Missy1 Skrevet 1. februar 2013 #21 Skrevet 1. februar 2013 Sønnen min får melatonin, som forresten er et naturlig hormon som man har i kroppen, men noen kan ha mangel på det. Årsaken til at han får det er fordi han er autist og han selvskader. Han holdt på opp imot 3timer hver kveld og sov ikke mer enn 7-8 timer i døgnet og det er heller ikke sammenhengende søvn. Det var vondt for meg å ta det steget å dra til legen og be om å få prøve melatonin, jeg ønsket ikke dette og jeg skulle virkelig ønske vi slapp å gi han noe å "sove på" men alternativet var ikke bra. At han kasta seg rundt i senga, slo seg selv, dunka hodet osv. Nå sovner han ila minutter istedenfor timer og det er godt for oss alle. Syns at dere som dømmer uten å ha sitti oppi det selv burde tenke dere litt bedre om. Det er ikke som om man har vært søvnløs bare et par dager når man må ta det steget. Melatonin gir forresten ingen ettervirkninger, gutten min våkner kvikk og rask klokka 5 hver eneste morgen. Det hjelper på innsovning og er ikke lenge i kroppen. Han får kun 1mg hver kveld, det er svært lite 8
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #22 Skrevet 1. februar 2013 Ikke rart barn begynner tidlig med rusmilder, når de som 1 åringer får rus allerede da. Ja det er rus, får den hangoveren voksne får av vallergan unner man ingen. Den er grusom og jeg tror den gjør vondt verre. For å få rolige barn så må man ha tid til dem. Ikke kaste dem i en barnehage fra 7-15, 5 dager i uken. Der begynner alle problemer, for barnet er for liten. De er for små til å skjønne at mamma og pappa skal være borte 9,5 timer av dagen, og at fremmede damer skal passe barnet. Så får barnet trøbbel med soving, men mamma skal jo være uthvilt til sin jobb, så noe tull på nettene er det IKKE tid til, og da må man til legen og få medisiner for påstått søvproblemer. Det er ikke problemer, det er samfunnet sin feil som ikke lar 1 åringene få en rolig oppvekst hjemme i trygge rammer. Kall det hva dere vil, men dette er så galt at jeg vil se samfunnet om 10-15 år, hvor er vi på vei da???? Galskap dekker ikke ordene nok. Anonym poster: dc63d46f75c80a7ec72628bd9eb03ecf 3
Gjest annemor30 Skrevet 1. februar 2013 #23 Skrevet 1. februar 2013 Jeg har tro på gode leggerutiner og aktivisering av barna,men ingen barn er like så jeg dømmer ingen. Jeg har 4 egne barn og aldri brukt annet enn sang og høytlesning som sovemedisin og det har hjulpet;) 1
Gjest Mandalas Skrevet 1. februar 2013 #24 Skrevet 1. februar 2013 Jeg oppdaget Melatonin som voksen etter å ha omtrent ikke klart å sovne om kvelden siden jeg var 4 år. Jeg pleide å bruke 2-3 timer på å sovne. Med Melatonin bruker jeg 20 min. Så for min del har det virkelig hjulpet livskvaliteten. Anonym poster: 44a6837db2921c12be18629b02c9bdef Virkelig for min sønn også. Jeg har stor tro på at det er Melatoninen som er grunnen til at hele hverdagen fungerer mye bedre nå! Barnet får jo sove minst to timer mer hver eneste natt! Og for vår del har det ikke vært stressede foreldre eller lite tid med barnet som har vært i veien for søvnen. Jeg var hjemmeværende store deler av bhg-tiden hans og nesten hele 1.klasse. Vi har lest, sunget og prøvd å ha koselige leggerutiner. Derimot har barnet mitt en diagnose, og mange med denne diagnosen bruker Melatonin.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #25 Skrevet 1. februar 2013 Jeg var alenemor i full jobb med en sønn som hadde store søvnproblemer. Men sovemedisin kunne aldri falt meg inn. Jeg leste og sang for ham, la meg sammen med ham og hadde knapt et sosialt liv på ett år. Men ting løser seg av seg selv, foreldrene må bare væreblitt mer tålmodige. Det er vi og ikke barna som har valgt vår hektiske tilværelse. Anonym poster: 8c51a0255d1d9625feb5e014fbf12db1 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #26 Skrevet 1. februar 2013 Virkelig for min sønn også. Jeg har stor tro på at det er Melatoninen som er grunnen til at hele hverdagen fungerer mye bedre nå! Barnet får jo sove minst to timer mer hver eneste natt! Og for vår del har det ikke vært stressede foreldre eller lite tid med barnet som har vært i veien for søvnen. Jeg var hjemmeværende store deler av bhg-tiden hans og nesten hele 1.klasse. Vi har lest, sunget og prøvd å ha koselige leggerutiner. Derimot har barnet mitt en diagnose, og mange med denne diagnosen bruker Melatonin. Jeg har ADHD, ikke for å få deg til å si det hvis du ikke vil, men har han samme diagnose som meg? Anonym poster: 44a6837db2921c12be18629b02c9bdef
la Flaca Skrevet 1. februar 2013 #27 Skrevet 1. februar 2013 Ja, sønnen min får Melatonin. Han begynte med det da han var 6 år, og det var himmelen for han. Og ganske så deilig for oss voksne også. Det gjør min 6-åring også. Men han går på epilepsimedisiner som gjør han kjempevåken på kvelden. (må ta den største dosen før leggetid). Jeg føler jeg ikke har noe valg. Men kjenner du til noen bivirkninger? Vet at utsatt pubertet er en av dem hvertfall. Ikke morsomt å klusse med naturen, men må man så må man...
Gjest Mandalas Skrevet 1. februar 2013 #28 Skrevet 1. februar 2013 Jeg har ADHD, ikke for å få deg til å si det hvis du ikke vil, men har han samme diagnose som meg? Anonym poster: 44a6837db2921c12be18629b02c9bdef Han har høytfungerende autisme.
Gjest annemor30 Skrevet 1. februar 2013 #29 Skrevet 1. februar 2013 Sønnen min får melatonin, som forresten er et naturlig hormon som man har i kroppen, men noen kan ha mangel på det. Årsaken til at han får det er fordi han er autist og han selvskader. Han holdt på opp imot 3timer hver kveld og sov ikke mer enn 7-8 timer i døgnet og det er heller ikke sammenhengende søvn. Det var vondt for meg å ta det steget å dra til legen og be om å få prøve melatonin, jeg ønsket ikke dette og jeg skulle virkelig ønske vi slapp å gi han noe å "sove på" men alternativet var ikke bra. At han kasta seg rundt i senga, slo seg selv, dunka hodet osv. Nå sovner han ila minutter istedenfor timer og det er godt for oss alle. Syns at dere som dømmer uten å ha sitti oppi det selv burde tenke dere litt bedre om. Det er ikke som om man har vært søvnløs bare et par dager når man må ta det steget. Melatonin gir forresten ingen ettervirkninger, gutten min våkner kvikk og rask klokka 5 hver eneste morgen. Det hjelper på innsovning og er ikke lenge i kroppen. Han får kun 1mg hver kveld, det er svært lite Du har min dypeste respekt! 5
skruf Skrevet 1. februar 2013 #30 Skrevet 1. februar 2013 Ikke rart barn begynner tidlig med rusmilder, når de som 1 åringer får rus allerede da. Ja det er rus, får den hangoveren voksne får av vallergan unner man ingen. Den er grusom og jeg tror den gjør vondt verre. For å få rolige barn så må man ha tid til dem. Ikke kaste dem i en barnehage fra 7-15, 5 dager i uken. Der begynner alle problemer, for barnet er for liten. De er for små til å skjønne at mamma og pappa skal være borte 9,5 timer av dagen, og at fremmede damer skal passe barnet. Så får barnet trøbbel med soving, men mamma skal jo være uthvilt til sin jobb, så noe tull på nettene er det IKKE tid til, og da må man til legen og få medisiner for påstått søvproblemer. Det er ikke problemer, det er samfunnet sin feil som ikke lar 1 åringene få en rolig oppvekst hjemme i trygge rammer. Kall det hva dere vil, men dette er så galt at jeg vil se samfunnet om 10-15 år, hvor er vi på vei da???? Galskap dekker ikke ordene nok. Anonym poster: dc63d46f75c80a7ec72628bd9eb03ecf Og den måtte du være anonym for å skrive?? Mitt barn er nå 16, og en godt fungerende jente. Tviler på hun vil få problemer med rus pga den ene uka hun fikk en liten dose allergimedisin for å komme i rett søvnmønster for 14.5 år siden. Hvis du gidder å lese litt så ser du at hos oss så ble hun skiplet pga flytting, og det gikk utover henne. De fleste oppegående mennesker skjønner at 4-5t søvn i døgnet over lengre tid er for lite for et barn på 1.5 år. T.o.m voksne ville fått problemer. Hun fungerte rett og slett ikke. Jeg har to barn, og denne ene uken er det eneste jeg har fått hjelp av lege ift søvn hos barn. Kan legge til at minstejenta sov ikke natta over før hun var 2 år og 7mnd, men likevel så var det på en annen måte. Hun sovnet om kvelden, våknet hyppig, men hun sovnet fort igjen. Barn er forskjellige, og slike holdninger som du viser skremmer meg. Ikke rart mange er redde for å be om hjelp når en kan risikere å lese sånne svar som du gir her. 4
Gjest Blomst83 Skrevet 1. februar 2013 #31 Skrevet 1. februar 2013 Og den måtte du være anonym for å skrive?? Mitt barn er nå 16, og en godt fungerende jente. Tviler på hun vil få problemer med rus pga den ene uka hun fikk en liten dose allergimedisin for å komme i rett søvnmønster for 14.5 år siden. Hvis du gidder å lese litt så ser du at hos oss så ble hun skiplet pga flytting, og det gikk utover henne. De fleste oppegående mennesker skjønner at 4-5t søvn i døgnet over lengre tid er for lite for et barn på 1.5 år. T.o.m voksne ville fått problemer. Hun fungerte rett og slett ikke. Jeg har to barn, og denne ene uken er det eneste jeg har fått hjelp av lege ift søvn hos barn. Kan legge til at minstejenta sov ikke natta over før hun var 2 år og 7mnd, men likevel så var det på en annen måte. Hun sovnet om kvelden, våknet hyppig, men hun sovnet fort igjen. Barn er forskjellige, og slike holdninger som du viser skremmer meg. Ikke rart mange er redde for å be om hjelp når en kan risikere å lese sånne svar som du gir her. Er alltid noen som må trekke ting altfor langt og fullstendig ut av sammenheng. Jeg blir 30,og har ikke fått noe rusproblemer av de korte periodene med vallergan som liten baby
GammelKaktus Skrevet 1. februar 2013 #32 Skrevet 1. februar 2013 Jeg ville aldri gitt lillegutt sovemedisin uten at det var en veeeeldig god grunn for det. Det måtte ha vært hvis det ikke var mulig å hjelpe han i søvn uten. Men da måtte jeg ha prøvd alt først. Kjenner en som gikk til legen å klaget på at sønnen var våken om natten da var han rundt 1 år, hun fikk sovemedisin med en gang. Det synes jeg var litt for lett, burde jo vært en utredning på barnet først for å sjekke at det ikke var noe som feilte barnet. 3
Gjest Erja Skrevet 1. februar 2013 #33 Skrevet 1. februar 2013 Jeg ville aldri gitt lillegutt sovemedisin uten at det var en veeeeldig god grunn for det. Det måtte ha vært hvis det ikke var mulig å hjelpe han i søvn uten. Men da måtte jeg ha prøvd alt først. Kjenner en som gikk til legen å klaget på at sønnen var våken om natten da var han rundt 1 år, hun fikk sovemedisin med en gang. Det synes jeg var litt for lett, burde jo vært en utredning på barnet først for å sjekke at det ikke var noe som feilte barnet. Det er hårreisende ... 1
makkapakka Skrevet 1. februar 2013 #34 Skrevet 1. februar 2013 Ville heller gitt foreldrene valium i hverdagen enn sovemedisin til barna! 2
Molimaki Skrevet 2. februar 2013 #35 Skrevet 2. februar 2013 Min sønn på 14 år får også melatonin for at kunne sove. Han var infantil autisme og lider av mange tilleggs diagnoser, hvor søvnløshed er en av dei. Uten Melatonin kan han ikke finne søvnen selv og sover overhovedet ikke. Han har tatt melatonin i 5 år og det fungere godt for han...han sover med Melatonin i ca. 7 timer.
Helen Skrevet 2. februar 2013 #36 Skrevet 2. februar 2013 Min yngste sønn får Melatonin for å få sove. Han har ADHD og bruker medisiner som gjør at han ikke får sove hvis han ikke får det før han legger seg. Melatonin er et naturlig stoff som vi har ikke kroppen fra før så det er hverken farlig, gir bivirkninger eller skaper avhengighet.
kaprifolen Skrevet 2. februar 2013 #37 Skrevet 2. februar 2013 Ikke rart barn begynner tidlig med rusmilder, når de som 1 åringer får rus allerede da. Ja det er rus, får den hangoveren voksne får av vallergan unner man ingen. Den er grusom og jeg tror den gjør vondt verre. For å få rolige barn så må man ha tid til dem. Ikke kaste dem i en barnehage fra 7-15, 5 dager i uken. Der begynner alle problemer, for barnet er for liten. De er for små til å skjønne at mamma og pappa skal være borte 9,5 timer av dagen, og at fremmede damer skal passe barnet. Så får barnet trøbbel med soving, men mamma skal jo være uthvilt til sin jobb, så noe tull på nettene er det IKKE tid til, og da må man til legen og få medisiner for påstått søvproblemer. Det er ikke problemer, det er samfunnet sin feil som ikke lar 1 åringene få en rolig oppvekst hjemme i trygge rammer. Kall det hva dere vil, men dette er så galt at jeg vil se samfunnet om 10-15 år, hvor er vi på vei da???? Galskap dekker ikke ordene nok. Anonym poster: dc63d46f75c80a7ec72628bd9eb03ecf Og hvordan forklarer du da meg, o store allviter? Aldri gått i barnehage, kun det som den gang het førskole fra 6-7, aldri rørt narkotika, aldri drukket meg så full at jeg ikke kan ta vare på meg selv. Snille, rolige foreldre. Sjekket for x antall ting, ingenting galt, allikevel var jeg våken 22 av 24 t til jeg var 2. Da fikk vi vallergan for å hjelpe MEG, ikke mine foreldre! Og jeg var i toppform og blid som ei sol etterpå også. Og DU, du er en idiot med disse uttalelsene. Dere som er såååå bastante på at dere aldri, aldri ville gitt ungene noe slikt har ikke hatt unger med verste sort søvnproblemer (selv om nå kommer garantert alle med jooodaaa! Lillegutt hadde kolikk i 4 år!), for da ville dere visst at det er et desperat tiltak man gjør for sitt barn! Ikke for seg selv!!! Og valium til foreldrene? Alvorlig? Og hvem skal ta seg av barna da? SKJERP DERE! 4
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2013 #38 Skrevet 14. februar 2013 Jeg har fått to barn på 4 år. Begge har vært håpløse med soving og ikke sovet natten gjennom før ved 2 år. Nå er ikke yngste to år helt enda, men håper allikevel på at også hun begynner å sove natta gjennom da. Jeg har da ikke hatt skikkelig nattesøvn i det hele tatt på disse årene og er ganske "ødelagt" av denne søvnmangelen. På mange måter hadde nok sovemedisin(eller Vallergan) vært verdt å prøve ut, for det er ganske ødeleggende for familielivet med så dårlig søvn over lang tid. Men jeg har ikke samvittighet til å utsette barnet mitt for det. Da får jeg heller lide(og ofre helsa mi) selv og ta meg sammen som best jeg kan. To barn på 4 år? Prøv to barn på to år og liiite søvn i år etterpå.. da er det slitsomt. Men sovemedisin har aldri vært tema. Foreldre må slutte å synest synd på seg selv, for slik er det å få barn!! Men i ekstreme(!) Tilfeller kan jeg forstå svakt og små doser. Å da for barnets skyld og ikke foreldrenes..
Merlion Skrevet 14. februar 2013 #39 Skrevet 14. februar 2013 To barn på 4 år? Prøv to barn på to år og liiite søvn i år etterpå.. da er det slitsomt. Men sovemedisin har aldri vært tema. Foreldre må slutte å synest synd på seg selv, for slik er det å få barn!! Men i ekstreme(!) Tilfeller kan jeg forstå svakt og små doser. Å da for barnets skyld og ikke foreldrenes.. Her har jeg skrevet feil ser jeg. For er nok 2 barn på 2 år her også.(eldste er nå 4)
ViljaH Skrevet 14. februar 2013 #40 Skrevet 14. februar 2013 Det står da i artikkelen at Vallergan er allergimedisin, med søvnighet som bieffekt. Har aldri hatt behov for sovemedisin. Når barna mine er overtrøtte, så legger jeg meg ved siden av dem i sengen, lar de ligge tett i tett, stryker dem over håret. Da sovner de fort og godt. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå