Helen Skrevet 15. februar 2013 #61 Skrevet 15. februar 2013 Med melatonin , er det circadin tab dere mener? Eller er det en annen type? Den min sønn har heter bare Melatonin. Den er uregistrert, så man må ha en spesiell type resept
Gjest Erja Skrevet 15. februar 2013 #62 Skrevet 15. februar 2013 Jeg har også barn og jeg har også vært igjennom en del våkenetter. Men dette er da absolutt ikke snakk om normale barn som er syke i perioder. For jo, det finnes barn som ikke sover om natta. Og selvfølgelig oppsøker de profesjonelle. Tror du folk kjøper sovemedisiner på apoteket uten resept? De færreste får sovemedisiner uten at de har prøvd ut en del. Og det er da selvfølgelig med antageligvis uker og måneder med et barn som ikke sover. Noen ganger så får de medisiner som har bivirkninger som virker søvndyssende og ikke sovemedisiner i rette betydning. Det er ikke noe de fleste går på over en lengre periode, kun den tiden det trengs for at barnet skal få døgnrytme/klare å sovne selv. Og noen trenger dette kun noen dager for at det skal løse seg. Jeg synes folk er veldig høye på pæra og mener de aldri skal gi ungen sin sovemedisin, uten at de på noen som helst måte har vært i samme situasjon som de som faktisk gjør dette. Jeg har som sagt også barn, han er nå 8 måneder og har aldri sovet hele natta. Det meste er 3 timer i slengen. Og ofte kan han være lys våken i senga fra klokke 19-20 til klokka er både 23-00 og noen ganger lenger. Men han er langt ifra en kandidat som skal ha sovemedisin. Men fortsatt kan det være slitsomt etter 8 måneder med lite søvn, og på dagtid sover han så kort tid at det er absolutt ikke noen vits for meg å legge meg med han, da jeg bruker lang tid på å sovne. Men jeg har heller aldri vurdert sovemedisin. Så det er ikke sånne "enkle" tilfeller de for unger medisiner. Men i himmelens navn, det er da helt normalt. Det er en den av det å ha små barn. Det er faktisk ikke så mange babyer som sover en hel natt. 1
Gjest FiskenBlub Skrevet 15. februar 2013 #63 Skrevet 15. februar 2013 Jeg oppdaget Melatonin som voksen etter å ha omtrent ikke klart å sovne om kvelden siden jeg var 4 år. Jeg pleide å bruke 2-3 timer på å sovne. Med Melatonin bruker jeg 20 min. Så for min del har det virkelig hjulpet livskvaliteten. Anonym poster: 44a6837db2921c12be18629b02c9bdef Samme her, slet med søv siden barneskolen. Men foreldrene mine reagerte aldri noe på det egentlig, de mente det var normalt Slet ikke med skolen eller noe sånt var bare slit å oven av. Er 18 nå og har brukt melatonin i ca 6 måneder er en drøm :D synd at jeg ikke begynte med det imens jeg gikk på VGs, så kanskje jeg hadde kommet meg gjennom skoleåret..
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2013 #64 Skrevet 15. februar 2013 Nå er det faktisk milevid forskjell på barn som våkner 2-3 ganger i løpet av natten for litt mat, vann eller bare litt trøst, til de barna som ikke klarer å sovne i det hele tatt før kl 23, og som kanskje bare sover 3-4 timer når de først sovner. Det første er helt normalt, og er en del av det å ha barn. Det andre er virkelig ikke normalt. Og at et barn (og de voksne) skal gå i lang tid med 3-4 timer søvn i døgnet, det er ikke bra for noe. At førstnevnte gir barna Vallergan syns jeg er hårreisende. At sitnevnte velger å gi Vallergan i 1 uke (er det ikke det som er vanlig?) for å få inn et søvnmønster, slik at barna endelig klarer å sovne, og kanskje til og med sove i 7 timer har jeg full forståelse for. Selvsagt så lenge det meste annet er prøvd først. Anonym poster: 499622154938aa988144c762f869e4dd 6
Gjest Blomst83 Skrevet 15. februar 2013 #65 Skrevet 15. februar 2013 Nå er det faktisk milevid forskjell på barn som våkner 2-3 ganger i løpet av natten for litt mat, vann eller bare litt trøst, til de barna som ikke klarer å sovne i det hele tatt før kl 23, og som kanskje bare sover 3-4 timer når de først sovner. Det første er helt normalt, og er en del av det å ha barn. Det andre er virkelig ikke normalt. Og at et barn (og de voksne) skal gå i lang tid med 3-4 timer søvn i døgnet, det er ikke bra for noe. At førstnevnte gir barna Vallergan syns jeg er hårreisende. At sitnevnte velger å gi Vallergan i 1 uke (er det ikke det som er vanlig?) for å få inn et søvnmønster, slik at barna endelig klarer å sovne, og kanskje til og med sove i 7 timer har jeg full forståelse for. Selvsagt så lenge det meste annet er prøvd først. Anonym poster: 499622154938aa988144c762f869e4dd Nettopp!
