Gå til innhold

Er dette et liv?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Uff, da burde jeg virkelig kreve mer utredning. Skjønner bare ikke hvor jeg skal få energien og motivasjonen fra. Har hatt høye forventninger etter hver test, håpet på at de skulle finne problemet. Men hver gang ble jeg like knust da de ikke fant noe. Er bare så lei, og føler at det ikke finnes noen løsning lenger. TS

Anonym poster: 0894422d5c675c32637431767c437011

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke bare fruktose som kan være problemet, men andre sukkerarter og? Har dere lest om low FODMAP?

Skrevet

Høres ut som problemene jeg hadde. Tok alle mulige tester, over flere år. Kamera opp og ned. Ingen fant noe feil, men jeg var like dårlig. Har hatt mageproblemer hele livet, men de ble verre og verre.

Jeg testet en og en ting i kostholdet, men fant ikke sammenheng med hverken gluten, melk eller andre ting.

Til slutt kuttet jeg med på sukker og karbohydrater generelt, det tok et par dager, så var jeg mye bedre. Hvorfor var et ingen lege som foreslo det? I dag har jeg kontroll, spiser jeg karbohydrater en dag, så tar jeg konsekvensene, vet jo at det går over når jeg spiser det jeg skal spise igjen. Og det er overraskende lett å kutte karbohydratene!

Vet ikke om det er dette som plager deg, men det koster lite å forsøke noen dager.

Føler med deg, vet hvordan du har det.

• Liker 1
Skrevet

Uff, da burde jeg virkelig kreve mer utredning. Skjønner bare ikke hvor jeg skal få energien og motivasjonen fra. Har hatt høye forventninger etter hver test, håpet på at de skulle finne problemet. Men hver gang ble jeg like knust da de ikke fant noe. Er bare så lei, og føler at det ikke finnes noen løsning lenger. TS

Jeg syns dette med sukker intoleranse (Fructose Malabsorption) høres trolig ut.

Og du burde derfor absolutt utredes for dette, tenker jeg. Uten å ha høye forventninger.

Uansett diagnose så tror jeg ihvertfall at du må på diett, og at du som flere av de andre her sier må finne ut litt selv av hva du tåler og ikke.

Skrevet

Høres ut som problemene jeg hadde. Tok alle mulige tester, over flere år. Kamera opp og ned. Ingen fant noe feil, men jeg var like dårlig. Har hatt mageproblemer hele livet, men de ble verre og verre.

Jeg testet en og en ting i kostholdet, men fant ikke sammenheng med hverken gluten, melk eller andre ting.

Til slutt kuttet jeg med på sukker og karbohydrater generelt, det tok et par dager, så var jeg mye bedre. Hvorfor var et ingen lege som foreslo det? I dag har jeg kontroll, spiser jeg karbohydrater en dag, så tar jeg konsekvensene, vet jo at det går over når jeg spiser det jeg skal spise igjen. Og det er overraskende lett å kutte karbohydratene!

Vet ikke om det er dette som plager deg, men det koster lite å forsøke noen dager.

Føler med deg, vet hvordan du har det.

Hva vil karbohydrater si i praksis?

Hvilke matvarer er det da snakk om?

Skrevet

Skjønner veldig godt, det suger absolutt alle krefter ut av en når en er så dårlig og ikke får i seg næring :hug:

Har du vært utreda for de tingene som nevnes i tråden her?

Er cøliaki sjekka ved blodprøve eller har de vært nede i tynntarmen og sett på tarmtottene? For blodprøven gir ikke utslag hos alle som faktisk har cøliaki.

Anonym poster: 959646504b64e59b3af8a5f1c47811ce

Skrevet

Høres ut som om du snubla over dette med fruktose av deg selv i grunn? :) Jeg spiser også svært lite karbohydrater for å holde meg ok, mye grønne grønnsaker da. Det fine med denne lavkarbo-bølgen som har gått over landet er at ingen leer på et øyebryn lenger over at jeg spiser litt "rart" :fnise:

Skrevet

Huff, stakkars deg. Det må være utrolig slitsomt.

Samboeren min har også blitt diagnostisert med IBS, og det går i bølgedaler. Før vi fant ut hva det var, var han så dårlig og kvalm at han måtte sitte helt stille hele natta flere uker på rad, og han var frisk nok til å feste og reise.

For ham ble det plutselig veldig ,veldig ille, og han klarte ikke spise eller sove, hele natta lå han bare å vrei seg og reiv i lakenet i smerte. Legene fant ikke ut hva det var, og spekulerte i alt fra galleblærebetennelse til problemer med lukkemuskel i magesekken og mat intoleranse. Vi prøvde alt, og til slutt kom det frem at det var magesår, nå er han frisk igjen med bare litt kvalme, og IBS-symptomene hans er nesten borte. Vi diskuterte i at det kunne være lufta også, for det var verre når vi bodde i en del av landet uten kystlinje, og det var ikke like ille da han gjorde det eller etter vi har flyttet til kysten.. Men det er bare spekulasjoner.

Stå på og finn ut hva det er, om fastlegen ikke hjelper, skift fastlege. Det finnes en diagnose, og det finnes en måte å leve med det på. Lykke til!

Gjest Darthoven
Skrevet

TS her. Jeg har kjempet mot dette i snart 10 år. De siste to årene har det blitt mye verre, og jeg har ikke igjen noe energi å kjempe med... Har prøvd å kutte alle mulige matvarer. Fikk hjelp fra en privatklinikk som sa jeg burde holde meg unna melkeprodukter. Da ble det litt bedre, men nå er det like ille igjen. Etter alle prøvene konkluderte de med IBS. Føler meg bare ekkel og utrolig sliten. Har sluttet på universitetet, da jeg ikke kan sitte i forelesning. Den følelsen å være 25 år og sitte hjemme alene hver dag, er utrolig ubeskrivelig vond. Jeg har så mange drømmer, men får ikke gjort noe. Folk tror jeg er lat og udugelig fordi jeg aldri går ut. Klarer ikke å spise stort lenger da det bare renner igjennom, blir stadig mer undervektig.

Malapsorbsjonssykdom? Du tar ikke opp næring riktig..proteinintoleranse? Snakket med en eller flere eksperter på ernæring?

Gjest Darthoven
Skrevet

Følger man streng atkins-diett dreier det seg om å unngå ALLE typer karbohydrater, fra rørsukker til pasta, ris, korn osv. Noe karbohydrater må man få i seg (de som er i grønnsaker og bær), men lavkarbo i sin strengeste form er jo nesten kun grønnsaker, bær, kjøtt, fisk, fugl og nøtter av ymse varianter. Jeg hadde i hvert fall ikke nølt med å prøve denne dietten dersom jeg vurderte å ta livet av meg selv. Hadde prøvd atkins først..

Skrevet

Jeg har noen av de samme problemene og jeg utviklet angst på grunn av det, så jeg ble sendt til psykolog. Og nå virker det som om hovedfokuset på de rundt meg er å kurere angsten og ikke finne grunnen til mageproblemene mine, som jo startet hele karusellen. De sier at mageproblemene utløses av det psykiske, og ikke omvendt. Men jeg vet jo 100% hva angsten kommer av, men det er det visst ingen som vil høre på. Har tatt haugevis med prøver og hatt slanger ut og inn og alle veier uten resultater.

Nå har det gått så langt at jeg snuser på mulighetene om å frivillig få utlagt tarm, for jeg er utslitt og ser ikke noen annen løsning lenger.

Anonym poster: a19e255f69d9b66e41feda7f6e35fbc2

Skrevet

Det er vel ikke bare fruktose som kan være problemet, men andre sukkerarter og? Har dere lest om low FODMAP?

Det hadde jeg ikke hørt om før, men det lille jeg har lest nå så er samme greiene, bare et fancy navn. http://www.lowfodmap.com/fodmaps-explained/

Jeg har bare snakka om fruktose her i tråden, men ved Nordlandssykehuset så pleide de å sjekke fruktose, galaktose, laktose og glukose for å få et så helt bilde som de kan. Men de finner at flest gir utslag på fruktose, derfor sjekkes det før all annen utredning på indremedisinsk.

• Liker 1
Skrevet

Følger man streng atkins-diett dreier det seg om å unngå ALLE typer karbohydrater, fra rørsukker til pasta, ris, korn osv. Noe karbohydrater må man få i seg (de som er i grønnsaker og bær), men lavkarbo i sin strengeste form er jo nesten kun grønnsaker, bær, kjøtt, fisk, fugl og nøtter av ymse varianter. Jeg hadde i hvert fall ikke nølt med å prøve denne dietten dersom jeg vurderte å ta livet av meg selv. Hadde prøvd atkins først..

