Gå til innhold

MENN:

33 stemmer

1. 1. Opplever du, eller har du opplevd å bli diskriminert på bakgrunn av at du er mann?

• Ja!
      16
    • Nei!
      6
    • Jeg er ikke mann :(
      11
  2. 2. Opplever du at saker i media / den offentlige samfunnsdebatten diskriminerer dere fordi dere er menn?

• Ja!
      17
    • Nei!
      5
    • Jeg er ikke mann :(
      11

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Må si meg enig i de eksemplene du har kommet med, men hva mener du med diskriminering mot menn ift. boligmarkedet?

Sjekk her:

http://www.hybel.no/

Også teller du hvor mange annonser du finner hvor det søkes spesielt etter jenter vs gutter.

Her er f.eks den FØRSTE annonsen jeg så når jeg tilfeldigvis klikket meg inn på oslo:

hybel_zps0a2088d9.png

Også er det vel noen som påstår at kvinner får lettere startlån uten at jeg har undersøkt dette eller kan gå god for det.

Også har du jo slikt som borettslag kun for kvinner:

http://www.nettavise...icle2711819.ece

Men dette er vel et veldig marginalt problem i forhold til det nevnte utleiemarkedet på hybler, ol. som kun vil ha jenter.

Endret av flesvik
Videoannonse
Annonse
Gjest molecules
Skrevet (endret)

Sjekk her:

Også teller du hvor mange annonser du finner hvor det søkes spesielt etter jenter vs gutter.

Når det gjelder utleie av rom i leiligheter syntes jeg ikke at det er særlig diskriminerende for en kvinnelig utleier å ønske å ha en kvinne å dele leiligheten sin med...

Nå så jeg nettopp bildet du la ut. På annonsen er det jo en kvinne som leier ut et rom og selvfølgelig foretrekker de fleste kvinner å dele leilighet med noen av samme kjønn. Både for sikkerhetsmessige grunner og praktiske grunner.

Det ville derimot vært diskriminerende hvis en utleier av en leiligheten spesifiserte at de ønsker en kvinnelig leietaker.

Endret av molecules
Skrevet

Når det gjelder utleie av rom i leiligheter syntes jeg ikke at det er særlig diskriminerende for en kvinnelig utleier å ønske å ha en kvinne å dele leiligheten sin med...

Det ville derimot vært diskriminerende hvis en utleier av en leiligheten spesifiserte at de ønsker en kvinnelig leietaker.

Som sagt sjekk noen av annonsene. Det er plenty av de som kun leier ut til jenter også selv om det ikke er i et kollektiv med andre jenter.

Skrevet (endret)

Enig. Eksempelet til flesvik er ikke særlig bra. Det er dog vanlig å foretrekke jenter når man leier ut også. De er ryddigere, roligere og mer ordentlige, noe som betyr mindre slitasje på boligen, og potensielt bedre naboforhold.

Endret av Eriks
Gjest O___o
Skrevet

Bare verneplikt? Har du i det hele tatt lest innlegget mitt?

Her er noen tips:

http://www.samordnao...ng/kjonnspoeng/

http://dusken.no/art...-gratis-laptop/

Fysiske opptakskrav i forsvaret

Fysiske krav i gym på skolen

http://www.ntnu.no/jentedag

Ladys night:

Ladiesnight_zpsc70cc7eb.jpg

Så hvorfor kan ikke du legge ut bevis på den diskrimmineringen du påstår å ha opplevd? For ting som f.eks å bli utelukket fra faglige aktiviteter på skolen fordi du er jente høres for meg helt fjernt ut. Jeg har aldri sett noe slikt noe sted.

Så du er altså ikke blitt diskriminert av noen offentlige lover og regler. Mens menn som jeg har demonstrert blir diskriminert av en drøss av dem. Hva sier det om dine privilegier som kvinne?

Hva var egentlig poenget ditt med denne tråden? Var det noe du prøvde å bevise? Siden du fyrer deg opp når noen kommer med akkurat det du spør om i trådstarten også spør deg om å komme med noe tilsvarende.

