Gå til innhold

Mannen min gjør ting med meg mens jeg sover


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest bråkar

Har sjekka det opp. Det er ikke en annerkjent diagnose og finnes ikke i diagnosesystemene. Ei heller i det nye som er rett rundt hjørnet. Problemstillingen hører ikke hjemme i psykiatrien men i rettsvesenet.

sexomnia

Er ikke voldtekt i USA i allefall (har vært prøvd foran domstolene).

Mulig det finnes terapi for det, er en slags søvngjengertilstand.

Så et program og de fleste kvinnene satte pris på det, de fleste mennene gjorde det ikke, da de ikke husket akten etterpå :P

Finnes sikkert et eller annet for det, snakk med legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

X´n min hadde samme problemet. Jeg våknet flere ganger av at han hadde sex me meg, han va "våken", altså øynen åppe og pratet, men husker ingenting av det. Det gikk heldigvis over av seg selv. Jeg synes dere bør prøve en psykolog:)

Anonym poster: 6f36497b12d2214eda381db228d46f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekka det opp. Det er ikke en annerkjent diagnose og finnes ikke i diagnosesystemene. Ei heller i det nye som er rett rundt hjørnet. Problemstillingen hører ikke hjemme i psykiatrien men i rettsvesenet.

Likevel er det jo ganske mye forskning rundt det, så det tyder på at det er en substans i det. Bare fordi det ikke er en klar diagnose på noe, så betyr det ikke at det ikke finnes, men at man rett og slett ikke har forsket nok på det ennå. I middelalderen var heller ikke ME noen diagnose, men det var nok noen som slet med det likevel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bråkar

Det du holder på med der kalles ønsketenkning. Det er behagelig men i liten grad forankret i virkeligheten. Det forskes på alt mulig. Det betyr ikke at det er substans i det. Trer du over andres grenser slår lovverket inn. Det kan godt hende man kan ha nytte av psykoterapi (personen er jo åpenbart ikke helt på plass) - men det er en forståelig skepsis mot å sykeliggjøre adferd som egentlig hører hjemme i rettsvesenet.

Likevel er det jo ganske mye forskning rundt det, så det tyder på at det er en substans i det. Bare fordi det ikke er en klar diagnose på noe, så betyr det ikke at det ikke finnes, men at man rett og slett ikke har forsket nok på det ennå. I middelalderen var heller ikke ME noen diagnose, men det var nok noen som slet med det likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal mann

Hei. Jeg har et veldig ubehagelig problem. :( Jeg har våknet opp flere ganger på natten av at mannen min tar på meg. Enkelte ganger har han faktisk gått så langt at han har sex med meg og i natt våknet jeg da han forsøkte å putte penisen hans i munnen min. Jeg gikk å la meg på sofaen... :natti:

Dette synes jeg er meget ubehagelig og krenkende, og dette har jeg fortalt han mange ganger. Problemet er at han ikke er "bevisst" når han gjør dette. Han klarer rett og slett ikke la være. Han synes selv at dette er ubehagelig og han ønsker ikke gjøre det.

Er det noen der ute som har tips til hvordan vi kan få dette til å slutte?

Min mann foreslo selv separate soverom eller at han skulle sove med klær på, men jeg synes ingen av de er en holdbar løsning.

Anonym poster: 6ab213ba1698465e2dfa9b85ccd330f8

Vel, mannen din aksepterer og anerkjenner problemet. Tror ikke du finner andre løsninger. Om du ikke føler for å gjøre deg selv til en som har og liker sex i søvne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bråkar

Og bare for å presisere: jeg snakker om adferd som ikke er ønsket av partner. Dersom to stykk har snakket om å prøve dette, om det er en forsiktig tilnærming i halvvåken tilstand etc - så er det jo noe annet. Men det som beskrives der oppe er alvorlig - og mest sannsynlig utslag av sleiphet/feighet hos personen og manglende evne til å forholde seg til det han faktisk gjør. Og det er altså ikke et godt tegn. (nei - det er ikke et bevis for at han faktisk handler "ubevisst". )Det er ekstremt vanskelig for en mann å forsøke å stappe pikken i kjeften på en kvinne "ubevisst". Kom igjen folkens, hvor naiv går det an å bli?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest brutal mann

Og bare for å presisere: jeg snakker om adferd som ikke er ønsket av partner. Dersom to stykk har snakket om å prøve dette, om det er en forsiktig tilnærming i halvvåken tilstand etc - så er det jo noe annet. Men det som beskrives der oppe er alvorlig - og mest sannsynlig utslag av sleiphet/feighet hos personen og manglende evne til å forholde seg til det han faktisk gjør. Og det er altså ikke et godt tegn. (nei - det er ikke et bevis for at han faktisk handler "ubevisst". )Det er ekstremt vanskelig for en mann å forsøke å stappe pikken i kjeften på en kvinne "ubevisst". Kom igjen folkens, hvor naiv går det an å bli?

Ja... det er jo derfor folk tømmer kjøleskap i søvne...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare for å presisere: jeg snakker om adferd som ikke er ønsket av partner. Dersom to stykk har snakket om å prøve dette, om det er en forsiktig tilnærming i halvvåken tilstand etc - så er det jo noe annet. Men det som beskrives der oppe er alvorlig - og mest sannsynlig utslag av sleiphet/feighet hos personen og manglende evne til å forholde seg til det han faktisk gjør. Og det er altså ikke et godt tegn. (nei - det er ikke et bevis for at han faktisk handler "ubevisst". )Det er ekstremt vanskelig for en mann å forsøke å stappe pikken i kjeften på en kvinne "ubevisst". Kom igjen folkens, hvor naiv går det an å bli?

Nå vil ikke jeg gå inn i detalj, men jeg har fått mannen til å ta på meg på en veldig seksuell måte, mens jeg sov!

Jeg våknet av at han var på vei inn med sin manndom og hadde ingen aning om hva som hadde skjedd før han sa det etter at vi var ferdige. Så jo, det går nok an å gjøre de mest rareste tingene ubevist.

Endret av Torepop
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du holder på med der kalles ønsketenkning. Det er behagelig men i liten grad forankret i virkeligheten. Det forskes på alt mulig. Det betyr ikke at det er substans i det. Trer du over andres grenser slår lovverket inn. Det kan godt hende man kan ha nytte av psykoterapi (personen er jo åpenbart ikke helt på plass) - men det er en forståelig skepsis mot å sykeliggjøre adferd som egentlig hører hjemme i rettsvesenet.

Nei, det er ikke ønsketenkning. Du kan jo heller ikke påstå at det ikke er forankret i virkeligheten, for man vet strengt tatt ikke, og det er jo grunnen til at det forskes på det.

Det er heller ikke slik at man nødvendigvis er tilregnelig for straff dersom det hersker velbegrunnet tvil om at man ikke var ved bevissthet i gjerningsøyeblikket. Dommer i bla. USA viser det, og det er selvsagt akkurat slik det bør være.

Ja, det forskes på mye rart, mange er nysgjerrige og søker ny kunnskap og godt er det. Hvis ikke hadde vi fortsatt bodd i huler og lurt på hva ild egentlig er for noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bråkar

Det er en viss forskjell på det å ta imot og det å være den som handler. Ikke bare psykologisk, også juridisk.

Nå vil ikke jeg gå inn i detalj, men jeg har fått mannen til å ta på meg på en veldig seksuell måte, mens jeg sov! Jeg våknet av at han var på vei inn med sin manndom og hadde ingen aning om hva som hadde skjedd før han sa det etter at vi var ferdige. Så jo, det går nok an å gjøre de mest rareste tingene ubevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bråkar

Hadde det du skrev vært riktig skulle jeg vært tilbøyelig til å være mer rimelig. Problemet ditt er følgende: nei, sexomania er ikke en diagnose. Man forsker på alt mulig, det betyr ikke at alt mulig finnes, eller at man tenker det er en diagnose som "forklarerer" det på den måten du tror.

Jeg sier det er ønsketenkning fordi det fratar mannen det juridiske ansvaret for egen grenseoverskridende adferd. Hvis jeg deler seng med en kamerat på en hyttetur og forsøker å tømme meg i ansiktet hans mens han sover - hadde du virkelig trodd det var "helt ubevisst" og at han ikke kunne klandres, eller hadde du slått han ned?

Nysgjerrighet og naivitet er to vidt forskjellige ting.

Nei, det er ikke ønsketenkning. Du kan jo heller ikke påstå at det ikke er forankret i virkeligheten, for man vet strengt tatt ikke, og det er jo grunnen til at det forskes på det.

Det er heller ikke slik at man nødvendigvis er tilregnelig for straff dersom det hersker velbegrunnet tvil om at man ikke var ved bevissthet i gjerningsøyeblikket. Dommer i bla. USA viser det, og det er selvsagt akkurat slik det bør være.

Ja, det forskes på mye rart, mange er nysgjerrige og søker ny kunnskap og godt er det. Hvis ikke hadde vi fortsatt bodd i huler og lurt på hva ild egentlig er for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det du skrev vært riktig skulle jeg vært tilbøyelig til å være mer rimelig. Problemet ditt er følgende: nei, sexomania er ikke en diagnose. Man forsker på alt mulig, det betyr ikke at alt mulig finnes, eller at man tenker det er en diagnose som "forklarerer" det på den måten du tror.

