Gå til innhold

Barnevernsvakta var i leiligheten når jeg ikke var hjemme.


Gjest I sjokk

Anbefalte innlegg

Gjest I sjokk

I går kveld ringte en nabokjerring jeg er i konflikt med til barnevernsvakta fordi hun mente at min tre år gamle sønn skrek så fælt og at det hørtes ut som om han ble slått. Saken er bare den at jeg ikke var hjemme (var i matbutikken som stengte klokka elleve og sønnen min ble passet av min søster som bor 20 min unna med bil,han skal være der til tirsdag i neste uke fordi jeg har influensa) tvn sto på så det kan ha vært den kjerringa har hørt. Etter hva barnevernsvakta sa så hadde naboen hørt bråket når hun gikk forbi huset der jeg leier.Jeg leier sokkelleilighet hos et ektepar i 60 åra.

Når jeg kom hjem sto hun jeg leier av inne i leiligheten sammen med barnevernet.

Hun hadde låst opp for de.

I hele dag har jeg vært redd for å gå ut av redsel for at dette skal skje igjen.

Har jeg ingen rettigheter når noe sånt skjer?

Vil nødig komme på kant med utleierne.De havnet jo ganske ufrivillig oppe i dette,men jeg føler meg jævlig tråkka på. Ikke hadde jeg gjort rent heller og benken var full av oppvask.

Kan barnevernet bare låse seg inn sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud, så sprøtt. Du kan jo bare forklare at tven stod på og at barnet faktisk ikke var der? Rydd vask og stell neste gang de er der, og imponer - vis dem hvor flink du er :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bryter grunnloven §102 Hus-Inkvisitioner maa ikke finde Sted, uden i kriminelle tilfelde

Så det de har gjort er ulovlig

Anonym poster: 3c9086d24308d7a81476d8e6e15e3c62

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, så sprøtt. Du kan jo bare forklare at tven stod på og at barnet faktisk ikke var der? Rydd vask og stell neste gang de er der, og imponer - vis dem hvor flink du er :)

Jeg føler ikke for å imponere dem i det hele tatt. Jeg ønsker faktisk å gå videre med dette. Det er helt horribelt at de kan bryte seg inn i et privat hjem sånn.Jeg har kviet meg i hele dag for å gå ut.Skal egentlig på apoteket for å hente resept på antibiotika,men har ikke lyst til å dra ifra hjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan faktisk anmelde dette. Si ifra til huseier at hvis de låser seg inn uten å avtale med deg først igjen så anmelder du dem.

Anonym poster: a9aa1d71e1ce14c3db9330d8eb7f32d8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler ikke for å imponere dem i det hele tatt. Jeg ønsker faktisk å gå videre med dette. Det er helt horribelt at de kan bryte seg inn i et privat hjem sånn.Jeg har kviet meg i hele dag for å gå ut.Skal egentlig på apoteket for å hente resept på antibiotika,men har ikke lyst til å dra ifra hjemmet.

Rettelse:

Skal egentlig til legen for å hente resept og til apoteket for å hente antibiotika skulle det stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer er at denne saken blir liggende i mappen til barnevernet.

Hva sa bv når ungen ikke var der da?

Mulig de har lagt merke til rotet og oppvasken, og har notert det også.Se om de har notert at du har influensa.

I ettertid Ring gratis jushjelp

Anonym poster: 2e04d0a8ccca3c18881d445e3c9b06d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det er tilatt dersom man vet at ulovligheter utføres, men det skal også være godt bevist.

et eksempel er f.eks om en politimann går forbi et hus og lukter hasj eller ser en hasjpipe på et bord, han har da lov å ringe på for å sjekke ut om det bedrives ulovligheter innenfor veggene og har også lov å ta seg inn i huset selv om at de som bor dær sier imot :) Hadde han ikke luktet noe så ville han måtte skaffet en ransakelsesordre fra en dommer :)

Anonym poster: cd03d42852dc893615a9e6be6823bd12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer er at denne saken blir liggende i mappen til barnevernet.

Hva sa bv når ungen ikke var der da?

Mulig de har lagt merke til rotet og oppvasken, og har notert det også.Se om de har notert at du har influensa.

