Gå til innhold

Gir du barnet ditt sovemedisin?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja jøss. For alle barn er nøyaktig like, og alle barn sovner av en sang og en bok. Det blir for dumt.

Anonym poster: aeaeb6010bb523948a1d2c878309accd

Man gir vel ikke sovemedisin til de barna som ikke sovner av en sang og en bok? Er vel ganske drastisk hvis man medisinerer et lite barn...

Anonym poster: 62a34f65b166d00d5759eb2986a34890

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg velger å tro at de ikke er de fleste som gir barna sine sovemedisin som en enkel løsning..

Min far var som liten så ute av døgnrytme at han måtte få sovemedisiner i en uke eller to for å få en døgnrytme. Det er da ganske mange år siden. Det var jo selvfølgelig for hans skyld, det å ha søvnmangel er ikke bra, ikke for voksne, men spesielt ikke for et lite barn.

Skrevet

Jeg velger å tro at de ikke er de fleste som gir barna sine sovemedisin som en enkel løsning..

Min far var som liten så ute av døgnrytme at han måtte få sovemedisiner i en uke eller to for å få en døgnrytme. Det er da ganske mange år siden. Det var jo selvfølgelig for hans skyld, det å ha søvnmangel er ikke bra, ikke for voksne, men spesielt ikke for et lite barn.

Det er en dårlig unnskyldning.

Man gir ikke sovemedisin til et barn for barnets skyld, det er for at foreldrene skal få fred.

Anonym poster: 8c51a0255d1d9625feb5e014fbf12db1

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri gitt mine barn sovemedisin,og har heller aldri tenkt å gjøre det.

Jeg tror det viktigste med barn og søvn er rutiner! god og sunn mat og rutiner!

hilsen mor til 3.

Skrevet

Herregud, så naive og trangsynte noen her er...:roll:

• Liker 9
Skrevet

Jeg har 2 barn med diagnosen ad/hd. Eldste har i tillegg asperger syndrom og minstemann er astmatiker. Vi fikk beskjed tidlig at søvnmangel er en av bivirkningene på de tablettene bruker (ikke ritalin eller concerta) og at vi da kunne få melatonin. Vi har foreløpig ikke trengt de, men jeg dømmer ikke de som gjør. Det er så mange forskjellige årsaker til søvnmangel som ikke jeg eller andre vet om og ikke har noe med.

Jeg skulle gjerne likt å sett at gode rutiner, sunn mat, sang og bøker ville vært effektive hjelpemidler mot autisme, insomnia og narkolepsi. Faktum er at det er det ikke. Sitt gjerne på deres høye hester og døm andre for ting dere ikke kan noe om. Gudskjelov så gjør det ikke dere til bedre mennesker.

• Liker 6
Skrevet

Man gir ikke sovemedisin til et barn for barnets skyld, det er for at foreldrene skal få fred.

Så du mener det er bra for et barn og ikke sove om natta?

Skrevet

Nei, vi gir ikke sovemedisin, selv om jeg drømmer om det når småen vil stå opp kl.04.30... :blush:

Skrevet

Melatonin er lifesaver. Har prøvd mye forskjellig og den er det eneste som funker uten at jeg våkner opp med hangover om morgen.

Helt sikkert noen moralister som mener at å ta sovemiddel er feil og bla bla bla, men jeg bryr meg ikke.

Gjest Mandalas
Skrevet

Det er vel like ille for barnet å ikke få sove som for foreldrene. Barnet må også opp på morgenen og leve hverdagslivet.

Skrevet

Så du mener det er bra for et barn og ikke sove om natta?

Hvilke barn er det som ikke sover om natten?

Har aldri hørt om barn som ikke sover om natten.

Det kan være perioder med mindre søvn ifm sykdom, men ikke over lengre tid.

Og isåfall å søker man prof hjelp uten å ty til medikamenter.

Og jo, jeg har barn selv. 3 stk faktisk, en med astma, to med falsk krupp og stadige ørebetennelser, men det er faktisk en del av det å ha barn.

