Gå til innhold

Pbrinas hovedfags- og andre frustrasjoner


Pbrina

Anbefalte innlegg

Takk, takk, Veronal :)

Det var varmt og fint (jeg smurte meg med for høy faktor, så jeg fikk ikke mye farge, men jeg ble i alle fall ikke brent!!!), og Rådhuset i Toulouse er fantastisk fint! Og ellers er sentrum ganske så koselig, det lille jeg fikk sett. Vi hadde en ganske skummel episode med leiebilen, men som tilslutt endte veldig så komisk (takk og pris!). Hva skulle man gjort uten dansker som snakker flytende fransk?

Da var man tilbake foran PC'en, inspirasjonen mangler som vanlig, har surfa i noen timer nå, og helst skulle jeg dratt hjem til sambo snart og tatt noen øl, vi avtalte det i ettermiddag. *sukk* Og jeg har fråtsa i meg nesten en hel stor Helnøtt så jeg er helt uggen. Sjokolade hjelper ikke for alt, nei...

Har trent to dager på rad, blir vel noe i helga også vil jeg tro. Her skal man bli bedre, ja, ikke noe bønn!

Uff, ja, jeg skulle jo skrive. Ok, da...

Var forresten utrolig godt å komme hjem til sambo igjen, han er nå bare best i verden, ikke rart jeg får abstinenser etter han! Min mann! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Idiot-Pappa hadde drukket opp all ølen vi hadde i kjøleskapet, så vi gikk og kjøpte blandevann og nå tester vi ut barskapsinnholdet vårt!

*notere seg: kjøpe rom for å lage strawberry daquiri en gang*

Knis, fnis, blikke lett å komme seg opp på jobb imorra, nei! Weeeehaaaaa! Men cola er kjøpt inn i tilfelle rottefelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pbrina,

jeg regner med at du hadde det knall i Toulouse! :Nikke:

Skal du jobbe med oppgaven i sommer, eller skal du jobbe-jobbe?

God lørdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsen, Veronal! Lørdagen min var fin, jobbet ute sammen med sambo hele dagen og vel hjemme ble det noen drinker og god kjøttmiddag :)

Toulouse var bra, deilig med spilling, sol og varme! Vi gjorde det elendig, men det var bra at vi fikk en oppvekker... Mandag gjorde vi litt sightseeing i bysentrum, gikk innom rådhuset (Capitoleum) og kikket oss litt rundt. Det var fantastisk pent der inne, enorme veggmalerier, marmor, statuer, ordentlig overdådig fra noen århundrer tilbake. Det ene maleriet var av en del av et teglsteinshus. Når man gikk nærmere var det som om bygget kom ut mot deg, man måtte helt inntil vegen for å skjønne at det var helt flatt. Helt utrolig at det går an å male så tredimensjonalt!

På kvelden kjøpte vi oss masse ost, brød og frukt, og valgte en helt tilfeldig rødvin som vi koste oss med utenfor hotellet. Deilig varmt mens det tordnet i det fjerne.

Har vært innom her (skolen, altså, KG er jo litt lettere å komme innom oftere....) et par ganger siden jeg kom hjem, jobbet mest, men også kost meg glugg ihjæl med sambo innimellom. Har nok ikke fått skrevet noe mer siden før ferien... *svart samvittighet* Og her er jeg igjen idag, like udugelig som før. Vi har forresten vært på noen visninger på hybelleilighet, ser ikke ut som at det skal bli så vanskelig å finne seg noe vi har råd til. ÅH, så godt det skal bli å komme seg vekk, vekk, vekk, fra Pappa!!!! Kommer ikke til å holde særlig kontakten med han videre, føler det på meg.

Kommer til å jobbe-jobbe når det er jobb å oppdrive, ellers kommer jeg til å sitte her på kontoret og prøve å skrive i sommer. Har ikke hatt ordentlig ferie på flere år, kjennes det ut som, men jeg var jo hjemme på ferie i fjor og forfjor, når jeg tenker litt etter...

Nei, nå vil jeg bli ferdig med dette dritten, sånn at jeg kan bruke kreftene mine til morsommere ting!!!

