Gå til innhold

MENN:

33 stemmer

1. 1. Opplever du, eller har du opplevd å bli diskriminert på bakgrunn av at du er mann?

• Ja!
      16
    • Nei!
      6
    • Jeg er ikke mann :(
      11
  2. 2. Opplever du at saker i media / den offentlige samfunnsdebatten diskriminerer dere fordi dere er menn?

• Ja!
      17
    • Nei!
      5
    • Jeg er ikke mann :(
      11

Fremhevede innlegg

Skrevet

Opplever du, eller har du opplevd å bli diskriminert på bakgrunn av at du er mann?

Hvis ja:

Hvordan da / I hvilken situasjon?

Opplever du at det er saker i media / den offentlige samfunnsdebatten som diskriminerer dere på bakgrunn at dere er menn?

Hvis ja:

I hvilke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke bruke dette som en oppgave i skolearbeidet ditt.

Anonym poster: 8a08153cbbda49563686e8492c2fb714

• Liker 2
Skrevet

Du kan ikke bruke dette som en oppgave i skolearbeidet ditt.

Anonym poster: 8a08153cbbda49563686e8492c2fb714

No shit, Sherlock!

Skrevet

Opplever du, eller har du opplevd å bli diskriminert på bakgrunn av at du er mann?

Hvis ja:

Verneplikt

Opplever du at det er saker i media / den offentlige samfunnsdebatten som diskriminerer dere på bakgrunn at dere er menn?

Hvis ja:

I hvilke?

Påstår man at provosert abort er galt, blir man gjerne møtt med at man ikke får delta i debatten siden man er mann.

• Liker 1
Gjest Katten.
Skrevet

Copy/paster fra den andre tråden:

Kjønnskvotering (om en annen er bedre skikket til å utføre arbeidet, burde den personen få jobben, uavhengig lønn), barnefordeling, overgrepssaker, kvinner får lavere straff enn menn for samme forbrytelser, hvordan skolesystemet belønner feminin atferd men straffer maskulin/gutter er de store skoletaperne, seksualitet, førstegangstjeneste og boligmarkedet.

• Liker 1
Gjest LineaAlba
Skrevet

Kjønnskvotering (om en annen er bedre skikket til å utføre arbeidet, burde den personen få jobben, uavhengig lønn), barnefordeling, overgrepssaker, kvinner får lavere straff enn menn for samme forbrytelser, hvordan skolesystemet belønner feminin atferd men straffer maskulin/gutter er de store skoletaperne, seksualitet, førstegangstjeneste og boligmarkedet.

Kan du utdype hva du mener når det gjelder boligmarkedet?

Gjest Skogmann
Skrevet

Antar han mener at kvinner oftere får startlån enn menn.

Personlig blir jeg sikkert diskriminert hele tiden fordi jeg er mann, men nettop derfor så driter jeg i det.

• Liker 1
Gjest Katten.
Skrevet

Kan du utdype hva du mener når det gjelder boligmarkedet?

Burde vel heller stått leiemarkedet. Det er betraktelig vanskeligere som mann å leie leilighet kontra kvinne. "Vil kun leie ut til jenter." etc

Men det er bare flisespikkeri.

Skrevet (endret)

Det er betraktelig vanskeligere som mann å leie leilighet kontra kvinne. "Vil kun leie ut til jenter." etc

Det er ikke så rart, jenter er generelt sett mye ryddigere og roligere. Jeg diskriminerer selv når jeg leier ut etter å ha hatt noen dårlige opplevelser. Om man skulle rettet opp problemet, ville det ikke blitt en slags kjønnskvotering for menn?

Men skjønner poenget, siden samfunnet vanligvis prøver å forby generaliseringer som ville vært en ulempe for kvinner.

Endret av Eriks
  • Liker 1
Gjest LineaAlba
Skrevet

Burde vel heller stått leiemarkedet. Det er betraktelig vanskeligere som mann å leie leilighet kontra kvinne. "Vil kun leie ut til jenter." etc

Men det er bare flisespikkeri.

Takk for oppklaringen! Syns dette er en uting som skulle vært forbudt. Men tror du det også er menn som er med på å opprettholde dette?

Gjest Katten.
Skrevet

Takk for oppklaringen! Syns dette er en uting som skulle vært forbudt. Men tror du det også er menn som er med på å opprettholde dette?

Og selv om kvinner er med på å opprettholde kjønnsroller, så skal man ikke ta tak i dem?

Jeg gjentar: for min del bryr jeg meg ikke nevneverdig om disse (annet enn kvotering (begge veier), barn/familie, overgrep samt forskjellige straffer på menn/kvinner).

Finner bare dagens feminisme dobbeltmoralsk og irriterende.

Skrevet (endret)

Hvis ja:

Hvis ja:

I hvilke?

1: Ja.

- Jeg ble som mann tvunget gjennom 1 år med slavearbeid i forsvaret og kan fortsatt når som helst kalles inn til rep eller tvinges inn hvis det blir krig frem til jeg blir 44 år.

- I min klasse på høyskolen fikk jentene gratis laptop men ikke guttene.

- Når jeg søkte utdanning fikk jentene som søkte samme utdanning 2 ekstre studiepoeng kun pga deres kjønn.

- På ungdomsskolen fikk jentene gratis reise og opphold og egnene foredrag, ol på NTNU sine jentedager mens vi gutta ikke fikk noe tillsvarende.

- I forsvaret måtte jeg tilfredsstille høyere krav enn jentene både generellt, NATO krav og når jeg skulle bli røykdykker. Kun fordi jeg var mann.

- I forsvaret fikk jeg mindre i dagpenger enn jentene for å gjøre akkurat samme jobben.

- Gjennom skolen ble jeg lært at jeg som gutt ikke under noen omstendighet skulle slå en jente. ikke 'ikke slå et annet menneske', men spesifikt kun ikke slå en jente.

- I gymen på skolen måtte jeg tilfredsstille høyere krav enn jentene for å få samme karakter.

- På byen har jeg måttet betale både cover og drinker mens jenter har fått det gratis av utestedet.

- Som student ble jeg ved mange hybler ikke vurdert en gang pga at jeg var mann.

- osv.

Dette er bare noe av den diskrimineringen jeg har opplevd som hankjønn. Og alle har det til felles at det er offentlig, dokumenterbar og objektiv diskriminering gjennom lover og regler. Og jeg har enda ikke fått barn eller vert gjennom en skilsmisse, men da kommer jeg nok til å oppleve enda mer offentlige regel og lovmessig diskriminering.

2: Ja

- Menn blir konstant demonisert gjennom media som voldtektsmenn, voldsmenn, hallikker, osv. Selv om forskning viser at kvinner står for ca like mye av partnervolden, mye mer av volden mot egne barn, er oftere hallikker, osv. Og voldtekt er et minimalt problem sett i forhold til annen vold, men allikevel blir det blåst ut av alle proporsjoner i media.

- I de aller fleste saker i media blir menn alltid fremstill som overgriperen og kvinner alltis dom offer. Selv der hvor kvinner har drept eller vært voldelige mot menn så prøver media og fremstille kvinnen som et offer.

- Kvinner straffes mye mildere for samme forbrytelser. Og de slipper også oftere straff overhode eller blir straffet for en mildere type av forbrytelsen de har gjort. "Pussy pass".

- Gutter fremstilles som tapere og "problemer" i media og av offentlige personer. Og istedenfor å prøve å legge til rette for gutter så straffes de eller dopes.

- Likestillingslovens formålsparagraf er diskriminerende.

-Hverken likestillingombudet eller likestillingsministeren eller noen andre politikere møtte i det heletatt opp på den internasjonale mannsdagen eller movember kampanjen.

- Brystkreft for ekstremt grotesk mye mer både oppmerksomhet midder og støtte enn prostatakreft. Selv om prostatakreft tar flere liv. Og kvinner får gratis og rutinebasert brystkreft screening, mens det ikke er noe slikt for menn.

- Menns helse blir generelt driti i selv om mange fler menn dør av sykdom og skader.

- Problemer som arbeidsulykker med menn, selvmord blandt menn, ol hvor menn er ekstremt overrepresentert i å dø blir tiet ihjel i media og er et ikke-tema.

- Det er helt legitimt å foreslå diskriminerende forslag mot menn i media (som f.eks førerkort senere), men ikke å gjøre det samme for kvinner. Og det er også helt legitimt å direkte latterliggjøre, håne eller demonisere menn i media, men ikke kvinner. Og kritikk av feminisme eller kvinner er bannlyst i det meste av media og politikk.

- Osv.

Så nå er det din tur trådstarter:

Hvor har du blitt diskriminert gjennom offentlige lover og regler som kvinne i Norge?

Endret av flesvik
  • Liker 1
Gjest O___o
Skrevet

Hvor har du blitt diskriminert gjennom offentlige lover og regler som kvinne i Norge?

Jeg ønsket å belyse hvordan menn blir diskriminert, (utover verneplikten).

Derfor jeg opprettet tråden. Jeg opprettet ikke tråden for å bagatellisere problemet.

Jeg mener selv at et av de viktigste tiltakene vi kan gjøre for likestillingen i Norge,

er å få menn mer på banen i forhold til pappaperm, "hjemme med sykt barn-dager", osv.

Den største utfordringen jeg ser i norsk likestilling i dag, er først og fremst norske kvinner selv.

De som selv ønsker å jobbe deltid/ være husmødre på fulltid, som alltid er hjemme med sykt barn, som ikke tar høyere utdanning, som ikke tar videreutdanning, som ikke tar verv, som ikke tar lederstillinger, som alltid velger seg selv til sist, osv. på grunn av familien / familielivet,

og alle de kvinner som synes det er helt greit å bli forsørget av menn / NAV. At kvinner foretrekker menn som ledere, ser jeg også som en utfordring.

Jeg har opplevd som mange andre, at jenter måtte drive med jenteaktivitet og guttene måtte drive med gutteaktivitet opp igjennom skolen.

Hvis man som jente gjorde det like bra / bedre enn guttene i gymnastikkfag, fikk man som regel høre at man fikk alt gratis, fordi guttene hadde det så mye tøffere. Som jente var man ikke "flink" men bare guttene som gjorde det dårlig der og da, "gjorde det dårlig med vilje " osv.

Opplevde til stadighet å ikke kunne delta i aktiviteter, fordi det var aktiviteter "bare for gutter" og det ikke fantes tilsvarende for jenter.

Da jeg var nyutdannet opplevde jeg til stadighet at menn med lavere utdanning / erfaring enn meg fikk jobber jeg søkte på, fordi arbeidsplassen var kvinnedominert.

Jeg har opplevd at menn har fått verv / plasser i utvalg / grupper på samme grunnlag.

Jeg har opplevd at menn har blitt valgt som tillitsmann på en arbeidsplass, først og fremst på grunn av kjønn, ikke på grunn av kvalifikasjoner.

Jeg har hele livet fått bemerkninger/blitt beskyldt for å oppleve fordeler/goder ved å være vakker og ved å være kvinne.

Hvis jeg har oppnådd gode resultater har det ikke blitt knyttet til det arbeidet jeg har lagt ned og alle forberedelsene jeg har gjort meg, men mot kjønnet mitt.

I diskusjoner / konflikter har jeg opplevd til stadighet at mitt kjønn og kvinnelige egenskaper har blitt bemerket / brukt som hersketeknikk. Og selvsagt. Utseendet mitt igjen.

Jeg har blitt fortalt at jeg er for pen / vakker til enkelte jobber.

Jeg har blitt fortalt at jeg som er så pen/vakker, ikke trenger å...

Jeg har blitt fortalt av menn i ettertid om hvordan de har blitt overrasket / "tatt feil av meg" - igjen på grunn av utseendet.

• Liker 2
Skrevet

1: Ja.

- Jeg ble som mann tvunget gjennom 1 år med slavearbeid i forsvaret og kan fortsatt når som helst kalles inn til rep eller tvinges inn hvis det blir krig frem til jeg blir 44 år.

- I min klasse på høyskolen fikk jentene gratis laptop men ikke guttene.

- Når jeg søkte utdanning fikk jentene som søkte samme utdanning 2 ekstre studiepoeng kun pga deres kjønn.