Gjest RockOn Skrevet 15. februar 2013 #66 Skrevet 15. februar 2013 Men i himmelens navn, det er da helt normalt. Det er en den av det å ha små barn. Det er faktisk ikke så mange babyer som sover en hel natt. Nei, men det er nettopp poenget mitt. Folk gir ikke barna sine medisiner i sånne tilfeller, men der barnet virkelig sliter med søvn. Men jeg har hørt fra andre at mitt barn er unormalt fordi det er våkent på natta fortsatt og ikke sover mer enn 30-45 min på dagen.
Gjest RockOn Skrevet 15. februar 2013 #67 Skrevet 15. februar 2013 Nå er det faktisk milevid forskjell på barn som våkner 2-3 ganger i løpet av natten for litt mat, vann eller bare litt trøst, til de barna som ikke klarer å sovne i det hele tatt før kl 23, og som kanskje bare sover 3-4 timer når de først sovner. Det første er helt normalt, og er en del av det å ha barn. Det andre er virkelig ikke normalt. Og at et barn (og de voksne) skal gå i lang tid med 3-4 timer søvn i døgnet, det er ikke bra for noe. At førstnevnte gir barna Vallergan syns jeg er hårreisende. At sitnevnte velger å gi Vallergan i 1 uke (er det ikke det som er vanlig?) for å få inn et søvnmønster, slik at barna endelig klarer å sovne, og kanskje til og med sove i 7 timer har jeg full forståelse for. Selvsagt så lenge det meste annet er prøvd først. Anonym poster: 499622154938aa988144c762f869e4dd Hvis du sikter til mitt barn? Så vil jeg bare si at han er ikke alltid oppe til 23 om kvelden, men det har skjedd ofte i det senere. Men de sier også at barna går igjennom noen perioder. Men hvis barnet aldri sovner før klokken 23 så er det noe annet..
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #68 Skrevet 16. februar 2013 Neida, jeg siktet ikke til noen her, men jeg kjenner til et tilfelle der Vallergan har blitt brukt, og det var omtrent slik som jeg skrev. Foreldrene var selvsagt innstilt på en spedbarnstid med lite søvn og nattevåk, men når småtten ble 2,5 år gammel og fortsatt ikke sov mer enn 3-4 timer på natten så begynte det virkelig å gå på helsa løs for dem alle. Anonym poster: 499622154938aa988144c762f869e4dd
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #69 Skrevet 16. februar 2013 Nå er det faktisk milevid forskjell på barn som våkner 2-3 ganger i løpet av natten for litt mat, vann eller bare litt trøst, til de barna som ikke klarer å sovne i det hele tatt før kl 23, og som kanskje bare sover 3-4 timer når de først sovner. Det første er helt normalt, og er en del av det å ha barn. Det andre er virkelig ikke normalt. Og at et barn (og de voksne) skal gå i lang tid med 3-4 timer søvn i døgnet, det er ikke bra for noe. At førstnevnte gir barna Vallergan syns jeg er hårreisende. At sitnevnte velger å gi Vallergan i 1 uke (er det ikke det som er vanlig?) for å få inn et søvnmønster, slik at barna endelig klarer å sovne, og kanskje til og med sove i 7 timer har jeg full forståelse for. Selvsagt så lenge det meste annet er prøvd først. Anonym poster: 499622154938aa988144c762f869e4dd Dersom foreldrene hadde orket å stå i støyten så er det faktisk ikke så vanlig å snu et barns døgnrytme. Å ty til medisiner er en rettvinklet løsning for de som ikke orker bruke tid på dette. Anonym poster: 8c51a0255d1d9625feb5e014fbf12db1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #70 Skrevet 16. februar 2013 Dersom foreldrene hadde orket å stå i støyten så er det faktisk ikke så vanlig å snu et barns døgnrytme. Å ty til medisiner er en rettvinklet løsning for de som ikke orker bruke tid på dette. Anonym poster: 8c51a0255d1d9625feb5e014fbf12db1 Du har garantert ikke vært der. Hadde det vært enkelt å gjøre det, så hadde de nok klart å få det til den tiden de prøvde. Anonym poster: 499622154938aa988144c762f869e4dd 6
Gjest Purple Haze Skrevet 16. februar 2013 #71 Skrevet 16. februar 2013 Hvilke barn er det som ikke sover om natten? Har aldri hørt om barn som ikke sover om natten. Det kan være perioder med mindre søvn ifm sykdom, men ikke over lengre tid. Og isåfall å søker man prof hjelp uten å ty til medikamenter. Og jo, jeg har barn selv. 3 stk faktisk, en med astma, to med falsk krupp og stadige ørebetennelser, men det er faktisk en del av det å ha barn. Anonym poster: 8c51a0255d1d9625feb5e014fbf12db1 Selv om du ikke har hørt om barn som ikke sover om natta, så kan jeg love deg at de finnes. Jeg vet om flere familier med barn som knapt sover, og det går rett og slett på helsa løs for både foreldre og barn. Utrolig hvor sneversynte og nedlatende enkelte kan være. 10