This too shall pass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juuuhuuuuuu, vi skal flytte! Fikk vite i ettermiddag at vi får den leiligheten vi helst ville leie, så nå er det vekk, vekk, vekk fra Pappa :sjarmor: Åh, som jeg gleder meg!

Nok en inspirasjon til å bli ferdig her på skolen. Nå skal det betales husleie til den store gullmedaljen! (Neida, ikke akkurat...) Fornøyd med prisen, strøm er inkludert, så nå slipper vi å fryse på beina i vinter :) Blir litt liten plass, men, men. Bedre enn å dele leilighet uansett.

Min kjære og jeg helt alene i vårt "eget" lille krypinn. Åååååh, så romantisk atte!!! Sofa er bestilt inn og vi har allerede møblert leiligheta på papiret. Gleder meg så masse!

Er så trøtt, men skal lide meg gjennom litt skriving, så kanskje har jeg samvittighet til å dra hjem allerede når sambo ringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med leilighet!

Dere har kanskje flyttet allerede?

I så fall, her er blomster og pærebrus som innflyttingspresang:

:blomst_opp: :perebrus:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takkelakke, Veronal og ¤Chanela¤ :)

Flytter ikke ennå, men vi er begynt å pakke allerede, det er like greit å begynne. Man har jo så masse man nesten ikke bruker.. I det siste har sambo og jeg nesten bare vært innom hjemme for å spise og sove/pakke for å reise et sted/hente noe. Vi trenger ikke store plassen når vi holder på sånn (bare vi lærer oss å rydde litt oftere..).

Sist jeg skrev på oppgaven fikk jeg meg en liten aha-opplevelse, faktisk. Man lærer så lenge man lever.... Får prøve å se om jeg får noen idag igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Back in black!

Eller ikke riktig. Fikk skrevet noen velvalgte ord igår, satser stort på å fortsette i samme stil idag. Tjente ganske bra på jobb idag også, fornøyd med det :) Men det irriterer meg at folk som "har bestilt time" ikke dukker opp. Dumminger som går glipp av masse penger.. Men så kan jeg jobbe lengre og tjene mer, da, det er jo sant.

Blir bare skole og flytting på meg i neste uke, deilig at vi slipper å styrtflytte på en dag. Å, som jeg gleder meg! Gjør meg ikke det dugg om jeg ikke ser Pappa igjen på en goooooood stund, har blitt mer enn mett nok på han for ei tid. Når vi flytter skal jeg blir flinkere til å vaske og rydde og... sånne ting.

Og nå skal jeg være flink og skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blæh. Å skrive er kjedelig. Ikke minst når man må lete PCen rundt for å finne ei fil man er sikker på er der, bare ikke hvor. Skjønt, det hadde sikkert tatt like lang tid å lage ei ny fil av samme slaget. Hvorfor kan man ikke lage filnavn som er fullstendig selvforklarende? Eller bygge opp en struktur med mapper og filer som gjør det mye enklere å finne fram? Er visst ikke så god til dette med arkivering, nei. Tar vare på alt jeg kommer over, men å putte det på logiske steder med gode navn, se det er noe helt annet.

Skulle gjort en hel haug med annet også, men nå er det blitt så masse at man bare sitter og ikke får gjort noe som helst. Faen og. I tillegg har jeg over tre timer i buss imorra, der jeg kunne gjort massevis, hadde jeg bare hatt en bærbar en... Kanskje høre om jeg får låne på jobben, kanskje..?

Glunten kommer snart og henter meg og alle eskene, vi pakker og pakker :) Har kjøpt kort til han som han skal få når vi flytter inn tilogmed. Gleder-gleder-gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snaaaart på vei til Sverige, gleder meg, det kommer to nye i helga. Fant heldigvis fila jeg leita etter igår, er det ikke typisk at man leter i versjon 3, men ikke i versjon 2, der den var... Skal prøve å skrive mest mulig ferdig før jeg drar, kanskje ta med på bussen også.

Tjoho, snart er det helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, nå var det vanskelig å finne igjen dagboka si, gitt...

Hatt en strålende helg med utrolig bra trening, er så støl som fy! Denne uka blir det bare skoling på meg, ufrivillig ferie fra jobb, så jeg satser stort på å få skrevet ferdig denne uka. Blir deilig med "bare 100%-dag" istedenfor dobbeltarbeidinga som jeg oftest holder på med. Skal pakke til flyttinga på kveldene, men jeg MÅ komme meg avgårde på trening et par ganger denne uka, tre uker til det virkelig gjelder. Savner litt 1-mot-1-trening, men det blir vanskelig uten bane.

Nei, jeg skulle skrive, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for hilsen, Mel-anie :)

Igår ringte de som vi skal leie av.. Vi får ikke nøklene før på onsdag :evil: Vi som trodde vi skulle få de før helga, så vi kunne bruke helga til å flytte!!! Faen også. Mamma som kommer på besøk på onsdag og greier, ARRRGH, dette krasjer jo helt med planene våre! Vi fåri alle fall tilgang til garasjen nå, skal hente nøkkel i kveld, så vi får gjort unna noe i denne uka. Håper det er god plass der...

Pappa og B holdte på i går kveld igjen. Masse ting som knuste, roping og skjelling og smelling i flere timer. At det går an. Jeg hater dem begge. Men snart, snaaaart er vi kvitt dem, bare noen dager til, så slipper jeg å bry meg noe som helst mer.

Søkte om depositumslån idag, hadde ubesvart anrop på mobilen istad, kunne ha vært banken som ringte. De ringer vel igjen. Hadde hjulpet veldig, selv om vi egentlig har pengene til det. Dumme lånekasse! Usj, tenk om jeg hadde vært ferdig med oppgaven nå, da hadde jeg sluppet å betale avdrag fordi jeg tjener for lite!

Skal skrive, bare spise litt frokost først.

Dagen idag føles ikke helt bra, men den tar seg vel opp etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår signerte vi leiekontrakten :) Og vi fikk nøkkel til garasjen, så idag begynner vi seriøst med å pakke og bære.

Pappa kom inn en tur i går morges og fortalte de kanskje fikk solgt båten snart, om så til spottpris, for nå gadd han ikke B mer. Var bare tull å skaffe seg båt i høst, sa han. SNAKK om total mangel på selvinnsikt!!! Hva var de hele familien sa til han da han ville kjøpe seg båt sammen med B? Han var til og med inne på det selv et par ganger i noen edru øyeblikk, utrolig nok, men de varte vel ikke lenge nok til at det sank inn. 120 000 kroner for en båt som de har seilt til Drøbak med én gang. Snakk om dyr tur...

De var igang igjen i går kveld, da ringte til og med Farmor og skjente på "dette jævla kvinnemennesket, hun er jo sinnsyk!" Jeg orker ikke fortelle henne at sønnen hennes er like gal, hul vil ikke høre på det øret. Stakkars gamla får ødelagt nattesøvnen sin av at Pappa drar opp til henne og klager sin arme nød over hvor jævlig B er, mens han klarer stelle til like mye bråk helt av seg selv. Bare ei uke til nå...

Det snører seg til med siste kapittelet mitt nå, har litt vanskeligheter med noen småting om mobilitet og sammenligning med litteratur, for hver gang jeg må tenke igjennom hvordan ting henger sammen, blir jeg helt ufattelig trøtt og må ta meg et kvarter på pulten. Merkelige greier. Hjernen er tydelig ute av trim.

Må i banken før kl. 15, så jeg får vel sette meg ned og skrive nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får feire skikkelig når dere kommer dere vel i hus med hele flyttelasset. Høres ut som du/dere fortjener det. :klem:

Har du all litteratur på plass? Både da jeg studerte og i jobben når jeg har skrevet oversiktsrapporter så synes jeg det har vært plagsomt hvordan litteraturhaugen har vokst selv etter jeg var "ferdig" med litteratursøk. Utrolig irriterende når det dukker opp nøkkellitteratur via via via via referanselister. :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har vært heldig der, iom. at stoffet jeg jobber med er ganske "ustudert", så det finnes kun få relevante artikler. For å få litt større perspektiv på det hele, har jeg sammenlignet med noen "klassikere" av protonledere. Kunne sikkert ha trukket paralleller med flere lignende forbindelser, men har gjort det på denne måten rett og slett fordi jeg er lat.

Feire, ja. Veldig ubestemt på hvordan jeg skal feire når jeg endel har tatt eksamen. Har litt lyst på stor heidundrende fest med masse folk, men alle studiekameratene mine er jo ferdige forlengst og flere med kjerring og unger, + at jeg vet det ikke kommer til å gå så utrolig bra på eksamen, så jeg vet ikke om jeg er i særlig stemning til fest etter det. Valgets kvaler... Kjenner jeg meg rett, ender jeg opp med god middag med Glunten min og deretter ei lita fyllekule sammen med han. Skummelt, det der, med en sambo som er bestevenn og -venninne.

Men flyttinga skal feires med pils og grilling i vår nyvunne hageflekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare tenke litt høyt:

Dannelse av protoner fra vanndamp og normale oksygen: Likning 1.16

Dannelse av vakanser fra normale oksygen: Likning 1.11

Dannelse av protoner fra vanndamp, vakanser og normale oksygen: Likning 1.17

(1.17)= 2*(1.16) - (1.11)

Men for likevektskonstantene blir likningen:

K(1.17) = K(1.16)^2 * K(1.11)

Man trekker altså fra likningen om dannelse av vakanser fra likningen om dannelse av protoner.

K(1.17)=exp(-((1/2)Hh+oh-Hv)/RT))exp((Sh+oh-Sv)/R)

Totallikningen er:

1/2 H2O + Vo + Oo = 2 OHo

Når T kommer over 400 (iflg logK-figuren), går reaksjonen mot venstre, og dvs at entalpien til oksygenvakansene overstiger entalpien for protonene (???)/ entalpien for oksygenvakansene blir ("er" er vel mer korrekt å si...) mer negativ enn den for protonene, og dannelsen av oksygenvakanser blir dermed mer gunstig når temperaturen øker (da eksoterm? Men er ikke endoterme reaksjoner mer gunstig ved høye T, siden de tar opp varme? *slå opp i Atikins* -Jo, det stemmer...)

*prøve å holde tunga rett i munnen*

Ok, dannelse av oksygenvakanser blir mer gunstig enn dannelse av protoner ved høyere temperaturer fordi.....?

Gibbs fri energi/likevektskonstanten for dannelse av protoner ser slik ut:

Koh = exp( - (1/2 Hh+oh - Hv)/RT) exp( (1/2Sh+oh - Sv)/R)

(1/2 Hh+oh - Hv)= -84 kJ/mol

Setter f.eks. Hh+oh til -50, dvs at Hv=59 => dette betyr at reaksjonen er endoterm og vil bli mer gunstig ved økende temperatur, mens selve dannelsen av protoner rett fra vanndamp og normale oksygen er eksoterm, og vil bli ugunstig over en viss temperatur.

Tja, dette så da ikke så ulogisk ut. Så var det å formulere det uten å bruke liksomtallene mine.

Snaaaart ferdig, snaaaart ferdig...

This too shall pass

Skal kanskje illustrere protonkonsentrasjon vs. T også, har den ett eller annet sted.

Hvordan Kv egentlig er, kunne man kanskje ha funnet ut ved nøye utførte transporttallmålinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vurderte å ta kjemi - og når jeg leser det du "koser" deg med, så kjenner jeg at jeg har valgt rett og unngått kjemi :ler:

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Vet du, egentlig elsker jeg kjemi, men på laveregradsstadiet: Der er det meste komplett logisk og man får gjøre kule eksperimenter med fine farger.

Hovedfag, forskning og selvstendig tenking er ikke for meg ;)

Det sies jo at jenter har best simultankapasitet, men jeg tror jammen meg jeg har mistet den et eller annet sted på veien; for å løse problemer der man har fler enn et par-tre parametre å tenke på, vel, der må jeg sannelig melde pass!

Jeg egner meg derimot veldig godt til å gjøre ting jeg er god til :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...