Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fy fader, jeg hadde vært så flau hvis det var min voksne mann som satt og spiste grillpølser fordi han ikke "likte" noen ting av det som ble servert når vi var borte til middag.

Enig. Dessuten kan man lære seg å like det meste, det krever bare litt "jobbing".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart man skal prøve å få i ungene mat. Mine vil ofte ikke ha mat først (uten å sutre). Men når de må sitte og vente på de andre, så spiser de etter hvert. Men i hovedinnlegget fikk jeg inntrykk av at jenten satt og grein ved bordet fordi hun ikke fikk mat hun likte.

• Liker 3
Skrevet

Fy fader, jeg hadde vært så flau hvis det var min voksne mann som satt og spiste grillpølser fordi han ikke "likte" noen ting av det som ble servert når vi var borte til middag.

Han kan ikke fordra kylling, pinnekjøtt, kalkun m.m. Han spiser ellers tilbehøret. Han ha alltid vært sånn og svigermor lagde ikke pølser i tillegg før hun fikk barnebarn. Det er ikke noe å være flau over. Jeg kan ikke fordra fisk eller veldig sterk mat. Når vi er på besøk, så spiser jeg tilbehøret, men jeg rører ikke fisken. Hvorfor? Fordi jeg blir rett og slett regelrett kvalm og dårlig når jeg spiser fisk fordi jeg ble tvunget til å spise fisk når jeg var yngre. Til og med lukten av fisk er jæklig for meg.

Nå er dette svigermor og hennes middager det er snakk om her og hun har null problemer med dette, så jeg skjønner fremdeles ikke problemet når hun selv velger og lage pølser på siden. Vi har ikke nevnt det, hun gjør det selv på eget initiativ.

Skrevet

Enig. Dessuten kan man lære seg å like det meste, det krever bare litt "jobbing".

Ok, hva er det aller mest ufyselige du kan tenke deg innen mat? Og da mener jeg alt ( retter fra andre deler i verden er også inkludert ). Så kan du kanskje lage det til middag en dag. Det må bare litt jobbing til.

Ja, dette var barnslig av meg, men nå satt jeg det litt på spissen. Noen liker det, andre gjør det ikke. Man trenger ikke å gjøre en fjær om til fem høns her :wink:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok, hva er det aller mest ufyselige du kan tenke deg innen mat? Og da mener jeg alt ( retter fra andre deler i verden er også inkludert ). Så kan du kanskje lage det til middag en dag. Det må bare litt jobbing til.

Ja, dette var barnslig av meg, men nå satt jeg det litt på spissen. Noen liker det, andre gjør det ikke. Man trenger ikke å gjøre en fjær om til fem høns her :wink:

En ting er at jentungen ikke likte det, en annen er oppførselen hennes.

Anonym poster: 950d3a80f89bf490adeb0c29cc056e6b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var liten så HATET jeg fisk.. jeg ble kvalm, jeg kunne spy av lukten og jeg slet virkelig med å få ned en liten bit.. Ble ofte en tur på toalettet etterpå..

Den dag i dag spiser jeg fisk 2 ganger i uken. Jeg er ikke supergira når jeg spiser det, men jeg klarer det helt fint. Jeg har lært meg til det!

Og jeg er kjempeglad for det nå. Det tok lang tid, men det var verdt det.

Anonym poster: 38d7b92a47fe7fd2dfc5089e2c6e806c

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser nå at det var *dere* som lagde maten. Hvorfor lagde dere mat som du visste datteren din ikke likte? Uansett kunne du jo ha forberedt henne på hva dere skulle ha til middagen, siden hun gjerne blir lei seg av slikt.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser nå at det var *dere* som lagde maten. Hvorfor lagde dere mat som du visste datteren din ikke likte? Uansett kunne du jo ha forberedt henne på hva dere skulle ha til middagen, siden hun gjerne blir lei seg av slikt.

Dette stusset jeg litt på også.

Anonym poster: 950d3a80f89bf490adeb0c29cc056e6b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor spiste hun bare en skje med potet? Hun kunne da ha spist mer?

Anonym poster: 81417c07222bff74aebc8cf8b0c49cb1

• Liker 4
Skrevet

Jeg har faktisk lært meg å like en del ting fordi jeg følte man ikke kunne sitte å plukke i maten når man ble voksen. Eksempelvis sushi, rødvin, løk, kål, brokkoli, torsk og geitost. Jeg var veldig kresen når jeg var barn/ungdom, men jeg innså etterhvert at en del matvarer er det et stort sosialt handicap å ikke spise.

AnonymBruker
Skrevet

Team svigemor!

Anonym poster: 40805aefdbfd9e62844381df75666261

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når folk er på besøk i mitt hus forventer jeg at de oppfører seg skikkelig. Man bør smake på maten uansett med mindre de har allergi eller andre gode grunner, og hvis det er noe de ikke liker, ja så får de heller ta mer av tilbehør og slikt. Man snakker uansett ikke stygt om maten og man sitter pent ved bordet til alle er ferdig. Det er respektløst overfor meg som vertinne når foreldre ikke har skikk på ungene sine og gir etter for sutrete barn og lar dem få viljen sin og vise hvor uoppdragne de er.

Anonym poster: f22a8555bb836b0361c7f0ada2e91f0f

• Liker 8
Skrevet

sååå,først skal man få refs fordi man skjemmer bort barna sine ved å lage kun mat de liker,eventuelt lage en siderett som barna liker. Så skal man få refs fordi man lager noe som barnet ikke liker.

