Gå til innhold

Er dette et liv?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tror kanskje jeg la tråden under feil forum...

Uansett hva jeg spiser, så får jeg vondt. Rismelk tåler jeg bedre enn melk, men fortsatt veldig oppblåst. Hvis jeg spiser noe med mye sukker, blir jeg liggende hele kvelden med luftsmerter. Kan dette være fruktosemalabsorpsjon? Skal til legen neste uke, for å trygle han om å prøve å finne noe da jeg ikke orker å leve sånn her lenger.

TS

Anonym poster: 0894422d5c675c32637431767c437011

Ja, det kan absolutt være et tegn på fruktosemalabsorpasjon. Vanlig sukker er et sammensatt molekyl som splittes i magen til ca halvparten druesukker og halvparten fruktsukker. Selv nå som jeg er blitt ganske bra i magen igjen så blir jeg skikkelig syk av mye sukker :hug:

Om du er som meg så har du fått beskjed om å spise mere fiber og spise lett mat, så spiser mer og mer vegetarisk? Og blir dårligere og dårligere? Jeg kunne knapt gå ut av huset, visste hvor nærmeste offentlige toalett var til enhver tid og var innimellom så dehydrert/feilernært at jeg var på nippet til å bli lagt inn. Så om du leser om fruktosemalabsorpasjon og ser at de mest snakker om lette plager som luft og rumling i magen så vit at det er de letteste tilfellene de snakker om da.

Anbefaler virkelig å søke deg til Nordland, her tar de dette på alvor :hug:

Anonym poster: 959646504b64e59b3af8a5f1c47811ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med du er utreda for chrons, cøliaki og alle disse mer kjente sykdommene alt?

Skrevet

Blir litt dumt å komme med masse tips og diagnoser her.. Regner med at TS har satt mange leger på saken som har mer kompetanse enn dere her på forumet.

Det høres IKKE gøy ut hva du går igjennom nå TS, hvor lenge har det pågått? Du må bare fortsette å oppsøke forskjellige leger, be om forskjellige meninger og metoder. Noe må jo kunne gjøres for å kurere eller bedre situasjonen din!

:hug:

• Liker 1
Skrevet

Hva var løsningen for deg? Diett slik hun legen sier i videoen?

Skal se videoen nå :) men det reguleres med diett ja. og store mengder probiotika. Første par månedene tålte jeg kun agurk, loff og rent kyllingkjøtt siden magen var så sår og betent.

Sykehuset her har utarbeida diettlister med hvilke matvarer som tåles og mengden fruktose i hver av dem. De har en som er for å følge ca 3 uker som er veldig streng (jeg var nødt til å følge den nesten ett år...) og så en mere generell liste etter det.

Leif Kyrre Berg heter legen som hadde dette prosjektet tror jeg. Han mente at eksplosjonen vi ser av IBS i den vestlige verden er at det tilsettes veldig mye fruktose i matvarer, og magene våre rett og slett ikke tåler det.

Et eller annet sted her har jeg noen papirer fra de foreløpige funnene deres..... Men hvor? :klo:

• Liker 1
Skrevet

Skal se videoen nå :) men det reguleres med diett ja. og store mengder probiotika. Første par månedene tålte jeg kun agurk, loff og rent kyllingkjøtt siden magen var så sår og betent.

Sykehuset her har utarbeida diettlister med hvilke matvarer som tåles og mengden fruktose i hver av dem. De har en som er for å følge ca 3 uker som er veldig streng (jeg var nødt til å følge den nesten ett år...) og så en mere generell liste etter det.

Leif Kyrre Berg heter legen som hadde dette prosjektet tror jeg. Han mente at eksplosjonen vi ser av IBS i den vestlige verden er at det tilsettes veldig mye fruktose i matvarer, og magene våre rett og slett ikke tåler det.

