Gå til innhold

Dine meninger om abort.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fordi jeg syns det er uansvarlig. Abort er ikke noe man skal ta lett på, fordi det er både en krevende prosess psykisk og ellers. I tillegg til det er et etisk aspekt ved det. Selv om at man ikke mener at å ta abort er å drepe et barn, så er det fortsatt en liten etisk sperre der, som gjør at i hvert fall jeg mener at gjentatte aborter er uansvarlig og galt.

Når det er så enkelt å forhindre graviditet ved å bruke andre, enklere prevensjonsmidler, hvorfor ikke gjøre det?

Prater du for alle?

Anonym poster: 1fa86debf5b0f92a6a96e784d8119d0e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om at man ikke mener at å ta abort er å drepe et barn, så er det fortsatt en liten etisk sperre der, som gjør at i hvert fall jeg mener at gjentatte aborter er uansvarlig og galt.

Men hvis ikke abort er drap, hvordan kan det da være galt? Er det usikkerheten med hensyn til om man kan kalle det for et barn som gjør at du mener man ikke bør ta abort?

Skrevet

Prater du for alle?

Kan du utdype dette litt, så jeg vet hva i innlegget mitt du reagerer på?

Skrevet

Men hvis ikke abort er drap, hvordan kan det da være galt? Er det usikkerheten med hensyn til om man kan kalle det for et barn som gjør at du mener man ikke bør ta abort?

Ja, kanskje.

Skrevet

Kan du utdype dette litt, så jeg vet hva i innlegget mitt du reagerer på?

fordi det er både en krevende prosess psykisk og ellers. Nei, ikke for alle.

Skrevet (endret)

Nei, jeg snakker ikke for alle. Men mange som forteller om aborter, forklarer at det er en krevende prosess. Samt. at leger og psykologer påpeker det samme. Derfor vil jeg tro at for mange, ikke alle, stemmer det at det er en krevende prosess mentalt sett.

Endret av Rubies_
  • Liker 1
Skrevet

Syntes det blir helt feil. Man har selv lagt opp til at man blir gravide, da får man også ta konsekvensene!! Det er igjen en annen ting om du blir voldtatt, går på pilla, men den ikke fungerer, tatt angrepille, men det ikke hjalp også videre.. Men jeg kunne aldri klart å ta det selv tror jeg..

Det der blir for enkelt å si. I noen tilfeller vil det å bære frem ett barn ha større konsekvenser enn det å ta abort. Uansett årsak til graviditet. Ikke alle er egnede som foreldre av ulike grunner, selv om de har klart å bli gravid.

Videre kan det være så mange grunner til at noen velger abort, og det burde være opp til den enkelte å avgjøre hva som er best. Det kan ikke være slik at du kan ta abort om du ble gravid på den eller den betingelsen. Det er ikke opp til oss andre å avgjøre.

Og angående dette med å bruke abort som prevansjon som jeg leser mange skriver, det høres så enkelt ut. Jeg tviler på at de fleste som utfører en abort syns det er en lekende lett avgjørelse å ta, eller i det hele tatt å gå gjennom. Både selve aborten, og tiden etter med tankene og følelsene som muligens dukker opp.

• Liker 4
Skrevet

I noen tilfeller er abort riktig, i andre tilfeller feil. Man må se hvert tilfelle for seg, og ikke dra alle under en kam. Men som en "nødprevensjon" skal det i mine øyne IKKE brukes!

Hvis en person er villig til å bruke abort som nødprevensjon tror jeg det er det eneste riktige. For øvrig er jeg helt for abort, og synes ikke det er noe andre enn den gravide skal bestemme over.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvor langt ut i svangerskapet skal man kunne "bestemme over egen kropp"?

Er ikke grensen 12 uker?

Testosteron, du bruker anførselstegn når du snakker om å" bestemme over egen kropp."

Vil du tilbake til før 1978 hvor en legenemnd skulle bestemme skjebnen til

jenter/kvinner?

Eller enda lenger tilbake hvor det ikke var tillatt å ta abort?

Noe som bl.a. resulterte i at fortvilte kvinner oppsøkte kvakksalvere og hvor resultatet veldig lett kunne resultere i store komplikasjoner. Og i verste fall døden?

Endret av pantertante
  • Liker 1
Skrevet

Blir helt feil å kalle det drap!! Hallo.

Klart det er drap, hjertet slutter å slå, men så bedriver man jo også massedrap på organismer når man f.eks klør seg på armen.

• Liker 3
Skrevet

Hvor langt ut i svangerskapet skal man kunne "bestemme over egen kropp"?

Det er jeg usikker på, men jeg tenker jo at man pleier å finne ut av graviditeten innen 3.-4. mnd? Om man ønsker å ta abort senere, så må man jo føde barnet uansett, og da kan jo barnet klare å leve.

Det er ofte mange faktorer som spiller inn. Har hørt om en ung dame som ikke turte å fortelle at hun var gravid. Hun hadde blitt voldtatt, og bar på skammen alene. Hun fikk hjelp til å ta abort da hun var i 5.mnd.

Ofte er det slik at om barnet ikke er ønsket, så er det bedre for barnet å dø. Hva slags liv venter egentlig et uønsket barn?

Skrevet

Det der blir for enkelt å si. I noen tilfeller vil det å bære frem ett barn ha større konsekvenser enn det å ta abort. Uansett årsak til graviditet. Ikke alle er egnede som foreldre av ulike grunner, selv om de har klart å bli gravid.

Videre kan det være så mange grunner til at noen velger abort, og det burde være opp til den enkelte å avgjøre hva som er best. Det kan ikke være slik at du kan ta abort om du ble gravid på den eller den betingelsen. Det er ikke opp til oss andre å avgjøre.

Og angående dette med å bruke abort som prevansjon som jeg leser mange skriver, det høres så enkelt ut. Jeg tviler på at de fleste som utfører en abort syns det er en lekende lett avgjørelse å ta, eller i det hele tatt å gå gjennom. Både selve aborten, og tiden etter med tankene og følelsene som muligens dukker opp.

''de har klart å bli gravid''

Det har de fint lagt opp til selv. Om du blir utsatt for voldtekt, har en religion eller annet som gjør at du blir utestengt fra familie, venner - samfunn. Så ok, da kan jeg forstå det. Eller du har aldri helseplager. Men har du samleie, ikke bruker beskyttelse for så å komme å grine om å få en abort etterpå syntes jeg ikke synd på deg heller!

''om du ble gravid på den eller den betingelsen''

Tvangsekteskap, voldtekt osv ja.. Men ikke valgfri samleie i edru tilstand.

''bruke abort som prevansjon''

Det er jo noen som gjør det. Som ikke bruker noen annen form for prevansjon og går til legen for å få en abort senere hvor de er sååå lei seg. Så klart det er nok tøft og vondt, men du må nesten skylde deg litt selv. Bruker du ikke noe så legger du fint opp til det selv!

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er problematisk at fostere har så lite rettsvern som de har. For eksempel at det ikke er lov med tvang når gravide kvinner røyker, drikker eller bruker narkotika. Hadde man påført et menneske samme grad av skader så ville man blitt buret inne, men når man gjør det mot barnet før det er født, da er det moralsk pekefinger og ikke noe mer. På samme måte syns jeg det er merkelig at et foster kan aborteres og da har det aldri vært et "ordentlig barn" mens et annet foster som for eksempel dør i mors liv får begravelse. Jeg syns det er ekkelt at det er så kort tid som skiller mellom senaborter og premature som kan reddes. Og jeg syns det er ekkelt at det å ta abort er et så naturlig valg for mange når man blir gravid.

Anonym poster: 56602261a682ad712edfd6da2f1a598d

Det er lov med tvang i Norge når mor drikker eller bruker dop. Vi har en institusjon her jeg bor med gravide på tvang. De kan regelrett bli tauet inn av politiet og må bo på tvang under tilsyn og tvansavruses. Når ungen er født står de friere.

• Liker 1
Skrevet

Hvis en person er villig til å bruke abort som nødprevensjon tror jeg det er det eneste riktige. For øvrig er jeg helt for abort, og synes ikke det er noe andre enn den gravide skal bestemme over.

Men nå finnes det dem som bruker det som nødprevensjon både 4 og 5 ganger. Det er de jeg tenker på, ikke de som faktisk tok forhåndsregler men av en eller annen grunn ble gravid igjen.

Skrevet

''de har klart å bli gravid''

Det har de fint lagt opp til selv. Om du blir utsatt for voldtekt, har en religion eller annet som gjør at du blir utestengt fra familie, venner - samfunn. Så ok, da kan jeg forstå det. Eller du har aldri helseplager. Men har du samleie, ikke bruker beskyttelse for så å komme å grine om å få en abort etterpå syntes jeg ikke synd på deg heller!

''om du ble gravid på den eller den betingelsen''

Tvangsekteskap, voldtekt osv ja.. Men ikke valgfri samleie i edru tilstand.

''bruke abort som prevansjon''

Det er jo noen som gjør det. Som ikke bruker noen annen form for prevansjon og går til legen for å få en abort senere hvor de er sååå lei seg. Så klart det er nok tøft og vondt, men du må nesten skylde deg litt selv. Bruker du ikke noe så legger du fint opp til det selv!

Nyanser. Hvem er du til å skulle avgjøre hva som er best for hver enkelt? Du trenger ikke synes synd på noen som helst, men du trenger heller ikke uttale deg så bastant om personer og situajsoner du ikke kjenner til. Det er ikke enten eller. Og du trenger ikke forstå andres valg, men det er veldig lett å mene en hel masse om andre mennesker. Jeg forstår så klart hva du mener med at de selv har lagt opp til det, men jeg mener at det i seg selv ikke nødvendigvis er grunn nok til at man skal få barn.

Det er rett og slett ikke alltid alle kan gjennomføre og få et barn, og det bør egentlig den det selv gjelder i hovedsak få bedømme selv.

Så lenge det ikke er deg selv, hva vet du egentlig om akkurat hvordan det føles for noen å ta en abort? Du skal ikke se bort fra at det for mange faktisk er ganske sårt å lande på den avgjørelsen.

• Liker 1
Skrevet

Hva tenker du om abort? Er det helt uakseptabelt eller tenkelig?

Hva tenker du selv? Det er alltid mer interessant å diskutere når man vet hva ts tenker.

Jeg tenker at selvbestemt abort er en menneskerett og at det er de aller færreste som bruker abort som prevensjon.

Jeg tenker at det for de fleste er et vanskelig valg som krever nøye overveielse og sist, men ikke minst så tenker jeg at det er altfor mange mennesker rundt omkring som fordømmer uten å vite!

:heks:

• Liker 1
Skrevet

Hva tenker du om abort? Er det helt uakseptabelt eller tenkelig?

Jeg syntes det er helt greit, så lenge man gjør det for gode grunner. Hvis man for eksempel ikke har råd til å passe på et barn, dårlig helse o.l. Hvis man skal ta abort fordi man vil unngå å bruke prevensjonsmidler, er det bare sykt gjort av en person.

Anonym poster: c2ebcf497d90c59634c219fc527283aa

Skrevet

Reagerte også på akkurat det du har sitert. Jeg tok abort for en god del år siden, og nei. Det var ikke en krevende prosess. Psykisk klarte jeg meg helt fint, og selv om jeg hadde litt kramper, var det ikke akkurat krevende fysisk.

Blir faktisk bittelitt satt ut over at så mange blir sinte på de som ikke har hatt noen problemer knyttet til det å ta abort, ingen tårer, ingen dpresjoner osv. For et sinne man setter i gang hos enkelte.. wow.

(Og, ja, jeg gikk på pille, eneste gang jeg har hatt uhell.)

Gjest Purple Haze
Skrevet

Hvorfor må Rubies forklare at når hun skriver, skriver hun på vegne av seg selv, ikke for alle andre? Det er vel underforstått. Alle innlegg trenger ikke inneholde ordene :"Jeg mener"....

Jeg er for retten til selvbestemt abort. I land hvor abort er forbudt er det mange triste skjebner og historier om kvinner som i fortvilelse tar illegal abort, eller enda verre, framkaller abort på seg selv.

Men selv om jeg er for selvbestemt abort hadde jeg aldri i verden klart å gjennomføre det selv.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg syntes det er helt greit, så lenge man gjør det for gode grunner. Hvis man for eksempel ikke har råd til å passe på et barn, dårlig helse o.l. Hvis man skal ta abort fordi man vil unngå å bruke prevensjonsmidler, er det bare sykt gjort av en person.

Anonym poster: c2ebcf497d90c59634c219fc527283aa

Abort er noe jeg håper jeg aldri får oppleve, altså - håper jeg aldri kommer i en situasjon der jeg må vurdere om jeg skal ta abort eller ikke. Det eneste jeg kan tenke meg når det kommer til abort er hvis jeg hadde blitt voldtatt eller noe. Ellers ser jeg ikke ned på noen som har tatt abort, de har hatt sine grunner tenker jeg da, og jeg er bare glad for at jeg ikke har kommet i den situasjonen selv. Om personen faktisk bestemmer seg for å ta abort har de sikkert en god grunn til det også tror jeg.

Ops: må også legge til at jeg føler at det er som å drepe ditt eget barn selv om den ikke har blitt til noe enda. For hadde jeg ikke gjort det, så hadde det jo vært liv i barnet.

Endret av vimp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...