Gå til innhold

Pbrinas hovedfags- og andre frustrasjoner


Pbrina

Anbefalte innlegg

Jeg tror det er på sin plass å skyte inn noen bevingede ord her, jeg.

Hovedfagsfrustrasjoner og -depresjoner er kjedelige greier, men du hvis ikke klarer å overbevise deg selv så må noen andre hjelpe deg litt: Du kan!

Et hovedfag kan oppfattes som uoverkommelig av forskjellige årsaker, og på et tidspunkt blir terskelen så høy at entalpien virker uoverkommelig. På det tidspunktet trenger man motivasjon for å få reaksjonen i gang - gjerne i form av et spark bak. :wink:

Jeg har ingen tro på at f.eks. forskning ikke skulle være noe for deg. Husk at forskning i det virkelige liv (når man kommer ut av hovedfags- og evt. doktorgradssfæren) innbærer teamarbeid. Jeg innbiller meg at du har blitt overlatt en smule for mye for deg selv - noe som mange forskningsgrupper på universitetene burde tatt tak i for lenge siden.

Motivasjon er herved oversendt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*ta imot motivasjonen*

Jo, takk for det, Veronal! Jeg tror kanskje jeg høres litt mer deppa ut enn jeg kanskje egentlig er. I alle fall nå idag! Snakka med en av postdoc'ene igår som ga meg noen tips om hva jeg kunne lese på for å finne ut litt om entalpiproblemet. I tillegg nevnte hun som vi skal leie leilighet hos at hun jobber i et kjent firma som holder på med kjemi, og hun lurte på om jeg kanskje ville ha noen strøjobber der. Jeg sa at jeg i utgangspunktet ikke var ute etter kjemijobber med det første, men nå som det har fått sunket inn og modnet noen dager, så tror jeg nok jeg komme til å takke ja om hun har noe å tilby. Bedre å prøve enn å angre på at man sa nei senere! For kjemi ER faktisk morsomt å holde på med! Jeg tok meg i å ha lest artikler (med stor interesse) i over halvannen time uten å bli distrahert av mail/annet tull igår!

Idag kjennes det veldig bra, jeg skal ikke sette meg noen urealistiske mål som "idag skal jeg skrive ferdig diskusjonskapittelet", men bare flyte på godfølelsen og jobbe positivt!

Gripe dagen, så og si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn! Da har jeg fått skiftet navn på dagboka mi til nicket jeg har nå.

På en måte er det litt skummelt å skrive dagbok, i alle fall når man har sånn sær hobby som meg, ganske enkelt å bli gjenkjent, ja! Sambo lurer fært hva jeg driver med her inne, men jeg har ikke lyst til å fortelle hva jeg heter. Ikke at jeg skriver innlegg jeg ikke kan stå for, eller avslører ting om oss som ikke tåler dagens lys, men det er godt å slippe å tenke på hva kjentfolk synes om det man skriver. Kan bli litt tvangstrøye det der iblant.

Sola stråler ute, så jeg unner meg vel en pause ute på plenen senere. Igår og idag kjennes det ut som at dersom jeg klarer fokusere bra og stokke tankene mine inn på en ryddig rekkefølge, så skal jeg klare å få skrevet siste verset før jeg går hjem idag. Har en liten inspirasjon i det at jeg egentlig burde ha oppdatert hjemmesiden og i tillegg få lagt noen innlegg rundt på diverse forum.... Rart at man alltid skal ha lyst til det man egentlig ikke trenger få gjort akkurat nåh!

Vi snakkes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg endelig SciFinder til å virke igjen, og tror du ikke to nye artikler var dukket opp siden sist?! Naja, ikke noe krise, den ene handlet om struktur (som jeg visste hovedpoenget i uansett) og den andre om magnetiske egenskaper, som jeg ikke bryr meg om.

Oj, klokka er blitt halv tre alt! Man merker ikke før man kommer ut at man driver og råtner bort på et kontor, nei... Jaja, snart er jeg ferdig med disse greiene, og da skal jeg lære meg regnskap, fransk, lage kassaprogram i Java (om jeg bare får repetert Java.. Synes jeg kjenner objekt-orienteringen boble opp til overflaten, bare jeg tenker litt på det!), jeg skal begynne å sy, jeg skal oppdatere oftere på hjemmesiden, jeg skal begynne å bake mer, jeg skal bli flinkere til å vaske og rydde hjemme, jeg skal begynne å jobbe med forbundet, jeg skal planlegge sesongen i begynnelsen av sesongen og ikke underveis...