Jeg sier det er ønsketenkning fordi det fratar mannen det juridiske ansvaret for egen grenseoverskridende adferd. Hvis jeg deler seng med en kamerat på en hyttetur og forsøker å tømme meg i ansiktet hans mens han sover - hadde du virkelig trodd det var "helt ubevisst" og at han ikke kunne klandres, eller hadde du slått han ned?

Nysgjerrighet og naivitet er to vidt forskjellige ting.

Du kan ikke vite om det er riktig eller ikke. Som sagt, dersom det hersker rimelig tvil om den som utfører noe slikt egentlig var bevisst eller ikke, så er ikke det juridiske utfallet gitt. Det finnes bla. folk som har utført drap i søvne som har blitt frikjent fordi det var hevet over enhver rimelig tvil at de faktisk ikke var bevisste og da heller ikke klar over hva de gjorde. Jævlig? Javisst, og vedkommende må da leve med dette livet ut. Men det betyr ikke at fengselsstraff ville vært riktig, all den tid gjerningsmannen ikke hadde noen forutsetning for å vite hva han gjorde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har et veldig ubehagelig problem. :( Jeg har våknet opp flere ganger på natten av at mannen min tar på meg. Enkelte ganger har han faktisk gått så langt at han har sex med meg og i natt våknet jeg da han forsøkte å putte penisen hans i munnen min. Jeg gikk å la meg på sofaen... :natti:

Dette synes jeg er meget ubehagelig og krenkende, og dette har jeg fortalt han mange ganger. Problemet er at han ikke er "bevisst" når han gjør dette. Han klarer rett og slett ikke la være. Han synes selv at dette er ubehagelig og han ønsker ikke gjøre det.

Er det noen der ute som har tips til hvordan vi kan få dette til å slutte?

Min mann foreslo selv separate soverom eller at han skulle sove med klær på, men jeg synes ingen av de er en holdbar løsning.

Anonym poster: 6ab213ba1698465e2dfa9b85ccd330f8

Sov på hvert deres soverom med låste dører! Hvis du opplever dette som veldig ubehagelig hadde jeg aldri blitt liggende i den senga om jeg var deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bråkar

Det blir ikke mer rett fordi du gjentar dette. Nei - diagnosen finnes ikke. Diagnoser finner du ut av ved å sjekke DSM-4 eller ICD-10. Det er diagnosesystemene. Nei - den er ikke der, den er heller ikke i DSM-5 som kommer snart. Det juridiske utfallet er faktisk gitt. Det er veldig klart presisert hva som skal til for å slippe straff i Norge. Vi hadde senest en sak i Os hvor en ung gutt forsøkte seg på at han ikke var bevisst. Men i Norge slipper du ikke unna - selv om du skulle være dritings. Du skal være psykotisk, evneveik eller dement for å slippe straff. Det du sikter til handler om en søvnforstyrrelse som er svært sjelden, og som også er svært omstridt, og som så vidt jeg kjenner til ingen har blitt frifunnet for i Norge.

Du kan ikke vite om det er riktig eller ikke. Som sagt, dersom det hersker rimelig tvil om den som utfører noe slikt egentlig var bevisst eller ikke, så er ikke det juridiske utfallet gitt. Det finnes bla. folk som har utført drap i søvne som har blitt frikjent fordi det var hevet over enhver rimelig tvil at de faktisk ikke var bevisste og da heller ikke klar over hva de gjorde. Jævlig? Javisst, og vedkommende må da leve med dette livet ut. Men det betyr ikke at fengselsstraff ville vært riktig, all den tid gjerningsmannen ikke hadde noen forutsetning for å vite hva han gjorde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke mer rett fordi du gjentar dette. Nei - diagnosen finnes ikke. Diagnoser finner du ut av ved å sjekke DSM-4 eller ICD-10. Det er diagnosesystemene. Nei - den er ikke der, den er heller ikke i DSM-5 som kommer snart. Det juridiske utfallet er faktisk gitt. Det er veldig klart presisert hva som skal til for å slippe straff i Norge. Vi hadde senest en sak i Os hvor en ung gutt forsøkte seg på at han ikke var bevisst. Men i Norge slipper du ikke unna - selv om du skulle være dritings. Du skal være psykotisk, evneveik eller dement for å slippe straff. Det du sikter til handler om en søvnforstyrrelse som er svært sjelden, og som også er svært omstridt, og som så vidt jeg kjenner til ingen har blitt frifunnet for i Norge.