Et eller annet sted her har jeg noen papirer fra de foreløpige funnene deres..... Men hvor? :klo:

Ja, dette høres ut som noe for TS :)

Tenk bare på all brusen som folk drikker. Og alt sukker (eller kunstig søtningstoff) som er i det :haar:

Men dette var interessant! Aldri hørt om dette før. Det må jeg huske på.

Skrevet

Interessant. Jeg hadde aldri hørt om dette før. Interessant video om fruktosemalabsorbasjon her:

http://fructosemalab...et.blogspot.no/

Dette var en veldig bra video om emnet :) alt det hun sier stemmer med det jeg har lært på mestringskurs ved sykehuset her.

Det er ganske kjent i Nord-Norge nå etterhvert, men har inntrykk av at leger/sykehus sørpå ikke er like oppmerksomme på dette dessverre. Synes ikke det er rart du ikke har hørt om det, det hadde ikke jeg heller før jeg ble sendt på utredning.

Skrevet

Dette var en veldig bra video om emnet :) alt det hun sier stemmer med det jeg har lært på mestringskurs ved sykehuset her.

Det er ganske kjent i Nord-Norge nå etterhvert, men har inntrykk av at leger/sykehus sørpå ikke er like oppmerksomme på dette dessverre. Synes ikke det er rart du ikke har hørt om det, det hadde ikke jeg heller før jeg ble sendt på utredning.

Ja, og det hun sa om tyggegummi med kunstig søtningstoff var også interessant.

Løk har jo alltid vært problematisk å fordøye for mange, men jeg har aldri tenkt at det er sukkerinnholdet som skaper problemer.

Ser ut som at TS har flere utredningmuligheter. Som må være positivt for henne.

Og en liten tur til Nord-Norge kan jo aldri skade :)

Skrevet

Jeg ville iallfall tatt en tur til Balderklinkken og utredet meg for Cøliaki og sånt også...

Anonym poster: a8f18c621238bb56b62a13aaa43787f2

Skrevet

Jeg ville iallfall tatt en tur til Balderklinkken og utredet meg for Cøliaki og sånt også...

Anonym poster: a8f18c621238bb56b62a13aaa43787f2

Sikkert smart det også.

Skrevet

Takk for fine svar! Kan jeg be fastlegen henvise meg til Nordland da? Jeg bor i sør-Norge. Og hvordan testes det? Spiser ikke så mye sukker lenger, annet enn drops. Lever egentlig bare på brød og vann nå. Har også tatt blodprøve og analysert den samme sted som Balderklinikken, hvor jeg fikk utslag på melkeprotein. Legen sier jeg ikke har cøliaki eller noen allergier utenom høysnue. Spiser jeg løk så blir magen min steinhard og stor som en ballong. Har blitt henvist til psykolog, men det hjelper lite når jeg ikke engang klarer å holde meg unna toalettet i mer enn 10 minutter.

TS

Skrevet

Jeg slet også lenge med dette, bare at jeg hadde hard mage og inke diare. Og det var til tider så jævlig at jeg ikke klarte å spise. Jeg hadde spiserørsbetennelse. Men det ble ikke så mye bedre av div tabletter mot dette. Men plutselig ble det bedre av seg selv. Og nå har nesten ingen plager. Så jeg tror at de plagene som ikke spiserørsbetennelsen "skapte" var rett og slett pga psyken. Var ikke deprimert, men det var fryktelig mye som skjedde i en periode av livet mitt..

Skrevet

Og før jeg blir hengt, jeg mente ikke å si at du ikke skal sjekke deg for alt mulig eller at du er psykisk syk. Det var KUN min situasjon.

Skrevet

Takk for fine svar! Kan jeg be fastlegen henvise meg til Nordland da? Jeg bor i sør-Norge. Og hvordan testes det? Spiser ikke så mye sukker lenger, annet enn drops. Lever egentlig bare på brød og vann nå. Har også tatt blodprøve og analysert den samme sted som Balderklinikken, hvor jeg fikk utslag på melkeprotein. Legen sier jeg ikke har cøliaki eller noen allergier utenom høysnue. Spiser jeg løk så blir magen min steinhard og stor som en ballong. Har blitt henvist til psykolog, men det hjelper lite når jeg ikke engang klarer å holde meg unna toalettet i mer enn 10 minutter.

TS

Ja, hvis du ikke kan utredes for Fructose Malabsorption i sør-Norge så må vel fastlegen kunne henvise deg til sykehuset i Nordland skulle jeg tro. Skam ellers.

Skrevet

Og før jeg blir hengt, jeg mente ikke å si at du ikke skal sjekke deg for alt mulig eller at du er psykisk syk. Det var KUN min situasjon.

Regner med at noe av det er psykisk også. Siden jeg har slitt med dette i over 10 år. I begynnelsen var det jo ikke så ille, jeg var sikker på at det skulle gå over av seg selv. Men gud så utrolig sliten jeg er nå. Deprimert og får angst bare jeg tenker på å gå ut med folk. Er så misunnelig på folk som har normale mager, de vet ikke hvor heldige de er...

TS

Skrevet (endret)

Skriv en mat/avføringsdagbok. Jeg skal gjøre det i forbindelse med erneringsfysiolog.

Den mest vanlige responsen i slike tilfeller er gjerne "prøv å ikke spis det" "spis det" "ikke gjør det" osv, og for ikke å glemme "prøv å kutt ut div matvarer" - Hvis du gjør dette systematisk og skriver dagbok over det så gjør det at du selv har en større sjanse for å faktisk forstå hva du ev tåler og ikke. Og ikke glem å skriv på hvordan det går på do også og generelt hvordan magen din oppfører seg gjennom dagen. Når du så leser gjennom det senere så kan det være at du finner en sammenheng.

Det du beskriver i HI høres veldig ut som min situasjon for en tid tilbake. Jeg fikk diagnosen Crohns, og etter div utprøving av medisiner og operasjon så har jeg det i dag bedre enn på mange år. Så ikke gi deg. Stå på kravene. Gå til legen og si "Jeg SKAL ha en colonoskopi. NÅ" ikke vær 'underlegen', men stå på kravene. Når du først er innlagt på sykehus så krever du få få CT, mr, gastroskopi, ultralyd, og alt som tenkes kan.

Og så må jeg få gi deg et tips av den typen som er veldig irriterende; Ikke ta ibux eller lignende tabletter (voltaren, ol) - hold deg til paracet-typen. (jeg husker ikke hva virkestoffet heter. Ibuprofen tror jeg kanskje. Hold deg langt unna.) Hvis det viser seg at det faktisk er en betennelse av typen crohns/ulcerøs så vil ibux være å kaste bensin på et bål. Det samme gjelder forsåvidt melk i de periodene hvor en betennelse er aktiv.

Ellers burde du google litt rundt disse to sykdommene. Hvis du kan sammenligne dine symptomer med en faktisk sykdom så er det enklere å få gjennomslag hos lege.

Ellers ønsker jeg deg lykke til. Og gjerne ta kontakt hvis du trenger hjelp til noe :) Det er ikke mye jeg kan gjøre, men bare det å ha noen der som forstår hjelper. Synes jeg selv i allefall.

Regner med at noe av det er psykisk også. Siden jeg har slitt med dette i over 10 år. I begynnelsen var det jo ikke så ille, jeg var sikker på at det skulle gå over av seg selv. Men gud så utrolig sliten jeg er nå. Deprimert og får angst bare jeg tenker på å gå ut med folk. Er så misunnelig på folk som har normale mager, de vet ikke hvor heldige de er...

TS

Det værste med å være plaget med noe er jo å ikke vite hva som er "feil". Hvis du først får en diagnose, uavhengig av hvilken diagnose du faktisk får så er det som oftest lettere å takle.

Slik var det hos meg. Jeg slet med mye av de samme plagene som deg; Mye luft, mye smerter i magen, konstant forstoppelse (etter operasjonen så har jeg nå diaré, men det er helt greit fordi jeg vet hva jeg skal holde meg unna før jeg f.eks skal på jobb). Etter en stund så hadde jeg ropt ulv så mange ganger uten å finne noen løsning at folk begynte å tro at jeg bare var ute etter oppmerksomhet. Det slet på selvtilliten, og en stund var jeg faktisk tilbøyelig til å tro det samme selv. Og så fikk jeg diagnosen og kunne endelig forklare hvorfor jeg hadde disse problemene.

Endret av Lucid
Skrevet

TS

Ja, du kan få henvisning til sykehus i Nordland :) vi har både fritt sykehusvalg om tilbudet finnes i din region, men antakelig gjør det ikke det. Da ville du nok vært testa for lenge siden. :hug: Siden det er vanlig sykehus så må du bare betale vanlig egenandel, og får reise dekket.

Det testes med en pusteprøve, dvs du må drikke et glass med fruktose utløst i vann og så puster du i et apparat hver halvtime eller noe over noen timer. De pleier å passe på å ha toalett rett i nærheten der en må sitte og vente ;)

Jeg reagerer kraftig på løk ja. Det tåler jeg fremdeles dårlig, enda jeg kan spise ganske normalt ellers. Fruktose finnes i veldig mange matvarer som en ikke tenker på til vanlig. Spiser du grovt brød? I grovt brød finnes det fruktan (dama i videoen snakker om det) så når jeg er skikkelig dårlig i magen tåler jeg loff best.

Tips til mat å prøve - agurk, avocado, valnøtter, oliven, rent kyllingkjøtt, loff. Uansett hva som feiler deg er det allergivennlig og lettfordøyelig mat :)

Men altså - bare for å understreke det - jeg sier ikke at du har fruktosemalabsorpasjon. Det ville vært helt feil av meg. Men om alt annet er undersøkt så er det vel verdt å sjekke :)

Og jeg skjønner virkelig hvor ille det kan være og hvor fortvilet og desperat en blir :hug:

• Liker 1
Skrevet

TS

Uansett hva det er som feiler deg så er det helt vanlig at slike mageplager begynner litt forsiktig og pågår over mange år før det blir skikkelig ille :hug: og det er helt naturlig å bli lett deprimert når en sliter med slike ting :hug:

Jeg hangla også over en ti års periode før ting ble aldeles helt uutholdelige. Ble sendt til psykolog og indremedisinsk samtidig faktisk, psykologen lurte vel stort sett hvorfor i all verden jeg var sendt dit. Det feilte meg ingenting annet enn å være fortvila over å være så dårlig uten å vite hva det var :hug:

Skrevet

TS

Jeg også tenkte sånn, at folk med "normale" mager aner ikke hvor godt de har det! Det er fryktelig slitsomt, ingen tvil om det! Håper du finner ut av det, lykke til! :)

Skrevet

Ja, hvis du ikke kan utredes for Fructose Malabsorption i sør-Norge så må vel fastlegen kunne henvise deg til sykehuset i Nordland skulle jeg tro. Skam ellers.

Det lar seg gjøre :) har hatt ei venninne og hennes datter som sokner til sørlandssykehuset oppover hit til test. De måtte bruke litt tid på å forklare legen at dette ikke var noen alternativ behandling, men et reelt tilbud ved sykehus i Norge da... Men etter det var det ingen problem,

Vi har fritt sykehusvalg her til lands, så en betaler kun vanlige egenandeler og får reise dekket.

Skrevet

Det lar seg gjøre :) har hatt ei venninne og hennes datter som sokner til sørlandssykehuset oppover hit til test. De måtte bruke litt tid på å forklare legen at dette ikke var noen alternativ behandling, men et reelt tilbud ved sykehus i Norge da... Men etter det var det ingen problem,

Vi har fritt sykehusvalg her til lands, så en betaler kun vanlige egenandeler og får reise dekket.

Høres bra ut :)

Da er det bare for TS å stå på krava og eventuelt slå i bordet! Forhåpentligvis blir ikke det siste nødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...