- På ungdomsskolen fikk jentene gratis reise og opphold og egnene foredrag, ol på NTNU sine jentedager mens vi gutta ikke fikk noe tillsvarende.

- I forsvaret måtte jeg tilfredsstille høyere krav enn jentene både generellt, NATO krav og når jeg skulle bli røykdykker. Kun fordi jeg var mann.

- I forsvaret fikk jeg mindre i dagpenger enn jentene for å gjøre akkurat samme jobben.

- Gjennom skolen ble jeg lært at jeg som gutt ikke under noen omstendighet skulle slå en jente. ikke 'ikke slå et annet menneske', men spesifikt kun ikke slå en jente.

- I gymen på skolen måtte jeg tilfredsstille høyere krav enn jentene for å få samme karakter.

- På byen har jeg måttet betale både cover og drinker mens jenter har fått det gratis av utestedet.

- Som student ble jeg ved mange hybler ikke vurdert en gang pga at jeg var mann.

- osv.

Dette er bare noe av den diskrimineringen jeg har opplevd som hankjønn. Og alle har det til felles at det er offentlig, dokumenterbar og objektiv diskriminering gjennom lover og regler. Og jeg har enda ikke fått barn eller vert gjennom en skilsmisse, men da kommer jeg nok til å oppleve enda mer offentlige regel og lovmessig diskriminering.

2: Ja

- Menn blir konstant demonisert gjennom media som voldtektsmenn, voldsmenn, hallikker, osv. Selv om forskning viser at kvinner står for ca like mye av partnervolden, mye mer av volden mot egne barn, er oftere hallikker, osv. Og voldtekt er et minimalt problem sett i forhold til annen vold, men allikevel blir det blåst ut av alle proporsjoner i media.

- I de aller fleste saker i media blir menn alltid fremstill som overgriperen og kvinner alltis dom offer. Selv der hvor kvinner har drept eller vært voldelige mot menn så prøver media og fremstille kvinnen som et offer.

- Kvinner straffes mye mildere for samme forbrytelser. Og de slipper også oftere straff overhode eller blir straffet for en mildere type av forbrytelsen de har gjort. "Pussy pass".

- Gutter fremstilles som tapere og "problemer" i media og av offentlige personer. Og istedenfor å prøve å legge til rette for gutter så straffes de eller dopes.

- Likestillingslovens formålsparagraf er diskriminerende.

-Hverken likestillingombudet eller likestillingsministeren eller noen andre politikere møtte i det heletatt opp på den internasjonale mannsdagen eller movember kampanjen.

- Brystkreft for ekstremt grotesk mye mer både oppmerksomhet midder og støtte enn prostatakreft. Selv om prostatakreft tar flere liv. Og kvinner får gratis og rutinebasert brystkreft screening, mens det ikke er noe slikt for menn.

- Menns helse blir generelt driti i selv om mange fler menn dør av sykdom og skader.

- Problemer som arbeidsulykker med menn, selvmord blandt menn, ol hvor menn er ekstremt overrepresentert i å dø blir tiet ihjel i media og er et ikke-tema.

- Det er helt legitimt å foreslå diskriminerende forslag mot menn i media (som f.eks førerkort senere), men ikke å gjøre det samme for kvinner. Og det er også helt legitimt å direkte latterliggjøre, håne eller demonisere menn i media, men ikke kvinner. Og kritikk av feminisme eller kvinner er bannlyst i det meste av media og politikk.

- Osv.

Typisk "menn" å være så sutrete å synes synd på seg selv. Bli voksen vær så snill da. Kvinner blir diskriminert overalt selv i Norge. Bare se hvem som tjener mest og sitter med mest makt det.

• Liker 2
Gjest O___o
Skrevet

Typisk "menn" å være så sutrete å synes synd på seg selv. Bli voksen vær så snill da.

Fint om vi holder debatten på et mest mulig saklig nivå, uten å generalisere kjønn, beskylde noen for å være sutrete osv.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg ønsket å belyse hvordan menn blir diskriminert, (utover verneplikten).

Derfor jeg opprettet tråden. Jeg opprettet ikke tråden for å bagatellisere problemet.

Jeg mener selv at et av de viktigste tiltakene vi kan gjøre for likestillingen i Norge,

er å få menn mer på banen i forhold til pappaperm, "hjemme med sykt barn-dager", osv.

Så pappaperm er viktigere enn den systematiske lovmessige og regelmessige diskrimineringen av menn og gutter altså? Som verneplikt, kjønns poeng, kvotering, stipender kun for kvinner, særgoder for jenter i skolen, barnefordeling, osv. Og viktigere enn den stadige demoniseringen og trakasseringen av menn og gutter i media? Hvordan tror du det er for en gutt å gjennom hele grunnskolen lese i media at han er et problem, og dårligere enn jentene på alle områder?

Den største utfordringen jeg ser i norsk likestilling i dag, er først og fremst norske kvinner selv.

De som selv ønsker å jobbe deltid/ være husmødre på fulltid, som alltid er hjemme med sykt barn, som ikke tar høyere utdanning, som ikke tar videreutdanning, som ikke tar verv, som ikke tar lederstillinger, som alltid velger seg selv til sist, osv. på grunn av familien / familielivet,

og alle de kvinner som synes det er helt greit å bli forsørget av menn / NAV. At kvinner foretrekker menn som ledere, ser jeg også som en utfordring.

Hvordan er dette en utfordring for likestillingen? Handler ikke likestilling om like rettigheter og plikter da? Ikke like resultater.

Skal ikke folk ha at fritt valg men presses inn i den politisk korrekte malen?

Jeg har opplevd som mange andre, at jenter måtte drive med jenteaktivitet og guttene måtte drive med gutteaktivitet opp igjennom skolen.

Å? Hvilken aktiviteter er dette? Jeg har ikke gjennom skolen noen gang opplevd at jentene og guttene er blitt satt til forskjellige faglige aktiviteter basert på kjønn.

Hvis man som jente gjorde det like bra / bedre enn guttene i gymnastikkfag, fikk man som regel høre at man fikk alt gratis, fordi guttene hadde det så mye tøffere. Som jente var man ikke "flink" men bare guttene som gjorde det dårlig der og da, "gjorde det dårlig med vilje " osv.

Det har jeg aldri sett noe til. Heller stikk motsatt.

Den beste jenta i gymen på ungdummsskolen ble hyllet opp i skyene pga hvor bra 6000 meters tid hun fikk (på tross av at dette var rimelig langt unna de beste gutta)

Opplevde til stadighet å ikke kunne delta i aktiviteter, fordi det var aktiviteter "bare for gutter" og det ikke fantes tilsvarende for jenter.

Igjen. Hvilke aktiviteter? Jeg har aldri sett noe slik.

Da jeg var nyutdannet opplevde jeg til stadighet at menn med lavere utdanning / erfaring enn meg fikk jobber jeg søkte på, fordi arbeidsplassen var kvinnedominert.

Jeg har opplevd at menn har fått verv / plasser i utvalg / grupper på samme grunnlag.

Jeg har opplevd at menn har blitt valgt som tillitsmann på en arbeidsplass, først og fremst på grunn av kjønn, ikke på grunn av kvalifikasjoner.

Har du noe som helst bevis å linke til? Det kan jeg for de aller fleste av mine påstander.

For dette høres ytterst merkelig ut i og med at jeg stadig vekk ser "kvinner oppfordres til og søke og ikke i nærheten av like mye for menn.

Jeg har hele livet fått bemerkninger/blitt beskyldt for å oppleve fordeler/goder ved å være vakker og ved å være kvinne.

Hvis jeg har oppnådd gode resultater har det ikke blitt knyttet til det arbeidet jeg har lagt ned og alle forberedelsene jeg har gjort meg, men mot kjønnet mitt.

I diskusjoner / konflikter har jeg opplevd til stadighet at mitt kjønn og kvinnelige egenskaper har blitt bemerket / brukt som hersketeknikk. Og selvsagt. Utseendet mitt igjen.

Ja det er val ganske naturlig med tanke på all kvoteringen av kvinner som foregår. Dette har dere lagt opp til selv. Når kvinner kvoteres inn i alle av styre og prestisjejobber så vil dette gå utover de kvinnene som faktisk fortjener å være der og hadde greid seg uten kvoteringen. Skyld på feministene som står bak denne kvoteringen, ikke de som gjør antagelser basert på empiri og logikk.

Jeg har blitt fortalt at jeg er for pen / vakker til enkelte jobber.

Det tror jeg ingen ting på rett og slett...

Og du har ikke kommet med et eneste eksempel på at du har blitt diskrimminert av offentlige lover og regler slik jeg ba om!

Typisk "menn" å være så sutrete å synes synd på seg selv. Bli voksen vær så snill da. Kvinner blir diskriminert overalt selv i Norge. Bare se hvem som tjener mest og sitter med mest makt det.

Den hersketeknikken var jo ikke forventet i det hele tatt :rolleyes:

Det er vel ganske illustrerende for hvem man har å kjempe imot. Idiot!

Endret av flesvik
Gjest O___o
Skrevet

Jeg synes det er litt spesielt at du stiller krav om at jeg skal legge frem beviser for mine opplevelser igjennom mitt liv, og at du fnyser av problemstillinger jeg har opplevd.

Jeg har ikke opplevd å bli diskriminert av offentlige lover og regler.

Og ut i fra hva du skriver, så virker det som om det kun er verneplikten du har blitt rammet av.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg synes det er litt spesielt at du stiller krav om at jeg skal legge frem beviser for mine opplevelser igjennom mitt liv, og at du fnyser av problemstillinger jeg har opplevd.

Jeg har ikke opplevd å bli diskriminert av offentlige lover og regler.

Og ut i fra hva du skriver, så virker det som om det kun er verneplikten du har blitt rammet av.

Bare verneplikt? Har du i det hele tatt lest innlegget mitt?

Her er noen tips:

Er du kvinne får du 2 kjønnspoeng hvis du søker

• bachelorutdanninger i ingeniørfag (bortsett fra kjemi)

• 5-årige masterstudier i Teknologi og ingeniørfag ved NTNU (bortsett fra kjemi- og bioteknologi og industriell design)

• bachelorutdanninger i maritime fag ved Høgskolen i Vestfold, Høgskolen i Ålesund og Høgskolen Stord/Haugesund

• landbruksstudier ved Høgskolen i Hedmark

http://www.samordnao...ng/kjonnspoeng/

Hvis du begynner på elektro- og datateknologi ved HiST får du en gratis bærbar pc. Men bare hvis du er jente.

http://dusken.no/art...-gratis-laptop/

Fysiske opptakskrav i forsvaret

Fysiske krav i gym på skolen

Jentedagen 2013

- 7.- 8. februar inviterer NTNU til Jentedag

250 utvalgte jenter har nå fått tilbud om å komme hit til Trondheim og NTNU for å lære mer om teknologi- og realfagsstudiene vi tilbyr. Jentene som deltar vil få et innblikk i hvordan det er å være student her hos oss. De vil få omvisning på campus og delta på forelesninger. De vil treffe jenter som allerede studerer her og få muligheten til å bli kjent med mange andre jenter fra hele landet.

Programmet finner du her!

Gratis deltakelse, reise, overnatting og måltider.*

* Rimeligste reisemåte inntil kr 1500,- og kr 2500,- for de som reiser fra Finnmark. Overnatting i flermannsrom på Thon Hotell Gildevangen

http://www.ntnu.no/jentedag

Ladys night:

Ladiesnight_zpsc70cc7eb.jpg

Så hvorfor kan ikke du legge ut bevis på den diskrimmineringen du påstår å ha opplevd? For ting som f.eks å bli utelukket fra faglige aktiviteter på skolen fordi du er jente høres for meg helt fjernt ut. Jeg har aldri sett noe slikt noe sted.

Så du er altså ikke blitt diskriminert av noen offentlige lover og regler. Mens menn som jeg har demonstrert blir diskriminert av en drøss av dem. Hva sier det om dine privilegier som kvinne?

Hva var egentlig poenget ditt med denne tråden? Var det noe du prøvde å bevise? Siden du fyrer deg opp når noen kommer med akkurat det du spør om i trådstarten også spør deg om å komme med noe tilsvarende.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Gjest molecules
Skrevet

Må si meg enig i de eksemplene du har kommet med, men hva mener du med diskriminering mot menn ift. boligmarkedet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...