Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svigermor er det motsatte av det min mor er.. min mor er verdens mest omsorgsfulle og snilleste bestemor! Jeg har prøvd å godta at svigermor rett og slett bare er sånn hun er.. men på nyttårsaften gikk hun over streken.. Jeg ble helt paff..

Vi hadde satt oss ned og skulle spise kalkun.. Min datter på 4 år er veldig kresen når det gjelder mat, og hun blir fort lei seg. Kalkun ville hun ikke spise. Hun ble lei seg fordi hun ikke fikk annen mat, og mens jeg prøvde å overtale henne til å prøve iallefall så sa min svigermor at hadde hun vært oss, så skulle ikke hun fått sittet ved matbordet når hun oppførte seg sånn, fordi det skapte så dårlig stemning!!

Jeg ble helt paff jeg!! Tenk å si sånt når det gjelder barnebarnet sitt. Det finnes vel ikke så lite 4åringer som ikke vil spise maten sin! Og litt gråt er jo normalt når barn blir lei seg, det hjelper jo ikke akkurat på humøret til barnet når denne bestemoren sier sånt! Det var vel kanskje ho som sa dette, som skapte dårlig stemning.. Det endte opp med at min datter ikke ville sitte ved bordet lenger! Så det ble ingen mat på henne:( Jeg hadde mest lyst til å grine og ta med meg barna og reise min vei!!! Men er jo redd for å skape konflikter.. Resten av kvelden satt svigermor i ene enden av stua og kosa seg med vin hele kvelden.

Vi reiste hjem litt utpå kvelden. Jeg sa til mannen min hva jeg syntes om dette.. han skjønte hva jeg mente, men han har jo vært vant til dette der..

Er jo ikke uten grunn at man aldri spør mor hans om ho kan være barnevakt.. Ho vil jo heller se på tv og drive med sitt.. da det var besteforeldre-dag i barnehagen til dattra mi, gadd ho ikke møte opp engang!

Måtte bare få ut litt frustrasjon... Hva hadde dere gjort??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ikke gjort noe. Hadde bare dratt hjem tidlig og ellers ikke hatt store forhåpninger om at hun kom til å forandre seg. Hun er som hun er, desverre... :(

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke gjort noe jeg heller. Det er jo hun som taper på det - og barna da, dessverre, men som du skriver så har de en annen bestemor så tar godt vare på dem. Bruk tiden der heller.

Anonym poster: ecb9fea333485e43720df6a291b3facd

• Liker 4
Gjest tarandus
Skrevet

Barna taper jo på det, og det er trist. Unger som er bortskjemte i matveien skjønner jeg at kan være frustrerende, men det er vel mer foreldrene sin skyld enn barna sin, og det er synd om de må lide.

• Liker 3
Gjest pålogget
Skrevet

Jeg syns ikke man skal tvinge ungen sin å spise noe hun ikke har lyst på, da blir det dårlig stemning. Må innrømme at jeg syns det blir veldig labert når ungen hyler ved slike store annledninger ved middagsbordet. La ungen løpe rundt, leke til hun blir sulten, evt prøve å gi hun brødskive etter middagen.

Skrevet

En fireåring kan fint lære seg å smake på maten og oppføre seg ved bordet. Regner med at det var poteter, saus, grønnsaker også?

Hun burde smake på kalkunen og evt. bare spise tilbehør om hun ikke likte det.

Mine barn får beskjed om at man skal smake når man er på besøk, liker ikke er ikke pent å si - men man kan ta litt eller evt. si nei takk.

Synes ikke svigermoren din var spesielt hyggelig når hun sa det, det skaper ikke et godt bånd mellom bestemor og barnebarn.. Men til neste gang bør kanskje dere som foreldre forberede barnet på hvordan man oppfører seg ved bordet på besøk hos andre...

• Liker 44
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke forvente at det skal bli servert flere retter bare fordi en 4 åring er kresen. Hadde vært noe annet om de serverte noe svært få barn spiser. Men kalkun er "noe alle liker".

Ellers synes jeg svigermoren din oppførte seg dumt!

Anonym poster: 8184c88ced2fea01010fed79679d0370

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du overdriver. At noen kan bli irriterte av at unger ikke spiser det de får servert, spesielt ved anledninger hvor det er snakk om mat som krever mye forberedelser, skjønner jeg.

Selv ville jeg nok ha formulert meg litt mer diplomatisk enn svigermor, men jeg ville ikke likt det om noen dullet med en kresen unge ved matbordet. Da er det bedre om ungen leker mens resten spiser, så kan hun heller få en kjip skive senere.

At hun ikke dukket opp til besteforeldre i big kan være så enkelt som at hun ikke hadde tid. Spurte du henne?

Anonym poster: 495b532185a4c1e6b2d9005c40d92bca

• Liker 23
Gjest pålogget
Skrevet (endret)

kall meg gjerne en slem tante. Jeg er ihvertfall en kjempe ærlig tante, behandler mine tantunger som mine egne, og da kan jeg godt finne på å si til ungene at det ikke er pent å oppføre sånn, og bable litt i vei om hvor dårlig stemning det lager når broren min tvinger dem til noe uten å bry meg så mye om det. Mine tantunger har uansett kjempe god bånd med meg, ser på oss som en stor familie. Unger tar ikke skade av små bagateller fra familie, ganske logisk å si at det er unødvendig av henne å sitte ved matbordet når hun oppfører seg sånn....men det er min mening

Endret av pålogget
Skrevet

Det var vel ikke så snilt sagt av svigermoren din. Men hvorfor ble datteren din lei seg for at det ikke ble servert spesialmiddag til henne? Selv om hun får spesialbehandling hjemme, så må dere jo forklare at når man spiser middag hos andre, så kan de ikke stå å lage 2 forskjellige middager så alle får det de liker best. Da spiser man enten det som er servert, eller deler av det. Og om man ikke vil spise, så sitter man pent til alle er ferdig og kan gå fra bordet. Etter min mening. Jeg hadde gjerne laget noe hotdogs til ungene jeg, om jeg hadde servert noe spesielt. Men kalkun kan jeg ikke forestille meg er noe barneuvennlig mat.

• Liker 18
Skrevet

Høres jo ikke ut som om barnet deres er spesielt godt oppdratt. Her i gården skal det smakes på det som lages, det lages ikke fem ulike middager men en, og liker man ikke det kan man evt. få en skive senere. Hadde jeg på nyttårsaften laget god mat og fått besøk av en unge som satt og survet over middagen og ikke en gang gadd å smake hadde det boblet litt her også, men jeg hadde nok ikke sagt det på samme måte som svigermor.

Derimot synes jeg dere burde ha satt i gang ungen deres med en stille-aktivitet og latt de andre ha en hyggelig middag. Det er ikke bra å bli sydd puter under armene på, det kommer et liv etter fyllte fire også, og det er vanskelig å like en bortskjemt unge- selv om det ikke på noen måte er barnets feil.

Skrevet

Unger blir ikke kresne helt av seg selv.

Kalkunkjøtt og potet med saus bør alle unger greie å spise. Det er ikke som om det ble servert en orientalsk wok med masse rart i.

For din egen del, så må du bli tøffere til å ta kampene på hjemmebane. La ungen spise det den får servert uten masse spetakkel. Om det er full nekting, så tar man barnet vekk fra matbordet, og tilbyr barnet samme tallerken en stund senere når det blir sultent. Ikke kom med en brødskive, da er du like langt.

Unger sulter seg ikke ihjel. Etter hvert spiser de.

En ting er en bestemt grønnsak som barn ikke liker, men når der er såpass basic mat som potet og fulgekjøtt, da er du faktisk nøtt til å ta kampen opp. Ikke dull for mye med barnet, du gjør ungen en bjørnetjeneste.

En annen sak er vel at din svigermor neppe får noen nobelspris i diplomati.

Men vi må ta høyde for at hun har sett seg lei på dette over lengre tid.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Min svigermor er det motsatte av det min mor er.. min mor er verdens mest omsorgsfulle og snilleste bestemor! Jeg har prøvd å godta at svigermor rett og slett bare er sånn hun er.. men på nyttårsaften gikk hun over streken.. Jeg ble helt paff..

Vi hadde satt oss ned og skulle spise kalkun.. Min datter på 4 år er veldig kresen når det gjelder mat, og hun blir fort lei seg. Kalkun ville hun ikke spise. Hun ble lei seg fordi hun ikke fikk annen mat, og mens jeg prøvde å overtale henne til å prøve iallefall så sa min svigermor at hadde hun vært oss, så skulle ikke hun fått sittet ved matbordet når hun oppførte seg sånn, fordi det skapte så dårlig stemning!!

Jeg ble helt paff jeg!! Tenk å si sånt når det gjelder barnebarnet sitt. Det finnes vel ikke så lite 4åringer som ikke vil spise maten sin! Og litt gråt er jo normalt når barn blir lei seg, det hjelper jo ikke akkurat på humøret til barnet når denne bestemoren sier sånt! Det var vel kanskje ho som sa dette, som skapte dårlig stemning.. Det endte opp med at min datter ikke ville sitte ved bordet lenger! Så det ble ingen mat på henne:( Jeg hadde mest lyst til å grine og ta med meg barna og reise min vei!!! Men er jo redd for å skape konflikter.. Resten av kvelden satt svigermor i ene enden av stua og kosa seg med vin hele kvelden.

Vi reiste hjem litt utpå kvelden. Jeg sa til mannen min hva jeg syntes om dette.. han skjønte hva jeg mente, men han har jo vært vant til dette der..

Er jo ikke uten grunn at man aldri spør mor hans om ho kan være barnevakt.. Ho vil jo heller se på tv og drive med sitt.. da det var besteforeldre-dag i barnehagen til dattra mi, gadd ho ikke møte opp engang!

Måtte bare få ut litt frustrasjon... Hva hadde dere gjort??

Omsorgfull og snill mor...kan man ikke være det pga man sier meningen sin? Syns iallefall ikke det er mye omsorg om man ikke kan si noe ang barna til sine egne barn. Hva har det med at hun drikker vin og ser på tv?

Anonym poster: 4f0de2c6d16422ba41923c90cfaf9113

• Liker 5
Skrevet

Tja, ts, jeg syns ungen din virker temmelig bortskjem og dullet med, for å være helt ærlig.

Svigermoren din gjorde det rette med å sette dere(!) på plass, tror nok "utbruddet" var myntet like mye på deg som på datteren din!

Datteren din er 4 år, da er hun gammel nok til å vite hva som er forventet når dere er på besøk, det er en del av oppdragelsen og oppdragelse er ditt og farens ansvar.

:heks:

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Er litt enig med svigermor. Mulig hun var med på å skape dårlig stemning, men det er heller ikke noe hyggelig med en unge som sutrer fordi hun ikke får det hun peker på. Det syns jeg hun er for stor til.

Syns vel dere alle har et ansvar om god stemning ved bordet. Svigermor har vel sett seg lei av at dattera deres får spesiallaget mat og syns det tok kaka når hun ikke ville spise en fin kalkunmiddag.

Anonym poster: 950d3a80f89bf490adeb0c29cc056e6b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

En fireåring burde ha lært hjemme at hun skal smake på maten, også evt spise det hun liker av tilbehøret. Å dulle og prøve å overbevise et så gammelt barn om å smake, samt tillate at barnet sitter å gråter fordi det ikke får spesiallaget mat hadde provosert meg også. Men misforstå meg rett, her mener jeg feilen dere som foreldre har gjort er det som er provoserende, ikke barnets gråt!!! Synd for barnet at hennes bestemor ikke har interesse av å være med på besteforeldredag i barnehagen, men dette er et valg bestemoren har rett til å ta...

Anonym poster: ecbb59b2e9b442d7e7e40d568e641f73

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Synst det er så mange som lar ungene sine drive med sitt hele tiden. Vil de ikke spise ditt så blir det datt.. Her i huset måtte vi sitte med bordet helt til vi MINST hadde spist 3 gaffler med mat. Så kunne vi gå. Og dette var store gaffler...

Vel, den dag i dag spiser jeg det jeg ikke likte da jeg var liten, jeg liker den maten nå for nå er jeg vandt til det. Unger blir så utrolig bortskjemte nå om dagen.. syt og skrål..

Hadde jeg sittet med bordet til en fireåring som ikke ville spise kalkun og som gråt, hadde jeg blitt irritert om moren prøvde å være hyggelig med ungen og få den til å spise på en hyggelig måte... Hadde det vert min unge hadde jeg sagt klart i fra om at hvis hun ikke spiser skikkelig nå og MINST 3 store fine gaffler, så får hun bare sitte der og se på alle andre som koser seg. Hun får ikke noe dessert heller.

*puh! litt utblåsning ja!*

Dette er ikke ment til deg TS, jeg vet jo ikke hvordan du var med ungen og sånnt. Men dette er min mening om unger som ikke liker ditt og ikke liker datt.. altfor snille foreldre nå for tiden og ungene blir bortskjemte drittunger :) :) (igjenn, dette er ikke ment til deg TS)

Anonym poster: 38d7b92a47fe7fd2dfc5089e2c6e806c

• Liker 4
Skrevet

Svigermor har sikkert lagt ned mye tid og jobb i maten, og da er det surt når bortskjemte unger vil ha noe annet. Her er du ute etter noe å ta svigermor for, fordi DU i utgangspunktet ikke liker henne.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner her fra KG at besteforeldre uansett skal holde kjeft.

At hun ikke dukket opp på besteforeldredag i barnehagen kan være så enkelt at hun ikke kunne/ikke fikk ta seg fri fra jobben.

Anonym poster: b5dc24972e60a1366dbf85a0076f7ccb

• Liker 1
Skrevet

Er det bare denne hendelsen som gjør at hun er "sånn som hun er", eller er det flere hendelser i tillegg til denne?

Dersom det bare er denne ene hendelsen, syns jeg det er et veldig tynt grunnlag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...