Kittykat Skrevet 1. januar 2013 #21 Skrevet 1. januar 2013 Mine barn kan være veldig kresne og det er den del mat de ikke liker. Heldigivis så har jeg en svigermor som tar hensyn til dette og alltid lager pølser i tillegg. Mannen min er også kresen og er ikke så veldig glad i kalkun, kylling, supper og sånne ting og de sier rett ut at de ikke liker det. Det er helt greit for meg at de sier dette, for de er jo bare ærlige. Man skal IKKE tvinge barna til å smake/spise noe de ikke liker for det kan skape et dårlig forhold til mat og det gjør jo ting verre. At datteren til ts ikke ville ha kalkun synes jeg ikke er en stor sak. Hun kunne spist poteter, saus, grønnsaker eller hva de enn hadde til kalkunen. Hvis hun ikke liker noe av det heller, så hadde det ikke vært noe i veien for at ts kunne gitt henne skiver etter at middagen var ferdig. Så kunne svigermoren bare sittet der med sin hensynsløse mening og kost seg i sofahjørnet med vinen sin.... 7
Ciara Skrevet 1. januar 2013 #22 Skrevet 1. januar 2013 Jeg forstår svigermoren din. Her har hun sikkert lagt ned arbeid i et godt måltid, og så sitter en fireåring ved bordet og gråter fordi hun ikke får noe annet. Svigermoren din ville sikkert det skulle bli hyggelig, og det ble det ikke. Det finnes mange kresne barn, absolutt. Hva man gjør hjemme er én sak (hadde forsåvidt aldri giddet å lage flere retter!), men man kan ikke la dem spolere måltid for andre når man er borte. Hvis ikke barnet kan være rolig og spise noe av tilbehøret synes jeg det riktige vil være å fjerne henne fra bordet. Det er urimelig å forvente at alle andre skal måtte høre på gråting. 18
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2013 #23 Skrevet 1. januar 2013 Jeg må si meg enig med flesteparten her. En 4 åring burde kunne smake i alle fall en bit og heller da spise potet, grønnsaker og saus. Jeg hedde ikke laget egen mat til unger her på nyttårsafte, verken egne unger eller de som kom på besøk. Jeg er enig i at man ikke skal tvinge unger til å spise mat de ikke liker, men å smake en bit når ungen er 4 år er ikke et urimelig krav. Synes svigermoren din var ærlig i meningen sin og ser ikke på denne hendelsen som en grunn til å være dårlig eller lite omsorgsfull bestemor. Heller ikke at hun ikke kom på den greia i bhg. Det har heller aldri besteforeldre her gjort fordi det som regel er i arbeidstiden. Ser ikke noe grunn til at andre enn foreldre skal ta seg fri som sånne ting. Anonym poster: 3415fc719768f9fd9490739ea5523ce3 4
Gjest Dorey Skrevet 1. januar 2013 #24 Skrevet 1. januar 2013 Svigermor var litt krass i uttalelsen, men jeg er enig med henne. Fireåringen virker bortskjemt.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2013 #25 Skrevet 1. januar 2013 Mine barn kan være veldig kresne og det er den del mat de ikke liker. Heldigivis så har jeg en svigermor som tar hensyn til dette og alltid lager pølser i tillegg. Mannen min er også kresen og er ikke så veldig glad i kalkun, kylling, supper og sånne ting og de sier rett ut at de ikke liker det. Det er helt greit for meg at de sier dette, for de er jo bare ærlige. Man skal IKKE tvinge barna til å smake/spise noe de ikke liker for det kan skape et dårlig forhold til mat og det gjør jo ting verre. At datteren til ts ikke ville ha kalkun synes jeg ikke er en stor sak. Hun kunne spist poteter, saus, grønnsaker eller hva de enn hadde til kalkunen. Hvis hun ikke liker noe av det heller, så hadde det ikke vært noe i veien for at ts kunne gitt henne skiver etter at middagen var ferdig. Så kunne svigermoren bare sittet der med sin hensynsløse mening og kost seg i sofahjørnet med vinen sin.... Sikkert derfor mannen din har blitt kresen.. kanskje moren hans laga pølser til han også hver gang de spiste kalkun, kylling, og suppe eller annet han ikke likte. Syns det er veldig dårlig å tilby pølser eller annen alternativ mat til barn. Slik lager man kresne og bortskjemte barn. Anonym poster: 98e33549e35139ce2e61ac54471acd7f 22