Oj, har masse morsomt å begynne på, så jeg får skynde meg å bli ferdig! *dukke ned i artiklene og grafene igjen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut!

Objektorientert frustrasjon:

I min "karriere" som objekt-orienteringsprogrammerer var det Simula som var tingen. :sinnatagg: Det var hverken en spesielt lang eller vellykket karriere. :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da var vi ferdigflytta, sofaen er kommet i hus, og alt som mangler nå, er at vi får kjørt eskene på kjøkkene til svigers. Er SÅ fornøyd med leiligheta og ikke minst huseierne, de kjøpte tilogmed nytt kjøleskap når vårt ikke passa inn!

Er tilbake på skolen etter snart 3 uker med fravær, har gjort godt å slippe det. Nå skal jeg gjøre meg ferdig, trenger jobb med fin lønn!

Fikk forresten 3. plass i helga, veldig morsomt, selv om arrangementet ble mindre enn håpet på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heia på deia, Pbrina!

Grattis med å være på plass i ny leilighet. Skjønner det er deeeeeilig. Håper dere koser dere masse der, du og sambo. Og du skal se, snart er oppgaven ferdig, og jobben med fin-fin lønn er i boks. Jeg krysser fingrene :-)

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pbrina! Snubla over dagboka di pga tittelen. Tror vi er mange frustrerte hovedfagsstudenter her ute. KG er en ypperlig virkelighetsfortrenger... :wink:

Og for meg var det jo inspirerende å se at du faktisk ser lyset i enden av tunnellen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei virre, hyggelig å høre at jeg kan være til inspirasjon :)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Idag er ikke en så bra dag, har sitti her og bare surfa og ikke gjort noe fornuftig. Jeg kikker etter jobb (har utrolig dårlig råd akkurat nå, i tillegg til at hobbyen min kommer til å kreve utgifter på nesten 7000 kr de neste 20 dagene. Arrrgh, jeg er så korttenkt økonomisk!!! Og lånekassa er dum!), søker etter billig hotell dit vi skal, surfer innom de faste sidene mine... og vips, 2-3 timer er borte vekke. Helt utrolig, hva? Men når jeg er hjemme, nei, DA overlater jeg pc'en fullt og helt til sambo. Kan jo også ha noe med å gjøre at han trur jeg sitter og surfer hele tiden jeg er på skolen likevel, så han blir drit utålmodig om jeg sitter på nettet en halvtime. *grrr*

Han er forresten og kikker på bil ikveld, kanskje det blir en ny en på oss? Forrige bilen ble solgt for ei uke siden, litt tungvint uten bil når man har vent seg med det. Idag sykla jeg helt til skolen, tok meg nesten en time. Fatta endelig vitsen med sykkelbukse, for fy, det gjorde litt vondt på slutten...

Nå er det bare en flytteeske til som skal ut av huset, pluss et lite lass med søppel som skal fjernes, da kan vi endelig erklære oss for ferdigflytta! *puh* Vel, gardiner og trekk til fotskamlene mangler jo enda, men det skal bli deilig å slippe å se esker overalt. Synes vi har fått det riktig så koselig, man trenger jo egentlig ikke større når det bare er oss to. Rydda i kottet igår også, så nå er det plass til litt mer der. Er helt utrolig deilig å bare være oss; man vet at det er ens eget rot overalt, man kan komme hjem og være sikker på at kjøkkenet er like rent/skittent som da man dro hjemmefra, ingen dustete alkiser som krangler i rommet ved siden av som plutselig kommer inn og plager oss. Ubeskrivelig deilig.

Det er litt feil å si dette, man er jo litt opptatt av likestilling og lik fordelig og det der, men jeg merker at jeg synes det er godt "å stelle eget hus", være frua i huset, eller hva man nå skal kalle det. Jeg kommer ikke til å lage sånne strikse regler på hvordan ting skal være og gjøres, men jeg kan ta meg i å tenke "Hmpf, sånn ville ikke jeg ha gjort det.." om enkelte husarbeidsting sambo gjør. Eller irritere meg over at han ikke ser at ditt og datt trenger å gjøres. For de trenger jo egentlig ikke å gjøres, det er jo bare meg som mener at ting burde vært på en spesiell måte. Om man vil at begge skal dele på husarbeidet, så for hver gjøre det på sin egen måte, er min innstilling, ellers kan man skylde seg selv dersom den andre ender opp med å ikke gjøre noe, fordi vedkommede alltid får høre hvordan ting EGENTLIG bør gjøres. (usj, lang setning...)

Vel, vel, da kan jeg jo late som at jeg har gjort dagens skrivetrening her på KG, så nå burde jeg være såpass inne i skrivinga at jeg kan hoppe rett over på oppgaven og produsere en fire-fem velformulerte avsnitt.

Good luck to me!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig to dager siden sist jeg skrev i dagboka mi, og er i nøyaktig samme situasjon som da. Kom hit for noen timer siden, har surfa, og nå er jeg snart ferdig med runden min på nettet og klar til å sette meg ned å skrive litt. Har vel innsett at jeg ikke klarer å sette meg rett ned å skrive når jeg kommer direkte fra jobb.

Igår hentet vi mesteparten av restene i boden hos Pappa etter jobb. Resten av kvelden gikk med til wokmiddag, is med "rosa" på og "Atter en konge" på nyinnkjøpt DVD-spiller. Er så forelska for tiden , skulle tro vi nettopp hadde møttes :hjerter: Det gjør godt å kunne ha noen hjemmekvelder av og til, føles lettere å sitte på skolen de andre kveldene da. Er faktisk riktig så lenge siden vi har hatt stille og rolige hjemmekvelder sammen. Han har holdt på med firmaet siden april eller mai måned. Tiden går fort, gitt...

Oufff, er veldig godtesjuk nå, har hatt så masse frukt med meg alltid den siste uka, og idag hadde jeg ingenting. Får finne meg en kopp te med no sukker i, må jo spare penger.

Jeg oppdaget idag at jeg er "Meget godt kjent" her på KG. Nuhvel, spørs fra hvilken vinkel man ser, det da...

Vi fikk billigere hotell enn fryktet i London. Da mangler jeg "bare" 3000 kr istedenfor 4000. Blir nødt til å søke jobb nå, ut med finger'n, for svarte!

Ikke veldig inspirert til å skrive nå, men må man så må man. Vil bli ferdig nå. Er jo way beyond patetisk klisjé. Fredag returnerer S etter sitt halvårige hovedfagsbreak, og her sitter man fremdeles. *sukk*

Nei, nå skal jeg ikke dyppe meg selv ned i dveledalen igjen, opp, opp på skrivetoppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk har jeg klart å la meg provosere at et innlegg her på KG for første gang. La nå folk lure på hva som helst, og lukk øya om du ikke orker spørsmålet de stiller, sier nå jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Skikkelig avslørt på at jeg ikke sitter og gjør det jeg sa jeg skulle der, ja.... Bokji mi, her kjæm eg!

:-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, funnet noen stillinger jeg vil søke på, men det var det å skrive en søknad som sitter støpt. Trøtt og burde egentlig skrevet på oppgaven, pluss at jeg ikke får kontakt med sambo, han skulle finne ut om vi kan vaske klær idag (noe jeg MÅ!).

...Ah, der ringte han, vi får vaska ikveld, var bra. Skal printe ut jobbannonsene, så kan jeg skrive mens jeg sitter der, jepp. Nå vil jeg ha jobb. Dustevanskelige intervjuer vi holder på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

IGÅR: Drittlei jobben, angst for ubetalte regninger og dyr tur denne helgen, fnatt fordi jeg ikke er ferdig og desp etter ny jobb, på gråten omtrent hele kvelden, men klarte å svelge tårene, redd for å spørre om penger.

IDAG: Gjorde over 2 intervju pr. time på jobben idag og teamleder var ganske så fornøyd, nybegynnerne irriterte meg minimalt, fikk penger til å bruke i helga så jeg greier meg akkurat, dro på skolen etter lang dag på jobben. Har ikke fått gjort noe særlig, men åååååh, så mye bedre det er uten knuten i magen!!!! Livet er av og til herlig!

Blir ikke mye gjort på oppgaven for tida, men, men. Snart blir jeg vel ferdig.

Nå blir det i alle fall 5 dager jeg ikke trenger bekymre meg om annet enn å VINNE!! Juhuuu!!! London, here we come!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

We did! Bare at vi var 10 poeng unna å komme med i finalene... *banne* ALLTID skal vi være på vippen, og aldri har vi flaksen på vår side. Er så jævla typisk!

Players party var i alle fall veldig morsomt! Synd det er så lenge til neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

Det er dyrt å vente på at jobben skal ringe tilbake. Kostet meg 500 kr ekstra i flybillett fordi jeg ikke bestilte den i dag ved 13-tida, men ventet til nå kl. 19. Utrolig mystisk og mistenkelig, spør du meg......... *banne*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho-ho-ho, er ikke dette typisk? Når jeg er på jobb surfer jeg forsåvidt masse for å få tida til å gå mellom telefonene, men da er ikke KG så overmåte spennende. Men nå, når jeg skal sette meg ned for å skrive, hva gjør jeg da? Joda, henger her. Har ikke skrevet i dagboka på nesten to måneder, godt tegn på at jeg har jobbet for det meste i den siste tida (vikarjobbene mine, jeg elsker dere, dere gir meg CASH!).

Nei, enhver bra skriveøkt begynner med litt mat, gjør de ikke...? Prøver det, jeg... *ha surfa på tunfisk og kreolske oppskrifter så siklet nærmest renner*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det blir ikke tid til så mye frustrasjoner for tida. Jeg jobber i én 80% stilling og én 30% stilling, har ikke sett kontoret mitt siden lørdag for snart to uker siden. Det er jo bra at det er mindre frustrasjoner i hverdagen (hvem hadde trodd at ørten kvelder hjemme i sofaen sammen med sambo kunne være så herlige, til og med i lengden?), men det betyr jo også at jeg ikke får skrevet noe mer på oppgaven. Jeg har på følelsen av at det eneste som gjenstår, er å få renskrevet siste kapittel: Putte ting i rett rekkefølge og binde de sammen på et logisk vis. Jeg hadde veldig håpet på å få levert ting før jul (jeg orker snart ikke flere spørsmål om jeg er blitt ferdig enda, så jeg har utrolig lyst til å flashe vikarjobbene mine hvis noen spør. og i tillegg legge litt tjukt på: jo, jeg har fått jobb i "stor statlig organisasjon" og i "stort offentlig råd"), men det ser uansett ikke ut til at jeg får tatt noen eksamen før jul. Kan jo skylde på at sensor ikke fant tid til meg, selv om jeg selv var klar til å ta eksamen...

Usj, har du skulle ha sett, der sniker frustrasjonene seg innpå igjen. Hvorfor må man egentlig være så vellykket? (Eller hvorfor kan ikke folk snakke om annet enn "Hva driver du med nå for tida, da?")

Jaja, jeg har så god råd for tida, nesten halve lønna står ubrukt på konto når neste lønning kommer, det er en hittil ganske ukjent erfaring!

Og om to uker blir det Veneziatur, juhuuu!!

Livet er herlig, dere!!

(Og dessuten har jeg fått lære meg hvordan man modifiserer de ferdiglagde malene til gallerier i Photoshop i tillegg til hvordan man lager animerte gif'er og fått BETALT for å lære meg det! Gud, den jobben er genial, altså!)

Eneste jeg er litt bekymra for, er at jeg hadde historiens laveste mobiltelefonregning i forrige måned. Tror det er et ørlite tegn på at jeg enten ikke har venner eller at jeg ikke er flink nok til å ta vare på eventuelle venner. Håper på det siste, jeg... Hvis ikke, er jeg mottagelig for noen nye impulser, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guuud, nå har jeg det egentlig DRIT travelt med oppgaven! Tenkte jeg skulle få unnagjort eksamen innen dette semesteret, og siste frist til å ta eksamen er 10. januar, ellers må jeg semesterregistrere meg på nytt. Dvs. at jeg har... *telle*...18 dager igjen til å få levert! Iiiiik! Fjane, nå MÅ jeg få rævva i gir, her! (Hadde ikke dét vært luksus; å kunne ha levert før dette årets julebord... *drømme*)

Setter meg det målet, jeg. Levering; siste frist 10. des. Da setter jeg meg ned å skriver her på jobb, jeg, så idag er siste gang med tullete surfing mellom arbeidsoppgvene, nå er det skriving som gjelder! You go, girl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...