Gå til innhold

Rask tid, langsom tid

Tornerosa

Anbefalte innlegg

Gjest Miss O'Hara

Ironien er vanskelig å overse når man føler man kan leve kun på sjokolade, mens man skal lære barna å ikke spise sukker i tide og utide :ler: ganske oppdragende å være forelder, i grunnen :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ironien er vanskelig å overse når man føler man kan leve kun på sjokolade, mens man skal lære barna å ikke spise sukker i tide og utide :ler: ganske oppdragende å være forelder, i grunnen :sukk:

Jah, eller bruke som argument pengesituasjonen; "Vi kan ikke bare kjøpe oss en flaske Noisy hver gang vi blir tørste, vi er hjemme om ti minutter og da kan du drikke vann. Eller appelsinjuice" - mens det i veska ligger to stykk sjokolade som skal fortæres etter leggetid... :sjenert:

Jeg lever ikke helt som jeg prediker. Men utad gjør jeg det, det er da i det minste noe...

Resten av dagen igjen. Den beste biten av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går formiddag, mens jeg lå og sov min søteste i et forsøk på å fungere resten av dagen, ringte telefonen. Senere sjekket jeg nummeret, og det ser ut til å ha vært fra Ny Sjef (I wish, tror jeg). Det kan ha vært om noe helt annet, for dette er nok et nummer av mange man har på dette stedet, men det var helt klart derfra. Og jeg har ikke fått svar på e-posten jeg sendte, så egentlig tror jeg at telefonen var en respons på min henvendelse. Au, sommerfuglene i magen slår litt vel hardt med vingene... Bør jeg ringe tilbake? Kanskje jeg bør det. Mest sannsynlig skal man bare si at nei, man har ikke kommet i gang med denne satsningen enda. For jeg spurte min dirigent i går, han vet en del, og han sa at "vi burde ha kommet i gang". Han er en av dem, på sett og vis. Jo, jeg bør vel ringe. Kanskje etter ni?

:overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urk. Jo, det ER ham. Ny Sjef. Jeg fant internnummeret, det stemmer. :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg gjør vel det. Har sendt samme e-post til kommunefolk, bare et spørsmål ang. informasjon om en sak, og fikk allerede svar fra én - kontakt Ny Sjef, "jeg legger ham til i kopifeltet". Med andre ord - da har Ny Sjef fått to likelydende mailer! :ler: Gjør ingenting, han fikk sin for en uke siden, at jeg graver videre når jeg ikke får svar, er jo ikke så rart. Men jeg skal ringe. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jadda. :)

16 minutter, ble det. Han pratet og pratet om det jeg spurte om, fint. Mye om penger og økonomi og sånt, da blir jeg litt sånn "mm, klart, nettopp, ikke sant...". Så viser det seg at denne fantastiske kommunen vår har valgt å IKKE igangsette dette fra neste skoleår av. Fordi det foreløpig ikke er obligatorisk, dog vil "Kunnskapsdepartementet vil fremme lovforslag for å lovfeste det nye...". Med andre ord - man bør være i full gang med planleggingen, uansett.

Så fikk jeg til slutt sagt at litt av årsaken til at jeg spurte var at jeg er litt sånn svevende rundt omkring og ute etter og sånt. Og han spurte om bakgrunnen min. Og jeg svarte. Han syntes det var storslagent, og så spurte han etter pedagogisk bakgrunn (det var IKKE noe jobbintervju-preg over det hele, bare så det er sagt) og jeg svarte at nix, nada. I praksis, ja, på papiret, nei. Han sa noe om "mange der ute som har", litt sånn innbakt i noe annet han sa. Ned på jorda, mao.

Men alt i alt... Greit nok. Fikk også nevnt vår felles bekjente, litt sånn tilforlatelig.

Så nå skal jeg bare finne bystyresaken hvor dette ble behandlet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dersom mykje av jobben din er retta mot formidling, koffor ikkje berre ta ped.sem.? Det er lett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dersom mykje av jobben din er retta mot formidling, koffor ikkje berre ta ped.sem.? Det er lett...

Ped.sem. er muligens lett, men det er ikke like lett å skulle miste jobbinntekt for å ta det... Det er jo ikke som i gamle dager hvor det var mulig å ta ped.sem. parallelt med jobbing.

Uh, for ei slitsom dame. Nabodama. Snakker høøøyt om... Tja. Coaching, tror jeg. De er to stykk, den ene hører jeg knapt stemmen til når hun snakker, den andre roper. Grush. :sprettoy:

Dukker ned i min latte

Drukner uten å fatte

hvordan leve lystelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NTNU har PPU på deltid: "FPPU innen allmennfag har studiestart i høstsemesteret, og går over fire semestre. Hvert semester er det to til tre obligatoriske studiesamlinger ved NTNU i Trondheim. Samlingene har normalt en varighet på tre til fire dager." Er det mulig å ta desse dagane som ferie t.d.? Praksisen kan du muligens og ta som ferie/ avspasering på vanleg jobb? Mogleg du etterpå har lyst på ein vanleg jobb i skulen ;) og dersom du har hovedfag blir du jo lektor, og då ligg lønna di på rundt 480 000- 500 000... Samt alle ettermiddagsrushet disponerer du fritt, du kan gjere jobben etter at jentene er ferdige med sitt. Beste helsing lektor som ikkje jobbe i skulen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsåvidt vært innom tanken før, men det har føltes som et værsågodknekknakkenprosjekt...

Og praksisen går over hvor mange uker?

Tror ikke jeg vil jobbe i skolen, egentlig. Lærerbarn, dobbelt belastet. :fnise: Med temmelig mange vikartimer bak meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

100 timar praksis fordelt på 2 år i følge NTNU trur eg. Eg og har to lærarforeldre og ville aldri jobba i grunnskulen, men på vgs kunne det vore aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte i såfall sjekket ut om det var gjennomførbart ift. jobb...

Men - på vgs er vel ikke ped.sem noe krav? Vil vel ikke utgjøre noen forskjell mtp lønn, iom at jeg har hovedfag fra universitetet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, for å få fast ansettelse. Jeg tok ppu fulltid samtidig som jeg jobbet 20% og hadde småbarn og mann i Nordsjøen. Klarte det helt fint, og det er ikke fordi jeg er så flink men fordi det ikke var så krevende. Mye gpp.. Men så gikk jeg ikke inn for A heller da, surfet inn masse B og C. Kjenner mange som har tatt det deltid og er fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Større sjanse for fast ansettelse enn for vikariater?

20%, ja. Jeg ville måtte jobbe 100%, med halvstore barn på heltid og ingen mann verken i Nordsjøen eller i andre sjøer (bortsett fra han faren som er i Lopphavet). Fulltid er atså fire semestre, og deltid er... tolv år?

*pessimisten*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deltid er to år, fulltid er eitt år. http://www.ntnu.no/studier/fppua/studier/fppu-a/oppbygging. Eg har master frå UiO, men må ha PPU/ lærarskule for å bli godkjent som lektor og dermed fast tilsetjing i VGS, alle må ha ped for å undervise fram til høgskule/ uni nivå. Eg har lærerskulen, var lett det og. Har fleire kolleger som tok PPU på heiltid ved sidan av full jobb, gjekk heilt greitt det. Men dei hadde ikkje ungar, derfor eg foreslo deltid for deg. Sikkert like mange jobbtimar som du har no, men langt meir kompatibelt med ungar og logistikk. Elles går mange oppi lønn m PPU sidan dei då blir lektor med opprykk.

Endret av attegløyma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Nettopp, nettopp og nettopp.

Jeg hadde en overbevisning om at dette med ped gjaldt kun i grunnskolen, ikke på videregående. Men det er kanskje eldgammalt nytt, jeg vet ikke... Eller kanskje det aldri var sånn.

Egentlig tror jeg kanskje ikke at det jeg har lyst til å gjøre for Ny Sjef ikke fordrer ped-utdanning. Eller, jeg skulle gjerne hatt en kombinert administrativ og praktisk jobb, og den praktiske biten ville i såfall vært den hvor ped kunne blitt etterspurt. Eller, egentlig er også dét litt tull. Jeg vet at jeg er langt mer dugandes enn mange som opererer i dette feltet, akkurat her. Har hørt rykter om litt av hvert, nemlig. Og har tatt flere unger inn under vingene som har kommet derfra, hvor foreldrene har vært lite imponerte der, men desto mer fornøyde hos meg/oss. For én ting er den teoretiske biten her - personlig egnethet og erfaring er nok egentlig langt viktigere.

Nesten heldag ved bordet i hjørnet har ikke roet kropp og sjel i dag, gitt. Denne idiotiske, avventende engstelsen ligger nedfelt i hver en celle. Jeg puster med halsen til jeg blir rent sår. Må gjennom et møte i kveld, hjemme hos meg. Jeg har selv tatt initiativet, men det var uunngåelig. Gruer som ei bikkje. Ikke noe farlig, på ingen måte, men likevel. Det hele byr meg imot.

Og alle greiene, jobbgreiene, de angriper fra alle kanter. Så mange usikre momenter, så mye som føles uoverkommelig, så mange områder hvor det mangler penger, folk, det er bare meg, meg, meg. Altfor mye ansvar, det er hva jeg har. Ansvar for for mange. Har begynt å fantasere om hva som skjer om jeg slipper i trådene, det meste av det ville raknet, det vet jeg. Om jeg forsvant fra denne jobben, ville det fått ganske store konsekvenser. Men jeg tenker og tenker på det, som om jeg forbereder meg på å føle at det er greit, at det ikke vedgår meg, at det ikke lenger er mitt ansvar. At ingen døde.

Men jeg er hvor jeg er, og det er ingen tegn til unnslippelse i nærmeste framtid.

Ok, jeg må hjem. Buss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...