barn med diagnose som gjør han veldig krevende. Mitt hus er ikke som et glansbilde, jeg har nok å stri med så jeg får det ikke til å se ut som et interiørmagasin, men barnevernet har ALDRI påpekt det.

Barnet ditt var ikke hjemme, du var syk. Det sier seg selv at du ikke står med moppen i hånda.

Ville ikke anmeldt bv, men ville kontakta de og uttrykt at du syns det var ubehagelig å komme hjem til fremmede mennesker inne i din leilighet.

Hvis de skulle opprettet en sak så skal du ikke bekymre deg om du ikke har noe å skjule, barnevernet er her for å hjelpe, ikke for å ødelegge :)

Anonym poster: fb65b501e19855287d11ce59f61dc226

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Tenk om dette var en reell situasjon. Hva om en 3 åring hadde vært helt alene i leiligheten. Da hadde jeg faktisk vært GLAD for at barnevernet låste seg inn og tok hånd om h*n før det evt. hadde skjedd en alvorlig skade. Men jeg tror nok de skal politi med uansett?

Men gjorde de ingenting for å få kontakt med deg da? Jeg ville ring bv og spurt om en samtale, få litt oppklaring i hva som skjer videre, fortalt din side av historien slik at det blir journalført. For det er klart, denne hendelesen er det laget sak på.

Anonym poster: 5bc60bf03f74e835945a667bea44f86e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS:

Synes du skal se helt vekk i fra dette innlegget.

Du trenger ikke skaffe legeerklæring/attest på at du er/har vært syk,

du trenger ikke en skriftlig uttalelse fra din søster

og du trenger ikke skaffe deg advokat.

Ts, dette innlegg ville jeg ignorert. Jeg har jobbet hos advokat og du ville ikke tro hva barnevernet (har alltid beste hensikt *sarkasme*) mener de kan tillate seg.

Husker spesielt godt en sak der en ung dame på 19 år flyttet til annen kant av landet til kjæresten sin som hun var gravid med. Barnet ble født, forholdet røyk. Mor flyttet ut i en liten leilighet og forsøkte å komme seg på beina. Hun manglet nettverk og kontaktet bv for støtte. Jepp, hun fikk avlastning. Dessverre mye mer enn hun ønsket, barnet fikk hun nemlig ikke tilbake. Det som hun ikke visste var at søsteren til barnefar (som forresten var helt uinteressert) jobbet i en høy stilling i kommunens bv. Selvsagt var hun inhabil i saken, men kolleger kan man da snakke med i gangen. Vel, barnets mor vant selvfølgelig i retten, men hun måtte både i tingretten og lagmannsrett og selv om saken var hastesaker går tiden fort. Det tok nærmere et år før hun fikk ungen tilbake.

Det jobber mennesker i bv også og noen utnytter sin maktposisjon, bare fordi de kan. Jeg mener ikke at man skal godta slikt og bryter bv seg inn i en leilighet ulovlig skal det tas videre. Jeg er faktisk skremt at så mange her syns det er greit at bv bryter loven bare fordi de mener godt.

Anonym poster: be0fcc27b3e43bfd91f331a1523a79a2

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevern kan gjøre mye rart. Om vi er imponert over den jobben de gjør eller ikke, spiller ingen rolle. Dette får de betalt for fra våres skattepenger.

Barnevernet har kommet og hentet barnet til mamma som elsker Lucas mens han var i barnehagen. Sån sett kan vi også miste barna våres uten videre.

Anonym poster: 4aafeab563935645b4f61ae260366e37

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...