Husk at mange av eksemplene du nevner er tiltak de enkelte utdanningsinstitusjonene har, og at de reglene ikke gjelder for alle utdanninger ved alle utdanningsinstitusjoner.

" Så hvorfor kan ikke du legge ut bevis på den diskrimmineringen du påstår å ha opplevd?"

Hvordan beviser man muntlige beskjeder?

"For ting som f.eks å bli utelukket fra faglige aktiviteter på skolen fordi du er jente høres for meg helt fjernt ut. Jeg har aldri sett noe slikt noe sted. "

(Dette er på ingen måte ment som en hersketeknikk) Det er mulig du er litt ung?

Jeg har opplevd å ikke få spille basket, fordi jentene skulle spille håndball. Ikke kunne jeg velge sløyd som valgfag heller.

Nei. Jeg kan ikke vise deg statistikk fra SSB om jenter som ikke fikk spille basket, fordi de var jenter og burde spille håndball.

Og nei. Jeg kan ikke vise til en læreplan fra den tiden jeg gikk på skolen, om at jentene ikke fikk velge sløyd.

- Men det betyr ikke at det ikke har forekommet.

"Så du er altså ikke blitt diskriminert av noen offentlige lover og regler. Mens menn som jeg har demonstrert blir diskriminert av en drøss av dem"

NTNUs kvotering, samt ladies night på et utested er vel ikke akkurat det ultimate bevis på at menn blir diskriminert av Norges Grunnlov.

" Hva var egentlig poenget ditt med denne tråden? Var det noe du prøvde å bevise? "

Tråden ble opprettet som inspirasjon fra en annen.

For å få belyst menns opplevelser av diskriminering i hverdagen, utover verneplikten.

Måten du skriver på til meg vitner om at du vet lite om meg eller hva jeg står for.

Det ville vært fint om du droppet de direkte, eller indirekte beskyldningene mot meg.

Gjest O___o
Skrevet

Sjekk her:

Her er f.eks den FØRSTE annonsen jeg så når jeg tilfeldigvis klikket meg inn på oslo:

hybel_zps0a2088d9.png

Også er det vel noen som påstår at kvinner får lettere startlån uten at jeg har undersøkt dette eller kan gå god for det.

Også har du jo slikt som borettslag kun for kvinner:

http://www.nettavise...icle2711819.ece

Men dette er vel et veldig marginalt problem i forhold til det nevnte utleiemarkedet på hybler, ol. som kun vil ha jenter.

Dette bryter helt konkret med utleieloven.

Synes det er rart verken rubrikk.no, hybel.no og finn.no

ikke har funnet noen gode rutiner på å unngå diskriminerende annonser.

Skrevet

Dette bryter helt konkret med utleieloven.

Synes det er rart verken rubrikk.no, hybel.no og finn.no

ikke har funnet noen gode rutiner på å unngå diskriminerende annonser.

Om du tenker på annonsen fra Hybel.no, så står det jo en ganske plausibel forklaring helt først i annonsen:

"I leiligheten bor ei jente på 24 år, derfor er rommet bare til leie for jente".

Er dette i konflikt med utleieloven? Jeg trodde at om man allerede bodde i en leilighet, så hadde man rett til å ha et ord med i laget i forhold til hvem man skulle la flytte inn i sitt hjem, hvilket huseier tydeligvis har hensyntatt?

Skrevet (endret)

Og PS, den første annonsen jeg klikket meg inn på da jeg gikk inn for å sjekke krevde at leietaker var MANN. Dette var ikke en gang et kollektiv:

1406910.jpeg

Sjekket 8 annonser til, men ingen med krav om kvinnelig utleier?

Endret av Flair
Gjest O___o
Skrevet

Om du tenker på annonsen fra Hybel.no, så står det jo en ganske plausibel forklaring helt først i annonsen:

"I leiligheten bor ei jente på 24 år, derfor er rommet bare til leie for jente".

Er dette i konflikt med utleieloven? Jeg trodde at om man allerede bodde i en leilighet, så hadde man rett til å ha et ord med i laget i forhold til hvem man skulle la flytte inn i sitt hjem, hvilket huseier tydeligvis har hensyntatt?

