Steinar40 Skrevet 5. desember 2012 #81 Skrevet 5. desember 2012 Jeg tålte absolutt alt helt til for rundt 8 år siden, ingen problemer med magen eller mat eller noe som helst. Så gikk det plutselig over og jeg begynte å reagere på mat, så hva enn det er så er det ikke noe medfødt. Har vært igjennom undersøkelse med slange, begge veier. Sjekket for alt av de vanlige allergiene man sjekker for på sykehuset, inkl.avfør.prøve Har eliminert fruktose, fett, gluten, laktose, protein (i forskjellige stadier) Men akkurat nå lever jeg på rent kjøtt, nøtter, agurk, poteter, druer og knekkebrød. Da får jeg i meg bittelitt næring og magen reagerer ikke like kraftig. - Ang fruktose forresten så skiller man mellom fruktoseintoleranse og fruktose malabsorbsjon. Det første er arvelig, sjeldent og farlig, mens det andre er relativt vanlig. De tester forresten i Bergen også vet jeg, så bor du nærmere der enn nordnorge ts, så drar du heller dit Anonym poster: a19e255f69d9b66e41feda7f6e35fbc2 Ja, det at du plutselig fikk disse problemene for 8 år siden er interessant. Det jeg tror er at folk blir allergiske av ulike stoffer man får i seg. Enten igjennom mat og drikke og/eller igjennom huden. Hudpleieprodukter, sminke og parfyme etc. er jo beryktet for å inneholde mange skadelige stoffer. Hadde jeg vært kvinne så hadde jeg for det første brukt minst mulig av alt sånt, og for det andre funnet økologiske alternativer. Klær inneholder også skadelige stoffer dessverre. Og så har vi ikke minst alle tilsetningstoffene som finnes i mat og drikke. Brus tror jeg er veldig skadelig. Og da spesielt de som har kunstige søtningsstoffer. Jeg drikker nesten ikke brus lenger. Juice smaker forøvrig mye bedre også syns jeg. Man bør virkelig tenke igjennom hva man spiser og drikker.
Steinar40 Skrevet 5. desember 2012 #82 Skrevet 5. desember 2012 Jeg har nok erfaring med norsk og svensk helsevesen til å vite at får du ikke svar her så dra over til Sverige og få deg undersøkt der. Seriøst. Anonym poster: 3b3fd1ffecc55eae0f884f47ad82430f Redd du har et poeng her. Skammelig tilstand!
Gjest HunterLady Skrevet 5. desember 2012 #83 Skrevet 5. desember 2012 (endret) Av og til kan man diskutere å få lagt ut tarmen dersom det er veldig mye problemer i hverdagen som følge av fordøyelsessystemet. Det høres ikke ut som du har det bra i det hele tatt og dette går utover livskvaliteten din. Men dette er selvsagt opp til legene å bedømme. Endret 5. desember 2012 av HunterLady
Steinar40 Skrevet 5. desember 2012 #84 Skrevet 5. desember 2012 Prøvd med litt sitron og salt og pepper over? Eller å mose den med litt krydder og sitron til guacamole? Om du tåler avocado og klarer å finne en måte å spise den på som du liker så inneholder den veldig mye god næring. Jeg spiser mye guacamole og elsker det til fisk faktisk Ellers var det jammen ikke lett å se noe mønster i den lista over ting du ikke tåler nei Anonym poster: 959646504b64e59b3af8a5f1c47811ce Olivenolje er også bra som kosttilskudd. Økologisk selvfølgelig.
Steinar40 Skrevet 5. desember 2012 #85 Skrevet 5. desember 2012 Av og til kan man diskutere å få lagt ut tarmen dersom det er veldig mye problemer i hverdagen som følge av fordøyelsessystemet. Det høres ikke ut som du har det bra i det hele tatt og dette går utover livskvaliteten din. Jeg ville heller foretrukket utlagt tarm (stomi). Men dette er selvsagt opp til legene å bedømme. Herregud, nå må du tenke deg om litt først. Dette må være absolutt SISTE utvei når absolutt ingenting fungerer og det ikke finnes noe man kan utrede eller gjøre. Nei, da må det være mye bedre å systematisk finne ut av hva man tåler og ikke tåler selv.
Gjest HunterLady Skrevet 5. desember 2012 #86 Skrevet 5. desember 2012 Herregud, nå må du tenke deg om litt først. Dette må være absolutt SISTE utvei når absolutt ingenting fungerer og det ikke finnes noe man kan utrede eller gjøre. Nei, da må det være mye bedre å systematisk finne ut av hva man tåler og ikke tåler selv. Jeg sier ikke at hun må legge ut tarmen sin, men det er greit å vite at det er vei ut. Jeg vet lite om TS og aner ikke om hun vet om stomi eller ei, så derfor synes jeg det er greit å slenge med. Og legene vil uansett ikke legge ut tarmen på noen før de gjør systematiske tester, så det er ingen grunn til å si "herregud". Det er på ingen måte skadelig å vite om hvordan en stomi fungerer. Er liksom ikke noe man kan lage på seg selv uansett. Eksperter er involvert i dette hele veien.
Steinar40 Skrevet 5. desember 2012 #87 Skrevet 5. desember 2012 Jeg sier ikke at hun må legge ut tarmen sin, men det er greit å vite at det er vei ut. Jeg vet lite om TS og aner ikke om hun vet om stomi eller ei, så derfor synes jeg det er greit å slenge med. Og legene vil uansett ikke legge ut tarmen på noen før de gjør systematiske tester, så det er ingen grunn til å si "herregud". Det er på ingen måte skadelig å vite om hvordan en stomi fungerer. Er liksom ikke noe man kan lage på seg selv uansett. Eksperter er involvert i dette hele veien. Uansett er det absolutt SISTE utvei. Og det er mye som må prøves før den tid.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2012 #88 Skrevet 5. desember 2012 nei, men det at du stitter her og syter, det gjør ikke saken bedre? Anonym poster: de0b6fd4eef1fcd73c4ee32c21f81ba2 1
Gjest HunterLady Skrevet 5. desember 2012 #89 Skrevet 5. desember 2012 (endret) Uansett er det absolutt SISTE utvei. Og det er mye som må prøves før den tid. Det har jeg aldri sagt noe på. Det er siste utvei for de fleste, men for mange som har f.eks ulcerøs colitt som er veldig smertefullt og plagsomt, så er stomi den beste løsningen for de. Mange som får tarmen utlagt under slike omstendigheter synes det er grusomt til å begynne med, men sier etterhvert at de fikk et nytt og bedre liv. Mye må prøves, og poenget er at det i så og si alle tilfeller prøves. Det er veldig få leger som henviser til utlegging av tarm dersom det ikke er blitt gjort andre forsøk på å bedre tilstanden. Likevel kan det være greit for TS å lese litt om stomi og slikt, fordi det er mulig at dette faktisk kan bli en realitet. Endret 5. desember 2012 av HunterLady
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2012 #90 Skrevet 5. desember 2012 Jeg har det som deg, men når det gjelder meg vet de hva det er og sier at det ikke er noe å gjøre. Jeg kunne tenkt meg å gått til kostholdsrådgiver for å se om dette kan bli noe bedre. Er dette noe man får dekket? Anonym poster: 8ba448679cc4a9156780ba390c642d81
Gjest HunterLady Skrevet 5. desember 2012 #91 Skrevet 5. desember 2012 Jeg har det som deg, men når det gjelder meg vet de hva det er og sier at det ikke er noe å gjøre. Jeg kunne tenkt meg å gått til kostholdsrådgiver for å se om dette kan bli noe bedre. Er dette noe man får dekket? Anonym poster: 8ba448679cc4a9156780ba390c642d81 Prat med legen din. Dersom han kan skrive en henvisning så tror jeg ikke du må betale fullt.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #92 Skrevet 6. desember 2012 Jeg har det som deg, men når det gjelder meg vet de hva det er og sier at det ikke er noe å gjøre. Jeg kunne tenkt meg å gått til kostholdsrådgiver for å se om dette kan bli noe bedre. Er dette noe man får dekket? Anonym poster: 8ba448679cc4a9156780ba390c642d81 Du kan få henvisning til kostholdsrådgiver på sykehuset, og betaler ikke mer enn ev. vanlig egenandel der. Går du privat må du nok dekke det selv. Ville nok prøvd å få time hos kostholdsrådgiver på sykehuset, da de har mest erfaring med kompliserte syksdomstilstander. Anonym poster: 959646504b64e59b3af8a5f1c47811ce
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #93 Skrevet 6. desember 2012 nei, men det at du stitter her og syter, det gjør ikke saken bedre? Anonym poster: de0b6fd4eef1fcd73c4ee32c21f81ba2 Kom tilbake når du selv har opplevd å være så syk, dårlig, nedkjørt og fortvilet uten å få ordentlig hjelp og uten noen til å hjelpe seg til å sloss i systemet. Vi andre velger heller å 'bække opp' TS og fortelle at det finnes flere muligheter og det finnes et håp om å bli bedre og få igjen livet sitt igjen Friske folk skjønner ikke hvor håpløst alt kan kjennes i en slik situasjon, og hvor godt det kan gjøre å få innspill fra andre som har vært gjennom det samme. Kan være akkurat det som setter mot i en til å ta enda en rund med mer eller mindre arrogante leger. Anonym poster: 959646504b64e59b3af8a5f1c47811ce 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå