Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når det gjaldt besteforeldredagen i barnehagen, så spurte vi henne og hun sa at hun kom. Barnehagen hadde til og med et eget ark, der den som kom måtte skrive seg på. Da var det lettere for barnehagen å beregne hvor mye kaffe og kaker de skulle ha. Likevel møtte hun ikke opp og hun ga heller ikke beskjed til hverken oss eller barnehagen. Jeg var rett og slett skuffet. Hun kunne iallefall sagt ifra!! Hun var hjemme den dagen, for mannen min ringte henne for å høre hvordan det hadde gått i barnehagen. Da svarte hun bare at hun hadde ikke reist dit, for hun trodde det ikke var så viktig.

Når det gjelder min 4årings matvaner, hun får aldri annen mat enn det vi lager. Liker hun ikke det hun får, må hun spise det andre som er på tallerkenen. Er det noe hun ikke vil spise, sier jeg først på en rolig pen måte at hun må iallefall prøve. Går ikke det så får hun være! På nyttårsaften gjorde jeg slik jeg pleier, først snakke til henne, få henne til å smake litt iallefall. Min datter begynte å spise poteter og roet seg fort ned, men da hun hørte sin bestemor si dette, ville hun ikke sitte ved bordet lenger.

Det var heller ikke svigermor som laget denne middagen. Det var oss andre!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjaldt besteforeldredagen i barnehagen, så spurte vi henne og hun sa at hun kom. Barnehagen hadde til og med et eget ark, der den som kom måtte skrive seg på. Da var det lettere for barnehagen å beregne hvor mye kaffe og kaker de skulle ha. Likevel møtte hun ikke opp og hun ga heller ikke beskjed til hverken oss eller barnehagen. Jeg var rett og slett skuffet. Hun kunne iallefall sagt ifra!! Hun var hjemme den dagen, for mannen min ringte henne for å høre hvordan det hadde gått i barnehagen. Da svarte hun bare at hun hadde ikke reist dit, for hun trodde det ikke var så viktig.

Når det gjelder min 4årings matvaner, hun får aldri annen mat enn det vi lager. Liker hun ikke det hun får, må hun spise det andre som er på tallerkenen. Er det noe hun ikke vil spise, sier jeg først på en rolig pen måte at hun må iallefall prøve. Går ikke det så får hun være! På nyttårsaften gjorde jeg slik jeg pleier, først snakke til henne, få henne til å smake litt iallefall. Min datter begynte å spise poteter og roet seg fort ned, men da hun hørte sin bestemor si dette, ville hun ikke sitte ved bordet lenger.

Det var heller ikke svigermor som laget denne middagen. Det var oss andre!

Men nå motsier du jo alt du skrev i det originale innlegget ditt??????

Anonym poster: 3415fc719768f9fd9490739ea5523ce3

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns veldig mange av dere her inne reagerer veldig sterkt. Greit at barn bør smake på forskjellig mat. Men syns at på en nyttårsaften skal man ha god steming, og hvis en 4 åring slår seg vrang er det ikke bedre å prøve å gi barnet noe annet mat? Slik at den ikke går på tom mage?

Jeg ville uansett sagt at hvis det var snakk om ett eldre barn så hadde det vært en verre oppførsel, det er snakk om en 4 år gammel jente. Kanskje jenta er trøtt, og sutrete... Det er lett for.

Jeg syns kommntaren fra svigermor var upassende for å være bestemor til jenta.

Ville tro det hadde vært bedre og spurt jenta om hun heller ville ha en skive, hvis hun ikke ville det, hadde jeg nok fjernet jenta fra bordet, funnet noe leker eller noe mens vi andre spiser.

Anonym poster: 05448cbbcf8d0dbf1b40bd07f8de9786

• Liker 3
Skrevet

Men nå motsier du jo alt du skrev i det originale innlegget ditt??????

Anonym poster: 3415fc719768f9fd9490739ea5523ce3

Ble sikkert lettere å endre hva som skjedde nyttårsaften enn å ta til seg at de fleste syntes at hun burde oppdra ungen sin. Er ikke mange som liker kritikk ;)
Skrevet (endret)

Sånn apropos alle kommentarene i denne tråden angående oppdragelse:

Jeg har en 3,5-åring som er "født kresen", det vil si, hun liker mye forskjellig, men spiser SVÆRT lite og har gjort det hele tiden. Nei, hun vil ikke ha potet med deilig saus, og jeg tvinger henne ikke. Jeg har prøvd alt, men jeg er ikke en som tvinger ungen til å sitte ved bordet for enhver pris. Det nytter rett og slett ikke, og jeg har avfunnet meg med det. Å tvinge henne til å sitte ved bordet til hun smaker på noe, er bare ukoselig for både oss og henne. Jeg gir blaffen i om min svigermor hadde synes barnet mitt var dårlig oppdratt (men hun har heldigvis erfart hvordan det er med meget småspiste barn). Det viktigste for meg nå er å få i barnet næring, å lære å bli altetende får komme senere.