Fra husleieloven

" § 1-8. Forbud mot diskriminering

Ved utleie av husrom kan det ikke tas hensyn til kjønn, etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion, livssyn eller nedsatt funksjonsevne. Slike omstendigheter kan ikke regnes som saklig grunn til å nekte opptak i husstand, framleie, personskifte eller tillegges vekt ved opphør av leieforholdet. Ved slik diskriminering gjelder likestillingsloven, diskrimineringsloven og diskriminerings- og tilgjengelighetsloven. "

Man kan selvsagt som utleier selv velge hvem man vil leie ut til.

Men i annonsen bryter utleier med loven.

Ved utleie ellers er det jo like vanskelig som ved ansettelser å ta noen helt konkret i diskriminering / å bryte med regelverket.

Skrevet

Husk at mange av eksemplene du nevner er tiltak de enkelte utdanningsinstitusjonene har, og at de reglene ikke gjelder for alle utdanninger ved alle utdanningsinstitusjoner.

Ehh Det ble spurt konkret om hvordan JEG som mann hadde blitt diskriminert Ikke hvordan menn generelt blir diskriminert (da kunne jeg ha kommet med en mye lengre liste)

Men flere av de tingene jeg påpekte gjelder for alle menn. F.eks studiepoeng, verneplikt, ol.

"Så du er altså ikke blitt diskriminert av noen offentlige lover og regler. Mens menn som jeg har demonstrert blir diskriminert av en drøss av dem"

NTNUs kvotering, samt ladies night på et utested er vel ikke akkurat det ultimate bevis på at menn blir diskriminert av Norges Grunnlov.

Var det bare det jeg skrev om? Du må ha VELDIG tungt for å lese du...

Og hva i all verden har grunnloven med dette å gjøre?

Gjest Skogmann
Skrevet

Hehe, artig.

"Har du som mann blitt diskriminert?"

"Ja"

"Nei, det kan umulig stemme, for det står nemlig i grunnloven og diskrimineringsparagrafen at det ikke er lov å diskriminere"

"OK"

......

Gjest O___o
Skrevet

Ehh Det ble spurt konkret om hvordan JEG som mann hadde blitt diskriminert Ikke hvordan menn generelt blir diskriminert (da kunne jeg ha kommet med en mye lengre liste)

Men flere av de tingene jeg påpekte gjelder for alle menn. F.eks studiepoeng, verneplikt, ol.

Var det bare det jeg skrev om? Du må ha VELDIG tungt for å lese du...

Og hva i all verden har grunnloven med dette å gjøre?

Beklager, jeg som misforstod

" Så nå er det din tur trådstarter:

Hvor har du blitt diskriminert gjennom offentlige lover og regler som kvinne i Norge? "

Skrevet

Fra husleieloven

" § 1-8. Forbud mot diskriminering

Ved utleie av husrom kan det ikke tas hensyn til kjønn, etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion, livssyn eller nedsatt funksjonsevne. Slike omstendigheter kan ikke regnes som saklig grunn til å nekte opptak i husstand, framleie, personskifte eller tillegges vekt ved opphør av leieforholdet. Ved slik diskriminering gjelder likestillingsloven, diskrimineringsloven og diskriminerings- og tilgjengelighetsloven. "

Man kan selvsagt som utleier selv velge hvem man vil leie ut til.

Men i annonsen bryter utleier med loven.

Ved utleie ellers er det jo like vanskelig som ved ansettelser å ta noen helt konkret i diskriminering / å bryte med regelverket.

OK. Jeg forestilte meg, dumt nok, at loven var litt fornuftig på dette punktet.

Blir jo diskriminering av de som allerede bor der da, om de ikke skal ha noe å si i forhold til hvem som skal inn i egen husstand, menmen... det tryggeste er vel å la være å leie ut. Da får ingen leie - og så blir problemet statens.

"Plikt til å leie ut" neste?

Skrevet (endret)

Og PS, den første annonsen jeg klikket meg inn på da jeg gikk inn for å sjekke krevde at leietaker var MANN. Dette var ikke en gang et kollektiv:

1406910.jpeg

Sjekket 8 annonser til, men ingen med krav om kvinnelig utleier?

