Gå til innhold

Er dette et liv?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Se for deg at du er syk. Legene finner ikke noe feil med deg. Sykdommen går ut på mageknip, konstant diaré og oppblåst mage. Du har alltid vondt. Du kan ikke gå på butikken engang uten å måtte på do. Sosialt samvær er helt uaktuelt, da du bruker med tid på do mens festen går sin gang. Du kan ikke dra på date, fordi lufta du slipper ut lukter råttent egg. Du har mistet alle vennene dine fordi du aldri kan dra ut, og heller ikke få besøk. Du sitter alltid alene hjemme. Alle prøver er tatt, alle matintoleranser og matallergier er systematisk forsøkt utredet. Ingen tabletter hjelper. Du får beskjed om at det ikke er noe som kan gjøres med det. Er dette et liv verdt å leve?

Anonym poster: 0894422d5c675c32637431767c437011

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se for deg at du er syk. Legene finner ikke noe feil med deg. Sykdommen går ut på mageknip, konstant diaré og oppblåst mage. Du har alltid vondt. Du kan ikke gå på butikken engang uten å måtte på do. Sosialt samvær er helt uaktuelt, da du bruker med tid på do mens festen går sin gang. Du kan ikke dra på date, fordi lufta du slipper ut lukter råttent egg. Du har mistet alle vennene dine fordi du aldri kan dra ut, og heller ikke få besøk. Du sitter alltid alene hjemme. Alle prøver er tatt, alle matintoleranser og matallergier er systematisk forsøkt utredet. Ingen tabletter hjelper. Du får beskjed om at det ikke er noe som kan gjøres med det. Er dette et liv verdt å leve?

Herregud.

Dette kunne jeg ha skrevet. :(

Anonym poster: 4d4c3c68858a8acb41a3e862b12e447d

Gjest forvirretvegglus
Skrevet

Et hvert liv er verd å leve.Plutselig en dag våkner du opp frisk og rask.

• Liker 3
Skrevet

Men ikke gi deg hvis legen din ikke vil hjelpe! Det kan godt være du har Ulcerøs kolitt eller Morbus Chrons! Få tak i en henvisning til videre utredning på sykehus, disse sykdommene har best prognoser hvis de oppdages tidlig, så her må du stå på for din egen helses skyld.

Skrevet

Har du tatt koloskopi og gastroskopi? Søstra mi hadde det på samme måten leenge, og de fant nylig ut at hun har refluksøsofagitt.

Anonym poster: 19311c157e4fdc1e7bea00d8812b7a61

• Liker 1
Skrevet

Hva med å systematisk prøve ut ulike typer mat selv?

I ulike mengder.

• Liker 5
Skrevet

Vel, jeg ville i hvert fall prøvd alle muligheter først før jeg avgjorde at livet ikke kan bli verdt å leve.

Hvor mange leger og sykehus finnes det i verden?

Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har lest og hørt om tilfeller der det norske helsevesenet har sagt "er ikke noe mer å gjøre" - og det viser seg at instanser i utlandet har hatt løsningen i mange år allerede. Men fordi Norge ikke har forsket seg frem til den selv, så "finnes den ikke"..

Anonym poster: 29538abba94d639c4e4902e7185632c6

• Liker 8
Gjest Blue Jeans
Skrevet

Nå er ikke jeg lege eller noe, men jeg nekter å tro at alt er som det skal være?

Men det hørtes ikke morsomt ut:(

Skrevet

Har du vært med forskjellige leger? Vært å prøve ut privat også.

Anonym poster: 007f6ea94fc1e19038b92b7c8c53a0b4

• Liker 1
Skrevet

Har det akkurat som deg, har vært igjennom alle mulige tester uten at de finner noe :(

Anonym poster: a19e255f69d9b66e41feda7f6e35fbc2

Skrevet (endret)

Om du har penger til det ville jeg vurdert å reise til Tyskland eller USA og høre hva ekspertene sier om ditt tilfelle. Der finnes det forskning og ekspertise som kan utrette det norske sykehus tror er umulig.

Endret av Pene sko...
  • Liker 4
Skrevet

Et hvert liv er verd å leve.Plutselig en dag våkner du opp frisk og rask.

idiot

Skrevet

TS her. Jeg har kjempet mot dette i snart 10 år. De siste to årene har det blitt mye verre, og jeg har ikke igjen noe energi å kjempe med... Har prøvd å kutte alle mulige matvarer. Fikk hjelp fra en privatklinikk som sa jeg burde holde meg unna melkeprodukter. Da ble det litt bedre, men nå er det like ille igjen. Etter alle prøvene konkluderte de med IBS. Føler meg bare ekkel og utrolig sliten. Har sluttet på universitetet, da jeg ikke kan sitte i forelesning. Den følelsen å være 25 år og sitte hjemme alene hver dag, er utrolig ubeskrivelig vond. Jeg har så mange drømmer, men får ikke gjort noe. Folk tror jeg er lat og udugelig fordi jeg aldri går ut. Klarer ikke å spise stort lenger da det bare renner igjennom, blir stadig mer undervektig.

Skrevet

TS her. Jeg har kjempet mot dette i snart 10 år. De siste to årene har det blitt mye verre, og jeg har ikke igjen noe energi å kjempe med... Har prøvd å kutte alle mulige matvarer. Fikk hjelp fra en privatklinikk som sa jeg burde holde meg unna melkeprodukter. Da ble det litt bedre, men nå er det like ille igjen. Etter alle prøvene konkluderte de med IBS. Føler meg bare ekkel og utrolig sliten. Har sluttet på universitetet, da jeg ikke kan sitte i forelesning. Den følelsen å være 25 år og sitte hjemme alene hver dag, er utrolig ubeskrivelig vond. Jeg har så mange drømmer, men får ikke gjort noe. Folk tror jeg er lat og udugelig fordi jeg aldri går ut. Klarer ikke å spise stort lenger da det bare renner igjennom, blir stadig mer undervektig.

Mange tåler ikke melkeprodukter. Og mange tåler heller ikke produkter med hvetemel.

Har du prøvd ris? Og rismelk?

Nøtter?

Skrevet

Kjære vene :hug: er du testa for fruktosemalabsorbasjon? Er en lege ved Nordlandssykehuset som driver forskning på det, og her har de funnet at svært, svært mange med diagnosen IBS egentlig har fruktosemalabsorbasjon. Er du ikke sjekka for det så be om å få en henvisning til Nordlandssykehuset. Det er visst dessverre hverken allment kjent blant leger eller rutine å undersøke ved andre helsedistrikt. (Her er det rutine å undersøke det først når folk blir henvist med mageplager)

Og ja, jeg hadde det like ille som deg :hug:

Anonym poster: 959646504b64e59b3af8a5f1c47811ce

Skrevet

Kjære vene :hug: er du testa for fruktosemalabsorbasjon? Er en lege ved Nordlandssykehuset som driver forskning på det, og her har de funnet at svært, svært mange med diagnosen IBS egentlig har fruktosemalabsorbasjon. Er du ikke sjekka for det så be om å få en henvisning til Nordlandssykehuset. Det er visst dessverre hverken allment kjent blant leger eller rutine å undersøke ved andre helsedistrikt. (Her er det rutine å undersøke det først når folk blir henvist med mageplager)

Interessant. Jeg hadde aldri hørt om dette før. Interessant video om fruktosemalabsorbasjon her:

http://fructosemalabsorptiondiet.blogspot.no/

Skrevet

Tror kanskje jeg la tråden under feil forum...

Uansett hva jeg spiser, så får jeg vondt. Rismelk tåler jeg bedre enn melk, men fortsatt veldig oppblåst. Hvis jeg spiser noe med mye sukker, blir jeg liggende hele kvelden med luftsmerter. Kan dette være fruktosemalabsorpsjon? Skal til legen neste uke, for å trygle han om å prøve å finne noe da jeg ikke orker å leve sånn her lenger.

TS

Skrevet

Tror kanskje jeg la tråden under feil forum...

Uansett hva jeg spiser, så får jeg vondt. Rismelk tåler jeg bedre enn melk, men fortsatt veldig oppblåst. Hvis jeg spiser noe med mye sukker, blir jeg liggende hele kvelden med luftsmerter. Kan dette være fruktosemalabsorpsjon? Skal til legen neste uke, for å trygle han om å prøve å finne noe da jeg ikke orker å leve sånn her lenger.

TS

Det er bra du går tilbake til legen! Fortsett til han henviser deg videre, du trenger spesialister for å finne ut av dette.

Jeg har vært i samme situasjon og etter legebytte og flere besøk hos legen helt fortvilet, traff jeg en ung hyggelig lege som henviste meg til utredning på sykehus, og der fant de at jeg hadde Morbus Chron - et år etter at jeg gikk til lege første gangen! Så det krever krefter og tid å finne ut av!

Ikke gi deg, jente!

Skrevet

Hva var løsningen for deg? Diett slik hun legen sier i videoen?

Skrevet

Opplevde det samme som deg, og fikk ingen hjelp av fastlegen.

Til slutt dro jeg til Balderklinkken i Oslo og fikk hjelp. Er frisk idag, men måtte endre kostholdet mitt. Elsker kostholdet mitt, fordi jeg spiser bare sunne og gode ting. :)

Så om du velger å bestille time hos Balderklinikken, er det viktig at du spiser masse melkeprodukt og gluten og sukker og alt mulig dritt frem til alle prøver er tatt hos Balderklinikken.

PS: Ja, jeg vet hvordan det VAR å promp som råtne egg ... :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...