Gå til innhold

En mann fire koner- at ikke han blir fullstendig utslitt av å leve slik?

Gjest Sanne__

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Shit, det finnes en bok?! Som handler om tiden før serien begynte? Verdt å lese?

Helt enig i at Meri ikke behøver et svært hus. Jeg synes hun burde bodd i samme hus som Robyn siden hun har færrest barn og de er bestisser. Hvis Robyns hus var litt større så kunne Meri hatt et stort rom for seg selv i sin egen del av huset liksom. Datteren hennes har vel flyttet hjemmefra og behøver jo ikke noe rom. De er jo vant med å dele stue og kjøkken. Det hadde sikkert vært kjekt for Kody å slippe å bytte hus innimellom, bare soverom.

Anonymous poster hash: b460f...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Shit, det finnes en bok?! Som handler om tiden før serien begynte? Verdt å lese?

Helt enig i at Meri ikke behøver et svært hus. Jeg synes hun burde bodd i samme hus som Robyn siden hun har færrest barn og de er bestisser. Hvis Robyns hus var litt større så kunne Meri hatt et stort rom for seg selv i sin egen del av huset liksom. Datteren hennes har vel flyttet hjemmefra og behøver jo ikke noe rom. De er jo vant med å dele stue og kjøkken. Det hadde sikkert vært kjekt for Kody å slippe å bytte hus innimellom, bare soverom.

Ja det finnes en bok! Becoming sister wives heter den.

Jeg er veldig enig i at Meri burde ha delt hus, men jeg tror nok aldri at det hadde blitt aktuelt. I den episoden hvor de får besøk av den andre storfamilien de kjenner (husker ikke hva de heter, men de har visst også skrevet bok, det er han som er sammen med to tvillingsøstre + ei til) så får Kody spørsmålet om det ville vært aktuelt for dem å dele kjøkken dersom de fant/bygde seg et felles hus, og da svarte han "I've got two wives that thinks sharing a kitchen is abusive" og da tenkte han på Janelle og Meri, og hvordan Meris behov for kontroll gjorde at Janelle overhodet ikke følte seg som hjemme i eget hus.

Den mest perfekte løsningen hadde kanskje vært å gå for noe liknende som huset de hadde i Utah: separate leiligheter som det gikk an å bevege seg mellom. På den måten ville det også vært mulig for ungene å kanskje fordele soverom på en litt rettferdig måte, og kanskje bytte litt rundt ettersom hvem som flytter ut også videre. Janelle vil jo om ca. to år bare ha tre unger som ikke er i college-alder, så da vil det jo plutselig være Robyn og Christine som sitter igjen på ca. fire kids hver, mens Meri er alene.

Men det har kanskje litt med forskjellene på amerikansk middelklassekultur vs. norsk kultur. Jeg delte riktignok rom med søsteren min da jeg var mindre, men som tenåring så ville jeg så absolutt ha mitt eget rom, og det hadde også alle andre jeg kjente på min alder. Særlig ville jeg ikke ha likt å dele rom dersom jeg hadde søsken på samme alder som hadde egne.

Og jaa, vet godt at jeg fremstår som verdens største freak her (derav AB), men måten denne familien lever på er sykt fascinerende, og jeg kjenner ingen andre som har sett showet.

Anonymous poster hash: 61e6c...70f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Noen som har sett de nyeste episodene (amerikansk sendeskjema)? :)

EPISODE 14:

Her får vi se Mariah og Aspyns graduation + en fest familien arrangerer i forbindelse med det.

Episoden følger opp det som jeg føler har blitt Mariahs faste storyline, nemlig grining og syting om at hun absolutt under alle omstendigheter må studere i Utah. Jeg skjønner henne forsåvidt greit, hun er jo den av tenåringene som er mest bestemt på å leve i polygami (eller hun var vel det for et par år siden, husker ikke helt om hun har nevnt det i det siste), og generelt virker mest konservativ, så da er vel Utah det stedet hvor hun føler seg mest hjemme, ikke bare i forhold til barndom, men også verdier. Uansett så hinter episoden til at avgjørelsen faller på at hun drar til Utah og skaffer seg studielån, i det minste ser vi at Kody endelig "tillater" at hun tar seg opp lån, noe han har nektet tidligere da lån som tilbys til studenter i US ofte har verre betingelser enn lånekassen.

Hun startet jo på college i Utah i fjor høst, så vi vet jo at hun har begynt, men jeg har også sett medier som påstår at skolen hennes kan ha sponset henne mot å bli filmet. Aner ikke om det er sant though, høres drøyt ut.

Ellers får Meri et stort sammenbrudd like før sermonien fordi hun mener at de ikke har fått gode nok sitteplasser mtp. utsikt og det ender med at hele familien må løpe auditoriet rundt for å flytte seg og kaos og grining. Haha, jeg ble veldig flau av å se på. Skjønner det litt mtp. at Meri omtrent har snakket om empty nest syndrome siden serien begynte for en del år siden, men jeg skjønner ikke hvordan det går an å reagere så kraftig på detaljer når man drar sammen som en så stor gruppe som den familien der er. Christine var jo også der for å se sin eldste datter, men hun fikk jo ikke noe sammenbrudd akkurat.

EPISODE 15:

Sister wives-a drar på jentetur til SanFran og Kody blir hjemme for å passe barna. En ganske artig episode egentlig, for det er jaggu ikke lett å ta vare på så mange kids selv om Aspyn også er en ganske tydelig lederfigur for de yngre kidsa.

Et ganske weird moment i løpet av episoden er når Kody tar alle kidsa med til naboens pool, hvorpå Mykelti spør han, rett foran naboene og en mengde av kidsa) om noen gutter har kommet og spurt han om tenåringsjentene (iflg. kulturen skal man alltid gå til faren først dersom man ønsker å date). Uansett så sier Kody nei, og det virker som om noen av jentene (særlig Mykelti) blir litt skuffet over å høre det. Det er mulig det bare er meg som ikke vet nok om omgangskretsen til denne familien, men jeg vil tippe at det i dag vil være vanskelig å finne en gutt som vil spørre far om lov til å dra på noe så uskyldig som en date. Kody ble i alle fall flauu, ganske søtt.

Episoden slutter ganske cliffhanger-ish med at vi får vite at Truley, som gradvis blir dårligere utover episoden, blir innlagt og potensielt er veldig syk i neste episode. Neste episode er også samme episode som Mariah reiser til College, så jeg tror det blir en veldig spennende story neste gang.

Blir også spennende å se hvordan familiedynamikken blir fremover nå som tre av kidsa er ute av huset. Vi ser jo ikke så mye til Logan på skjermen lengre, til tross for at han går på UNLV (bor på dorm though, og jeg tipper at det ikke er sånn kjempekult å kjøre hjemmom hver gang kameracrewet skal filme når du går på college), og helt fra starten så synes jeg at "tenåringene" har vært bærere av en stor del av storylinen. De har jo ofte fått kommet til med kommentarer og tanker om flytting, husbygging og ellers det som skjer, og jeg ser liksom ikke for meg hvordan det vil bli når de flytter.

I de tidligste sesongene var det jo stort sett Logan, Mariah, Aspyn og Maddie som fikk satt i sofaen, mens nå er jo Mykelti og Hunter også med, men jeg får inntrykk av at de er litt mer innesluttet enn resten av tenåringene. Om noen måneder (altså - vil komme på skjermen om ca. et år dersom showet fortsetter) så drar jo Maddie og Mykelti, så er det da Hunter, Paedon, Garrison og Dayton som blir "featured kids"? Jeg klarer ikke helt å se det for meg, muligens fordi jeg blander mange av guttene i midten (særlig Paedon, Garrison og Gabriel) først og fremst fordi de ikke har blitt intervjuet noe særlig. Jeg tror også at de eldste søsknene har en mer naturlig autoritet som storesøsken ift. resten av gjengen, så det har kanskje noe å si med at de er flinke til å snakke for seg. Men det er jo så absolutt på tide å få frem noen av de andre ungene også. De er jo tross alt på samme alder som de eldste var da showet begynte.

Sånn ellers så lurer jeg på om Robyn kan være gravid igjen. I alle fall så stod hun i siste episode over et løp på grunn av ryggen, og virket litt oppblåst/ukomfortabel generelt. Hun gav tidligere uttrykk for (ovenfor Kody) at hun mente at han begynte å bli litt gammel med tanke på flere barn, og med tanke på at det virker som om normen i familien er "så mange barn du kan få, i alle fall opp til seks stykker" så vil jeg jo tro at det ligger litt i kortene, med tanke på at hun og Kody bare har ett felles barn. I tillegg så virker jo timingen ganske bra med tanke på at de nå har flyttet inn i et nytt hus og at Solomon ikke er knøttliten lengre. Kan jo hende at hun absolutt ikke vil ha flere barn, men jeg skal i alle fall følge nøye med på de neste episodene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for resyme. Jeg finner ikke ut når de nyeste seriene sendes, så jeg får nøye meg med en gammel episode innimellom når jeg kommer over dem. Hvor og når ser du dette?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke klart å finne noen logikk i TLCs sendeskjema i norge. Jeg kan sette SW på serieopptak for så å oppdage at mange av episodene er de samme, og at det er hull mellom episodene. Serieopptak funker fint på andre kanaler, så jeg tror kanskje det er en bug et sted. Uansett så sender de jo mye loops, plutselig en dag så er det nye episoder mens en annen dag er det maraton med gamle episoder, ikke lett å bli klok på. :fnise:

Jeg kan vel kanskje ikke legge ut link jf. regelverket, men hvis du googler litt rundt så finner du nok noe. Det tok riktignok litt tid før jeg fant en side som jevnlig legger ut linker som funker. Netflix har vel også noe (mulig jeg har den amerikanske versjonen er ikke sikker, haha).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Det er helt tydelig at det er ungene som er selve limet i denne familien. Hva skjer når de alle er store og har flyttet ut?

Klarer de voksne å fortsette dette da, eller vil gnisningene konene i mellom få plass og tid til å vokse seg store og uoverkommelige?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt tydelig at det er ungene som er selve limet i denne familien. Hva skjer når de alle er store og har flyttet ut?

Klarer de voksne å fortsette dette da, eller vil gnisningene konene i mellom få plass og tid til å vokse seg store og uoverkommelige?

Dette tok de opp i starten av sesong tre og flere sa at de grudde seg litt, men de mente at de eldste ville få barn før de yngste flytter så da ville de ha nok å henge fingrene i. Jeg kan se for meg at Mariah med ektemann kommer til å bli boende hos Meri.

Jeg lurer på om ikke ekteskapene ville vært mye bedre om Meri ikke var førstekone. Hvis Janelle var førstekone og Meri andrekone måtte Meri i mye større graf føyd seg etter Janelle, og jeg tror hele familien kunne hatt godt av at Meri ble jekket ned litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg har nå falt helt for denne serien, og har startet på sesong 1. Har sett meg opp på Netflix og har kommet til sesong 3, men har også sett noen nyere episoder på TLC.

Selv om jeg aldri kunne tenke meg og leve slik, så har jeg respekt for dem og deres valg. Spesielt har jeg respekt for Kody som virker til å ha veldig selvinnsikt over egne meninger og valg, på en måte jeg aldri har sett før hos en fundamentalist.

Når man ser bort fra det rent emosjonelle med å dele mannen med andre koner, så får jeg helt staver av å se alt kaoset. Så mange barn, så mye logistikk som skal på plass, så mye huslig som må ordnes, så mye mat som må handles inn og lages, planlegges, oppvask - for meg høres den delen alene ut som et fullstendig mareritt!

Men veldig kjekk serie, og en herlig familie. De virker ganske reflekterte alle sammen, men samtidig får jeg litt følelse av at alle konene spiller litt for galleriet og setter på et smil og miner som ikke alltid er helt ekte - tror jeg. Det virker som om det er en del anspenthet som ligger under overflaten, og det må være slitsomt å leve med hvis det er tilfellet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hver skinnende forside på gullmedaljen har sin bakside som ikke skinner fullt så mye.

Jeg regner med at også disse har litt av hvert i bagasjen som de ikke viser/sier utad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hver skinnende forside på gullmedaljen har sin bakside som ikke skinner fullt så mye.

Jeg regner med at også disse har litt av hvert i bagasjen som de ikke viser/sier utad.

Mhmm, hva skal en mann gjøre med 4 svigermødre, for eksempel - og fire svigerfedre, for den del..

Men altså, hva med ungene oppi det her?? "Nei, pappa kan ikke lese eventyr for deg nå, for han er hos den andre familien sin, og i morgen er han hos den tredje og deretter den fjerde. Men han er like glad i deg som i de andre barne altså..Sov godt."

Anonymous poster hash: cfe63...4a5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhmm, hva skal en mann gjøre med 4 svigermødre, for eksempel - og fire svigerfedre, for den del..

Men altså, hva med ungene oppi det her?? "Nei, pappa kan ikke lese eventyr for deg nå, for han er hos den andre familien sin, og i morgen er han hos den tredje og deretter den fjerde. Men han er like glad i deg som i de andre barne altså..Sov godt."

Anonymous poster hash: cfe63...4a5

Du må ikke glemme at Kodys svigermor også er hans stemor ;)

Jeg må si at jeg ble skuffet da Kody ikke ville ha flere barn med Meri :(

Anonymous poster hash: 95194...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:sjokkert: ...men...men...men...du må ikke røpe ting vi ikke har sett her i landet ennå da!

p.s. det blir jo ikke bare fire svigermødre hvis flere av dem igjen har søsterkoner...

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sjokkert: ...men...men...men...du må ikke røpe ting vi ikke har sett her i landet ennå da!

p.s. det blir jo ikke bare fire svigermødre hvis flere av dem igjen har søsterkoner...

Dette skjedde i episoden som ble sendt på tlc forrige onsdag, så jeg har ikke røpet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde i episoden som ble sendt på tlc forrige onsdag, så jeg har ikke røpet noe.

Næhei, for jeg så den episoden som ble sendt forrige onsdag og det ble ikke røpet der. Hvorfor ble det ingen ny episode denne onsdagen, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Næhei, for jeg så den episoden som ble sendt forrige onsdag og det ble ikke røpet der. Hvorfor ble det ingen ny episode denne onsdagen, forresten?

Jeg mente onsdag denne uken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Ser på serien sistervives på tlc og må ærlig innrømme jeg synes det er kvalmt. Mannen i huset (som har fire koner) kryper rundt til kone etter kone på rundgang og deler kjønns safter og det som verre er i en eneste stor polygamisk sirkel om man kan kalle det for det..Synes det er trist kvinner vil leve på den måten og enda tristere for de 17 barna i familien, som de mest sannsynlig ikke vil klare å forsørge på en skikkelig måte (college og uni er jo dyrt i statene). Hva synes dere?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...