Grønnsaker, bær, kjøtt, fisk, fugl og nøtter av ymse varianter er jo både utmerket og ikke minst sunn mat :)

Skrevet

Jeg har noen av de samme problemene og jeg utviklet angst på grunn av det, så jeg ble sendt til psykolog. Og nå virker det som om hovedfokuset på de rundt meg er å kurere angsten og ikke finne grunnen til mageproblemene mine, som jo startet hele karusellen. De sier at mageproblemene utløses av det psykiske, og ikke omvendt. Men jeg vet jo 100% hva angsten kommer av, men det er det visst ingen som vil høre på. Har tatt haugevis med prøver og hatt slanger ut og inn og alle veier uten resultater.

Nå har det gått så langt at jeg snuser på mulighetene om å frivillig få utlagt tarm, for jeg er utslitt og ser ikke noen annen løsning lenger.

Herlighet, før du overhodet vurderer utlagt tarm så bør du i det minste få ekspertisen som tydeligvis finnes på sykehuset i Nordland til å utrede deg.

Skrevet

Alt av sukker selvsagt. Men også brød, frukt, ris, poteter etc.

Kunstig søtstoff er enda verre enn sukker for min mage... Tåler ikke særlig godt de "lavkarbosukkererstatningene" heller, som stevia, sukrin osv

Frokost blir ofte lavkarbo knekkebrød med mye pålegg. Evt. Rugsprø, mye mindre karbohydrater i det enn i brød

Lunsj er typisk salat med kylling og ost

Middag er normal middag, men kutter ut poteten og spiser mye mer grønnsaker.

Og når jeg spiser ok, tåler jeg littegranne frukt, som jeg elsker....!

Og spiser det jeg får servert stort sett, ett måltid er ikke like stor belastning som konstant feil mat.

Høres ut som om du snubla over dette med fruktose av deg selv i grunn? :) Jeg spiser også svært lite karbohydrater for å holde meg ok, mye grønne grønnsaker da. Det fine med denne lavkarbo-bølgen som har gått over landet er at ingen leer på et øyebryn lenger over at jeg spiser litt "rart" :fnise:

Ja, kanskje det?! Etter at jeg fant ut hva som funka, har jeg aldri hatt behov for å finne en "diagnose", er jo frisk som en fisk nå, og for meg er dette kstholdet blitt normalt:-)

Hehe, ja, blir litt fleiping om "lavkarbokostholdet" mitt, og får spesielt kommentarer når jeg ikke er like "streng", da tror de jo jeg har "slutta";-)

Skrevet

Det hadde jeg ikke hørt om før, men det lille jeg har lest nå så er samme greiene, bare et fancy navn. http://www.lowfodmap...maps-explained/

Jeg har bare snakka om fruktose her i tråden, men ved Nordlandssykehuset så pleide de å sjekke fruktose, galaktose, laktose og glukose for å få et så helt bilde som de kan. Men de finner at flest gir utslag på fruktose, derfor sjekkes det før all annen utredning på indremedisinsk.

Åja :) Så dumt at det bare er i Nord-Norge de utfører den testen, eller kanskje det går an å få det gjort privat?

Skrevet

Kjære TS, dette høres helt uutholdelig ut!

Men det er nå dette livet vi har og det er alltid verdt å leve, i min mening, fordi alternativet er verre. Men jeg kan forstå hvorfor du tenker som du gjør.

Det er sikkert vanskelig å kjempe for utredning når man er så syk, men jeg håper du ikke gir opp. Jeg synes det har kommet mange gode forslag her som du kan undersøke.

Har du forresten blitt sjekket for tarmparasitter som Giardia? (Det sjekkes ved mikroskopi av avføringsprøve).

Anonym poster: c515c658eed7bf802a8c6f147a0f0d68

Skrevet

Herlighet, før du overhodet vurderer utlagt tarm så bør du i det minste få ekspertisen som tydeligvis finnes på sykehuset i Nordland til å utrede deg.

Jeg har allerede vært igjennom å eliminere fruktose i maten etter anbefaling fra legen.

Skrevet

Apropos grønne grønnsaker; det som er ganske forvirrende er jo da at f.eks asparges overhodet ikke er bra etter hva legen på videoen sa. Ikke akkurat helt enkelt.

Skrevet

Utlagt tarm trenger ikke nødvendigvis være en dum ting. De har utviklet dette nå, slik at du ikke trenger å direkte legge ut tarmen i en pose på magen. Slik det var før så måtte du da rense/tømme denne posen ganske ofte, mens den nye varianten skal være mer brukervennlig. Men jeg ville ha sett på andre muligheter før du legger ut tarmen..

Har du ingen som kan bli med deg og ta legen i ørene? Foreldre eller noen som har vært i en lik situasjon? Jeg tok med meg mamma for å bli tatt seriøst, da røk jeg umiddelbart inn på sykehus for den minste ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...