Skrevet

sååå,først skal man få refs fordi man skjemmer bort barna sine ved å lage kun mat de liker,eventuelt lage en siderett som barna liker. Så skal man få refs fordi man lager noe som barnet ikke liker.

Nå, refs får man vel helst når man prøver å modifisere historien så egen sutring kan rettferdiggjøres. ;)

:heks:

• Liker 8
Skrevet

Her kom det plutselig frem mye som ikke var opplyst om i hovedinnlegget. Synes det er noe som skurrer i forklaringene her.

• Liker 2
Skrevet

Nei, jeg synes ikke at man kun skal lage mat som ungen liker. Men på nyttårsaften når mor selv står for menyen, så er det vel greitt å lage noe som en tror alle liker. Da lager man ikke noe som man *VET* at sin egen datter ikke liker og blir lei seg av. Jeg trodde at svigermoren hadde laget middagen, og at hun trodde det var noe alle likte.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg synes ikke at man kun skal lage mat som ungen liker. Men på nyttårsaften når mor selv står for menyen, så er det vel greitt å lage noe som en tror alle liker. Da lager man ikke noe som man *VET* at sin egen datter ikke liker og blir lei seg av. Jeg trodde at svigermoren hadde laget middagen, og at hun trodde det var noe alle likte.

Bare fordi en VET at ungen ikke liker kalkun må en vel ikke lage noe annet.

Iallefall når en vet at ungen såvidt har prøvd dette. Det jeg synst er mer rimlig er at ungen får opplyst om dette FØR middagen, så det ikke blir så dumt når hun setter seg ved bordet og ser at det er kalkun.

Min bror likte ikke kjøtt når han var liten. Men vi hadde kjøtt både til vanlig middag og store middager selv om min mor VISSTE at han ikke likte det i det heletatt.. Han spiste bare poteter og grønnsaker og synst det var helt ok det, selv om han bare var 4 år..

• Liker 2
Gjest Dream89
Skrevet

Vi har også en 4åring her i hus og hun er nok kresen hun også. Men hvis vi hadde servert kalkun så hadde vi bare sakt at det smaker som kylling og forberedt henne på og smake på noe nytt. Som for eksempel: I dag skal vi skpise gooooood kalkun og kose oss masse:D En 4åring burde klare og sitte fint ved bordet uten og grine. Vil hun ikke spise så lar hun vær. Barn spiser når de er sultene nok. Hun burde da kunne sitte fint til alle var ferdige og spise i hvertfall. Bestemoren skulle kanskje ikke ha sakt det på den måten og hun burde sakt det til foreldrene og ikke forran barnet. Men barn bør jo lære normal forkskikk selvom de er unge. Vi har også det at her sier vi ikke at vi ikke liker det men at vi ikke vil ha det nå.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Når jeg var liten så HATET jeg fisk.. jeg ble kvalm, jeg kunne spy av lukten og jeg slet virkelig med å få ned en liten bit.. Ble ofte en tur på toalettet etterpå..

Den dag i dag spiser jeg fisk 2 ganger i uken. Jeg er ikke supergira når jeg spiser det, men jeg klarer det helt fint. Jeg har lært meg til det!

Og jeg er kjempeglad for det nå. Det tok lang tid, men det var verdt det.

For meg var det faktisk omvendt. Jeg spiste fisk når jeg var liten, men etterhvert så syntes jeg det ikke var så godt og jeg ble mer eller mindre tvunget til å spise det hvis jeg ikke ville gå sulten. Pga dette så har jeg pr i dag et veldig dårlig forhold når det gjelder fisk til middag og klarer ikke tanken på og spise fisk til middag...

Pga dette er jeg veldig var på dette når det gjelder barna mine og de skal overhodet ikke føle at de blir tvunget til å spise mat som de vet de ikke liker. Dette byr meg midt i mot og nåde den i familien som diskuterer det med meg. Jeg er for at barna skal smake på det, og faller det ikke i smak, så kan de ta mer av tilbehøret, men vertskapet trenger ikke å være krasse pga at et barn sier at hun ikke liker kalkun.

Når til og med 4-åringen reagerer på bestemorens kommentar, da har bestemoren gått over streken...

Endret av Kittykat
  • Liker 2
Skrevet

Var svigermors kommentar upassende og hun kan ikke sin plass? I sitt eget hjem?

Du fikk så mange plusser at jeg måtte lese innlegget til Ts igjen, og ja jeg mente det jeg skrev. Jeg kan forklare.

Besteforeldre som prøver å oppdra sine barnebarn kjenner ikke sin plass, fordi det er foreldrenes jobb å oppdra sine unger. Derfor vet hun ikke sin plass. Dette med at besteforeldre blander seg inn i oppdragelsen er jo vanlig, men det er ikke best for barnet.

Kommentaren er upassende fordi den skaper dårlig stemning mellom menneskene. Svigermor ødelegger forholdet mellom seg og sønnens familie.

Jeg kan derimot forstå at svigermors ego ble såret da barnebarnet ikke ville spise maten. Personlig tar jeg det med et smil når unger i familien ikke orker å spise opp. Forunderlig at så mange her opplever at smårollinger ikke lager en scene ved matbordet når de ikke vil ha maten. Kansje dere har veldig snille unger da. ;)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...