Endret av Harlekin
  • Liker 2
Skrevet

Motsier hva da?? Min datter er kresen ja, men hun får jo ikke annen mat enn det som er laget! Hun roet seg fort ned og begynte å spise potet iallefall. Men det ble jo bare en bit, før hun ville forlate bordet pga det som ble sagt!

Skrevet

Jeg synes forøvrig svigermor, som er voksen, bør passe munnen sin når hun snakker til et barn, uansett om hun ble fornærmet.

• Liker 4
Skrevet

En bit med potet, er jo ingenting å bli mett av. Jeg startet tråden for å høre hva andre tenker om dette, om eventuelle råd. Jeg vet at min datter er kresen, men alle barn bør iallefall få EN sjanse til å PRØVE å smake på maten. Det hjelper jo ikke akkurat på med en slik kommentar ved bordet. Hun kunne kanskje formulert seg på en annen måte. Min datter på snart 9, spiser alt. Hun var også kresen når hun var liten, men det er jo slikt som forandrer seg med årene.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Sikkert derfor mannen din har blitt kresen.. kanskje moren hans laga pølser til han også hver gang de spiste kalkun, kylling, og suppe eller annet han ikke likte.

Syns det er veldig dårlig å tilby pølser eller annen alternativ mat til barn. Slik lager man kresne og bortskjemte barn.

Anonym poster: 98e33549e35139ce2e61ac54471acd7f

Nei det er ikke derfor. Min mann har aldri likt kjøttretter og ja han har smakt på kylling, kalkun osv. Det samme har mine barn. De liker det ikke og sånn er det bare. Hvis man skal bli kalt kresen bare fordi man ikke liker en ting av retten som er på bordet, da er det noe galt. Min svigermor lager alltid pølser fordi hun tar faktisk hensyn til at enkelte personer ikke liker smaken av kalkun, kjøtt, pinnekjøtt o.l. Dette er noe hun har gjort hele tiden på eget initiativ. Hun vil at alle rundt bordet skal kunne kose seg med maten og føle seg inkludert. Og jeg skjønner virkelig ikke problemet med å ha middagspølse/grillpølse på siden.....

Endret av Kittykat
Gjest Modig mor
Skrevet

Nei det er ikke derfor. Min mann har aldri likt kjøttretter og ja han har smakt på kylling, kalkun osv. Det samme har mine barn. De liker det ikke og sånn er det bare. Hvis man skal bli kalt kresen bare fordi man ikke liker en ting av retten som er på bordet, da er det noe galt. Min svigermor lager alltid pølser fordi hun tar faktisk hensyn til at enkelte personer ikke liker smaken av kalkun, kjøtt, pinnekjøtt o.l. Dette er noe hun har gjort hele tiden på eget initiativ. Hun vil at alle rundt bordet skal kunne kose seg med maten og føle seg inkludert. Og jeg skjønner virkelig ikke problemet med å ha middagspølse/grillpølse på siden.....

Det å spise mat man ikke elsker/liker er en del av det å være voksen - man kan jo ikke forvente spesielbehandling i alle sammenhenger. Så kan man jo diskutere i hvilken alder man bør begynne å lære barna dette, men jeg mener det er enklest fra starten av. Det som står på bordet, er det man har å velge i. Men jeg prøver å passe på at det alltid er minst en ting som jeg vet at barna liker.

Skrevet

Fy fader, jeg hadde vært så flau hvis det var min voksne mann som satt og spiste grillpølser fordi han ikke "likte" noen ting av det som ble servert når vi var borte til middag.
Skrevet

Det er en uting å blande seg inn når foreldre prøver å oppdra ungene sine. Kommentaren til svigermor var upassende og ufin, men det er ikke sikkert at hun er moderne nok til å forstå pedagogikk, eller sin plass. På en måte Ts er det kanskje greit at hun ikke er klengete på deg og ungen..?

Hjelpes.

AnonymBruker
Skrevet

Motsier hva da?? Min datter er kresen ja, men hun får jo ikke annen mat enn det som er laget! Hun roet seg fort ned og begynte å spise potet iallefall. Men det ble jo bare en bit, før hun ville forlate bordet pga det som ble sagt!

