Gå til innhold

Gir du barnet ditt sovemedisin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I følge en artikkel på adressa blir det mer og mer vanlig å gi barnet sitt sovemedisin i denne hektiske hverdagen.

Jeg har ikke barn selv så jeg vet ikke hvordan søvnløse barn påvirker ens hverdag (foruten at jeg kan tenke meg til det..)

Har du vurdert dette? kjenner du noen som gir barna sine sovemedisin?

Som sagt, jeg har ikke barn selv men dette må da være den verste måten å "løse" et problem på? Skjønner ikke helsepersonell skriver ut slikt til barn heller jeg..

http://www.adressa.no/forbruker/article7042295.ece

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei! Kunne ikke falle meg inn

Enkleste måte er sang og en god bok :)

• Liker 2
Skrevet

Ja jøss. For alle barn er nøyaktig like, og alle barn sovner av en sang og en bok. Det blir for dumt.

Anonym poster: aeaeb6010bb523948a1d2c878309accd

• Liker 21
Skrevet

Ja jøss. For alle barn er nøyaktig like, og alle barn sovner av en sang og en bok. Det blir for dumt.

Anonym poster: aeaeb6010bb523948a1d2c878309accd

Det funker sikkert ikke for alle, det ville vel vært en utopi ;) Men løsningen kan da virkelig ikke være sovemedisin på ett-toåringer? Å tilføre så sterke stoffer til de små kroppene når kanskje ikke alt er i balanse enda?

• Liker 5
Skrevet

vel det duger for meg men det duger ikke for andre !

Skrevet

Har et barn som er svært vanskelig å legge, men har aldri tenkt tanken på å gi sovemedisin!

Anonym poster: bcbf90231a7acfb7c5653ae882cb5c17

• Liker 3
Gjest Purple Haze
Skrevet

Sønmangel kan i ekstreme tilfeller være livsfarlig. En vet jo at foreldre som er utslitte og har stor søvnmangel rett og slett kan mishandle barna sine i ren fortvilelse. Risting, slag eller andre former for fysisk utagering pga søvnmangel og frynsete nerver er ikke å spøke med. I slike tilfeller tenker jeg at mild sovemedisin i samråd med lege kan være forebyggende for hele familien. Det er vel heller ikke sånn at barn står på sovemedisin i lange perioder, men at det benyttes for å få til et sunt søvnmønster.

Jeg har aldri brukt det på mine, men vil ikke dømme noen som ikke ser annen utvei. Håper virkelig at det er høy terskel for å skrive ut sovemedisin til små barn.

• Liker 14
Skrevet

Hvordan er nyrene på en ettåring foreksempel? Vil den nyren kunne skille ut stoffene fra sovemedisin så utrolig godt?

Jeg kan forstå at det finnes ekstremsituasjoner, men at dette begynner å bli mer og mer vanlig trenger ikke å bety at det kun brukes i ekstremtilfeller. Skulle kanskje vært forsket mer på dette problemet slik at man kan få alternative løsninger.

Jeg benyttet selv sovemedisin ved to anledninger - aldri mer. Forhåpentligvis.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok faktisk kontakt med lege pga søvnforstyrrelser til størstejenta da hun var ca 1.5 år. Hun hadde alltid sovet godt siden hun var nyfødt, og sov natta over da hun var 3mnd. Men; etter at vi flyttet så fikk hun skikkelige problemer med søvnen. Både med å finne søvnen og å sove sammenhengende. Selv om jeg holdt fast på rutiner så tok det gjerne 3-4t før hun sovnet, og hun våknet annenhver time natta igjenom med nye problemer med å sove. Tror hun sov i snitt 4-5 timer i døgnet, noe som er altfor lite for et så lite barn!

Etter 2mnd var både hun og jeg helt på felgen. Hun fungerte ikke i barnehagen, det gikk utover både mat og det sosiale, hun var så trøtt at hun hadde vondt. Jeg slet og med å fungere på høyskolen jeg gikk på. Så; da kontaktet jeg lege.

Hun fikk vallergan, som er et gammelt allergimedisin som gir døsighet som bivirkning. Dette tok hun hver kveld i ei uke, et par timer før leggetid. Og det var det som skulle til. Etter den uka så sov hun som vanlig igjen.

Har aldri opplevd noe sånt med henne senere, ei heller med lillesøsteren.

Så; det var ikke nok med en sang og ei bok den gangen akkurat...

Jeg er ikke for at en skal gi sovehjelp med medikamenter ukritisk, men av og til så er det gått så langt og det er så prekært at en må få hjelp.

• Liker 14
Gjest Mandalas
Skrevet

Ja, sønnen min får Melatonin. Han begynte med det da han var 6 år, og det var himmelen for han. Og ganske så deilig for oss voksne også.

Skrevet

Jeg fikk utskrevet vallergan til meg selv i en periode med søvnvansker. Fikk sove ja, men herregud sånn det satt i kroppen dagen etter!! Den vonde følelsen i kroppen unner jeg ikke ett stakkars lite barn..

• Liker 2
Skrevet

Begge mine barn har våknet mye på natten og i tillegg stått opp urtidlig. Jeg har vært så trøtt at jeg har sovnet på do. Men siden de ikke hadde insovningsproblemer så var ikke sovemedisin riktig for dem, men hadde det vært det så hadde jeg nok brukt det.

Når sønnen min fikk et skikkelig elveblestutbrudd så fikk han Vallergan, både for å roe ned utbruddet, men også for å hindre at han klødde seg i søvne. Det virket ikke som en mirakelmedisin på søvnen akkurat. Men han slet mye med ettervirkninger dagen etterpå. Så det er ikke førstevalget, men jeg forstår at noen tyr til det. Like mye for barnet sin del som foreldrene.

Anonym poster: f3c4ebe32378bb9613f38f5cc14313bb

Skrevet

Vallergan er IKKE sovemedisin, det er et antihistamin. Jeg fikk selv dette første gang utskrevet da jeg var rundt.. 12-13?

Hadde det vært snakk om å skrive ut sovemedisin som i benzo/benzolignende (z-medisiner) til barn hadde jeg vært mye mer skeptisk.

Anonym poster: 0ade5ca4f8a01036e29105d47715ed6b

Skrevet

Jeg har fått to barn på 4 år. Begge har vært håpløse med soving og ikke sovet natten gjennom før ved 2 år. Nå er ikke yngste to år helt enda, men håper allikevel på at også hun begynner å sove natta gjennom da.

Jeg har da ikke hatt skikkelig nattesøvn i det hele tatt på disse årene og er ganske "ødelagt" av denne søvnmangelen.

På mange måter hadde nok sovemedisin(eller Vallergan) vært verdt å prøve ut, for det er ganske ødeleggende for familielivet med så dårlig søvn over lang tid.

Men jeg har ikke samvittighet til å utsette barnet mitt for det.

Da får jeg heller lide(og ofre helsa mi) selv og ta meg sammen som best jeg kan.

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk utskrevet vallergan til meg selv i en periode med søvnvansker. Fikk sove ja, men herregud sånn det satt i kroppen dagen etter!! Den vonde følelsen i kroppen unner jeg ikke ett stakkars lite barn..

Jeg har prøvd vallergan selv, og opplevd hangover dagen etter hvis jeg har tatt det for seint om kvelden, tok jeg det tidlig så kjente jeg ikke noe dagen etter. Men jeg hadde den minste dosen.

Virket iallefall ikke som om det plaget jenta mi så veldig den uka hun tok det, heller tvertimot, hun fikk faktisk sove for første gang på lenge, og var blidere og virket mere uthvilt.

Skrevet

Nej, nej, NEJ! Vad tänker folk med?! Göra barn beroende av medicin för att de ska få sova, tänk resten av livet vad man förstör!

Jag blir chockad!

• Liker 1
Gjest Blomst83
Skrevet

Jeg tok faktisk kontakt med lege pga søvnforstyrrelser til størstejenta da hun var ca 1.5 år. Hun hadde alltid sovet godt siden hun var nyfødt, og sov natta over da hun var 3mnd. Men; etter at vi flyttet så fikk hun skikkelige problemer med søvnen. Både med å finne søvnen og å sove sammenhengende. Selv om jeg holdt fast på rutiner så tok det gjerne 3-4t før hun sovnet, og hun våknet annenhver time natta igjenom med nye problemer med å sove. Tror hun sov i snitt 4-5 timer i døgnet, noe som er altfor lite for et så lite barn!

Etter 2mnd var både hun og jeg helt på felgen. Hun fungerte ikke i barnehagen, det gikk utover både mat og det sosiale, hun var så trøtt at hun hadde vondt. Jeg slet og med å fungere på høyskolen jeg gikk på. Så; da kontaktet jeg lege.

Hun fikk vallergan, som er et gammelt allergimedisin som gir døsighet som bivirkning. Dette tok hun hver kveld i ei uke, et par timer før leggetid. Og det var det som skulle til. Etter den uka så sov hun som vanlig igjen.

Har aldri opplevd noe sånt med henne senere, ei heller med lillesøsteren.

Så; det var ikke nok med en sang og ei bok den gangen akkurat...

Jeg er ikke for at en skal gi sovehjelp med medikamenter ukritisk, men av og til så er det gått så langt og det er så prekært at en må få hjelp.

Jeg støtter deg opp under denne her.Jeg var selv et barn som overhodet ikke sov.Mitt første leveår var jeg våken 20 timer i døgent,og sov ikke en hel natt gjennom før fylt 3. Og vallergan ble da løsningen i en kort periode. Tror man skal være forsikitig med å dømme andre sine handlinger før man selv står midt oppi situasjoen selv.

Skrevet

Rart at folk som uttaler seg om "sovemedisin" til barn, uten egentlig og vite hva de snakker om. Det som blir brukt som "sovemedisin" til barn er vallergan, noe som er et antihistamin, altså allergimedisin opprinnelig. Men pga den søvndyssende effekten ble det utviklet bedre allergimedisiner. Nå blir det brukt som et innsovningspreparat, er IKKE vanedannende, og blir gjerne bare brukt i korte perioder på 1-2 uker av ganger for og få inn soverytme hos barn som sliter enormt med spesielt innsovning. Effekten er halvert etter ca 3-5 timer, og det er ute av kroppen etter 10.

Barn får i tillegg en så lav dose, at hvis det er andre ting som plager de (smerter f.eks som en 2 åring kanskje ikke klarer formidle) vil de våkne likevel. Det er desverre litt lite forskning på området, og noen legetime gir det sikkert ut for lett, og noen foreldre tar det sikkert i bruk for raskt. Men ikke glem at barn er like forskjellige som voksne, og barn kan faktisk slite enormt med søvn uten at det plaget med andre ting, være seg fysisk eller psykisk, og trenger litt hjelp til og komme inn i en god rytme. Ikke bare foreldrene som får en god ny hverdag. De fleste barn som sliter med søvn, sliter også med konsentrasjon, motorikk , matlyst, dårlig humør osv. Mange får helt nye, friske, opplagte, våkne barn etter få dager på vallergan:-)

Skrevet

Ja, sønnen min får Melatonin. Han begynte med det da han var 6 år, og det var himmelen for han. Og ganske så deilig for oss voksne også.

Jeg oppdaget Melatonin som voksen etter å ha omtrent ikke klart å sovne om kvelden siden jeg var 4 år. Jeg pleide å bruke 2-3 timer på å sovne. Med Melatonin bruker jeg 20 min. Så for min del har det virkelig hjulpet livskvaliteten.

Anonym poster: 44a6837db2921c12be18629b02c9bdef

Skrevet

dere som har brukt vallergan : hvor lang tid blev der brukt på at finde en evt. årsak til at barna ikke ville / kunne sove?ville vere livred for at man overså en evt. bagved liggende grund.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...