I ettertid Ring gratis jushjelp

Anonym poster: 2e04d0a8ccca3c18881d445e3c9b06d8

De lurte på hvor han var. Da jeg spurte om hva som ville skje videre så kunne de ikke gi meg noe svar der og da. Har en ekkel følelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg vil tro det er tilatt dersom man vet at ulovligheter utføres, men det skal også være godt bevist.

et eksempel er f.eks om en politimann går forbi et hus og lukter hasj eller ser en hasjpipe på et bord, han har da lov å ringe på for å sjekke ut om det bedrives ulovligheter innenfor veggene og har også lov å ta seg inn i huset selv om at de som bor dær sier imot :) Hadde han ikke luktet noe så ville han måtte skaffet en ransakelsesordre fra en dommer :)

Anonym poster: cd03d42852dc893615a9e6be6823bd12

Så da kan politiet bare ta seg inn på en påstått mistanke utifra lukt uten ransakelsesordre? Det høres vanvittig ut. At barnevernet tar seg til rette (ulovlig) er jo ikke noe nytt for de fleste,men kan virkelig politiet bare ta seg inn i en leilighet kun basert på mistanke? Uten rettslig kjennelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at når denne situasjonen har oppstått at det er greit å spille med åpne kort, når du skal til legen snakk med han om han kan ta en sjekk på barnet for å se om det er fysiske spor etter misshandling, ha åpen dialog med barneværnet så skal du se at dette ordner seg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det er tilatt dersom man vet at ulovligheter utføres, men det skal også være godt bevist.

et eksempel er f.eks om en politimann går forbi et hus og lukter hasj eller ser en hasjpipe på et bord, han har da lov å ringe på for å sjekke ut om det bedrives ulovligheter innenfor veggene og har også lov å ta seg inn i huset selv om at de som bor dær sier imot :) Hadde han ikke luktet noe så ville han måtte skaffet en ransakelsesordre fra en dommer :)

Anonym poster: cd03d42852dc893615a9e6be6823bd12

Nei, hvis personen nekter på alle fire kan nok ikke politimannen bare valse rett inn. Noe jeg mener er vanlig i Norge er muntlig godkjennelse så politimannen må altså kontakte noen først. Skal ikke si for 100% sikkert men.

Anonym poster: a9aa1d71e1ce14c3db9330d8eb7f32d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, så ekkel situasjon! Spesielt at de ikke kommer med noen forklaring i ettertid.

Men da de brøt seg inn hos deg (for det er vel det de gjorde, når de gikk inn uten lov), så de vel at TVen sto på. Så da var det vel bevist at det ikke var du som var der inne og slo et barn?!

Hadde vært fint å fått oppklaring i dette - om du kunne ringt dem og snakket med dem, sagt at du er ganske oppskaket over dette og gjerne vil ha en forklaring på hva de var ute etter, og om saken nå er ute av verden, så du kan komme deg videre uten å tenke på dette mer. Høres ut som psykisk terror, dette. Men så kan det være skummelt å ringe dem, også, i tilfelle man skulle komme til å uttrykke seg litt feil ang ettellerannet, og så har man dem på døra igjen.

Har du en advokat som kan kontakte dem for deg, for å få det formelt og helt korrekt? Men de færreste av oss har vel det...

Anonym poster: 6d2b0c7528b672c5ee229744aa29d273

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen(barnevern osv) skal inn i hjemmet ditt uten at du er der så skal politiet være med. Ellers er det ulovlig. Jeg ville anmeldt .

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da kan politiet bare ta seg inn på en påstått mistanke utifra lukt uten ransakelsesordre? Det høres vanvittig ut. At barnevernet tar seg til rette (ulovlig) er jo ikke noe nytt for de fleste,men kan virkelig politiet bare ta seg inn i en leilighet kun basert på mistanke? Uten rettslig kjennelse?

Jepp en veninne av meg satt å røkte pott på en fest som noen politimenn på oppdrag i samme hus lukta og dermed tok de seg inn og hun havna på glattcella og måtte tilstå at hun hadde røyka. Han som eide leiligheten protesterte vilt da de kom inn, men politiet hadde sagt at siden de lukta potten så kunne de komme inn og beslaglegge røykeutstyr og arrestere uten ransakelsesordre :)

Anonym poster: cd03d42852dc893615a9e6be6823bd12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis TS ikke vil komme på kant med utleier, så er det kanskje ikke så lurt å anmelde utleier.

Det er mulig utleier (eldre ektepar?) trodde de "måtte" åpne for barnevernsvakta.

Det er barnevernsvakta som er den proffesjonelle parten her og derfor har mest ansvar.

Til TS:

Du bør i hvert fall kontakte barnevernet i din kommune og be om å få en forklaring på situasjonen. Si at du opplever det som ubehagelig, og at det er en sak du vurderer å gå videre med.

Barnevernet bør legge seg langflate her!

Også spørsmål om du bør anmelde din geskjeftige nabo for trakkasering. Falske rapporter til barnevernet bør kunne ses på som trakkasering.

Men se om du får litt råd hos en advokat. Det er enkelte steder hvor du kan få det gratis.

edit: Trykkleif.

Endret av Themis
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernvakt bryr seg ikke om oppvaskbenken din, du har ingenting å frykte. De er der for å se hvordan barnet har det. Hvis barnet ikke er hjemme så byr de seg ikke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal de ta deg for? Ungen var ikke hjemme en gang. Norske barnevern på sitt beste,mens barn i mange hjem blir misshandlet oppsøker de uskyldige hjem. Litt av en idiot du har til nabo også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...