Virkelig? Den dukker opp som nummer 21 når jeg trykker på Oslo. Dessuten så er det ikke noe krav om menn som i den andre annonsen, det står bare at det foretrekkes.

Det er forskjell på:

"menn foretrekkes"

og:

"derfor er rommet bare til leie for jente"

Har du gjort noen opptelling slik jeg oppfordret til? Eller har du bare desperat søkt etter en som søker etter menn?

Endret av flesvik
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor nevnes alltid kjønnskvotering med det argumentet at den best kvalifiserte ikke får jobben? Det er ikke sånn det fungerer, man må være kvalifisert selv om det er kvotering involvert.

Anonym poster: 43477f08913e16814d92023ea864a039

Skrevet

Virkelig? Den dukker opp som nummer 21 når jeg trykker på Oslo. Dessuten så er det ikke noe krav om menn som i den andre annonsen, det står bare at det foretrekkes.

Det er forskjell på:

"menn foretrekkes"

og:

"derfor er rommet bare til leie for jente"

Har du gjort noen opptelling slik jeg oppfordret til? Eller har du bare desperat søkt etter en som søker etter menn?

Svært så stille du var her da?

Nei, gjorde som jeg sa. Bladde et par sider for å finne en annonse der det ikke sto "bofellesskap" da jeg (ref min post over) tenkte at det jo var forståelig om man ønsket noen av samme kjønn, og landet først på denne.

Passet det ikke inn i generaliseringen din?

Gjest O___o
Skrevet

Hehe, artig.

"Har du som mann blitt diskriminert?"

"Ja"

"Nei, det kan umulig stemme, for det står nemlig i grunnloven og diskrimineringsparagrafen at det ikke er lov å diskriminere"

"OK"

......

Jeg ønsket at debatten skulle åpne for hvordan menn opplever diskriminering i hverdagen og i hvilke situasjoner det som oftest forekommer.

I stede ble det en diskusjon om hvem som har opplevd mest diskriminering

og hvem som opplever det verste.

Ellers;

Jeg savner noen nyanser i debattene her inne.

F.eks: At menn fortsatt har en verneplikt - betyr ikke at jeg (som er kvinne) er enig i at det fortsatt skal være slik.

At det er et mindre fokus på prostatakreft enn brystkreft, skyldes ikke først og fremst kjønn.

At selvmord er et tabubelagt tema skyldes jo ikke først og fremst at det er menn som topper statistikken.

Jeg synes det er rart å se hvordan arbeidet med brystkreft og prostatakreft blir trekt inn i div debatter her inne som først og fremst handler om likestilling eller diskriminering.

Skrevet (endret)

Svært så stille du var her da?

Nei, gjorde som jeg sa. Bladde et par sider for å finne en annonse der det ikke sto "bofellesskap" da jeg (ref min post over) tenkte at det jo var forståelig om man ønsket noen av samme kjønn, og landet først på denne.

Passet det ikke inn i generaliseringen din?

Her griper man etter halmstrå ser jeg. Sto flere leiligheter (ikke bokollektiv) foran den.

Hvordan går det med opptellingen?

Nei det passer ikke inn i erfaringen min fra da jeg selv søkte etter hybel når jeg studerte i Trondheim. Det var flusst av hybler forbeholdt kun jenter.

Endret av flesvik
Gjest test123
Skrevet

OK. Jeg forestilte meg, dumt nok, at loven var litt fornuftig på dette punktet.

Blir jo diskriminering av de som allerede bor der da, om de ikke skal ha noe å si i forhold til hvem som skal inn i egen husstand, menmen... det tryggeste er vel å la være å leie ut. Da får ingen leie - og så blir problemet statens.

"Plikt til å leie ut" neste?

Man kan ikke både ha forbud mot diskirminering og la folk selv velge hvem de vil leie ut til. Samme gjelder jo for alt annet, arbeidsgiver kan ikke velge å ansette menn fordi han synes arbeidsmiljøet blir bedre om det bare er menn som jobber.

Skrevet

At det er et mindre fokus på prostatakreft enn brystkreft, skyldes ikke først og fremst kjønn.

Jo det gjør det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...