Skrevet

Sønmangel kan i ekstreme tilfeller være livsfarlig. En vet jo at foreldre som er utslitte og har stor søvnmangel rett og slett kan mishandle barna sine i ren fortvilelse. Risting, slag eller andre former for fysisk utagering pga søvnmangel og frynsete nerver er ikke å spøke med. I slike tilfeller tenker jeg at mild sovemedisin i samråd med lege kan være forebyggende for hele familien. Det er vel heller ikke sånn at barn står på sovemedisin i lange perioder, men at det benyttes for å få til et sunt søvnmønster.

Jeg har aldri brukt det på mine, men vil ikke dømme noen som ikke ser annen utvei. Håper virkelig at det er høy terskel for å skrive ut sovemedisin til små barn.

Jeg syns du har et godt poeng. Vi tåler alle søvnmangel ulikt, og for noen går det på stumpene løs når de får veldig lite søvn over lang tid. Noen av disse tror jeg blir så utslitte at de fungerer dårlig som foreldre, og da mener jeg det kan være fornuftig med medisiner.

Som andre her har påpekt, så er ikke dette sovemedisin, og dermed ikke vanedannende. Det har også vært på markedet i mange år. Men, jeg er selvsagt ikke for medisinering av barn i utgangspunktet, og jeg ville strukket meg svært langt for å løse søvnproblemer uten medisiner. Men jeg dømmer ikke de som gjør det i en ekstremsituasjon. Primært for barnets skyld, fordi barn trenger å sove godt for å fungere de også og fordi de trenger voksne som er der for dem.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil tro at kosthold har mye å si. Barn som får et sunt og godt kosthold, er mer rolige og har et mer stabilt blodsukker. Da roer de seg om kvelden.

Barn som får drittmat og masse sukker, blir urolige og hyperaktive barn som ikke klarer å roe seg ned om kvelden fordi blodsukkeret svinger.

Tenk selv etter hvordan det føles når blodsukkeret er for høyt eller lavt, da ville ikke du heller fungert.

JA TIL FISK OG BROKKOLI OG VANN, NEI TIL BOLLER OG BRUS OG SNOP!

Skrevet

Hvilke barn er det som ikke sover om natten?

Har aldri hørt om barn som ikke sover om natten.

Det kan være perioder med mindre søvn ifm sykdom, men ikke over lengre tid.

Og isåfall å søker man prof hjelp uten å ty til medikamenter.

Og jo, jeg har barn selv. 3 stk faktisk, en med astma, to med falsk krupp og stadige ørebetennelser, men det er faktisk en del av det å ha barn.

Jeg har også barn og jeg har også vært igjennom en del våkenetter. Men dette er da absolutt ikke snakk om normale barn som er syke i perioder.

For jo, det finnes barn som ikke sover om natta. Og selvfølgelig oppsøker de profesjonelle. Tror du folk kjøper sovemedisiner på apoteket uten resept? De færreste får sovemedisiner uten at de har prøvd ut en del. Og det er da selvfølgelig med antageligvis uker og måneder med et barn som ikke sover. Noen ganger så får de medisiner som har bivirkninger som virker søvndyssende og ikke sovemedisiner i rette betydning. Det er ikke noe de fleste går på over en lengre periode, kun den tiden det trengs for at barnet skal få døgnrytme/klare å sovne selv. Og noen trenger dette kun noen dager for at det skal løse seg.

Jeg synes folk er veldig høye på pæra og mener de aldri skal gi ungen sin sovemedisin, uten at de på noen som helst måte har vært i samme situasjon som de som faktisk gjør dette.

Jeg har som sagt også barn, han er nå 8 måneder og har aldri sovet hele natta. Det meste er 3 timer i slengen. Og ofte kan han være lys våken i senga fra klokke 19-20 til klokka er både 23-00 og noen ganger lenger. Men han er langt ifra en kandidat som skal ha sovemedisin. Men fortsatt kan det være slitsomt etter 8 måneder med lite søvn, og på dagtid sover han så kort tid at det er absolutt ikke noen vits for meg å legge meg med han, da jeg bruker lang tid på å sovne. Men jeg har heller aldri vurdert sovemedisin. Så det er ikke sånne "enkle" tilfeller de for unger medisiner.

Skrevet

Jeg syns du har et godt poeng. Vi tåler alle søvnmangel ulikt, og for noen går det på stumpene løs når de får veldig lite søvn over lang tid. Noen av disse tror jeg blir så utslitte at de fungerer dårlig som foreldre, og da mener jeg det kan være fornuftig med medisiner.

Som andre her har påpekt, så er ikke dette sovemedisin, og dermed ikke vanedannende. Det har også vært på markedet i mange år. Men, jeg er selvsagt ikke for medisinering av barn i utgangspunktet, og jeg ville strukket meg svært langt for å løse søvnproblemer uten medisiner. Men jeg dømmer ikke de som gjør det i en ekstremsituasjon. Primært for barnets skyld, fordi barn trenger å sove godt for å fungere de også og fordi de trenger voksne som er der for dem.

Hvis det er Milantonin du mener så er det kanskje greit å viten det faktisk aldri har vært prøvd ut på barn.

Det er bare blitt en vane for mange leger å anbefale det brukt ifm barn med ADHD.

Skrevet

Jeg skjønner at det er mye uvitenhet ute og går her. Det er slettes ikke alle ungene som ikke får sove som er hyperaktive. Min yngste sønn har adhd og er medisinert for det. Etter at han begynte med medisiner har han slitt voldsomt med å få sove. Han ligger i sengen sin i mange timer uten å få sove, da ligger han i sengen og vrir seg halve natta. Dette er ikke bra for han i det hele tatt. Hadde jeg bare tenkt på meg selv så hadde han bare fått ligget der og vridd seg, så hadde jeg selv lagt meg og sovet hele natta.

Men pga hans helse får han melatonin for at han skal sovne, slik at han får en god dag på skolen dagen etter. Han har forøvrig et sunt kosthold!

• Liker 2
Skrevet

Hvis det er Milantonin du mener så er det kanskje greit å viten det faktisk aldri har vært prøvd ut på barn.

Det er bare blitt en vane for mange leger å anbefale det brukt ifm barn med ADHD.

Nei, jeg tenker ikke på Melatonin, men Vallergan, som var utgangspunktet for denne tråden. Det er sikkert ikke gjort noe særlig forskning på effekten av dette hos barn, siden jeg ser for meg at det er vanskelig, men poenget mitt var hvertfall at det er en gammel og velkjent medisin, som etter det jeg også vet har blitt gitt til barn med søvnvansker lenge. Mao. skulle man da i det minste ha fått rapportert en del alvorlige bivirkninger om det var noen. Langtidseffekten er selvsagt noe annet. Men som flere nevner, bruker en del av barna også det kun en kort periode for å få søvnrytmen på stell, og det blir jo noe annet.

Nå blir jeg vel tolket som en av disse foreldrene som doper ned barnet mitt fordi jeg ikke har tid til å ta meg av det. Jeg har altså et barn som sover utmerket, uten at jeg tar noe som helst ære for det. Men jeg syns det blir feil å dømme desperate foreldre, som prøver "siste utvei" i samråd med lege. I grunnen syns jeg hovedkritikken bør rettes mot leger som skriver ut over en lav sko, siden det egentlig er de som sitter med ansvaret.

• Liker 1
Gjest Blomst83
Skrevet

Jeg har aldri gitt mine barn sovemedisin,og har heller aldri tenkt å gjøre det.

Jeg tror det viktigste med barn og søvn er rutiner! god og sunn mat og rutiner!

hilsen mor til 3.

Hvordan få til gode søvrutiner når barnet ikke sover? Jeg er et av de barna som fikk vallergan(som forøvrig er en allergimedisin) i korte perioder.Jeg ble lagt til samme tid hver natt,jeg fikk sunn mat og hadde gode rutiner,men jeg sov ikke. Det sier seg at for et barn å være våken i 20 timer ikke er forsvarlig i lengden.Det går på helsa løs. Og alt annent ble selvfølgelig prøvd først.Og skrevet tidligere skal man være forsikig med å uttale seg eller dømme andres handlinger med mindre man har stått midt oppi situasjonen selv.

Skrevet

Ene broren min fikk og vallergan en periode..... han sov ikke ei hel natt før han var over 4, styr og vræl hele nettene. Husker mamma var helt på felgen av trøtthet tilslutt, og broren min var et mareritt på dagtid og pga søvnmangel.

Hun har 5 barn, samme rutinene på alle, sunt kosthold......vi 4 andre sov som vi skulle.

• Liker 4
Skrevet

Med melatonin , er det circadin tab dere mener? Eller er det en annen type?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...