kaprifolen Skrevet 16. februar 2013 #72 Skrevet 16. februar 2013 Dersom foreldrene hadde orket å stå i støyten så er det faktisk ikke så vanlig å snu et barns døgnrytme. Å ty til medisiner er en rettvinklet løsning for de som ikke orker bruke tid på dette. Anonym poster: 8c51a0255d1d9625feb5e014fbf12db1 Du får begynne som profesjonell døgnsnuer da, vet du! Kunne blitt rik på det, du som får det til så greit! 11
Gjest anonym Skrevet 16. februar 2013 #73 Skrevet 16. februar 2013 Hadde det bare vært og stå i det som noen mener, så hadde det vært greit. Jeg håper så inderlig at disse sneversynte menneskene får et barn som sover mellom 4 og 7 timer i døgnet, fordelt på mellom 2 og 10 dupper jeg! Og ikke bare for en periode der barnet er i dårlig form, neida, skadefro som jeg er, håper jeg perioden blir på ca 2 år, og alt av sykdommer er utelukket. Barnet bare sliter med og sove. Ikke bare unner jeg dem dette, jeg unner dem også den ungen som sover så lite og urolig, at det ikke begynner og snakke særlig, blir hengende etter i utvikling, har dårlig matlyst, stort sett surver og gråter i våken tilstand osv. Og etter 2 uker på vallergan vil jeg informere om at språket løsnet tvert, første hele dagen uten surv ble opplevd, gikk opp 4 kilo på 3 måneder, nådde sin vekstkurve, orket og leke, le, tulle og fungerte kjempe bra i alle sammenhenger. Så skyt meg som gav min lille et nytt fantastisk liv. Bonusen er at jeg også fungerer bra, og selvsagt har det veldig bra, for barnet mitt har det bra:-) slutt og døm andre mennesker for ting dere ikke aner noe om!!! Skulle så ønske min terskel for og gi vallergan var lavere, for jeg nektet i et år nettopp også de holdningene folk har. Måtte til slutt innse at dette ikke var normalt eller sunt. Men klikker litt på de som dømmer, for dere aner ikke hva dette er. Gå med en halvtime her, tre kvarter der av søvn i 2 år. Prøv alt som er, ha søvnterapaut på hjemmebesøk og betal fler tusen, bare for og då beskjed om at hun ikke vet helt hvordan hun vil råde meg videre. DA kan dere få lov til og fortelle meg at dere overhodet ikke kommer til og prøve vallergan i en uke eller to;-)
Tabris Skrevet 16. februar 2013 #74 Skrevet 16. februar 2013 Jeg har ikke barn selv, så jeg skal ikke uttale meg så veldig verken ene eller andre veien. Men jeg har likevel et spørsmål: Mange stiller seg svært skeptiske til å medisinere småbarn fordi de mener det kan være skadelig. Men kan ikke søvmangel over lang tid også være skadelig for barn? 3
Gjest Blomst83 Skrevet 16. februar 2013 #75 Skrevet 16. februar 2013 Dersom foreldrene hadde orket å stå i støyten så er det faktisk ikke så vanlig å snu et barns døgnrytme. Å ty til medisiner er en rettvinklet løsning for de som ikke orker bruke tid på dette. Anonym poster: 8c51a0255d1d9625feb5e014fbf12db1 Du vet virkelig ikke hva du prater om!
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2013 #76 Skrevet 16. februar 2013 Hadde jeg hørt noen gjøre det der så hadde BV vært de neste som skulle få høre om det.
skruf Skrevet 16. februar 2013 #77 Skrevet 16. februar 2013 Hadde jeg hørt noen gjøre det der så hadde BV vært de neste som skulle få høre om det. Du hadde ringt barnevernet om du fikk høre om noen som ga barn med store søvnproblemer vallergan? Sånn som det innlegget av anonymGjest over?
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2013 #78 Skrevet 16. februar 2013 Du hadde ringt barnevernet om du fikk høre om noen som ga barn med store søvnproblemer vallergan? Sånn som det innlegget av anonymGjest over? Hvis jeg hadde visst at hun pøste på uten samråd med lege, ja.
Stinelin Skrevet 16. februar 2013 #79 Skrevet 16. februar 2013 Hadde jeg hørt noen gjøre det der så hadde BV vært de neste som skulle få høre om det. Gjøre hva? Gi sovemedisin?
skruf Skrevet 16. februar 2013 #80 Skrevet 16. februar 2013 Hvis jeg hadde visst at hun pøste på uten samråd med lege, ja. Ingen pøser på uten at det er i samarbeid med lege. Vallergan er dessuten reseptbelagt, og man må oppsøke lege for å få det, og da er det dosert utifra vekt hos barn. Jeg er ganske sikker på at foreldre som har barn med så store søvnvansker oppsøker de fleste som kan hjelpe.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå