Gå til innhold

Pbrinas hovedfags- og andre frustrasjoner


Pbrina

Anbefalte innlegg

Funka dårlig å jobbe 140% OG skulle bli ferdig med oppgaven, så jeg tok meg en pause. Planlagt var den vel egentlig ikke, men det er rart med det: Når jeg endelig har fått skrevet ferdig et kapittel til gjennomlesning, har printet det ut og skal lese igjennom for å sjekke flyten og sammenhengen i det, så kommer jeg meg aldri gjennom det før det har tatt år og dager.

Herregud, så jeg gruer meg til å komme hjem til nyttår og bli spurt "Hvordan går det med oppgaven, du må da være ferdig nå?", svelge klumpen i halsen, klistre på et smil og si: "Åneida, den ligger og venter på meg den! Evig student, jeg, veit du!"

Blæh. Siden jeg ikke drar hjem til familieselskapet som er i dag, klarer jeg kanskje å unngå å møte spes tanta mi (som begynner å bli gammel nok til å si hva som faller henne inn uten å tenke på at folk kanskje sliter uten at de nødvendigvis viser det. Hjelper jo ikke til at sønnen hennes "klarte det fint på normert tid"...)

Blæh igjen.

Men jeg skal hjem og besøke mamma, det er det viktigste! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner til masete slektninger, ja. Du får trøste deg med at noen simpelthen ikke eier sosiale antenner. Kos deg hjemme hos mor, og ha en fortsatt god romjul!

Alt har en ende, vet du. Uansett hvor langt frem det er så lærer man alltids noe på veien. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Takk igjen, Veronal :) Det gikk faktisk bra hjemme, tror folk har skjønt at denne oppgaven ikke er det viktigste i livet mitt.

_______________________________________________

Idag(eller ettermiddag, egentlig) har jeg mest hengt på KG, sovet litt på pulten, lest litt og skrevet litt. KG-livet mitt er veldig variabelt, får en si. Er mest en som leser her, og skriver bare om jeg har tid eller vet svaret på noe veldig godt.

Vet at en KG-bruker har fått seg ei lita datter nå nettopp, men jeg skal la henne få kunngjøre det selv (Om du leser her: Gratulerer så masse en gang til!).

For tida er jeg mest frustrert over jobbsituasjonen min. Vikarjobben min er ferdig 1. februar, da må jeg gå tilbake til min "gamle" jobb. Noe som jeg helst ikke vil, den er blitt bare en backup for å tjene penger når jeg MÅ. I tillegg har jeg en 20% stilling fram t.o.m. april. Det blir jo helt umulig å kombinere denne med noe annet! Krysser fingre og tær for at vikarbyrået mitt finner i alle fall en 50%-stilling i de månedene, så jeg slipper å stå ute og fryse og banne over jobben med provisjonslønn. Usj, som jeg gruer meg til å begynne der igjen. Enda godt at folkene der virker overlykkelige hver gang jeg er innom!

Snaaaart, snart kommer sambo og henter meg hjem. Lurer på hva det skal bli til middag idag? Er så drit lei mat som ikke smaker noenting, skulle ønske jeg fant noe kjempegodt krydder uten så vilt mye salt. For saltsmak liker jeg ikke! Dolmio spagettisauser digger jeg vilt, men jeg kan jo ikke spise spagetti hver dag!

Jeg nyter forresten ferskt brød nesten hver morgen nå, brødbakemaskinen jeg fikk til bursdagen min er virkelig et funn! Har aldri spist så mykt og deilig brød før i hele mitt liv (som ikke er bakt hos bakeren). Klarte selvsagt å skjære i teflonbelegget i eltekniven da jeg skulle skjære skiver idag, fordi den fulgte med brødet istedenfor å sitte fast i bollen som den pleier. Uffeda..

Jeg lurer på om jeg begynner å bli mer voksen nå. Sånn for å skifte tema fullstendig. Jeg kjenner i alle fall at jeg tenker og grunner på andre ting enn jeg har gjort før. Er vel en sånn ny fase i livet, som jeg husker jeg har hatt før. De kommer alltid i de periodene jeg er lite sosial over lengre tid. Doh, årsak-sammenheng, der ja! Savner "en god prat" med venninner, er ikke så flink til å ringe for å skravle eller for å avtale å treffes. Får til og med av og til for meg at noen egentlig ikke vil ha kontakt av diverse grunner. Flink til å lage unnskyldninger for ikke å ringe noen, jeg.

På tide med nytt liv og nye muligheter, ser det ut som! Finne meg en hobby som koster nada, kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake på skolen og veldig optimistisk. Ei venninne av meg har tilbudt seg å lese gjennom det jeg har, og siden hun ikke er utdanna i det samme som meg, så blir det mye mindre skummelt enn å levere til en post.doc. Sliter med sjøltilliten, helt klart.

Har kanskje fått en fot innafor en annen vikarjobb nå, litt skiftarbeid blir det og ikke verdens høyeste lønn, men alt annet enn å stå på gata og hutre mottas med takk! Om jeg får den, har jeg regna meg fram til garantert utbetalt 6500, og det er jo fint.

Plukka med meg flere brosjyrer på Karrieresenteret idag, har funnet en stillingsannonse som ser særdeles interessant ut! Denne vil jeg ha, så her er det bare å glimre til ved utforming av søknad og CV!

Brrr, kaldt her idag. Går og kjøper meg en kaffe, så skal det korrekturleses igjen :)

Våkna forresten i natt og skjønte ikke helt hvorfor jeg hadde våkna. Kikka på mobilen for å se hva klokka var, og da så jeg at jeg hadde fått mld! Venninna mi fikk baby i natt :) Hu er jammen ram på mobil, to timer etter at babyen kom ut, så var det sms-varsling på gang. Ser for meg at jeg kommer til å være fysisk ute av stand til alt mulig i flere døgn etter en eventuell fødsel i framtida. Isjameg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at en KG-bruker har fått seg ei lita datter nå nettopp' date=' men jeg skal la henne få kunngjøre det selv (Om du leser her: Gratulerer så masse en gang til!).[/quote']

Tusen tusen hjertlig, for gratulasjoner både tidligere og nå her på KG :-)

Her fødes det over en lav sko, gitt. Først meg, og nå vår venninne som er så kjapp på mobilen. Er et morsomt fenomen det der med mobilen på dagens fødestuer. Det har liksom blitt til at folk nærmest oppdaterer hverandre kontinuerlig etterhvert som fødselen skrider fram. Selv slo vi av mobilene da det satte i gang, men jeg vet andre som sender sms-er med rapport om når vannet går, hvor mange cm det er og så videre og så videre. Vi fikk nylig sånne sms-er selv, da et vennepar av oss fikk ei jente for et par dager siden. Litt morsomt, men også litt sånn "hei, trenger jeg å vite at hun har fem cm åpning nå?" :ler:

Så godt å lese at du er optimist igjen. At du har korrekturleser på plass, og at en mer fristende vikarjobb har dukket opp. Og den stillingsannonsen hørtes spennende ut. Håper det viser seg at dette er det du har ventet på. U go girl!

Når det gjelder å være dårlig til å ringe og slå av en prat, så er vi flere som kan bli flinkere til det. Selv har jeg droppa nyttårsforsett ala skal bli sunnere, trene mer og så videre, og heller sagt at jeg skal bli flinkere til å holde kontakt med både gamle og nye venner, både per e-post og telefon (ja, og så besøk når det gjelder de som bor i byen her da). Er jo så koselig når man først får fingeren ut. Så, vi får ta oss selv litt i nakken begge to :wink:

Du får ha en fin-fin kveld videre, Pbrina. Vi snakkes :-)

Stor klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Weeee, der var du!!!

Jepp, slenger meg på det der nyttårsforsettet. Kanskje en alarm på mobilen som påminnelse hjelper?

..men jeg vet andre som sender sms-er med rapport om når vannet går, hvor mange cm det er og så videre og så videre.

Takk, takk, for at dere ikke gjør det! Får da være grenser, hva?

Idag så jeg tilogmed enda en stillingsannonse som jeg siklet litt på. Juhuuu! Litt skummelt å få godfølelsen, men det gjelder å være optimist! Av og til smiler livet sitt bredeste smil til en, og da gjelder det å la seg varme mest mulig i Colgate-glansen *nikke*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ouff.. en uke er gått og jeg har fremdeles ikke fått sendt den søknaden. Var og fikk tilbakemelding på søknad/CV idag på Karrieresenteret på UiO, og veilederen sa jeg måtte bevise veldig at dette var en stilling jeg _ville_ ha, siden jeg nok var overkvalifisert. I tillegg rådet han meg å søke "høyere stillinger" enn dette. Men hva om jeg ikke _orker_ å jobbe med mer kompliserte ting enn dette da? *fnys* Jeg gidder bare ikke en jobb der jeg ligger våken om natta fordi jeg bekymrer meg om jeg blir ferdig i tide, om jeg har gjort det bra nok, om, om, om.. Jeg vil ha en jobb der jeg kan utvikle meg stille og rolig og finne ut hva jeg egentlig vil. For akkurat nå, vil jeg ikke ut på et høyere nivå enn denne stillingen tilbyr.

Kanskje jeg har "vært borte" fra jobber som krever litt mer tankevirksomhet og egenproduksjon for lenge, sånn at jeg har fått litt noia for dem. Men jeg ser ikke for meg at jeg klarer å selge meg inn på et intervju til en "høyere stilling" når jeg ikke er oppriktig interessert i den!

Ouff.. Mannfolk. Alltid skal de være så fulle av selvtillitt og sikte høyere, bedre, raskere. Jeg trives på min grein, der hobbyen min er mitt fokus i livet. Nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva du skal gjøre da?

Gå inn på dataen, (eller der er du vel allerede :oops: ) skriv den søknaden, putt den i en konvolutt, frimerke, ta på deg skoene og gå ned i postkassen!

OK, så får du kanskje ikke den jobben likevel. Men da var det IKKE fordi du ikke prøvde og IKKE fordi du lot en en eller annen karrieredust bestemme hvilke jobber du skal søke på og ikke....

:heiajente:

Og takker for innlegg i dagboken min! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Vet du hva du skal gjøre da?

Gå inn på dataen, (eller der er du vel allerede :oops: ) skriv den søknaden, å putt den i en konvolutt, frimerke, ta på deg skoene og gå ned i postkassen!

OK, så får du kanskje ikke den jobben likevel. Men da var det IKKE fordi du ikke prøvde og IKKE fordi du lot en en eller annen karrieredust bestemme hvilke jobber du skal søke på og ikke....

:heiajente:

HELT ENIG!!!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lykke til med jobbsøknadene!

Jeg liker best jobbsøknader som kan sendes per mail! Å få søknaden i en konvolutt og sendt avgårde, vel, det tar sin tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Stakkars dagboka mi, glemt og stuet vekk nederst på side to under "Dagbok P-T"... Har vel sine grunner:

Du var her sist: Ons Feb 23, 2005 21:48

Klokken er: Fre Mar 18, 2005 10:38

Vel, jeg søkte aldri på "drømmejobben" min, dagen etter jeg skrev innlegget ringte vikarbyrået mitt (flinke vikarbyrået!) og ga meg jobb mellom 70 og 100% ut midten av juni!

Ellers nytt er at jeg i ettermiddag skal opp på skolen og kikke på de siste kapitlene jeg har skrevet som har vært til gjennomlesing hos en post.doc. Ser ut til at det blir eksamen etter sommer'n, har ikke tid til å lese noe før det. Det er rart med det, nå er jeg kommet så langt forbi stadiet "nå MÅ jeg bli ferdig" at jeg er helt avslappe i forhold til det hele. Enkelte dager synes jeg at forværelse-jobben min er ypperlig avslappet, jeg har overskudd så det holder når jeg kommer hjem og jeg slipper å dra jobben med hjem i tankene. Disse dagene vurderer jeg seriøst å søke på slike jobber, for da kan jeg jo jobbe med hobbyen min på kveldstid istedet!

...mens andre dager får jeg helt fnatt av at jeg ikke får brukt meg i denne jobben, og ønsker meg noe mer utfordrende. Aller best liker jeg tanken på å klatre sakte og sikkert fra en kjip, men lett jobb, opp mot noe mer utfordrende. Er uten tvil en prototype steinbukk på det punktet.

Ser ut til at det blir en stille dag på jobb, så jeg får ta meg i nakken og lete etter jobbannonser. Har jo hele påsken til det også. Fikk input fra ei venninne igår, vi var og så Le Regard på kino, en film som anbefales om du vil ha en fin, dyp film.

Hm, sulten... Tid for lunsj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Så rart livet er!

Igjen er jeg inne i en periode med ca null sosial kontakt med noen andre enn de i jobben og de jeg trener med. Jeg merker jeg blir dårligere til å snakke med folk, jeg har aldri vært mye til "smalltalk'er", men jeg har skikkelig vanskelig for å formulere meg på et vettugt vis i flere sammenhenger.

I tillegg har jeg vanskelig for å konsentrere meg om hva folk snakker om til meg, jeg klarer ikke interessere meg for noenting lenger. Før snappet jeg opp hva som helst og husket det i år etterpå og kunne bli brennende engasjert i flere temaer. Nå klarer jeg knapt huske hva sjefen min ga meg beskjed om for 5 setninger siden hvis han kommer med en lang utredning om noe.

Og det der irriterer meg også, at folk ikke kan svare kort og presist på det jeg spør om. Hvis jeg vil vite hvor mange av ditt som skal datt, så vil jeg ikke høre hele resonnementet og utredningen som ligger bak avgjørelsen, jeg vil bare vite avgjørelsen!

Sånt blir det dårlig nettverksbygging av, men jeg klarer bare ikke bry meg, jeg vil bare jobbe med ting som "kan gjøres unna", at man ser papirstablene minke, at man ser et håndfast resultat, at man er ferdig med jobben ved dagens slutt og ikke trenger drømme om stresset man kommer til å få neste morgen...

Ja, ja... enda godt jeg skal på fest i kveld, så er det ingen som lurer på hvorfor jeg ikke klarer snakke ordentlig, de tror nok bare jeg er full...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hehehe, my neverending story, sier jeg bare. Tenk at jeg snart skal se slutten på den?

Aaaaaaaaaaaaah, PANIKK! Jeg burde levere på fredag, men her sitter jeg og ikke gjør en døyt. Og idag som jeg bare kan sitte til ni, for jeg må jo selvsagt hjem og se sesongens første Lost!

Lurer virkelig på hvordan livet blir når jeg ikke har den gråbrune hovedfagsskyen hengende i øyekroken av horisonten min. Tror jeg har ganske store, urealistiske forventninger til "livet etter", men det skal bli godt. Det eneste som ergrer meg litt, er at jeg ikke har "kontoret mitt" lenger. Det er jo så genialt! Jeg er aldri så arbeidsvillig og flittig som når jeg sitter her - så lenge det ikke er snakk om oppgaven min. Alt mulig annet med web, Photoshopping, portfolio-laging, mailing, det får jeg unnagjort i en fei når jeg er her!

Ouff.. kom på at jeg må ringe noen og gratulere med dagen nå før jeg glømmer det. Synd å si det, men det er skikkelig pliktløp. Jeje, så lenge det gleder vedkommende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:vinke:

En dagbok jeg ikke har oppdaget før! Jeg så "hovedfags-" og "frustrasjoner" og var selvsagt solgt med en gang :) (vet nemlig en del om hvordan de ordene henger sammen...)

Ser du har planer om å levere nå. Det er skummelt skal jeg fortelle deg. Leverte min master til trykking i går, og skal hente den og levere til instituttet i morra. Men du så godt det skal bli og få det ut av verden! (Bortsett fra at jeg skal ha muntlig, da. Men en ting om gangen :tommelsmil:)

Men er enig i det du skriver om at det skal bli rart å ikke ha dette hengende over seg lenger, men faktisk gå videre på noe helt nytt i livet(hvis det var det du mente? jeg mener i alle fall dette :ler: )

Håper du klarer det!

Stor innspurtsklem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, en dag til trykking, bare? Det høres positivt ut, leste nettopp på nettet at det tar ei uke på Reprosentralen, og det passer jo dårlig når jeg skal skrive alt sammen i kveld/natt, levere til trykking i morra OG levere i morra. Evig optimist og skippertaksmenneske, det er det jeg er :roll: *puh* Yeah, yeah, så lenge jeg får E eller bedre, da er jeg i alle fall FERDIG!!!

Lykke til du også, shoegal :)

-----

Jeg kom egentlig inn her fordi jeg hadde et gullkorn om hovedfag på tunga, men nå blei jeg helt forvirra av at noen hadde skrevet noe her, så da mista jeg det, gitt.. Var noe om fasiter, tror jeg...

AH, nå husket jeg:

Etter mine erfaringer, bør du ikke satse på en forskerkarriere dersom du elsker å ha en fasit å sjekke svarene dine opp mot.

Gullkorn og gullkorn, fru Blom. Men det har i alle fall jeg lært meg på hovedfaget. Men hadde jeg begynt å jobbe etter cand.mag.'en, så hadde jeg garantert angra på det. Det forbannede grønne gresset på andre sida, vettu.. Menneskets velsignelse og forbannelse er at vi aldri er fornøyd med tingenes tilstand - men så har vi jo utvikla oss rimelig mye nettopp på grunn av det. Hadde alle vært som meg, hadde vi stått på stedet hvil: "Hvorfor endre noe som funker, lissom?"

Nei, nå skal jeg dra fra jobb snart, så jeg kommer meg på skolen. Bare EN MÅNED IGJEN nå, så kan jeg HVER dag dra rett hjem fra jobb og være hjemme med verdens beste samvittighet :) Jøss, det blir vel første gang siden jeg begynte på universitetet - for over 9 år siden!!!! Guuud, her er det på tide å komme seg videre!

Men først dagens på Fredrikke, sulten nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ARRRRRRGH! Gå og hent rekvisisjon, sto det. Men ikke noe om at du måtte vite hvor mange sider oppgaven skulle være på FØRST. Blir stressmorra på tirsdagsmorran, gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Wohooooo, this too shall pass!

Jeg er helt schizofren for tida, jeg går fra å ha sommerfugler i magen fordi jeg gleder meg til å bli ferdig til å rive meg i håret fordi jeg ikke får til å få ned på papiret de formuleringen jeg vil ha om hydratisering, kalorimetri og elektronegativitetsdifferanser.

Tirsdag kommer det i alle fall til å falle stein fra hjertet og jeg kan begynne å bli nervøs for eksamen istedenfor å tynges av det uferdige arbeidet. Jeg tar heller ti eksamensnervøsiteter i bytte mot det slitet jeg har hatt!

Tenk om jeg bare kunne klare å tvinge meg til å sitte til krampa tar meg ikveld.. En bil til disposisjon hadde absolutt vært tingen da! Kanskje min kjære kommer forbi med den?

Nei, nå skal Künstler jammen få den kritikken han fortjener, for makan til dårlige målinger skal man lete lenge etter! Så skal jeg fundere på hva stoffet mitt kan brukes til, både mulige og umulige måter, koke ihop noe om kalorimetri, snuse bortpå korngrensemotstand og båndgap, relatere elektronegativitetsdifferansen vs. entalpi til min forbindelse og kontrollese alt sammen. Og tilslutt gleder jeg meg til å slåss med Word, som nekter meg å sette inn sider uten sidetall og insisterer på at hver referanse skal ha sin egen side. :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mine erfaringer, bør du ikke satse på en forskerkarriere dersom du elsker å ha en fasit å sjekke svarene dine opp mot.

Noen av oss lærer ALDRI, og fortsetter uansett. Og sannsynligvis etter det også. Selv om det til tider blir som å stange hodet i en murvegg.

Ellers vil jeg ønske lykke til med innspurten! Om kort tid er du FRI!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers vil jeg ønske lykke til med innspurten! Om kort tid er du FRI!!!

Tusen takk!

Og takk for hilsen, Veronal :)

Igår var jeg og skulle melde meg opp til eksamen, gikk greit hos instituttet, men fakultetet satte oppmeldingen min på hold inntil jeg fikk trykka oppgaven.. Jaja, alt var jo i orden, så det burde jo gå bra at jeg kommer med oppgavene ei uke eller så etter fristen. Egentlig burde jeg jo bruke tiden til å lese nå, men må jo få ferdig først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...