Gå til innhold

Gir du barnet ditt sovemedisin?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Eldste sønnen min sov ikke ei hel natt før han var nesten 3 år. Han var våken alt fra 5 til 15 ganger i løpet av natta. Han sluttet å sove på dagtid da han var rundt året. Han hadde ingen problemer med å fungere på dagtid, derfor var det aldri et alternativ å begynner med sovemedisiner.

Men da min yngste sønn var 9 år startet han med Ritalin, han fikk store problemer med å få sove. Han lå våken og vred seg til klokka var både ett og to på natta. På grunn av søvnmangel klarte han ikke å fungere på skolen, han slet skikkelig. Derfor anbefalte barnelegen ved hab.tjenesten å starte med melatonin for at han skulle få en bedre skolehverdag.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, jeg vil jo si at det er hvertfall alvorlig når man bokstavelig talt kan telle antall timer total søvn i løpet av døgnet på under en hånd.

Ellers er ikke jeg helseutdannet, så det er ikke min plass å si. Men ETT kriterium er jo i alle fall at barnet er sjekket for "alt mulig", og man ikke finner noe annet svar på hva som er galt. Og som noen andre her nevnte, noen barn er jo så utslitte at de sliter med å ta til seg næring, fordøyelsen virker ikke skikkelig når de gjør det, de blir hengende etter utviklingsmessig osv.

Bare det at du faktisk sier at tanken aldri har slått deg, og at du sier barnet sover noen timer flere ganger, forteller jo meg at du nettopp IKKE er i kategorien dette gjelder. Du aner ikke hva disse foreldrene og barna går igjennom. Hvorfor er det så vanskelig å innse og innrømme? Er det et nederlag for deg å ikke vinne konkurransen om "hvem har hatt det verst og klart seg mest på egenhånd?".

Hvorfor din kollega gir sine døtre det vet ikke jeg, har du spurt han/henne før du dømte henne?

Og igjen; Vallergan er ikke sovemedisin, det er en nøye utprøvd allergimedisin med døsighet som bieffekt.

Jeg dømmer henne utifra egne uttalelser.

Hun gav barna sovepiller som var foreskrevet henne selv.

Hun burde selvsagt vært meldt til barnevernet, for sjansen for at hun har gjort sine barn like pilleavhengg som seg selv er desverre stor.

Og jeg tror ikke min tidligere kollega er den eneste som praktiserer dette - desverre.

Gjest Silvermist
Skrevet
Jeg vil tro at kosthold har mye å si. Barn som får et sunt og godt kosthold, er mer rolige og har et mer stabilt blodsukker. Da roer de seg om kvelden. Barn som får drittmat og masse sukker, blir urolige og hyperaktive barn som ikke klarer å roe seg ned om kvelden fordi blodsukkeret svinger. Tenk selv etter hvordan det føles når blodsukkeret er for høyt eller lavt, da ville ikke du heller fungert. JA TIL FISK OG BROKKOLI OG VANN, NEI TIL BOLLER OG BRUS OG SNOP!

Du har rett i at et sunt kosthold er viktig, det er det både for barn og voksne.

Jeg trener og spiser sunt. Spiser mye fisk, mye grønnsaker, drikker vann, er flink å legge meg til rette tider. Stresser ikke.

Gjør kort sagt "alt" rett.

Likevel har jeg søvnproblemer. Og det eneste som fungerer for meg er Melatonin.

Jeg siterer deg fordi du illustrerer så fint hva mange sier dersom de ikke selv har opplevd søvnproblemer, ikke for å henge deg ut, bare så det er sagt.

Men denne tråden er virkelig et glimrende eksempel hva at man burde være litt ydmyk overfor andres utfordringer, spesielt om man ikke selv sliter med de samme tingene.

• Liker 3
Skrevet

Har et barn som hadde kragebens brudd for noen år siden, som bare skrek hele natten stakar.

Da sa legen at h*n skulle få noe som hjalp for å kunne sove.

Det fikk barnet ca i en uke, aldri mer siden...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...