Ja, jeg sikter til søvnforstyrrelse. Om en slik sak har vært oppe i Norge vet jeg ikke, men om du søker på Brian Thomas som drepte sin kone i den tro at han tok seg av en innbrudstyv i West Wales så ble han ikke dømt på grunnlag av å ikke være våken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke mer rett fordi du gjentar dette. Nei - diagnosen finnes ikke. Diagnoser finner du ut av ved å sjekke DSM-4 eller ICD-10. Det er diagnosesystemene. Nei - den er ikke der, den er heller ikke i DSM-5 som kommer snart. Det juridiske utfallet er faktisk gitt. Det er veldig klart presisert hva som skal til for å slippe straff i Norge. Vi hadde senest en sak i Os hvor en ung gutt forsøkte seg på at han ikke var bevisst. Men i Norge slipper du ikke unna - selv om du skulle være dritings. Du skal være psykotisk, evneveik eller dement for å slippe straff. Det du sikter til handler om en søvnforstyrrelse som er svært sjelden, og som også er svært omstridt, og som så vidt jeg kjenner til ingen har blitt frifunnet for i Norge.

Du kan gjenta deg til du blir blå. At sexomnia ikke finnes i diagnosesystemet er ikke et argument for at tilstanden ikke finnes.

Det betyr kun at tilstanden ikke har fått en diagnosekode. (uten at jeg har sjekka hva som er situasjonen per nå)

Sexomnia er derimot kjent og beskrevet i medisinsk litteratur. Sitatet fra forskning.no:

"Fenomenet ble første gang beskrevet i 2003, men nå er ufrivillig søvn-sex blitt kartlagt systematisk for første gang. Dr. Carlos Schenck og kollegene hans ved Minnesota Regional Sleep Disorders Center i Minneapolis har gjort datasøk i seriøse fagtidsskrifter, lærebøker og annen faglitteratur."

http://www.forskning...i/1180439832.77

Anonym poster: be6042ad6cdca3ddafaad27f09ea2d57

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest bråkar

Det er beskrevet tusenvis av tilstander i medisinsk litteratur - og det lanseres nye kontinuerlig. Når de ikke er annerkjent som tilstander av verdens helseorganisasjon eller av APA - er de rimelig uinteressante jmfr spørsmål om ansvar og skyld.

Siden du klarer å sakse fra forskning.no kjenner du sikkert kriteriene for å slippe straffeansvar også.

Du kan gjenta deg til du blir blå. At sexomnia ikke finnes i diagnosesystemet er ikke et argument for at tilstanden ikke finnes.

Det betyr kun at tilstanden ikke har fått en diagnosekode. (uten at jeg har sjekka hva som er situasjonen per nå)

Sexomnia er derimot kjent og beskrevet i medisinsk litteratur. Sitatet fra forskning.no:

"Fenomenet ble første gang beskrevet i 2003, men nå er ufrivillig søvn-sex blitt kartlagt systematisk for første gang. Dr. Carlos Schenck og kollegene hans ved Minnesota Regional Sleep Disorders Center i Minneapolis har gjort datasøk i seriøse fagtidsskrifter, lærebøker og annen faglitteratur."

http://www.forskning...i/1180439832.77

Anonym poster: be6042ad6cdca3ddafaad27f09ea2d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å anmelde han for voldtekt er ikke spesielt løsningsorientert.

Nei, men det er et typisk svar man kan forvente på kvinneguiden...

Anonym poster: de13798fda898e8ee37ec23934862e1a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg deler seng med en kamerat på en hyttetur og forsøker å tømme meg i ansiktet hans mens han sover - hadde du virkelig trodd det var "helt ubevisst" og at han ikke kunne klandres, eller hadde du slått han ned?

Jeg/han/du/... Stakkars fyr! (Arabella, kan du rydde opp her?)

Anonym poster: 9b6736fcfffccc4fdbf2245c56887c73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd var ikke å gå å anmelde personen - les hva jeg skrev. Men dersom personen fortsetter å gjøre det så er det en av tingene man kan si. Kvinner finner seg i litt av hvert, det er og forblir deres problem. Når de ikke lenger ønsker å finne seg i det, er anmeldelse (eller rett og slett bare nevne muligheten for det) en av mulighetene man har. Man kan jo fortsette å sove sammen med en fyr som tar seg til rette uten samtykke - men da får vi kalle en spade for en spade.

Det må forøvrig være grenser for hvor naiv man kan være. "Sexomania" som det benevnes her er ikke en annerkjent diagnose.Terskelen for å slippe straff fordi man "ikke er bevisst" er ekstremt høy og innebærer i praksis at man nærmer seg psykose. Som regel handler dette om menn med lav impulskontroll og elller svært store vansker med å respektere grenser.

Påstår du at menn som plages av sexomnia har lav impulskontroll og vansker med å respektere andres grenser? Ja, da vil jeg gjerne se kilden til den påstanden.

Anonym poster: be6042ad6cdca3ddafaad27f09ea2d57

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...