Gå til innhold

Rammemadrass kontra kontinental


2shy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Men... har Skeidar og Bohus forskjellige senger, eller er det bare navnene som er forskjellige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fører forskjellige Jensen senger, men jeg tror at noen av navnene er noenlunde like i utførelse. Derfor jeg er litt nysgjerrig på Opal vs Ambassadør.

F.eks har Bohus Jensen First som koster i underkant av 13 000 kr. Skeidar har Jensen Pocket Nova til samme pris. Men etter å ha prøveligget et par ganger må jeg bare konstantere at Pocket Nova ikke kan måle seg med First. First er fastere og gir bedre støtte. Ikke lett å måtte fly frem og tilbake mellom Bohus og Skeidar :ler:

Jeg fikk uansett aller best service på Bohus så jeg holder meg til dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det lett - her er ikke Skeidar i mils omkrets, så det blir Ambassadøren og -døra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det lett - her er ikke Skeidar i mils omkrets, så det blir Ambassadøren og -døra....

:ler:

Skal du kjøre standard med en fastere og mykere side? Hvilken farge og størrelse går du for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går for 150. Stort nok til en "gjest" om jeg skulle finne på å bli periodisk to ;) , men tar ikke halve soverommet, tross alt. Tror nok jeg kommer til å gå for den mørkegrå. Har lys gule vegger med litt svart i fargeblandingen, sånn at fargen er kald om sommeren og varm om vinteren. Chocolate kunne også vært fint, men tror jeg vil gå fortere lei den. Men den som heter beige, som jeg egentlig synes er mer lysegrå kan også gå an - må fintenke litt på de to der. Den helt lyse er uaktuell for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går for 150. Stort nok til en "gjest" om jeg skulle finne på å bli periodisk to ;) , men tar ikke halve soverommet, tross alt. Tror nok jeg kommer til å gå for den mørkegrå. Har lys gule vegger med litt svart i fargeblandingen, sånn at fargen er kald om sommeren og varm om vinteren. Chocolate kunne også vært fint, men tror jeg vil gå fortere lei den. Men den som heter beige, som jeg egentlig synes er mer lysegrå kan også gå an - må fintenke litt på de to der. Den helt lyse er uaktuell for meg.

Jeg tror også jeg går for mørk grå, men det er mest fordi jeg ikke gidder å vente 3-4 uker. Det er virkelig ikke så nøye, og mørk grå passer perfekt til lilla som jeg har tenkt til å bruke for å hore opp rommet litt :sjokkert::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt ben eller sokkel på sengen din? Med ben er det vel mulig å støvsuger under.

Jeg har ben på senga jeg kjøpte nå så da får jeg støvsugd og vasket under der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, jeg mente GLORE opp soverommet :lillesky:

Da har jeg snakket med Jensen, og fikk oppklart Opal vs Ambassadør. Rent teknisk og kvalitetsmessig var de 100 % like, eneste forskjellen var at kontinentalmadrassen til Opal hadde en fast og en myk side (per del) så man kunne bytte på. Også har Opal 14 fargevalg, Ambassadør har 4.

Hun sa at for en på min størrelse ville det ikke spille noen rolle hva jeg valgte, og rådet meg til å handle der jeg fikk best service.

Hvis jeg ville bestille annet trekk og gjorde det innen fredag, så ville jeg ha det før påske. Og DET kan jeg leve med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ben på senga jeg kjøpte nå så da får jeg støvsugd og vasket under der.

Spørsmålet var vel om du hadde ben eller sokkel på kontinentalsengen du hadde som var en støvsamler :)

Kontinentalseng er kun en støvsamler hvis man har den på sokkel (i tillegg får ikke madrassene ventilasjon og blir lettere utsatt for fukt, mer midd, mugg). Jeg kjører derfor ben :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet var vel om du hadde ben eller sokkel på kontinentalsengen du hadde som var en støvsamler :)

Kontinentalseng er kun en støvsamler hvis man har den på sokkel (i tillegg får ikke madrassene ventilasjon og blir lettere utsatt for fukt, mer midd, mugg). Jeg kjører derfor ben :)

Stemmer, det var spørsmålet.

Jøss, det med ventilasjon, fukt, midd og mug har jeg ikke tenkt på. Takk for info. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du deler info vedr Opal og Ambassadør med oss. :) Jeg så det med flere fargevalg inne på siden, men har ikke lest om venbare madrasser med ulik hardhetsgrad.

Ny seng med farge du ønsker deg før påske høres herlig ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du deler info vedr Opal og Ambassadør med oss. :) Jeg så det med flere fargevalg inne på siden, men har ikke lest om venbare madrasser med ulik hardhetsgrad.

Ny seng med farge du ønsker deg før påske høres herlig ut. :)

Spørsmålet er hvilken farge jeg skal velge :ler:

Akkurat nå står det mellom lys beige/natur og mørk grå, de to andre er utelukket. Jeg tror det blir natur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er helt enig i at Jensen har gode madrasser! Kommer aldri til å ha noe annet. Jensen sengene hos Skeidar skal byttes ut så kan være det er mulig å få en fin pris på utstillingsmodellene? Vil også tipse om at Jensen Nova Max (timeglass formede pocketfjærer), modellen over Nova plus, er på tilbud til 15 000,- i 180 cm. Ordinærpris er noe over 20 000,-. Tilbudet varer ut i morgen bare.

Anonym poster: 645fced939eb76f40c073eba513bcd04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig i at Jensen har gode madrasser! Kommer aldri til å ha noe annet. Jensen sengene hos Skeidar skal byttes ut så kan være det er mulig å få en fin pris på utstillingsmodellene? Vil også tipse om at Jensen Nova Max (timeglass formede pocketfjærer), modellen over Nova plus, er på tilbud til 15 000,- i 180 cm. Ordinærpris er noe over 20 000,-. Tilbudet varer ut i morgen bare.

Anonym poster: 645fced939eb76f40c073eba513bcd04

Har vært på Skeidar og testet hele Nova serien. Nova Plus koster 9000 på tilbud, men jeg syns ikke den var god nok. Jensen First som er i samme prisklasse hos Bohus kommer på tilbud nå til samme pris, den var langt bedre. Nova Max var bedre, men kunne likevel ikke måle seg med Opal/Ambassadør. Diplomat er også på tilbud hos Bohus i noenlunde samme prisklasse. De skulle ha tilbud hos Skeidar på Opal denne uken, men den kommer likevel litt dyrere ut enn Ambassadøren. Skal innom Skeidar og Bohus igjen i dag for å ta en siste testrunde. Service og veilledning så langt har vært langt bedre hos Bohus.

Jeg tenker litt frem og tilbake om jeg kan "klare meg" med en Diplomat fordi det er noen tusenlapper spart, men jeg husker jo følelsen av å gå fra den og legge seg i Ambassadør :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært på Skeidar og Bohus igjen, og jeg konkluderer med at servicen på Skeidar er for dårlig til at jeg en gang gidder å vurdere å handle der. Dro på Bohus og prøvde litt frem og tilbake igjen, og nå står det mellom Jensen First (billigste Jensensengen) og Ambassadør kontinental eller ramme. First var faktisk langt bedre enn Diplomat (for min kropp vel og merke). Ambassadøren er helt klart bedre, men den koster også 10 000 mer.

Hvis jeg går for Ambassadør (som jeg hele tiden heller mot), så er jeg nå veldig usikker på om jeg skal gå for ramme eller kontinental. Hver gang jeg la meg på rammen tenkte jeg "dette var best", hver gang jeg la meg på kontinental tenkte jeg det samme. Nå er jeg også usikker på om jeg syns 150 blir litt lite :daane:

Går jeg for kontinental må jeg ha fast madrass på begge sider, jeg syns medium ble i mykeste laget i kontinentalversjonen.

Jeg var også så dum at jeg la meg ned på en Supreme, som da er steget over Ambassadøren. Herregud, DEN vil jeg ha! Må starte kronerulling :ler:

Pusemamma: jeg lurer veldig på hvilken av Jensen-madrassene du hadde du ikke var fornøyd med, og hvilken fasthetsgrad? Vil veldig gjerne høre andres erfaringer med de forskjellige typene :)

Endret av 2shy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har vært i møbelbutikker i hele dag og testet madrasser :ler:

Har prøvd alt fra det billigste av kontinental til dyrere, og det er helt klart stor forskjell i kvalitet og komfort. Hva slags type fjæring og overmadrass har enormt mye å si. Jeg var overrasket over hvor god kontinentalsengen med pocketfjærer fra Bohus var, og den kostet bare 4700. Men etter jeg prøvde den la jeg meg på en Jensen Nova Plus kontinental, og det var som å ligge på en deilig rosa sky med sukkerspinn på sidene :ler: Denne rr på tilbud nå og kostet 9000 kr.

Frem og tilbake mellom sengene. Jeg rasjonaliserer med at det skiller drøye 4000 kr, som jeg kan bruke til oppvaskmaskin. Går litt frem og tilbake mellom sengene og syns begge er gode, men Jensen er likevel en langt mer halleluja opplevelse. Spørsmålet er om jeg trenger det, eller om jeg kan nøye meg med "OK". Jeg har søvnproblemer og rasjonaliserer motsatt vei og tenker at da bør jeg ligge som en prinsesse :fnise:. Jenssen sin overmadrass er jo i en klasse for seg, og den er også utbedret slik at den har to fasthestssider. En fastere og en litt "eggekartong-utforming" som gjør den rosa skyen enda større.

På IKEA har jeg testet et par rammemadrasser som også var helt greie (av alle jeg prøvde var det kun de som var aktuelle). Den ene var helt grei, den andre var faktisk veldig god. Men den som var veldig god begynte å bli veldig dyr, pustet Jensen i nakken. Den rimelige varianten var Sultan Singås i kombinasjon med Tafjord overmadrass http://www.ikea.com/...ucts/10155628/. Dette er kaldskum som former seg etter kroppsvarme. Er usikker på hvordan dette blir når det er iskaldt på soverommet om vinteren (vinduet åpent året rundt). Den andre varianten er Sultan Stamnes med Torød overmadrass http://www.ikea.com/...ucts/40168568/. Den er mye mykere (blir for myk med madrass nr 1).

Fordelen med rammen er at jeg kan ha den i en sengestamme (jeg syns det er veldig fint med sengestamme), og det er kjekt med plass under senga. Det som også er kjekt med Ikea er at jeg kan bytte hvis jeg ikke er fornøyd. Jeg har jo egentlig godt med lagringsplass, og tror ikke det skal være et argument. Skal jeg har kontinental skal jeg ikke ha sokkel, men bein.

Det skal sies at jeg har hatt Jensen seng før (ramme med overmadrass, tror det var Jensen Diplomat). Den var skitdyr, tror fullpris var rundt 25 000 inkl overmadrass før de trakk fra 50% på salg. Dummeste jeg noensinne har gjort var å selge den lekkerbisken av en seng. Så jeg vet at Jensen og jeg kommer overens :ler:

Hadde IKEA ramme før som jeg var utrolig misfornøyd med, men jeg lærte i dag at overmadrassen jeg brukte sammen med den var totalt feil. Så IKEA kan være bra likevel?

Jeg dåner, det er så vanskelig. Prøver å være prisfornuftig, men vil jo ligge superbekvemt også. Hva tror du, pusen?

Den beste sengen jeg har sovet i (EVER!) var en Ikea-seng, mener det var en Sultan Hjelmås. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste sengen jeg har sovet i (EVER!) var en Ikea-seng, mener det var en Sultan Hjelmås. :)

Det er en relativt ny variant hos IKEA, er det ikke? Jeg har vurdert den også, med Torød overmadrass over. Men jeg har så dårlig erfaring med IKEA madrasser, har hatt 2 selv, og prøvd en hos venninne, og jeg ligger aldri optimalt. I tillegg Jeg er også litt mer skeptisk til hvordan kvaliteten i madrassen holder seg over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en relativt ny variant hos IKEA, er det ikke? Jeg har vurdert den også, med Torød overmadrass over. Men jeg har så dårlig erfaring med IKEA madrasser, har hatt 2 selv, og prøvd en hos venninne, og jeg ligger aldri optimalt. I tillegg Jeg er også litt mer skeptisk til hvordan kvaliteten i madrassen holder seg over tid.

Jeg kjøpte den i 2010 (men solgte den når jeg flyttet og ikke lenger hadde plass til 140-seng), noe jeg angrer veldig på: aldri sovet så godt etterpå! Brukte ikke overmadrass, men det avhenger jo helt av om du liker madrassen myk, litt fast eller kjempefast. De har jo garanti på den, har de ikke? Ikke bare den 90 dager, men mente de hadde en garanti/reklamasjon til som var en stund.. men det er sant! Viktig å huske på det også. Selv om madrassen ikke koster mer enn 4000 (i 140-størrelse), er det jo greit å være sikker på at det ikke er en utgift man har hvert fjerde år, da kan det igjen heller lønne seg å velge en dyrere madrass som holder i tjue år.

Men jeg var veldig fornøyd med Hjelmås da, så når jeg flytter inn i en leilighet med bedre plass, tror jeg at jeg kommer til å kjøpe den igjen. :)

Lykke til med prøveligginga! Håper du finner den rette madrassen for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte den i 2010 (men solgte den når jeg flyttet og ikke lenger hadde plass til 140-seng), noe jeg angrer veldig på: aldri sovet så godt etterpå! Brukte ikke overmadrass, men det avhenger jo helt av om du liker madrassen myk, litt fast eller kjempefast. De har jo garanti på den, har de ikke? Ikke bare den 90 dager, men mente de hadde en garanti/reklamasjon til som var en stund.. men det er sant! Viktig å huske på det også. Selv om madrassen ikke koster mer enn 4000 (i 140-størrelse), er det jo greit å være sikker på at det ikke er en utgift man har hvert fjerde år, da kan det igjen heller lønne seg å velge en dyrere madrass som holder i tjue år.

Men jeg var veldig fornøyd med Hjelmås da, så når jeg flytter inn i en leilighet med bedre plass, tror jeg at jeg kommer til å kjøpe den igjen. :)

Lykke til med prøveligginga! Håper du finner den rette madrassen for deg!

Overmadrass er et must, gir ekstra støtte samtidig som det er mer hygienisk siden trekket kan vaskes på 60 grader. Jeg skal sjekke ut Hjelmås i kombinasjon med Torød overmadrass. Har målt opp soverommet og innser at jeg ikke har særlig plass, 150 seng blir faktisk nesten å pushe grenser. Innerst inne håper jeg at jeg at denne IKEA madrassen kan gi meg en halleluja-opplevelse, dæven det hadde vært penger spart.

Ja det er 90 dagers åpent kjøp på ikea madrasser, det er en veldig veldig bra ordning, i tillegg så er det samme garantiordning som på de fleste andre madrasser. Jeg kommer aldri til å kjøpe rammemadrass fra IKEA igjen, men springfjærmadrass i sengestamme kan bli noe annet. De madrassene jeg prøvde sist var steinharde og helt uaktuelle, men jeg prøvde ikke den du nevnte. Jeg gir det et forsøk, funker det ikke så blir det Jensen :)

Lett å finne riktig madrass, det er prisen som ikke alltid stemmer overens med kapitalen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...