Ellevill Skrevet 1. januar 2013 #26 Skrevet 1. januar 2013 Jeg synes ikke svigermoren din oppførte seg ille. Såpass tilsnakk synes jeg både du og datteren din bør tåle. Mulig hun ikke er den perfekte svigermor/bestemor, men det høres ut som om det kan være litt vanskelig å skulle forholde seg til deg som svigerdatter også. Å møte opp på besteforeldre-dag i barnehagen er ingen plikt. Selvfølgelig hadde det vært veldig koselig om hun hadde stilt opp, men hun kan jo ha hatt en god grunn som du ikke vet om. 5
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2013 #27 Skrevet 1. januar 2013 Min svigermor er det motsatte av det min mor er.. min mor er verdens mest omsorgsfulle og snilleste bestemor! Jeg har prøvd å godta at svigermor rett og slett bare er sånn hun er.. men på nyttårsaften gikk hun over streken.. Jeg ble helt paff.. Vi hadde satt oss ned og skulle spise kalkun.. Min datter på 4 år er veldig kresen når det gjelder mat, og hun blir fort lei seg. Kalkun ville hun ikke spise. Hun ble lei seg fordi hun ikke fikk annen mat, og mens jeg prøvde å overtale henne til å prøve iallefall så sa min svigermor at hadde hun vært oss, så skulle ikke hun fått sittet ved matbordet når hun oppførte seg sånn, fordi det skapte så dårlig stemning!! Jeg ble helt paff jeg!! Tenk å si sånt når det gjelder barnebarnet sitt. Det finnes vel ikke så lite 4åringer som ikke vil spise maten sin! Og litt gråt er jo normalt når barn blir lei seg, det hjelper jo ikke akkurat på humøret til barnet når denne bestemoren sier sånt! Det var vel kanskje ho som sa dette, som skapte dårlig stemning.. Det endte opp med at min datter ikke ville sitte ved bordet lenger! Så det ble ingen mat på henne:( Jeg hadde mest lyst til å grine og ta med meg barna og reise min vei!!! Men er jo redd for å skape konflikter.. Resten av kvelden satt svigermor i ene enden av stua og kosa seg med vin hele kvelden. Vi reiste hjem litt utpå kvelden. Jeg sa til mannen min hva jeg syntes om dette.. han skjønte hva jeg mente, men han har jo vært vant til dette der.. Er jo ikke uten grunn at man aldri spør mor hans om ho kan være barnevakt.. Ho vil jo heller se på tv og drive med sitt.. da det var besteforeldre-dag i barnehagen til dattra mi, gadd ho ikke møte opp engang! Måtte bare få ut litt frustrasjon... Hva hadde dere gjort?? Seriøst, det som står på bordet er det som man får å ete, og er det ikke bra nok så får barnet gå uten mat. Ellers så er det på tide å lære at man ikke har lov til å si at man ikke liker, før man har smakt på maten når man er fire år. 7
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2013 #28 Skrevet 1. januar 2013 Å møte opp på besteforeldre-dag i barnehagen er ingen plikt. Selvfølgelig hadde det vært veldig koselig om hun hadde stilt opp, men hun kan jo ha hatt en god grunn som du ikke vet om. Får man fri fra jobb for å gå på sånt da? 1
Gjest imli Skrevet 1. januar 2013 #29 Skrevet 1. januar 2013 Eg synest godt at svigermora di kunne ha vore litt meir diplomatisk, men me som svarar her, veit jo ingenting om situasjonen elles - det kan jo ha vore at dette har skjedd ofte, og at svigermora di er lei... Noko eg skjøner godt, viss dette var noko som "alltid" skjer. Eg ville aldri ha laga fleire typer mat pga kresne ungar... Eg synest aldri ein skal tvinge ungar til å eta, men ungar som griner ved bordet (spesielt hjå andre enn heime!) fordi dei ikkje får eigen mat, er veldig usjarmerande. Spesielt når det var såpass barnevennleg mat som kalkun med potet og saus. 4
Ellevill Skrevet 1. januar 2013 #30 Skrevet 1. januar 2013 Får man fri fra jobb for å gå på sånt da? Det tror jeg ikke. Hvorfor spør du meg? Jeg vet ikke om svigermoren jobber engang?
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2013 #31 Skrevet 1. januar 2013 Det tror jeg ikke. Hvorfor spør du meg? Jeg vet ikke om svigermoren jobber engang? Beklager, jeg spurte generelt. 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2013 #32 Skrevet 1. januar 2013 Min svigermor er det motsatte av det min mor er.. min mor er verdens mest omsorgsfulle og snilleste bestemor! Jeg har prøvd å godta at svigermor rett og slett bare er sånn hun er.. men på nyttårsaften gikk hun over streken.. Jeg ble helt paff.. Vi hadde satt oss ned og skulle spise kalkun.. Min datter på 4 år er veldig kresen når det gjelder mat, og hun blir fort lei seg. Kalkun ville hun ikke spise. Hun ble lei seg fordi hun ikke fikk annen mat, og mens jeg prøvde å overtale henne til å prøve iallefall så sa min svigermor at hadde hun vært oss, så skulle ikke hun fått sittet ved matbordet når hun oppførte seg sånn, fordi det skapte så dårlig stemning!! Jeg ble helt paff jeg!! Tenk å si sånt når det gjelder barnebarnet sitt. Det finnes vel ikke så lite 4åringer som ikke vil spise maten sin! Og litt gråt er jo normalt når barn blir lei seg, det hjelper jo ikke akkurat på humøret til barnet når denne bestemoren sier sånt! Det var vel kanskje ho som sa dette, som skapte dårlig stemning.. Det endte opp med at min datter ikke ville sitte ved bordet lenger! Så det ble ingen mat på henne:( Jeg hadde mest lyst til å grine og ta med meg barna og reise min vei!!! Men er jo redd for å skape konflikter.. Resten av kvelden satt svigermor i ene enden av stua og kosa seg med vin hele kvelden. Vi reiste hjem litt utpå kvelden. Jeg sa til mannen min hva jeg syntes om dette.. han skjønte hva jeg mente, men han har jo vært vant til dette der.. Er jo ikke uten grunn at man aldri spør mor hans om ho kan være barnevakt.. Ho vil jo heller se på tv og drive med sitt.. da det var besteforeldre-dag i barnehagen til dattra mi, gadd ho ikke møte opp engang! Måtte bare få ut litt frustrasjon... Hva hadde dere gjort?? Lei seg? Slutt å stakkarsliggjør ungen din. Det er ikke synd på henne bare fordi hun ikke får annen mat. Det er forskjell på å trasse fordi man ikke får viljen sin og det å bli oppriktig lei seg fordi man blir såret. Ungen din er 4år og burde lære seg at man oppfører seg pent ved matbordet. Man begynner ikke å surve bare fordi man ikke liker maten. Da lar man bare være å spise. Din mor og dere skjemmer bort ungen rett og slett. Anonym poster: 3d13830d6440a12538742db55068eaed 12
ToveM Skrevet 1. januar 2013 #33 Skrevet 1. januar 2013 Har da hatt 3 unger som alle har hatt sine ting de ikke har likt. De har likevel spist poteter/saus evt grønnsaker. En 4 åring bør absolutt kunne lært seg at en ikke griner ved bordet hvis en ikke får det en vil ha, og heller lære seg til å spise tilbehør. 4
Jade Skrevet 1. januar 2013 #34 Skrevet 1. januar 2013 Får man fri fra jobb for å gå på sånt da? Besteforeldrene kan sikkert avspasere, men man får selvsagt ikke fri med betaling. Det får ikke foreldrene heller. Mine barn kan være veldig kresne og det er den del mat de ikke liker. Heldigivis så har jeg en svigermor som tar hensyn til dette og alltid lager pølser i tillegg. Mannen min er også kresen og er ikke så veldig glad i kalkun, kylling, supper og sånne ting og de sier rett ut at de ikke liker det. Det er helt greit for meg at de sier dette, for de er jo bare ærlige. Hva gjør mannen din om han får servert kalkun, kylling eller suppe da? Sier at han ikke liker det, og går fra bordet? Nå snakker jeg ikke om hos moren hans, men om dere er hos andre. Han hadde ikke fått noe pølser av meg, ihvertfall. 8