Jo, du motsier deg selv. I det første innlegget skriver du at hun sutret fordi hun ikke fikk annen mat og gikk fra borte UTEN mat. Nå sier du plutselig at hun prøvde å spise.

Det at hun sutret fordi hun ikke ikke annen mat kan jo tyde på at hun er vant til at dere lagernoe annet til henne når hun ikke liker noe.

Anonym poster: 950d3a80f89bf490adeb0c29cc056e6b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

En fire-åring er gammel nok til å sitte pent ved bordet og smake på alt, og spise det den liker. Liker den ingenting, kan den etter en stund be om å få gå fra bordet og se TV eller liknende.

Sutring/grining ved bordet har vi aldri tolerert, og våre barn og barnegjester har fått akkurat samme beskjed som din svigermor gav din datter. Virker kanskje som at det var på tide noen tok et oppgjør med hennes bordvaner når man leser oppførselen hennes i førsteinnlegget. Bare så synd at hverken du eller din mann tok oppgjøret selv, men la ansvaret for oppdragelse av deres eget barn over på resten av bordlyden.

Anonym poster: 3671165782ac8e11a8459f0b70ccda1a

• Liker 9
Skrevet

Ja hun ble fornærmet fordi hun såg at det var kalkun istedet for noe hun likte! Og hun gikk da fra bordet uten mat! Er EN liten skje med potet nok mat synes du? En skje mat, fyller ikke opp magen da akkurat.

Skrevet

Et av mine barn er ekstremt småspist og vil sjelden smake på nye ting. Det er til tider forferdelig irriterende. Søskene hans spiser det aller meste. Om vi hadde vært borte på besøk nyttårsaften, hadde jeg sikkert laget en brøsdskive eller noe annet til dette barnet. Mulig ikke pedagogisk korrekt, men jeg hadde nå sannsynligvis gjort det. Men først skulle det forsøkt å smake litt på det som opprinnelig ble servert.

Det jeg reagerer mest på i denne tråden, er ikke hvorvidt ungen kunne få litt "spesialbehandling" eller ei, særlig siden de var borte på besøk og det var nyttårsaften. Det som irriterer meg mest er den sytete tonen Mama85 har når hun skal beskrive hendelsen og sin svigermor. Skulle tro svigermoren hadde dengt ungen....

• Liker 10
Skrevet

Og vi som foreldre gjorde vårt og fikk roet henne fort ned. Men likevel sa svigermor dette, hun mente tydeligvis at vi ikke burde prøvd engang. Men det var våres valg.

Hvilken 4åringer er det som liker ALT? Hvilke foreldre er det som IKKE prøver å få barnet sitt til å spise? Er jeg en dårlig mor fordi jeg prøver å få mine barn til å spise? Og når mitt barn ikke vil spise det hun får, så får hun gå fra bordet. Men først må jo barnet få prøve!

Skrevet

Ja hun ble fornærmet fordi hun såg at det var kalkun istedet for noe hun likte! Og hun gikk da fra bordet uten mat! Er EN liten skje med potet nok mat synes du? En skje mat, fyller ikke opp magen da akkurat.

Om du har et barn som blir fornærmet om det serveres mat hun ikke liker har du feilet i oppdragelsen. Ikke fordi hun ikke liker alt, men fordi det vitterligen ikke er noe å bli fornærmet over. Lille prinsessa di overlevde nok, selv om hun kommer til å få det ugreit i livet om dere fortsetter å sy puter under armene hennes på denne måten. Hva med å forsøke å ta til seg de svarene du får her? Lære noe? Du spurte, du har fått mange svar.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde hun vært sulten, så hadde hun spist det som ble servert. Mang en person har spist seg mett på saus og potet eller kokte grønnsaker uten å ha lidd noen overlast av den grunn. Når hun selv ikke ville ha mer enn én bit potet, så var hun ikke sulten.

Anonym poster: 3671165782ac8e11a8459f0b70ccda1a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Og vi som foreldre gjorde vårt og fikk roet henne fort ned. Men likevel sa svigermor dette, hun mente tydeligvis at vi ikke burde prøvd engang. Men det var våres valg.

Tingen er jo at hun sikkert var drittlei syting..

Er jeg forberedt på å kose meg i godt selskap blir jeg også irritert over unger som syter for maten. Når jeg var liten og ikke ville spise forskjellige ting holdt jeg kjeft og spiste rundt det jeg ikke ville ha. -ja, til og med når jeg var 4 år.. (spurte nettopp min far i telefonen).

Anonym poster: 38d7b92a47fe7fd2dfc5089e2c6e806c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...