Gå til innhold

Er dette et liv?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har allerede vært igjennom å eliminere fruktose i maten etter anbefaling fra legen.

Anonym poster: a19e255f69d9b66e41feda7f6e35fbc2

Hva spiser du for noe da?

Melkemat? Mange tåler ikke det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åja :) Så dumt at det bare er i Nord-Norge de utfører den testen, eller kanskje det går an å få det gjort privat?

Du får altså dekket reise om du får henvisning, kun vanlig egenandel på noen hundrelapper?

Har hørt noen her på forumet har nevnt at legekontoret deres foretok en slik pustetest, men tror det er langt fra vanlig. Det er noen år siden nå at min venninne fra sørlandet kom oppover for testen, da sjekka vi rundt og fant ingen sykehus sørpå. Men det ting kan jo ha forandra seg? :) Vel verdt å sjekke ut i hvert fall om en har slike plager som ingen finner grunnen til :)

Anonym poster: 959646504b64e59b3af8a5f1c47811ce

Skrevet

Apropos grønne grønnsaker; det som er ganske forvirrende er jo da at f.eks asparges overhodet ikke er bra etter hva legen på videoen sa. Ikke akkurat helt enkelt.

Sant nok, det er en veldig forenkling å si grønne grønnsaker :) jeg har tabeller med fruktoseinnholde per 100 gram som jeg går etter, men det blir litt komplisert for 'vanlige folk' å forholde seg til gjerne :)

En annen snodig ting er at fruktoseinnholdet i f.eks potet ikke er konstant. Nypotet tåler jeg ikke, men nå mot juletid når potet har ligget lagra ei stund tåler jeg potet.

Og frukt/bær hvor andelen fruktose og druesukker er ca 50/50 tåler jeg bedre enn annen frukt, for da virker det som om den høye andelen glukose hjelper på opptaket av fruktose. Du vet de melonene som kalles sukkermeloner? Galia og cantaloupe? De er veldig søte, men de kan jeg spise så mye jeg vil av - nesten bare druesukker/glukose i dem :)

Så jeg kan litt mere om tarmens indre liv etterhvert nå enn det som er vanlig kan man si :fnise:

Skrevet

TS her. Skal forhøre meg med legen neste uke. Jeg har ingen å ta med meg, foreldrene mine sier bare at jeg må komme meg ut blant folk så går det over. Og som nevnt tidligere så har jeg ikke noen nære venner lenger.

Har også lyst til å prøve lavkarbo, har lest om mange som har blitt friske med det.

Anonym poster: 0894422d5c675c32637431767c437011

Skrevet

Jeg har allerede vært igjennom å eliminere fruktose i maten etter anbefaling fra legen.

:hug: hvor nøye gikk du til verks da? Fikk du hjelp til å se på mengden fruktose i matvarer? som sagt så var jeg så dårlig til å begynne med at jeg ikke tålte den "rense-kuren" sykehuset her anbefaler på 3 uker engang. Jeg måtte få hjelp til å begynne med veldig, veldig få matvarer for å tåle mat igjen. :hug:

Skrevet

Sant nok, det er en veldig forenkling å si grønne grønnsaker :) jeg har tabeller med fruktoseinnholde per 100 gram som jeg går etter, men det blir litt komplisert for 'vanlige folk' å forholde seg til gjerne :)

En annen snodig ting er at fruktoseinnholdet i f.eks potet ikke er konstant. Nypotet tåler jeg ikke, men nå mot juletid når potet har ligget lagra ei stund tåler jeg potet.

Og frukt/bær hvor andelen fruktose og druesukker er ca 50/50 tåler jeg bedre enn annen frukt, for da virker det som om den høye andelen glukose hjelper på opptaket av fruktose. Du vet de melonene som kalles sukkermeloner? Galia og cantaloupe? De er veldig søte, men de kan jeg spise så mye jeg vil av - nesten bare druesukker/glukose i dem :)

Så jeg kan litt mere om tarmens indre liv etterhvert nå enn det som er vanlig kan man si :fnise:

Folk med mageproblem bør ha en sånn tabell :)

De gule melonene er gode også. Og når det gjelder nøtter så lurer jeg litt på om mandler egentlig er så bra for magen? Kanskje ikke nøtter, men dog.

Skrevet

Hva spiser du for noe da?

Melkemat? Mange tåler ikke det.

Jeg tålte absolutt alt helt til for rundt 8 år siden, ingen problemer med magen eller mat eller noe som helst. Så gikk det plutselig over og jeg begynte å reagere på mat, så hva enn det er så er det ikke noe medfødt.

Har vært igjennom undersøkelse med slange, begge veier. Sjekket for alt av de vanlige allergiene man sjekker for på sykehuset, inkl.avfør.prøve

Har eliminert fruktose, fett, gluten, laktose, protein (i forskjellige stadier)

Men akkurat nå lever jeg på rent kjøtt, nøtter, agurk, poteter, druer og knekkebrød. Da får jeg i meg bittelitt næring og magen reagerer ikke like kraftig.

-

Ang fruktose forresten så skiller man mellom fruktoseintoleranse og fruktose malabsorbsjon. Det første er arvelig, sjeldent og farlig, mens det andre er relativt vanlig.

De tester forresten i Bergen også vet jeg, så bor du nærmere der enn nordnorge ts, så drar du heller dit :)

Skrevet

TS her. Skal forhøre meg med legen neste uke. Jeg har ingen å ta med meg, foreldrene mine sier bare at jeg må komme meg ut blant folk så går det over. Og som nevnt tidligere så har jeg ikke noen nære venner lenger.

Har også lyst til å prøve lavkarbo, har lest om mange som har blitt friske med det.

Anonym poster: 0894422d5c675c32637431767c437011

What? :sjokkert:

Bare vent til du får en diagnose, da kommer foreldrene dine til å skjemmes. Ingen onkler? Tanter? Søsken? Ta kontakt med en av dine gamle venner, forklar problemet og spør om de kan være med som moralsk støtte? Det er fryktelig kjedelig å gå gjennom slike ting alene. Kanskje noen her på KG kan hjelpe deg hvis de bor på riktig kant?

Skrevet

Folk med mageproblem bør ha en sånn tabell :)

De gule melonene er gode også. Og når det gjelder nøtter så lurer jeg litt på om mandler egentlig er så bra for magen? Kanskje ikke nøtter, men dog.

Jeg vet ikke noe spesifikt om mandler, annet enn at jeg ikke tåler dem noe særlig - av en eller annen grunn. Hasselnøtter er heller ikke noe bra for meg. Valnøtter og delvis cashewnøtter derimot går fint :)

Skrevet

Jeg tålte absolutt alt helt til for rundt 8 år siden, ingen problemer med magen eller mat eller noe som helst. Så gikk det plutselig over og jeg begynte å reagere på mat, så hva enn det er så er det ikke noe medfødt.

Har vært igjennom undersøkelse med slange, begge veier. Sjekket for alt av de vanlige allergiene man sjekker for på sykehuset, inkl.avfør.prøve

Men akkurat nå lever jeg på rent kjøtt, nøtter, agurk, poteter, druer og knekkebrød. Da får jeg i meg bittelitt næring og magen reagerer ikke like kraftig.

-

Ang fruktose forresten så skiller man mellom fruktoseintoleranse og fruktose malabsorbsjon. Det første er arvelig, sjeldent og farlig, mens det andre er relativt vanlig.

De tester forresten i Bergen også vet jeg, så bor du nærmere der enn nordnorge ts, så drar du heller dit :)

Kan du spise fisk? Og avokado ble foreslått tidligere her.

Skrevet

-

Kjære vene altså :hug:

Godt å høre at det nå er noen sykehus sørpå som tester for dette også :)

Skrevet

Jeg vet ikke noe spesifikt om mandler, annet enn at jeg ikke tåler dem noe særlig - av en eller annen grunn. Hasselnøtter er heller ikke noe bra for meg. Valnøtter og delvis cashewnøtter derimot går fint :)

Ja, jeg lurer på om mandler er så bra. Skal visstnok være sunt men bra for magen er det nok ikke.

Mye mulig at hasselnøtter er samme greia.

Skrevet

Har ikke lest alle svarene dine, men ei venninne av meg hadde det slik i studietida, og endelig fant de ut at hun hadde glutenallergi/-intolleranse. Hun levde også på vann og brød til slutt, og brød var jo da altså den ene tingen hun IKKE skulle spise... Prøvd å kutte ut alt hvetemel? Prøve spelt, havregryn etc?

Ellers vil jeg også bare råde deg til å oppsøke BAlderklinikken! De er vanvittig dyktige og kan hjelpe deg med ting der skolemedisinen kaster i håndkleet.. Jeg gikk dit selv og fant ut at jeg hadde candidasyndrom. La om kosten, og tok tilskudd av diverse, inkl soppdrepende midler for tarmsystemet. Sopp i tarmen gir lokale plager i form av smerter, stinkende tarmgass, knip etc i tillgg til generelle plager som trøtthet, lite energi, kløe, eksem, hodepine, flass, dårlig ånde, muskel- og leddplager mm og generelt dårlig immunforsvar,.

Jeg gikk dit fordi jeg hadde gått på veldig mange antibiotikakurer og mistenkte at tarmfloraen var helt fucked, og det var den visst også. Hadde hatt 11 kurer på 12 mnd.. Vel, det som skjedde var at jeg ble helt frisk, fikk ingen infeksjoner el.l på 2 år og i tillegg fikk jeg sinnsykt mye energi (hvilket er helt uvanlig for meg), og magen og kroppen bare funket helt optimalt... de tar seg godt betalt på slike klinikker men så er de jammen dyktige også. jeg gikk hos Dr. Richard Knobel.. Worth a try, isn't it...? Lykke til!!!

Anonym poster: 839140b8908a82364f9d69a68c083a98

Skrevet

Kan du spise fisk? Og avokado ble foreslått tidligere her.

Fisk tåler jeg, så det kan jeg også spise om jeg baker den i ovnen. Avokado har jeg prøvd å spise, men jeg syns det smaker så fælt.

Jeg vet jeg reagerer på egg, sjokolade (men ikke sjokoladepudding), yoghurt (men ikke melk), pommes frittes (men ikke poteter), fløteis (men ikke fløte), appelsiner (men ikke mandariner og klementiner) pølser, potetmos, pasta, banan, pepperoni (men ikke salami)

Det er de jeg kommer på i farta hvor jeg 100% garantert blir dårlig.

Skrevet

Fisk tåler jeg, så det kan jeg også spise om jeg baker den i ovnen. Avokado har jeg prøvd å spise, men jeg syns det smaker så fælt.

Jeg vet jeg reagerer på egg, sjokolade (men ikke sjokoladepudding), yoghurt (men ikke melk), pommes frittes (men ikke poteter), fløteis (men ikke fløte), appelsiner (men ikke mandariner og klementiner) pølser, potetmos, pasta, banan, pepperoni (men ikke salami)

Prøvd med litt sitron og salt og pepper over? :) Eller å mose den med litt krydder og sitron til guacamole? Om du tåler avocado og klarer å finne en måte å spise den på som du liker så inneholder den veldig mye god næring. Jeg spiser mye guacamole og elsker det til fisk faktisk :)

Ellers var det jammen ikke lett å se noe mønster i den lista over ting du ikke tåler nei :hug:

Skrevet

Spørsmål til deg/dere med fruktosemalabsjon: Når dere får i dere for mye fruktose lukter prompen nesten litt søtlig? Vanskelig å forklare lukt, men jeg får en distink lukt når jeg spiser frukt.

Anonym poster: fc5a477b87de7b7f62226268715e3262

Skrevet

Spørsmål til deg/dere med fruktosemalabsjon: Når dere får i dere for mye fruktose lukter prompen nesten litt søtlig? Vanskelig å forklare lukt, men jeg får en distink lukt når jeg spiser frukt.

Anonym poster: fc5a477b87de7b7f62226268715e3262

Er vel kanskje meg det da :) Jupp, det høres veldig kjent ut, en slags søtlig råtten på et vis :eeeh::sjenert::spy:

Men om eneste plagen din er at prompen lukter stygt så er det jo ikke så mye å bry seg om, annet enn kanskje begrense inntaket av frukt litt når en skal være sammen med andre ;)

Skrevet

Jeg har nok erfaring med norsk og svensk helsevesen til å vite at får du ikke svar her så dra over til Sverige og få deg undersøkt der. Seriøst.

Anonym poster: 3b3fd1ffecc55eae0f884f47ad82430f

Skrevet

Fordelen her er ihvertfall at det er en del du tåler :)

Og at du vet hva du ikke tåler. Dette må alle med mat-allergi finne ut av selv. Legene kan jo ikke vite det da det er individuelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...