Armitage Skrevet 1. januar 2013 #35 Skrevet 1. januar 2013 Jeg er faktisk helt enig med svigermor jeg. Jeg hadde tatt ungen fra bordet og inn på et annet rom og fortalt henne rolig at man ikke oppfører seg sånn når man er på besøk hos andre. Og at hun i det minste fikk smake på maten før hun bestemte seg for at hun ikke likte det. Hun må ikke spise noe om hun ikke liker det, men må i det minste sitte litt ved bordet sammen med oss andre. Om hun da ikke roet seg så ville hun ha fått en timeout. Så kan hun få en brødskive senere om hun ikke ville spise middag. Ungen din var ikke lei seg. Hun trasset fordi hun ikke fikk viljen sin. Er enig med den som sier at man ikke skal stakkarsliggjøre ungene sine hver gang de tuter over noe. Men man skal selvfølgelig annerkjenne barns følelser ellers. Men man må lære seg å se forskjell på når barn er oppriktig lei seg for noe og når de bare surver og trasser. Har ei venninne som gir etter slik som du og moren din gjør. Ungen hennes er nå 7 år og sitter aldri rolig ved matbordet og gråter og surver om hun ikke får det hun peker på. 5
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2013 #36 Skrevet 1. januar 2013 Nå aner jo ikke vi hvordan TS håndterer datteren hjemme. Selv lar jeg generel være å ta fightene i oppdragelsen når vi ikke er hjemme, nettopp for å unngå å skape dårlig stemning. Jeg vet hvordan datteren min kan bli hvis hun slår seg vrang. Hun er for det aller meste veloppdragen, men noen ganger bikker det. Etter seks år vet jeg hva som da fungerer og ikke, å "være streng" fungerer ikke, hun må bare rase fra seg, men hun får aldri viljen sin med den oppførslen, og det vil jeg helst unngå "ute blant folk" Samtidig kan man jo ikke la dem oppføre seg som de vil, ergo forsøker jeg å ikke la ting eskalere til det punktet, for går ting først galt må jeg være konsekvent, så hun ikke tror hun kan trasse ting igjennom på den måten. Ergo ville jeg f.eks bare gitt henne noe annet å spise med en gang, enn å begynne å diskutere, da er det fortsatt jeg som "styrer showet". Jeg var selv kresen som barn (og likte ikke kylling f.eks, i hvert fall trodde jeg jeg ikke likte det), husker farmor alltid hadde kjøttkaker og ris i bakhånd Er fortsatt litt sær i matveien, men smaker (nesten) alltid. Kanskje ville jeg bedt svigermor om en doggybag, så kunne hun lokkes til å smake hjemme der det er enklere å ta kampen. Anonym poster: dfe0425e6b70a317873b6f38b1282848
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2013 #37 Skrevet 1. januar 2013 Meg over, glemte svigermor; mulig hun hadde rett i det hun sa, men vil tro det ikke akkurat hjalp på stemningen, og små barn (eldre enn fire) kan være ganske touchy på slike kommentarer, ergo kan man som voksen godt droppe dem (evt ta svigerdatteren til side og si det man har på hjertet). Hevd gjerne at "såpass bør de små tåle" men mange gjør ikke det, og de er dessuten fantastisk selvhøytidelige mange av dem, selv-ironi og -innsikt utvikles tydeligvis ikke før senere. Anonym poster: dfe0425e6b70a317873b6f38b1282848
lillevill Skrevet 1. januar 2013 #38 Skrevet 1. januar 2013 Det er en uting å blande seg inn når foreldre prøver å oppdra ungene sine. Kommentaren til svigermor var upassende og ufin, men det er ikke sikkert at hun er moderne nok til å forstå pedagogikk, eller sin plass. På en måte Ts er det kanskje greit at hun ikke er klengete på deg og ungen..?
Ciara Skrevet 2. januar 2013 #39 Skrevet 2. januar 2013 Var svigermors kommentar upassende og hun kan ikke sin plass? I sitt eget hjem? 12
Ellevill Skrevet 2. januar 2013 #40 Skrevet 2. januar 2013 Var svigermors kommentar upassende og hun kan ikke sin plass? I sitt eget hjem? Ja, ha ha! Jeg synes det er så mange "Svigermor er gal"-tråder her. Jeg tror det er mange vriene svigerdøtre også.... Altså, svigermor var kanskje litt skarp. Men mama85, du overreagerer! Du mener svigermor gikk langt over streken, du har lyst til å grine, du vil dra hjem.... Og du mener det er viktig å også presisere at svigermor koser seg med vin etter maten i tillegg. Dette høres veldig selvopptatt og sytete ut av deg, synes jeg. 9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå